Hobby IN Hobby ???????

Started by p.forel, December 17, 2016, 18:30:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

p.forel

Begin dit jaar in de lappenmand gekomen zodat er nog maar zeer weinig gevist werd.
En wij vliegvissers genieten toch graag van natuur en zijn dan ook wel geïnteresseerd in beetje bushcraft .
Sommige onder lusten ook wel eens een zelf gevangen visje! maar ja hoe maak je zo'n vis schoon zonder goed/mooi mes
En zo ontstond mijn interesse in het zelf maken van messen en leerbewerking.

Ik werd gevraagd om op een beurs voor de jacht iets te doen met vliegvissen en trof daar een zeer ervaren smid/messenmaker aan die ook cursussen gaf.

Na een poosje heen en weer mailen en FBén. Afspraken gemaakt en hop mijn eigen in het diepe geworpen kwa messen en leer.

In januari ga ik weer naar Maarten van Hattem van MVH damast  toe  en zal er mes uit het smeed vuur verschijnen waar ik zelf de maten en alles van bepaal.
Dit wel onder toeziend oog van de meester natuurlijk. Zodat ik het staal niet verpruts.
En de beoogde doelstellingen behaald worden. kwaliteit/afwerking zodat de meester er ook tevreden over is 
Het zal een koolstofstaal met nikkelstaal  damast mes worden die bijna zwart met zilver geëtst gaat worden.
Het handvat materiaal zal bestaan uit ebbenhout met zilveren pinnen.
De schede zal een inlay krijgen van grijze zalm huid en het geheel er omheen zwart leder

Hier wat foto's van eerder werk

Hardheid op de snede 60hrc  en de rug 45 hrc  deze kling is selectief gehard.
Deze kling bestaat dus uit 4 torsie bannen en 1 aangesmede snijkant.
Het mes is een half integraal op gebouwd uit een aangezette snijkant uit 1.2510 ( 01) staal  en een mildkoolstofstaal  en puur nikkel. 
Dit is gedaan om de snij eigenschappen te verbeteren omdat nikkel geen goede snij eigenschappen heeft.
En het mildkoolstofstaal daar is het koolstof niet toereikend voor de gewenste hardheid.
Schede uit 1 stuk in scandi style  gemaakt van 3,5 mm leer. Deze is nat gevormd en gestikt na het drogen de verdere afwerking gedaan







     

Floor

Ziet er mooi uit en nog vol goede ideën, ik ben nieuwschierig naar verdere werkstukken, houd ons op de hoogte! Bovendien voor mij een bekende hobby. De mogelijkheden zijn eindeloos oftewel worden slechts beperkt door het vakmanschap van de meester.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

p.forel

Mogelijkheden inderdaad genoeg net als ideeën. 
Al wil ik mij niet op elk type mes richten.
Daggers en jachtmessen   vind ik het mooist
geen pukko's of iets dergelijks

Floor

Zelf heb in wel een voorkeur voor puukko's ed maar, vaak denk ik 'dit en dit bij elkaar' of 'zus en zo zal wel mooi zijn' en zo ontstaat er dan gewoon 'een mes' welke naam je dan aan het beestje zou moeten geven maakt me dan niets uit.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

FSCHAMP

Schitterend zo'n bijkomende hobby en inderdaad mooie plaatjes. Ik ben ook benieuwd naar het nieuwe project dat je gaat verwezelijken
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

markpiet

HRC, mildkoolstofstaal, scandi style, pukko's, ??? Ik heb werkelijk geen idee wat dat allemaal betekend. Ik weet wel dat ik het mes en de schede op de foto erg mooi vind. natuur en bushcraft hebben inderdaad mijn interesse. Maar daar blijk ik dus niet de enige in te zijn.  ::duim::
groeten van Mark
><((((0>

HappyFisherman

Netjes Piet! Aansluiting mes en guard ook strak gekregen?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

henkverhaar

Mooi, ook dat handvat.

Waarom kies je voor je eigen mes voor ebben (ik neem aan dat je echt ebben bedoelt - Diospyros)? Persoonlijk vind ik het niet erg mooi (gewoon grijszwart, zonder fraaie tekening, neigt naar scheuren, ook na jaren nog, en is (althans op de draaibank) moeilijk heel glad af te werken (zonder heel veel schuren - het is vaak te kruisdradig). Als je donker (paarszwart) hout voor je handvat wilt zou ik grenadille (Dalbergia melanoxylon - African blackwood) adviseren. Voor meer tekening: Coromandel (Makassar ebben). Voor het technisch beste, EN zwaarste hout: pokhout. Stabiel, gaat nooit meer scheuren, heel zwaar, heerlijk in de hand. Is wel een beetje (donker)groenig. Leuk alternatief (en een stuk goedkoper): Verapok (Bulnosia) - ruikt ook heerlijk.

p.forel

zit geen Guard  op dit mes
is uit 1 geheel gesmeed met solide krop

p.forel

#9
Henk gewoon om dat het straks mooi staat als geheel  samen met het donkere damast
en de zilveren pinnen.
En heb mooie stukken ebbenhout  dus waarom niet dan he!
Had ook voor andere zwarte hout soorten kunnen gaan maar niet gestabiliseerd is ebben dan de beste keuze volgens mij dan.
ironwood burl is ook top
wenge
bog oak 
Ziricote
allemaal mooi
het mes wat ik in januari gaat maken wordt zwart met nikkel damast dus zal zwart met zilver handvat zeker niet misstaan
En schuren moet ik toch tot ik ons weeg  op het staal dus waarom dan niet op het hout
en even langs de polijst machine en het zal glimmen als een honden lulletje in de maneschijn 

Dit soort San mai damast





Sieger

Mooi man... ben zelf behoorlijk messengek, maar zelf een maken heb ik me nog niet aan gewaagd.

Maarten maakt echt super mooi spul en helemaal zelf gesmeed. De meeste messenmaker gebruiken staal dat ingekocht wordt (in repen) of hergebruikt dingen als zaagbladen etc. Vind zo'n van scratch af gesmeed mes echt meerwaarde hebben, helemaal als je het zelf doet...  ::goodjob::

Ben benieuwd hoe het resultaat is straks....


Sieger

p.forel

#11
Is geen scratch hoor maar gesmeed uit strippen kwaliteit koolstofstaal en nikkelstaal
Ik zal niet blijven smeden hoor
Maar vind dit wel vereiste om het paar keer zelf te doen als je in de messen maak hobby wil duiken

Daarna zal ik het damast staal wel inkopen als strip en daar het mes van maken
Wel san mai damast van mvh 

Sieger

Ik bedoel dat het niet uit een strip wordt gezaagd en dan tot een mes wordt verwerkt. Ik vind dit al heel behoorlijk vanaf het begin... Zelf damast maken.



Sieger

p.forel

Moto is je doet het goed of je doet het niet he.
Dan ook maar gelijk sprong in het diepe 
En met behulp van Maarten kan er weinig fout gaan 

henkverhaar

Quote from: p.forel on December 17, 2016, 22:40:51
Had ook voor andere zwarte hout soorten kunnen gaan maar niet gestabiliseerd is ebben dan de beste keuze volgens mij dan

Wat mooi is is uiteraard heel persoonlijk, maar 'beste' keuze in ongestabiliseerd (zwart) hout ben ik niet helemaal met je eens. Nogmaals - grenadille (het hout waarvan bijvoorbeeld klarinetten en hobo's gemaakt worden) is stabieler dan ebbenhout (maar let op - veel van wat in de houtverwerking in de 'volksmond' "ebben" genoemd wordt is geen ebben - dat is vaak al grenadille ;-) )

Maar het wordt vast een fraai mes.

p.forel

#15
Henk ik had het niet over grenadill hoor als je moet stabliseren  maar bog oak of zo.
Grenadill kan je niet zo makelijk aan komen geheel zwart
En het hout hier is ebben  had bij zelfde leverancier ook voor grenadill kunnen gaan  maar heeft geen diep zwart op voorraad.
En we hebben de pech dat de handjes wat grof zijn en dus vaak uit komen op stukken hout in plaats van grip schalen of zoiets die meestal de 14 cm niet halen. 

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

henkverhaar


sjo

Let the fly be with you....

p.forel

Ja Sjokke
Elleboog overstrekt pezen en zo naar zijn grootje en bot splinter in het gewricht
Dus vissen zat er erg weinig in
Nu gaat het wel weer nog niet 100% maar komt wel

Rossie69


Arie de Vries

#21
Mooi mes, respect, mijn eersteling durf ik hier niet te laten zien. Grappig, als je met smeden begint dat dan overal messenmakers opduiken. Top.
Groet, Arie

p.forel

#22
Zijn er nog linkshanders die een schede voor hun mes zoeken 
Heb er hier twee. Zijn voor mes 25 cm lang en breed 3,5 tot 4 cm
Ze zijn nog nat te vormen rond je mes
Bij intresse zal ik wel foto schieten en plaatsen.

GRATIS

p.forel

Oke geen linkshanders die op Oek zijn naar mooie messen schede
Dan plaats ik ze in andere groep

weerwolf

Jawel Bert, ik ben linkshandig

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.