New build

Started by gijsie20, January 15, 2015, 23:27:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gijsie20

Na een lange zoektocht eindelijk alle materialen bij elkaar!

Komende weken ga ik weer een nieuwe hengel bouwen.

Alles is nu eindelijk complete, dus kan beginnen:

Batson RX7 8,6 ft #3 4 delig mat zwart/grijs
Recoil licht gewicht snake eyes en tiptop + agathe stripper oog kleur orange
Alps reel seat met slide bands
Verschillende soorten kurk, paar zakken, meeste burl mix en swirl en wat ccent rings
Silk thread orange/gold
High Build epoxy, heb ook nog light build liggen, even kijken wat fijner werkt
Cork sealer






Eerste idee voor het handvat;

Redelijk nieuw type kurk, met een soort swirl erin. Maar heb nog 2 zakken met kurk liggen dus wil nog even kijken wat het precies gaat worden.

Wanneer er updates zijn plant ik het wel weer neer  :)

Arie de Vries

Mooie reelseat. Grappige kurk. Ben benieuwd naar het vervolg
Groet, Arie

Rossie69

Lekker hoor.

Vind het handvat mooi.

Succes.

FSCHAMP

Ziet er goed uit en ook ik wil het eindresultaat wel zien.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

PdH

Altijd leuk, hengel  zelf bouwen.
Ik heb die recoil ogen ook op een hengel zitten.
Lekker simpel, maar moest wel de voetjes een beetje afschuinen met een vijl om de wikkelingen er mooier en vloeiender op te krijgen.
Kan ook aan mijn gebrek aan ervaring liggen natuurlijk. ::)

Succes met bouwen.

grtn,

Peter
grtn, Peter.

gijsie20

Quote from: PdH on January 16, 2015, 17:11:02
Altijd leuk, hengel  zelf bouwen.
Ik heb die recoil ogen ook op een hengel zitten.
Lekker simpel, maar moest wel de voetjes een beetje afschuinen met een vijl om de wikkelingen er mooier en vloeiender op te krijgen.
Kan ook aan mijn gebrek aan ervaring liggen natuurlijk. ::)

Succes met bouwen.

grtn,

Peter

Dat over die recoil ogen hoor ik wel meer. Ben benieuwd, mijn eerder hengels heb ik gebouwd met "gewone" snakes, maar ook daar zaten wel eens stompe ogen tussen.
Deze oogjes lijken toch aardig netjes al zo uit het zakje, we gaan het meemaken  :)

Groet Gijs

wouter veuger

Mooi project weer Gijs!,interessant om te volgen ::agree::

Kruijff

Ben benieuwd!! Vindt het kurk wat minder. Hou meer van het traditionele.... succes!!!
Gr Ed

gijsie20

#8
Goed...heb afgelopen dagen wat geklust. Een en ander is nu klaar om in elkaar gezet te worden en te worden gelakt.
Misschien nog even een enkel wikkelingetje opnieuw doen, en het verkas oogje en windingcheck nog erop.

Voordeel van dit type kurk (naturel burl)  is dat je compleet geen vuller nodig hebt, en er dus geen gaatjes/scheurtjes in vallen zoals met het gemiddelde kurk. Daarnaast geeft het ook iets meer grip dan traditioneel kurk. Naast Naturel Burl heb ik ook wave burl gebruikt en rubber cork voor het eind stuk en begin stukje.
Handvat ook ingesmeerd met corksealer om vuiligheid tegen te gaan, het burnt/wave effect komt er nu ook mooier uit. En handvat is wat donkerder dan op de eerste foto.

Ik heb uiteindelijk geen zijden draad gebruikt. Dit brak steeds, ik ben er te lomp voor denk ik  >:( Dus uiteindelijk nog een paar rolletjes kleuren nylon besteld. Uiteindelijk is de kleur "Sunburst" geworden.
Na het lakken zal het nylon wat donkerder worden en doorzichtig.










Rena

Na het lakken zal het nylon wat donkerder worden en doorzichtig.

Als je "color preserver" gebruikt voordat je epoxy aanbrengt, blijft de kleur kleurecht.
Gebruik je geen colour preserver, dan wordt de wikkeling meer of minder transparant.
Als je dat wilt, dan kun je epoxy verdunnen met alcohol en dit aanbrengen voor je met epoxy je eindlaag aanbrengt.

Niet mijn smaak, maar goed bezig ...

TL Peter

gijsie20

Quote from: Rena on February 01, 2015, 22:22:03
Na het lakken zal het nylon wat donkerder worden en doorzichtig.

Als je "color preserver" gebruikt voordat je epoxy aanbrengt, blijft de kleur kleurecht.
Gebruik je geen colour preserver, dan wordt de wikkeling meer of minder transparant.
Als je dat wilt, dan kun je epoxy verdunnen met alcohol en dit aanbrengen voor je met epoxy je eindlaag aanbrengt.

Niet mijn smaak, maar goed bezig ...

TL Peter

Ja klopt. Heb hier ook CP liggen, heb er al eens hengels met en zonder gedaan. Wellicht doe ik eerst nog even een test wikkelingetje onder het handvat om te zien wat ik mooier vind.

Gr

FSCHAMP

Prachtig handvat Gijsie  ::goodjob::
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

PdH

Quote from: FSCHAMP on February 02, 2015, 19:48:07
Prachtig handvat Gijsie  ::goodjob::
.

Ja, ben ik het helemaal mee eens.
Bijna zonde om mee te gaan vissen.
grtn, Peter.

gijsie20

Thanks all,

Handvat is kwestie van smaak. De ene houdt van gewoon kurken handvat, de ander houdt van wat aparts.

Ik maak graag iets afwijkends..anders dan de rest...heeft ook weer wat onderscheidends tov de "fabriekshengels".
Het leuke is dat je zoveel verschillende kanten op kan, met kurk, nylon, blank, kleurstellingen etc en het maken zoals je het zelf voor je ziet.

Voor geinteresseerden in (vliegen) hengelbouw, kijk ook eens op rodbuildingforum.com in de showcases etc  :)

Gr Gijs