Lus aan een glaslijn...?

Started by Sieger, October 17, 2012, 12:42:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sieger

Over leaderlussen aan vliegenlijnen is meer dan genoeg te vinden, maar wat is jullie manier om een mooie lus aan een glaslijn te maken.

Ik heb er nu een braided loop aan gemaakt, maar dan is het " onzichtbare" ineens een stuk minder vind ik.... Geen idee of de vis er last van heeft, maar ik vind het een beetje 'bulkie'....

Dus tips en trucs?


Sieger

Gerrit72




Da's een goeie Sieger! Heb zelf ook een braided loop aan mn glaslijn,maar juist dat stuk valt erg op in het water. Ben benieuwd of iemand er een oplossing voor heeft. Ik ga je post volgen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

marc

gewoon een 8 tal cm mantel verwijderen,bekomen mono kern 2 maal dubbel nemen ,omwinden met binddraad (+- 1cm)whipfinichen en afwerken met wader repair.
door het gebruik van braided loops tussen lijn en backing ooit een goeie lijn gelost  >:( >:( >:( >:(
die ondingen moet ik niet meer.
grt marc

Sieger

Krimpkous heb ik ook al zitten denken Rob... Misschien maar eens proberen...

En Marc... Ik heb nog eens goed zitten kijken, maar volgens mij zit er in het glas gedeelte van mijn lijn (ong 3 meter tip) geen kern en ook geen mantel, maar is het een soort mono, getrokken materiaal... Of heb ik het helemaal mis en zie ik het gewoon niet???


Sieger

HappyFisherman

In "Wondervliegen 2" staat een heel mooi stuk over het vissenoog (van forellen iig) en daarin wordt beschreven dat een vis zowel meer kegeltjes danwel staafjes heeft dan het menselijk oog. Dat een glaslijn (die echt een andere brekingsindex en kleur heeft dan het water), voor een vis, zichtbaarder is met een loop dan zonder geloof ik dan ook niet. De reden die Marc aangeeft is wel een stimulans om geen loops meer te gebruiken, maar mij is dat nog nooit overkomen :)

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Hoewel het daar niet om gaat Bram, heb ik met een behoorlijk aantal mensen gesproken die goed bedreven zijn in het vangen van Roofblei... Zij merken in de praktijk een groot verschil in het wel of niet vangen van vis op het moment dat ze een normale lijn of een glaslijn gebruiken. De glaslijn vangt volgens hen duidelijk meer...

Waarom dat is zal me w.... zijn... Het is inleg geval de moeite van het proberen waard.... ;)


Sieger

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gert

Quote from: marc on October 17, 2012, 13:07:25
door het gebruik van braided loops tussen lijn en backing ooit een goeie lijn gelost  >:( >:( >:( >:(
die ondingen moet ik niet meer.
grt marc

Marc, ik gebruik nog wel braided loops, maar doe ALTIJD een klein beetje vingertjeslijm (contactlijm) onder de sleeve, en dan gaat het bij mij in ieder geval nooit meer los.
Maar goed, als je het vertrouwen kwijt bent sta je misschien nooit meer lekker te vissen....

Groet,
Gert

sietzedevisser

De kernen van glaslijnen zijn meestal doodnormaal tippetmateriaal. Ik heb laatst een filmpje zitten kijken achter de schermen bij de fabriek van rio. En als ze geen braided core gebruiken gebruiken ze hun eigen tippetmateriaal wat ze ook gewoon los verkopen. Voor de aqualux glaslijnen van rio gebruiken ze volgens mij hun eigen fluorflex fluorcarbon. trouwens doe mij maar stroft als je het vergelijkt met die speciale tippets zowel qua prijs als treksterkte is zowel rio als scientific anglers etc een stuk slapper dan stroft. Nylon kernen zijn moeilijker te strippen aangezien nylon kwetsbaar is voor scherpe dingen zoals scharen, tangen en mesjes.

Gr, Sietze

Als iemand het filmpje interesant lijkt zoek ik em wel ff op

Team

Quote from: Sieger on October 17, 2012, 12:42:34
Over leaderlussen aan vliegenlijnen is meer dan genoeg te vinden, maar wat is jullie manier om een mooie lus aan een glaslijn te maken.

Ik heb er nu een braided loop aan gemaakt, maar dan is het " onzichtbare" ineens een stuk minder vind ik.... Geen idee of de vis er last van heeft, maar ik vind het een beetje 'bulkie'....

Dus tips en trucs?

Ik heb zo,n  naald vanC&F steek 1/2 cm in de glaslijn, dan leaderpunt doortrekken laatste cm opruwen.
druppel secondelijm. knoopje en doortrekken. knoopje hoeft niet maar is extra zekerheid.

Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

Sieger

Hey die was ik FF vergeten Ton... Top...


Sieger

BV

Ik heb een Lee wulf  glaslijn en de leader met een naaldknoop op de lijn , dus niet door de kern , want die is me te dun.
Heeft al beestjes van 60cm gehouden op DRB.

Net zoals bij een zinklijn.

Dick

transparte krimpkous op de lijn, lusje maken en er bij in steken, verwarmen en klaar

Sieger

Thanks mannen... Ik ga de krimpkous variant proberen.. Gebruik ik met gewonen lijnen eigenlijk ook, maar was me niet zeker of dat met 'glas' lijnen zou kunnen....

Kijken wat het wordt....


Sieger

marc

strippen van een mantel van de lijn gaat heel eenvoudig met aceton. paar minuten inhangen en je trekt er de mantel zo af.
een naaldknoop is te overwegen maar die gaat mijns inziens toch slippen.  :o
de sepp fuchs methode ,haast niemand beheerst de juiste techniek . komt op graden celsius aan als het goed moet zijn.het dubbelgelegde gedeelte komt makkelijk los,jammer is dat.
het afwerken met wader repair hoeft eigenlijk niet eens daar de mono kern geen water opneemt.
ieder zijn ding zeg maar ,alleen een paar bedenkingen.
grt marc

Team

Quote from: Sieger on October 17, 2012, 17:26:47
Thanks mannen... Ik ga de krimpkous variant proberen.. Gebruik ik met gewonen lijnen eigenlijk ook, maar was me niet zeker of dat met 'glas' lijnen zou kunnen....

Kijken wat het wordt....
Peeters heeft iets nieuws, de Knot Corver in 3 kleuren ook een transparante glas kleur, in 3 maten
lijnen 3/5       6/8      9/11     ik werk daar ook mee, kunt ze ook heel leuk als beetverklikker inzetten.

Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

peterf

Quote from: Team on October 17, 2012, 19:28:09
Peeters heeft iets nieuws, de Knot Corver in 3 kleuren ook een transparante glas kleur, in 3 maten
lijnen 3/5       6/8      9/11     ik werk daar ook mee, kunt ze ook heel leuk als beetverklikker inzetten.

Ton Team

Hier de link http://www.peetershengelsport.nl/webshop/products/Knot-corver.html
Peterf

Team

NUNC  AUT  NUNQUAM

Rossie69

begin ermaar niet aan eerdaags knapt ie.
heb deze dingen ooit is getest,ook wel de rijstkorrel genaamd.

Smelten of wat Marc doet aceton en een lus ervan maken.
is perfect.

oja weet niet of speycast het leuk vindt  ;D
maar die kan van die mooie lussen smelten aan een glaslijn.

5 euro de lus hahaha

Rossie69

#19

rena

#20
Krimpkous methode gaat perfect, alleen.....

PAS OP: voer mondjes maat warmte toe, de lijn smelt heel snel. Doe je dit met geduld dan maak je perfecte loops  :)

Sieger

Ja dat smelten met een glaslijn gaat prima... D.w.z. Ik ben al minstens 15 lijn kwijt doordat ik de hitte niet kan controleren.... Heb het idee dat het smeltpunt van zo'n glasstuk lager ligt...

Ga nog even experimenteren met een ander manier.... ;)


Sieger

Hilco

Vuur is moeilijk te controleren, hete lucht daarentegen gaat prima.

in mijn vakgebied (o.a. dakbedekking) is hete lucht de manier om gecontroleert=d te smelden of te vulkaniseren.

dus zoeken naar een goed regelbare fohn (of verfstripper)

Sieger

Dank je Hilco... Heb er wel een liggen hier, maar nog niet geprobeerd.... Volgende stap... ;)


Sieger

Rossie69

wat ik heb gezien,is dat de bek van een verf stripper erg plat is gemaakt om zo meer hitte op een plek te krijgen.
dus afplatten,die bek van de verfbrander.