Red Tag

Started by HappyFisherman, January 26, 2015, 10:26:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Om te beginnen met vliegjes binden heb je materialistisch gezien niet eens zo heel veel nodig. Het begin is, zoals met de meeste dingen, een kwestie van doen en doorzetten. Om de vliegen die je maakt beter te krijgen zul je, nadat je de basis onder de knie hebt, vooral moeten letten op verhoudingen en hoe 'netjes' je de spulletjes op je haakje krijgt.

Om de verhoudingen voor droge vliegen een beetje te leren kennen is de Red Tag een vlieg die ook nog eens heel goed vis op kan leveren (ruisvoorntjes kunnen er niet vanaf blijven!).

Wat heb je nodig:
Haakjes voor droge vliegen (dit is een Kamasan op maatje 14)
Rode wol
Pauwenveer
Hacklemateriaal

Allereerst zet je de haak goed vast in je vice, zorg hierbij voor dat de haaksteel geheel vrij is en dat deze horizontaal staat. Je zet je binddraad op en wikkelt deze naar achteren tot bijna bij de weerhaak (of waar deze zou zitten).
Je bindt vervolgens een toefje rode wol in en kunt deze afknippen op de lengte van de body (deze zal 2/3 van de vlieg in beslag gaan nemen)

Drie tot 4 slagen binddraad strak ingebonden zijn hiervoor voldoende en je kunt vervolgens de rode wol vastzetten naar voren, zodat je onderlaag voor je body egaal is.

Je stopt dus ook met vastzetten tot op ongeveer 1/3 van het oog en gaat vervolgens met je binddraad weer terug en zet de rode wol vast op de hoogte van waar de weerhaak zit (als je je bobbinhouder laat hangen zal het draad er langs gaan).
Neem vervolgens wat fibers uit een pauwenveer. Hoe kleiner de haak, hoe minder fibers. Toptip hierbij is dat je, voordat je de fibers inbindt, de stam van de fibers tegelijkertijd in de ene hand houdt en deze tussen 2 vinger klemt. Redelijk strak vasthouden tussen je vingers en er tussendoor trekken naar de punt. De fibers zullen nu op het zwakste punt breken en hadden dit dus ook gedaan tijdens het binden. Nu knip je de andere fibers op gelijke lengte en bindt deze in, waarbij je weer de lengte van de body in de gaten houdt.

Je kunt nu de fibers naar voren wikkelen, waarbij je er op let dat de wikkelingen naast elkaar komen te liggen. Zo bouw je een nette body op.

Nu kan de hackle ingebonden worden. Er dient hierbij op gelet te worden dat de fibers even lang zijn als de afstand tussen haakoog en haakpunt, waardoor  de vlieg op de juiste manier op het water komt te liggen. Bij het vastzetten van de hackle vooral niet teveel wikkelingen gebruiken, 4 is meer dan genoeg. Anders bouw je een overschot aan binddraad op en wordt het geheel lastig inbinden.

Nu kan de hackle naar voren gewikkeld worden. Je kunt hierbij het best gebruik maken van je hacklepliers, omdat je hierdoor ruimte krijgt om het af te binden. Dit is waarschijnlijkst het moeilijkste stuk van de hele vlieg, omdat je dit netjes wil doen en het nogal een friemelig geheel is. Als het niet lukt of er knapt iets, no problem man... je kunt altijd gewoon opnieuw beginnen. Wikkel dan je binddraad terug tot op het punt waarbij je je hackle in moet binden en begin daar gewoon opnieuw met een nieuwe veer.
Zet als je tevreden bent met je hackle de veer vast met 3 slagen draad (mag best strak). Ik veeg vervolgens altijd alle fibers tussen wijsvinger en duim terug richting de punt (goed knijpen, zodat je alle fibers te pakken hebt) en zet vooraan nog 2 of 3 strakke slagen draad. Je veer zit zo muurvast en zal niet zo makkelijk weer los gaan.

Nu is het tijd om het geheel af te binden. Whipfinishen kan, maar een paar halve steken m.b.v. een balpen werkt ook prima.

Als alles naar wens is kun je de hackle afknippen. Aflakken is optioneel, maar het zal je vliegje misschien wel iets steviger maken. Gebruik hiervoor een naald en zo weinig mogelijk lak, less is more. De staart kun je op lengte maken, waarbij ik altijd het eind van de haakbocht aanhoud.

Klaar is je Red Tag!

Om het binden onder de knie te krijgen is het verstandig om 1 patroon te oefenen tot je deze naar tevredenheid kunt. Series van 5 vliegen achter elkaar binden, zodat je zelf het verschil kunt zien tussen de eerste en de laatste. Beginnen op maat 12 en dan elke keer een maatje kleiner. Je zult zien dat het zo veel simpeler wordt om het te leren, dan alles door elkaar.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

HappyFisherman

De tweede foto is nogal onwillig... Ben al aan het proberen deze er wel op te krijgen, maar het lukt nog niet :(
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Scaramouche

Heldere SVS, thanks. de tip om pauwenfibers preventief te breken op hun zwakste punt is een goeie, die ga ik ook toepassen!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Beertje

Een niet moeilijk te binden vlieg en altijd een goede vanger . ::goodjob::
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gert

Mooie uitleg Bram!

Ik heb nog een aanvullende tip om de fibers goed naar achter te houden bij het afbinden:

Gebruik een in de lengterichting opengeknipt stukje van een rietje of ventielslang-achtig iets. Heb je 2 handen vrij.



Groet,
Gert


Plantje

Eén van de beste SVS'en die ik ooit gezien heb! Echt voer voor beginners! Met de perfecte beginnersvlieg.

Maar ook voor de meer ervaren binder nog genoeg te leren: tip van het breken van de pauwefibers had ik nog nooit van gehoord. (Toch te veel op de zolder kamer in mijn eentje zitten binden?  :o) En die tip van Gert is ook een goede die heel veel ellende met het gepriegel kan besparen! Met name in het begin wil je wel eens proberen te voorkomen dat je de hackles met een whip finish vernielt en blijft daarom maar wat verder van het haak oog weg. Wat geeft dat een gruwelijk lelijke vliegen zeg!

Scaramouche

#6
De tip van Gert is ook een erg goeie die gelijk tot veel betere vliegen leidt. Openknippen in de lengterichting hoeft niet eens, maar dan wel het rietje op je bobbinholder schuiven voor je aan je vlieg begint! (vergeet ik zelf nog wel eens en dan werkt het niet  :P)

Tijd voor een 'handige bindtips' topic?  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Inderk

Een goede SVS!

die tip van het rietje is ook een zeer goede tip.
Zelf gebruik ik daarvoor een klein stukje siliconen slang op mijn bobbinholder die ik bij het afbinden over de hackle schuif.

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


merijn1982

dat is een handig trucje henk!!
Tight lines!!

FSCHAMP

Schitterend Bram, maar nog één extra tip om je vlieg te verstevigen.  Wikkel je pauwfibers om je binddraad en vorm dan de body en je vlieg is niet kapot te krijgen.  Als je dit doet krijg je ook mooie chenille strengetje.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Gerrit59

Heldere uitleg Bram.
Waar ik nog wel eens tegen aan liep was het afbinden van de hackle. Af en toe een fiber niet goed naar achteren met als resultaat een niet geheel vrij haakoog. Totdat Henk (Inderk) op de afgelopen binddag het siliconenslangetje als hulpmiddel demonstreerde. Hoe simpel kan het soms zijn......
Top Henk!

Gerrit

pepertje

 ::goodjob::

maar blijf het een but vlieg vinden
vliegvissen is mooi en leuk iedereen doet het op zijn manier.
vissen is leuk maar moet geen verplichting worden ;)

PdH

Toch weer handig.
Weer wat geleerd over het rietje.
Daar had ik zelf nooit opgekomen.
grtn, Peter.

Gert

Quote from: PdH on January 27, 2015, 12:43:04
Toch weer handig.
Weer wat geleerd over het rietje.
Daar had ik zelf nooit opgekomen.

Ik wel, omdat ik thuis geen siliconenslang kon vinden  ;D

Rossie69

elke slag van je hackel naar achter wrijven,komen je wikkelingen nog strakker tegen mekaar aan te liggen.

mooie svs Brams

Wilco

Als je 4 of 5 pouwfibers inbinden en die in elkaar draaien en dan naar voren hakkelen. Als er een knapt dan blijft die mooi zitten tussen de andere fibers

Inderk

#16
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden........
Ik heb voor het posten contact gehad met Bram (Happy) om deze instructie te maken en te plaatsen,
Wij willen jullie laten zien dat er meerdere methodes zijn om een vlieg te binden.

Hier heb je een methode die mij ooit eens verteld is door Kees Pootjes.
Volgens deze manier te binden krijg je de meest "duurzame" vliegen
Doe je voordeel er mee zou ik zeggen.

Materialen die gebruikt zijn.:
- Haakje 14 voor droge vliegen
- Bruin binddraad
- Pauwefibers
- Bruine veer uit een hanennek
- Rode wol.

Zet de haak in de klem en zorg er voor dat de haak zo ingeklemd is, dat de bek van je vice mooi parallel blijft.
Dat is voor behoud van je vice.

Zet je binddraad op, op het eerste stukje van de haaksteel.

Selecteer een veer waarvan de fibers ietsje langer zijn dan de opening tussen de haaksteel en de punt van de haak.

Als je goed naar de bovenstaande foto kijkt, dan zie je een soort driehoekje onderop de steel zitten tussen de fibers. Die fibers met het driehoekje moeten verwijderd worden van de stam. Wrijf die fibers haaks op de stam, en trek deze van de stam af.

plaats de stam van de veer tegen de haaksteel

En fixeer de veer met een paar losse slagen

en positioneer de veer dusdanig dat de eerste fibers iets achter het haakoog komen (lichtjes aan de stam trekken)

Bind nu de veer verder in en knip het stammetje af ter hoogte van de haakpunt

En breng je binddraad tot aan de haakbocht

Bind een stukje rode wol in bovenop de haaksteel

Selecteer een aantal pauwefibers

En verwijder de bovenste paar cm. deze is bros en knapt bijna altijd als je er mee aan de slag gaat

Doe hetzelfde aan de dikke zijde

Pak de fibers bij de dikste kant......

En bind deze ook bovenop de haaksteel in

....... tot aan de haakbocht

Wikkel de pauwefibers om het binddraad

En maak hier een mooi "touwtje"van

Wikkel de pauwefibers en het binddraad om de haaksteel zodat er een mooi lijfje ontstaat.

En knip het restant weg

Laat het binddraad hangen waar je het lijfje hebt afgebonden, pak de punt van de veer in de klem en wikkel (Hackle) de veer tot aan het lijfje.
Bind de veer met een drie-tal slagen af en verwijder het restant van de veer.

Breng nu met lichte heen en weer gaande bewegingen je binddraad naar voren door de hackle heen.
Zorg er voor dat er zo weinig mogelijk fibers onder je binddraad terecht komt.

En als je met je binddraad vlak achter het haakoog bent gekomen, zorg dat je ruimte krijgt om de vlieg af te binden.
Hier zie je waarom ik dus een stukje siliconen slang om mijn bobbinholder heb zitten....

Maak een whipfinish met een vijftal slagen, schuif het siliconenslangetje terug op de bobbinholder, en knip je binddraad af

Knip het stukje rode wol op lengte, en je Red Tag is gereed!
Veel bindplezier!!
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


FSCHAMP

Quote from: Inderk on January 28, 2015, 22:20:48
Wikkel de pauwefibers om het binddraad

En maak hier een mooi "touwtje"van

Dit is precies wat ik hierboven bedoelde, hierdoor maak je de vlieg zeer duurzaam.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>