Danielsson L5w8twelve of toch iets anders?

Started by Driesjan, March 03, 2016, 14:53:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Driesjan

Hi,

vorig jaar enkele keren iets gepost hier, voor de rest in de lurkstand ;D, maar bij deze weer een topic.

Ik ben van plan een nieuwe, echt goede reel te kopen voor onder een #8-10. Een reel waar ik de komende 10 jaar mee onder de pannen ben. Ik heb een oude danielsson LW6nine voor op mijn 8, waar ik tevreden over ben maar wat te licht is onder een #10 hengel en voor serious tropical visserij geen topslip.

de nieuwe reel moet voldoen aan volgende eisen:

- geschikt voor onder een #10 hengel, maar ook qua formaat nog op een 8 te vissen
- voornamelijk voor snoekvisserij in Nederland, Zweden, op groot water
- zoutwaterbestandig, voor incidenteel visdag zeebaars, week vissen in de Oostzee op snoek, toekomstig bonefish)
- aangezien ik geen 2 bij 2 ben niet te hoog gewicht (max 230 gr), maar nog wel in balans met een #10
- extra spoel ivm wisselen lijnen
- zo duur als nodig maar goedkoop als mogelijk

Totnogtoe kwam ik tot onderstaande lijstje, waarbij de danielsson er qua prijs echt uit springt.

mijn vragen:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de danielsson en serieuze zoutwatervisserij, kan deze reel zich meten met (top)reels?
Is er een reel die ik over het hoofd zie en ook echt moet meenemen in mijn keuze?

Naam                               gewicht   diameter   capaciteit                 Prijs reel   Prijs spoolverzendkosten   total prijs
Danielsson L5w8twelve      229   10,8          229m WF10F 30lbs   263           108       32,25                   403,25
Einarsson 8plus                      223   10,5          150m WF8F 30lbs   569           191       0                           760
Galvan T8                              215   10,1          200m WF8F 20lbs   439           183       0                           622
Hatch 7plus                      243   10,1          190m WF8F 20lbs   549           219       0                           768
Galvan T-10                      232   10,8          250m WF10f 30lbs   495           205       0                           700
Loop opti speedrunner      216   13,1          185m WF8F 30lbs   590           259       0                           849


Naam                            pro's                                                                                              cons
Danielsson L5w8twelve      goedkoop, diameter                                                                      alleen online dealer, ouder model
Einarsson 8plus                  mooi, perfecte afmeting/gewicht                                                      prijs, minder capaciteit
Galvan T8                          in groen verkrijgbaar = mooi, betrouwbaarheid, laag gewicht              prijs
Hatch 7plus                  mooi, lovende recensies, fysieke winkel in Nederland                      zwaar
Galvan T-10                  in groen verkrijgbaar = mooi, lovende recensies betrouwbaarheid      prijs
Loop opti speedrunner       populair, fysiek winkel in Nederland                                              prijs, te grote diameter?,

Gr DJ

Marco B

Ik gebruik de Danielsson voor de zalmvisserij. Op zout heb ik 'm nooit gebruikt omdat ik daar andere reels voor heb.
Mijn Danielsson heeft maar 1 makke en ik heb begrepen dat ik daar niet de enige in ben: soms is op onverklaarbare wijze de slipinstelling verdwenen. Ik controleer dit dan ook regelmatig tijdens het vissen.
Je bent aan het vissen en er is niets aan de hand en plotseling, zonder enig aanwijsbare reden staat de slip helemaal open. Ik dacht in het begin nog dat ik wellicht per ongeluk aan de slipknop had gedraaid, maar dat is dus niet het geval. Ik heb inmiddels begrepen dat er meer mensen zijn die dit probleem met de Danielsson hebben.

Overigens, misschien is Nautilus ook nog een reel om naar te kijken.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Ochi

Gebruik al mijn Danielssons in het zout en qua prijs/ kwaliteit zijn dit geweldige reels.
Het slipprobleem heb ik gelukkg nog niet meegemaakt. Heb 2 x L5W 6/9 op mijn 6/7/8 en een Control 8/13 op mijn 12. Voor mijn 10 heb ik nog steeds eeen robuuste 3500D van Sage

Alleen voor de Bones heb ik nog een Tibor Signature 8 en dat is net weer een klasse beter maar ook 2 maal zo duur.
Ik denk in Nederland snel 800€ maar dan heb je ook wat en je hoeft hem niet in Nederland te kopen natuurlijk.

Greetz Ochi

jo flyfishing

Loop evotec G4 hd 8-10 : zelfde slip als de speedrunner, maar kleinere diameter als dat een probleem voor je is.
zelf gebruik ik de g4 LW, maar voor de zwaardere lijnen en genoeg backing moet je de HD reeks.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

merijn1982

En de loop multi dan?? Je tabel is niet meer te lezen. Dus word er niet heel veel wijzer uit. Maar een hatch lijkt me toch wel top of the bill
Tight lines!!

Raymond

#5
Ik ben zéér te spreken over Danielsson. De L5W 8/12 heb ik ooit aangeschaft om met een dubbelhandige hengel te gebruiken. Helaas is de dubbelhandige visserij door omstandigheden al enkele jaren niet echt zinvol maar de betreffende reel is werkelijk onverwoestbaar. Het is een echt werkpaard dat ook nog de "looks" meeheeft (vind ik dan ;) ). Het hierboven omschreven probleem met de slip heb ik zelf nog niet meegemaakt. Met zoutwater heb ik overigens geen ervaring dus kan er ook geen mening over geven.

Het kan uiteraard altijd allemaal nog zwaarder, sterker en onverwoestbaarder maar Danielsson heeft gewoon een heel scherpe prijs-kwaliteitverhouding. Rechtstreeks via de site bestellen gaat perfect en niet geheel onbelangrijk, ik heb zelf ervaren dat ze een heel goede service hebben. Jaren geleden is mij nl. eens een reel gevallen waardoor de voet verbogen was. Na één mailtje kreeg ik als reactie terug de vraag om mijn adres door te geven en binnen een week had ik al een nieuw voetje in huis, geheel kosteloos. Dus...
::wtf::

Scaramouche

Ik heb uit je rijtje een Danielsson, puike reel, (nog) geen last gehad met de slip.

Als ik nog een optie mag toevoegen (al is je lijstje al lang genoeg natuurlijk)

Vosseler S-serie. Over zoutbestendige werkpaarden met een goeie slip gesproken  :)
http://www.peetershengelsport.nl/webshop/products.php?product=Vosseler-s-serie

Als je in de buurt van A'dam woont kunnen we wel een keer afspreken zodat je hem in handen kunt houden.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

MarcelN

#7
Ik heb hier de Loop Evotec HD 7TEN en de Loop Evotec LW 4SEVEN.
Overigens staat in het klein op die reels 'made by Danielsson'.
Zelf gebruik ik ook op het zoute mijn Loop Opti Speedrunner met benodigde spoelen, altijd handig als die ene vis hard op je af komt, dan lach je echt met die reel ;)
Hatch vind ik veel te zwaar, snap niet dat ze dat kopen ???

Raymond

Danielsson was vroeger inderdaad de producent van de Loop reels. Op een bepaald moment is er blijkbaar een conflict ontstaan tussen beide bedrijven en is Danielsson de betreffende reels onder de eigen naam op de markt gaan brengen, en dat voor ongeveer de helft van de prijs (en nog lager).
::wtf::

jo flyfishing


Dat zijn idd de oudere modellen die nog door Danielsson gemaakt werden (en, dacht ik, nog steeds compatible met de huidige danielsson spoelen)
De huidige loop evotec reels zijn compleet anders nu.

Quote from: MarcelN on March 03, 2016, 22:06:36
Ik heb even de Loop Evotec HD 7TEN en de Loop Evotec LW 4SEVEN beide hier tijdelijk van Sepp, dus die weet vast wel wat goed is.
Overigens staat in het klein op die reels 'made by Danielsson'.
Zelf gebruik ik op het zoute mijn Loop Opti Speedrunner met benodigde spoelen, altijd handig als die ene vis hard op je af komt, dan lach je echt met die reel ;)
Hatch vind ik veel te zwaar, snap niet dat ze dat kopen ???
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Raymond

Quote from: jo flyfishing on March 03, 2016, 23:30:54
Dat zijn idd de oudere modellen die nog door Danielsson gemaakt werden (en, dacht ik, nog steeds compatible met de huidige danielsson spoelen)
De huidige loop evotec reels zijn compleet anders nu.

Helemaal correct!  ::duim::
::wtf::