Goddard's Caddis - evolutie

Started by Scaramouche, February 17, 2015, 22:50:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaramouche

Drie vliegen die ik normaal gesproken niet zou plaatsen omdat er teveel aan mankeert. Maar als je ze zo op een rijtje ziet is het wel leuk om te zien hoe je gaandeweg beter wordt. Eerste vlieg veel te weinig hertenhaar, daar haal ik een scheermes overheen om de haak te strippen. Tweede vlieg de kop een bende en de sprieten braken af. Derde wel tevreden over het lijf maar de hackle nog steeds niet goed. Maar we komen er wel  :)

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

HappyFisherman

En een rotzooi op je bindtafel  ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Scaramouche

Ja nou, vooral die kleine stoppeltjes springen overal naartoe. Dan moet je echt met de kruimeldief in een straal van 5 meter aan de gang. In de zomer knip ik mijn karperbrokken daarom altijd in de tuin maar dat vond ik nu wat te koud  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Satch

Zijn deze vliegen toevallig ook gelijkwaardig? Ik vang er in ieder geval al jaren goed mee :)


Scaramouche

Volgens mij wel hoor, langwerpig silhouet met pootjesachtige friemels en natuurlijke kleuren, in stromend water ziet dat er ongetwijfeld goed uit  :)

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Ron

Scaramouche foto 2 vind ik goed gebonden .


FSCHAMP

#6
 ::agree:: Ton, en dat de voelsprieten niet gelukt zijn, is geen probleem zeker niet in stromend water want daar hebben ze geen tijd om te oordelen of er nu sprieten aan zitten of niet.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

bartkoper85

Quote from: Satch on February 18, 2015, 10:57:56
Zijn deze vliegen toevallig ook gelijkwaardig? Ik vang er in ieder geval al jaren goed mee :)


Mooi vliegje! heb je daar een SVS van?  8)

Satch

#8
Quote from: bartkoper85 on February 18, 2015, 19:44:28
Mooi vliegje! heb je daar een SVS van?  8)

Waar staat SVS precies voor? Al kan ik het denk ik wel raden. Dacht dat ik met 3 stuks wel alle kanten getoond had, maar toegeven het kan professioneler ;)



FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Scaramouche

Het recept is niet moeilijk Bart, hertenhaar rond de haak laten spinnen. Op een kwart van het oogje afbinden en in vorm knippen, dan weer draad opzetten, hackle inbinden en naar het oog toewikkelen. Als ik weer een Goddard maak zal ik er wel plaatjes bij schieten. Als je die techniek beheerst kun je de vlieg van Satch ook maken. Grootste verschil is volgens mij dat hij het hertenhaar niet laat uitsteken aan de achterkant en het gelijkmatiger rondom trimt. Resultaat ziet  er goed uit.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Satch

#11
Naast Davie McPhail is dit een andere favo voorbinder van mij (en ik denk vele anderen).

https://www.youtube.com/watch?v=r0yZYAAxKgA

En inderdaad, zoals Scaramouche al opmerkte knip ik de thorax van het hertenhaar een stuk korter. Ook gebruik ik eerder de grizzly hackle.
Wat vooral belangrijk is, is dat de haak verticaal door de waterlijn naar beneden hangt. Dat voorkomt een flink aantal keren te laat of te vroeg aanslaan ;)

bartkoper85

Quote from: Scaramouche on February 18, 2015, 20:37:07
Het recept is niet moeilijk Bart, hertenhaar rond de haak laten spinnen. Op een kwart van het oogje afbinden en in vorm knippen, dan weer draad opzetten, hackle inbinden en naar het oog toewikkelen. Als ik weer een Goddard maak zal ik er wel plaatjes bij schieten. Als je die techniek beheerst kun je de vlieg van Satch ook maken. Grootste verschil is volgens mij dat hij het hertenhaar niet laat uitsteken aan de achterkant en het gelijkmatiger rondom trimt. Resultaat ziet  er goed uit.

Thnx voor de reacties! ik ben een nog niet zo een gevorderd binder maar ga het toch proberen, de meeste van de materialen heb ik liggen dus waarom niet! ik zal proberen een foto te posten! ::goodjob::

Bone F

#13
Voor zover deze tip nog niet bekend is, gebruik voor het "trimmen" een half en dubbel gevouwen scheermesje. Daarmee kun je een mooi rond lijfje maken. De onderkant dien je wel vlak te maken. Deze methode is ook ideaal voor het maken van muddlers. Met deze manier van trimmen heb je ook minder last van hertenhaar dat alle kanten uit gaat.
Suc6 en ik lees wel of het bevalt.
Nog ff een toevoeging:inderdaad een nieuw scheermesje gebruiken en daarna weggooien :D

HappyFisherman

Dan moet je er wel voor zorgen dat je een vlijmscherp mesje hebt, omdat je anders teveel druk moet zetten om te snijden en heb je kans ineens een hap er uit te halen.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

bartkoper85

Bedankt voor de tips. Het mesje is mij bekend al is mijn eerste grote doel het deerhair er goed verdeeld en vast op te krijgen, knipkunsten komen later  ::)

Sieger

Een clubmaatje van me doet het met een baardtrimmer.... schijnt goed te gaan.


Sieger

jo flyfishing

Heb ik ook gezien op de beurs van roselies bij de demo van de dubspeed tool.

j.
Quote from: Sieger on February 19, 2015, 10:53:53
Een clubmaatje van me doet het met een baardtrimmer.... schijnt goed te gaan.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

bartkoper85

#18
1st attempt!
ben niet heel erg ontevreden. op een A&M dry fly haakje 14.
Zn kont had beter gekunt maar ach voor de 1e x  8)

Overigens met een schaartje getrimd!
https://flic.kr/p/qjsTQV
https://flic.kr/p/qjsTPn
https://flic.kr/p/rgaPDm

Scaramouche

hee, da's typisch, ik kan de foto's niet zien?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

bartkoper85

Ik heb het even anders gedaan, vond de kwaliteit ook niet erg knap.

wouter veuger

Lijfje is best netjes!,zeker aangezien dit de eerste keer is dat je met deerhair rommelt ::goodjob::

Hackle kan wel wat netter ;D,stukkie te groot

Gert

Ja, die hackle is in ieder geval veel te lang.
Van de week kwam er op het forum ergens een tip voorbij om je gebonden vlieg eens in en glas water te gooien - kun je zien hoe die op het water ligt (of niet  ;)).
Die van jou zou theroretisch ongeveer rechtop komen te staan.

En nou niet die hackle af gaan knippen want dat is helemaal "not done". Gewoon een kleinere gebruiken.

Groet,
Gert

Scaramouche

Psssst: niet tegen Gert zeggen maar je kunt die hackle best bijknippen hoor.  :-X Is voor mensenogen mooi maar vissen zien toch vooral een lekker hapje.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

bartkoper85

Quote from: Scaramouche on February 19, 2015, 18:51:00
Psssst: niet tegen Gert zeggen maar je kunt die hackle best bijknippen hoor.  :-X Is voor mensenogen mooi maar vissen zien toch vooral een lekker hapje.
Wahaha Gert was al te laat, heb m al ff vakkundig gesnoeid en in de vliegenbox gestopt.
Ik ga er straks nog even 1 knopen en gelijk het drijfvermogen testen!