Ik gooi mijn lijn in de knoop

Started by Nigel, December 08, 2012, 15:02:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Nigel

Hallodaar!

Vandaag weer eventjes wezen zwiepen (goed koud) en ik kwam erachter dat mijn 30/00 leader in de knoop kwam.

Deze heb ik eventjes van zijn knoop ontdaan waarna ik rustig verder ging, maar dit herhaalde zich een paar keer. Ook in de vliegenlijn zelf wist ik af en toe een knoop te gooien. Weet iemand wat ik fout doe? (Soms wil de streamer ook wel eens tegen de hengeltop kletsen. Ik denk dus zelf dat ik misschien te weinig ovaal maak in mijn bewegingen.)


Raymond

Dit zijn windknopen die ontstaan door zogenaamde tailingloops. Het ligt aan jouw timing. De lijn is waarschijnlijk nog niet gestrekt als je de (voorwaartse) worp inzet. Verder kan het zijn dat je uit je pols gooit, zoals je dat bij een werphengel doet. Je moet je pols stijf houden tijdens het werpen en uit je schouder en ellenboog werken.

Een link met de hele uitleg: http://www.sexyloops.com/flycasting/tailingloops.shtml

Succes ermee!  ;)
::wtf::

rena

Door het zetten van kracht, niet correct stoppen en verkeerde timing ontstaat een tailingloop.
Het kracht zetten overbelast de hengel met een "windknoop" tot gevolg.
De term windknoop komt omdat deze ontstaat bij meer wind.
De werper probeert dan met meer kracht de wind te overwinnen wat niet werkt, het werkt tegen.
Juist versnellen en stoppen is het enige wat windknopen tegen kan gaan.

Oefenen , oefenen, oefenen ...

omfgimpro

heb ik ook last van ik ga mss van het voorjaar toch die werpcursus maar doen. helpt denk ik heel erg veel. van een kwartiertje werpen met een instructeur op de visbeurs vorige zondag heb ik al ontzettend veel van geleerd. misschien ook een aanrader voor jouw.

Nigel

Daar ben ik ook geweest! Wel ben ik redelijk vastberaden om kostenloos te leren vliegvissen. Dan steek ik het geld liever in het materiaal en ik hoop dat ook dat er mensen op mijn pad komen die me het een en ander willen leren omdat ze dat gewoon leuk vinden. Gelukkig heb ik al zo'n persoon getroffen. Ik denk ook dat het wel verstandig is om even niet meer te gaan zwiepen tenzij hij meegaat. Fouten zijn snel aangeleerd en ik heb dan ook de indruk dat ik daarvoor moet waken. Het is alleen moeilijk om niet zelf op pad te gaan als je handen beginnen te jeuken:P.

willyzuid

Zelf ben ik een paar jaartjes aan het leren vliegvissen,heb geen werples gehad.
Wel you tube filmpjes opgezocht,met duidelijke uitleg,maar zien is nog geen doen.

Ik mis best wel enige instructie,en erken ook zeker het belang van werples.
er zijn bij mij ook fouten in timing,waardoor ik windknopen gooi,ene keer gaat het beter als de andere.
Concentratie op je worp,zeer belangrijk.
Als ik moe wordt verslapt de concentratie,en gaat het werpen steeds minder.

Mijn fout is,ik wil afstand bereiken,door kracht,terwijl de hengel het werk moet doen.
Een instructeur ziet je fout,en kan je corrigeren.

Moraal is....neem les,het is echt belangrijk.

Raymond

Je bent maar een klein beetje eigenwijs, he Nigel? ;) Dat gaat jou vast en zeker lukken, jezelf zonder fouten leren werpen en dat ook nog met een zware hengel met aan het eind van je leader een flinke streamer geknoopt...  ::goodjob::
::wtf::

Sieger



Sieger

rena

#8
Het oefenen van het werpen zonder de druk van het vangen van vis is een goede manier om je werptechniek te verbeteren.
Dit doe ik zelf door in de tuin en de sporthal me te concentreren op wat ik fout, en vooral wat ik goed doe.
Het is van belang om te begrijpen waarom je met een vliegvishengel een vlieg kan wegzetten, lees waarom werpen mogelijk is.

Het begrijpen van de werp techniek helpt om fouten te verbeteren.
De link in dit topic is een goede leidraad als het werpen niet gaat zoals het gaat.

Probeer niet alle fouten tegelijk te verbeteren maar probeer elk probleem apart op te lossen.

Uiteraard zijn er vliegvissers die zeggen dat je werpen het beste leert tijdens het vissen, hier ben ik het persoonlijk niet mee eens.

Precies kunnen werpen en presenteren vergroot je kansen op vis, waarbij afstand in eerste instantie niet belangrijk is.

Afstand komt met ervaring en een juiste werptechniek, en die krijg je door te oefenen!!

Arno

Misschien is er op de binddag wel iemand die je op weg wil helpen met het werpen.
als je tenminste naar de binddag wilt komen op 12 januari 2013.
er is ruimte genoeg om te oefenen.

Gr Arno

Nigel

#10
@willyzuid: Ik wil ook best les nemen. Ik wil er alleen niet voor betalen :P. Ik hoop dan ook dat ik het vliegvissen van iemand mag leren die er geen vergoeding voor verwacht. Misschien zijn er mensen die wel direct les gehad hebben van een instructeur en deze kennis e.d. doorgeven op andere. Dan settle ik liever voor de sensei die gratis is hoor. (kan ik ooit nog eens een mooie vlieg voor hem/haar binden)

@Raymond: Eigenwijs is ook wijs he!::green::. Ik begrijp dat het niet de beste manier is om te leren. Maar ik ga dan ook niet direct elke dag met een half konijn staan gooien. Eerst oefen ik gewoon met een plukje wol aan de leader. En ik hoop dan ook in het voorjaar achter karper aan te kunnen(al is dit misschien een beetje voorbarig). Ik snap best dat een 5/6 het beste is om te leren. Maar ik moet gewoon  op mijn budget letten, dus wil ik de hengel voor de vis waarop ik wil gaan vissen. En daarbij heb ik goede moed dat het leren met een #7 mij best kan gaan lukken. Ik hoef ook geen wereldbekende vliegvissert in werptechniek te worden. Als ik plezier heb en goed uit de voeten kan, vind ik het prima :D.

Ik was ook wel van plan om met ervaren vliegvissers het werpen te leren zonder vis te willen vangen. (op een grasveld bijv.) Gelukkig heb ik al iemand gevonden die mij het een en ander wil leren. Ik moet zeggen dat ik het ook prachtig vind om iemand zo enthousiast over zijn hobby te zien praten.

PS Er staat wel bruikbare info op die sexyloops site. Wel heftig engels maar er valt hier en daar wat te ontcijferen.

@Arno: Over die binddagen van dit forum weet ik nog niets. Lijkt me wel interessant om te komen kijken. Iemand die me wil helpen met werpen heb ik al gevonden maar op dit moment kan ik van zo'n beetje elke vliegvisser wel wat leren denk ik. Vooral over binden weet ik nog niet zoveel terwijl ik dat toch ook echt wil gaan doen. Waar vindt deze binddag plaats als ik vragen mag?

Raymond

Zo is het, Nigel... ;) Zorg in ieder geval dat je de basisworp goed onder de knie krijgt. Je hoeft ook niet direct 25 meter ver te kunnen gooien, is nl. echt niet nodig om te kunnen vissen en vangen. En alle andere worpen hebben eigenlijk dezelfde principes als de basisworp.
::wtf::

weerwolf

Ik kan er verder niets over vertellen maar geef je maar op voor de forumdag in baggelhuizen. Daar zal je aan je trekken kunnen komen.


Voor verdere info hou dat topic in de gaten.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

peter

Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

bij

Quote from: omfgimpro on December 08, 2012, 15:57:24
heb ik ook last van ik ga mss van het voorjaar toch die werpcursus maar doen. helpt denk ik heel erg veel. van een kwartiertje werpen met een instructeur op de visbeurs vorige zondag heb ik al ontzettend veel van geleerd. misschien ook een aanrader voor jouw.

Het nadeel van een dergelijke cursus vind ik dat er ook veel verteld wordt over de uitrusting en het binden van eenvoudige vliegjes. Op marktplaats staan weleens advertenties van personen die alleen werples geven. Is goedkoper en zonder `onnodige` ballast. Wellicht kan-wil iemand hier van het forum je verder op weg helpen?
Ik heb het zelfde probleem. Bij het werpen van nymphen niet bij het werpen van streamers.
Dingen zelf uitzoeken (met hulp van forumleden) vind ik zelf het leukst.


Hilco

Ik ben in het begin meegegaan met een forumdag.

Daar kun je goed zien hoe anderen werpen, en andersom.
maak je een fout in je werp techniek , dan kan de rest dat vaak zien en dus ook tegen je zeggen.

of je moet een keer een afspraak maken met een stel vliegvissers uit midden Nederland.

Wat ook kan is hier een oproep doen of iemand je een uurtje wil begeleiden.

Ik ben zelf geen werpmaster maar we gaan snel een keer vissen.






bij

Hilco,

dat moeten zeker een keer doen. Begeleiding van iemand uit midden nederland is inderdaad fijn alleen niet veel tijd. Vliegvissen komt bij meestal opzetten als poepen, niets van te voren plannen. Als iemand mij een uurtje wil helpen in Veenendaal heel graag.

Autumnfly

er is een vliegvis vereniging in Veenendaal en een in Wageningen

weerwolf

Voor diegenen die hun werpen willen verbeteren hou de info over de forumdag in baggelhuizen in de gaten.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Nigel

Zie je wel. Zo zijn er best mensen die elkaar wat willen gunnen.  ::goodjob::

bij

Quote from: Autumnfly on January 23, 2013, 21:17:17
er is een vliegvis vereniging in Veenendaal en een in Wageningen

Welke is dat in Veenendaal, ik ken alleen de vereniging in Wageningen de VVMN .

Autumnfly


mrproper


rena

Ha ha geweldig filmpje, en Joe Chuckumthere in een woord SUPER...
Ik herken wel wat van Joe in de reacties hier op het forum  ::)

Plantje

Altijd leuk dit soort topics. Ik had hem al een tijdje op mijn lijstje staan om nog eens helemaal door te lezen.

De beste tip die ik zag is: oefen ZONDER vlieg!
Dus juist niet tijdens het vissen. Het werpen leer je het beste op een grasveldje. Als dat je goed afgaat zul je er veel plezier van hebben tijdens het vissen.

Nog steeds merk ik regelmatig, dat ik juist de fouten ga maken als ik vis zie zwemmen en "even snel" de vlieg er mooi voor wil leggen. Dat zijn de momenten, dat ik mijn lijn in de knoop gooi of dat ik mijn vlieg of nimf zo hard op het water laat knotsen, dat de vis direct weg is. Dan scheld ik weer een keer op mezelf en werp weer rustig naar plaatsen waar geen vis zit :)

Het filmpje is inderdaad geniaal MrProper. En ZEER herkenbaar!