2 Weken rondtrekken door zweden en hoofdzakelijk noorwegen.. tips Zweden?

Started by Twan, January 19, 2014, 20:32:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hans-oet-remunj

Quote from: Rena on January 21, 2014, 15:58:31
Ha ha ja.
Als ze je kaffedokter of karsk aanbieden, moet je op je hoede zijn ::koffie01::

Hehehe.. is dat hetzelfde oogverblindende spul  als wat ze ook wel eens 'blyfri' noemen ? (loodvrij).  ;)

DocSalmo

Quote from: Cornico on January 21, 2014, 15:45:29
Goh, 'k wou dat mij dat eens overkwam.   ::zucht::
Dat spul wat ik wel eens aanbood (whiskey of jenever) vonden ze altijd veel te slap.
Ze gooiden liever hun eigen "wodka" in de cola, werd je veel sneller dronken van  . . . . .  ::rij::
Toen wij aan de Trysil zaten in 2006 is het ons écht overkomen.  En toen ze het doorhadden, kwamen ze van heinde en verre.  Er was zelfs een gast die kilometers had gereden over een gravelweg op een gammele fiets waar amper nog banden op lagen...

Hans-oet-remunj

Quote from: DocSalmo on January 21, 2014, 16:06:11
Heb je daar eigenlijk zelf al gevist?  Ik kan op dit forum niets vinden over Smøla.  Zelf was ik daar in 2012 en vond er echt geen bal aan.  Wij visten toen bij de fjorden van Aure met de bellyboot op pollak.  We hebben de veerboot genomen voor een uitstap naar dat eiland.  We hebben zowel de meren als de kustlijn gedaan en dat viel dik tegen.  We waren daar in juni en in augustus (voor een "herkansing")...  Ik ben nu zelf niet de beste vliegvisser, maar er waren toch wel een paar echte krakken mee in de groep hoor.
Ik hoor daar ook zeer variabele berichten over, net als Hitra (kapotgevist). Is ook smøla kapot gevist of is het gewoon seizoen kritisch...

Rena

Quote from: DocSalmo on January 21, 2014, 16:06:11
Heb je daar eigenlijk zelf al gevist?  Ik kan op dit forum niets vinden over Smøla.  Zelf was ik daar in 2012 en vond er echt geen bal aan.  Wij visten toen bij de fjorden van Aure met de bellyboot op pollak.  We hebben de veerboot genomen voor een uitstap naar dat eiland.  We hebben zowel de meren als de kustlijn gedaan en dat viel dik tegen.  We waren daar in juni en in augustus (voor een "herkansing")...  Ik ben nu zelf niet de beste vliegvisser, maar er waren toch wel een paar echte krakken mee in de groep hoor.

Ik ben er meermalen geweest in verschillende maanden, dit is voor mij een leuk lang weekeind tripje  8).
Het vissen daar vindt ik uitdagend en gevarieerd, als je weet hoe, wat en waar.
Dat het vissen tegen kan vallen ben ik absoluut met je eens, maar dat geldt eigenlijk voor alle bestemmingen, ook in Noorwegen.
Zelf vang ik ook niet altijd groot of veel, en heb ook wel eens een "bomtur".

Heb er inderdaad geen verslagen over geschreven op het forum.

Rena

Quote from: Hans-oet-remunj on January 21, 2014, 16:13:31
Ik hoor daar ook zeer variabele berichten over, net als Hitra (kapotgevist). Is ook smøla kapot gevist of is het gewoon seizoen kritisch...

Het is inderdaad zo dat de visstand van soorten als Pollak, Gul enz veel minder is de laatste jaren.
Dit heb ik zelf ondervonden en gehoord van andere (vlieg)vissers.
Ook de bestanden van zeeforel en wilde zalm staan zwaar onder druk in het hele land.
Noorwegen is op een asosiale, overantwoorde en kapitalistische manier de visstand om zeep aan het brengen,  de regering (= de grootste verdiener) doet niets.
De gezonde en milieu vriendelijke kweekzalm mythe is de grootste leugen en die wordt in stand gehouden en dood gezwegen.

Het is inderdaad wel seizoensgebonden, maar het neemt niet weg dat er meer aan de hand.
Rond Smøla zelf is er niet zo een grote druk als rond Hitra/Frøya.




Twan

Ik zat net toevallig op http://www.renafiskecamp.no/#, is jouw username op dit forum een afgeleide van deze viscamping ofzo?

Nootjez



Rena

Quote from: Twan on January 21, 2014, 21:58:20
Ik zat net toevallig op http://www.renafiskecamp.no/#, is jouw username op dit forum een afgeleide van deze viscamping ofzo?

Rena is de plaats waar ik woon en de rivier waar ik graag in vis, vandaar mijn Nickname
Renafiskecamp is van goede kennissen van me...

harlin

He Rena, ken je toevallig Anders Bering Breivik ook nog?
Lees net dat hij daar een eigen "bedrijfje" had,
zogenaamd om groenten te telen en te verhandelen.
Terwijl het om de kunstmest ging.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Rena

Quote from: harlin on January 21, 2014, 23:30:17
He Rena, ken je toevallig Anders Bering Breivik ook nog?
Lees net dat hij daar een eigen "bedrijfje" had,
zogenaamd om groenten te telen en te verhandelen.
Terwijl het om de kunstmest ging.

Ik zal het je nog sterker vertellen, ik ben een paar keer op die boerderij geweest.
Een vriend van mij, een veehouder, pacht de grond van de eigenaar (niet ABB), als grasland.
De grond is landbouwgrond met verbouwplicht (is dat een woord  :o )

Ik heb er ook, op een fikse dubbelhandige worp vandaan gewoond.

Twan

Dit topics is ondertussen alle kanten op gegaan, maar heeft nog iemand tips? Misschien andere mooie vislocaties?

Twan

Top Dankjewel!! Ik ga nu de filmpjes even bekijken. Gr Twan  ::goodjob::

croono

al enig idee welke vliegen te gebruiken op de forel of vlagzalm ?

croono

ik ga ook rond die tijd en een klein beetje voorkennis
doet geen kwaad
ben nog nooit daar geweest dus is het wel fijn als je enigzigzins de goede vliegen hebt
je kunt wel 1000 vliegen kopen maar er kan er maar 1 vangen

Rena

De belangrijkste vliegen zijn sedges en meivliegen.
Als je imitaties hiervan hebt in verschillende stadia en groottes, dan kom je een heel eind.
Verder kan je denken aan muggen en mieren.
Neem voor de zekerheid ook streamers mee, die kunnen je redden als het veel geregend heeft.

TL Peter

FSCHAMP

Quote from: Cornico on February 01, 2014, 23:06:49
Om je te oriënteren op vliegen zou je HIER en DAAR  eens kunnen kijken.
::agree::  Deze heb ik ook gebruikt twee jaar terug en schitterende vakantie gehad op de Glomma.  Als je deze bij hebt, dan kom je al een heel eind.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

croono

nu begin ik een beetje een idee te krijgen wat mee te nemen
daar kun je iets mee bedankt !

Twan

Quote from: Cornico on January 24, 2014, 22:47:39
Misschien heb je hier iets aan voor een gedeelte van Noorwegen

- Omdat je vanaf Koppang of Kvennan naar het noorden wilt zal waarschijnlijk je route langs weg nr 3 gaan, Kvikne is een prachtig gebied om in de bovenloop van de Orkla of in de bergmeertjes op grote bruine forellen te vissen.
- Weg 30 loopt langs de Gaula, waar je boven de Eggafossen in de buurt van Ålen en nog verder stroomop heel mooie met de droge vlieg op eveneens grote bruine forellen kunt vissen.
Beneden de Eggafossen is het zalmwater voor het tweehandige werk.

Ik heb deze tips verder onderzocht en dit zijn goede opties! bedankt hiervoor.

A.s. Vrijdag dan vertrekken we. We hebben er veel zin in. Zweden slaan we over Qua vissen en we gaan eerst naar kvennan en dan de oversteek maken naar de kust en dan richting het zuiden. En veel vissen en genieten!!!!

Twan

Is goed zal ik doen. Ik weet dat je hem kent, dit heb ik eerder al op het forum gelezen. Wat is je echte naam?

Hein gaat ons waarschijnlijk ook gidsen, maar onze aankomstdag is nog variabel. Maar we hebben al contact gehad. Dus komt goed.

Ik kreeg ook een tip van iemand anders voor deze video, ik heb hem nog niet bekeken. Ik ben nu aan het werk, dus kan hem nog niet bekijken. Dit zal ik vanavond gaan doen.

Twan

Quote from: Cornico on June 16, 2014, 11:34:44
Wanneer je op Kvennan bent kun je bijna niet om Hein v. Aar heen.
Wanneer je hem ziet, doe hem de groeten.
Hier is z'n laatste video.
http://www.kvennan.com/video/video_2014_002.htm
Veel plezier en misschien komen we elkaar wel ergens tegen.

Ben jij ook volgende week te vinden daar op de glomma?

Glomma Edje

Quote from: Cornico on June 16, 2014, 12:25:41Heel verstandig om Hein in de arm te nemen wanneer je daar voor de eerste keer komt.

En dat is niet alleen handig voor de omgeving bij Kvennan, maar eigenlijk voor elke rivier in Noorwegen waar je niet bekend bent. Het scheelt je veel 'onderzoeksuren' en je leert op een snelle en effectieve manier het water kennen en welke manier van vissen ter plaatse het best werkt. Zeker als een viskaart zo'n 80 kilometer Glomma viswater dekt is het dé sleutel om de plaatsen die ontdekken waar de grote vissen zitten...
Ik lees nog steeds her en der dat mensen op verschillende rivieren vol verwachting weinig of alleen maar kleine vis vangen en zwaar teleurgesteld huiswaarts keren. En dat is gewoon niet nodig. De grote vissen staan nu eenmaal niet langs de rivier te zwaaien met vlaggen waarop staat 'ik ben groot! Vang mij!'.
Ga je naar Kvennan? Neem dan contact op met Hein. Ga je naar de Rena? Bel Peter Davids. Wil je graag vissen bij Koppang? Stuur mij een berichtje.

Groet!
Edward

Twan

Top dankjewel. Als we nog besluiten dat we ook bij Koppang willen vissen, dan nemen we contact op.

Twan

we zijn terug en ik kan alvast melden dat kvennan met de glomma top is. hitra is zeker niet doodgevist. we hebben er veel gevangen. borgundselva geen vissen gevangen en zelfs niet 1 vis kunnen spotten. verders keer met de bellyboot succesvol gevist in de baai van de vagen camping in hitra. bij pijlers van bruggen met de vliegenlat verschillende pollakken kunnen verschalken. helaas geen plekken bij ferryovergangen geprobeerd.

Terugweg in zweden naar een vliegvisvijver gereden. echt veel grote vissen rond de 10 kilo zien zwemmen. maar we mochten er niet vissen. afgelopen zaterdag was het te warm. dat was echt balen.

dit was onze eerste keer noorwegen en het is echt een topland! ik mis het nu al  :-\

Koen

Goed om te horen, ik ga over 2 weken naar Kvennan. 3 weken in de tent en 3 weken lang de hele dag en avond vissuh :) nog forel kunnen vangen daar?