kleur leader

Started by Erwin, September 12, 2012, 14:32:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erwin

Er is natuurlijk al veel geschreven over leaders, maar ik heb toch nog een vraagje.

Ik twijn mijn leaders zelf en gebruik daar 0,10 mm visnylon voor. Nu zie ik op ebay een aanbieding van 10.000 meter 0,1 mm nylon alleen is de kleur daarvan zwart/transparant.
Klos Nylon
Als ik hier een leader van twijn zal die waarschijnlijk meer zwart zijn dan transparant. Maar aan de andere kant, een van transparant materiaal getwijde leader zal voor de vis ook niet echt onzichtbaar meer zijn gezien de dikte.
Wat denken jullie, zal dit een probleem worden voor het vangen? Er zit toch nog een doorzichtige tippet aan. Heeft een van jullie hier ervaring mee?
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

A{b}r{a}xa{s}

Mijn gevoel zegt me dat je beter een zwarte/donkere leader kunt gebruiken dan een hele felgekleurde leader....?

HappyFisherman

1 pot nat, alles heeft een andere brekingsindex dan het water (met alle onopgeloste deeltjes daar nog bij in) en zal voor een vis zichtbaar zijn...

Of die vis moet een voorkeur hebben voor een bepaald kleurtje, net zoals sommige forumleden  ::nanana::
Vliegvissen is bevlogen vissen...

peter

Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

BV


A{b}r{a}xa{s}


Erwin

#6
Ik merk dat we off topic gaan, maar in ieder geval voor jullie respons.
Ik heb inmiddels het klossie gekocht.

;)
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

karelgol

Ik maak mijn leaders van ondoorzichtig polyester garen en merk geen verschil (behalve meer soepelheid) met doorzichtig materiaal. Ik vis nu met nimfen en streamertjes met groen of khaki leaders met een fel stukje als beetverklikker. Voor drijvend gebruik ik knettergeel, knallend oranje of spierwit, puur omdat ik dan zelf de leader beter zie en dan beter kan inschatten waar mijn vliegje drijft. Tja, ik word ouder en begin het belangrijker te vinden dat ik zie wat er aan de hand is dan dat de vis misschien toch wel verschil ziet tussen een drijvend grassprietje of mijn leader. Wat drijft ziet hij toch als een schaduw, dus donker.

Karel

Erwin

@Karel

Karel, garen is toch hartstikke dun? Hoe bepaal je dan precies het dikte verloop?
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...