Dagje uit met de Zonnebloem

Started by Bert J., August 05, 2012, 13:30:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bert J.

Dick kwam afgelopen week met het idee om een dagje de zeebaars te belagen. Gisteren moest het gebeuren.
Johan P. zou ook meegaan en Bert R. (die van de zeeforel van 89 cm) wilde ook graag een keer mee om zijn eerste
zeebaars aan de vlieg te vangen.
Dick was als eerste aan het vissen, en ik liep een meter of vijftig naar rechts om een plekje tussen de stenen te zoeken.
Ik wilde de dijk aflopen, en met de eerste stap op het betonnen talud ging het al mis. Beng! Keihard onderuit op mijn
stuitje. Niemand reageerde, dus de rest had niks in de gaten. Wat erger was, dat ik hard met mijn vrij nieuwe hengel op
het beton klapte. De lak was zwaar beschadigd, maar gelukkig geen breuk. Even blijven zitten en bijkomen van de pijn.
Dick meldde al een stevige tik op zijn streamer, mooi!
Al vlot kreeg ik een harde aanbeet op mijn pale olive ep-tje. Zeebaars! Heerlijk! Ik mocht een stevige 49-er landen.





Johan had al aangegeven dat hij graag een visje mee wilde nemen voor de pan, dus werd de baars vakkundig uit zijn lijden
verlost. Later hebben we de maaginhoud bekeken van deze vis en er bleken een paar krabbetjes en een paar zandaaltjes
in te zitten.
Een half uurtje later: Yihaa! Bert had beet en mocht zijn eerste zeebaars vangen van veertig cm! Hij was echt onder de indruk
van de schoonheid en kracht van deze vissen.





Het water was hier behoorlijk helder en duidelijk zagen we mooie harders over de stenen glijden.
Regelmatig klonk er gevloek en getier naats me. Johan zat weer eens vast en verspeelde zijn zoveelste streamer aan de
stenen. Lullig, maar meestal ontkom je er niet aan. Alhoewel ik dit keer op een plek stond waar ik geen één streamer kwijt
ben geraakt. In de verte zag ik Dick vreemde capriolen op de spekgladde stenen uithalen. Hij ging er ook maar even bij
liggen. Johan riep nog: gaat het Dick? Gaat wel, was het antwoord.
Plotseling zag ik dat mijn volglijn door midden was. Hoe kon dat nu weer? Afgesneden op de mosselen? Gelukkig kon ik
doorvissen nadat ik de eindjes weer aan elkaar had geknoopt.
Ik kreeg weer een aanbeet, maar deze vocht toch iets anders. Dit keer geen zeebaars, maar een makreel! Niet verwacht,
maar toch welkom. Deze soort had ik nog niet aan de vlieg gevangen.



Vervolgens kreeg Johan een aanbeet. Zeebaars! Shit, los! Balen man! Zo rond de middag had ik een losschieter,
duidelijk zeebaars. Deze voelde goed aan. Johan kreeg nog een volger van zeebaars vlak onder de kant en ik voelde
nog een tik op mijn hengel.
De wind kwam van links en wakkerde behoorlijk aan. Omdat Johan linkshandig is, vond ik het wel wat lullig voor hem. Maar
hij redde zich prima. Onbegrijpelijk dat hij steeds weer de lijn wegkreeg zonder zichzelf te haken.



Na de pauze besloten we om een andere stek te proberen. Voor mijn gevoel veel te ondiep en te zanderig. Maar niet
geschoten is altijd mis, dus vissen maar. Bovendien schijnen ze hier wel gevangen te worden, af en toe.
In de verte was een zeehond actief, mooi man.

Dick die aan het waden was op de zanderige bodem, kwam plotseling een grote gecamoufleerde steen tegen. Nou moe?
Koppie onder! Amusementswaarde een 10! Ik zag het in de verte gebeuren. Alles zeiknat, en de telefoon naar de kloten.
(gelukkig een toestel van een paar tientjes van net na de oorlog, die nog te koop waren ook, volgens Dick) Op zijn weg
naar de strekdam kwam hij nóg een grote steen tegen. Wéér een 10 voor de afsprong! Gelukkig was het zeewater niet
koud. Ik heb niet gelachen. Van Bert en Johan durf ik dat niet te zeggen..., haha. Maar de aanbeten bleven uit en we
wilden nog even op het OVM vissen. Op de parkeerplaats troffen we Koen die op het punt stond om ook te gaan vissen.
Koen herkende Johan van het forum. We hebben hier zo'n handerhalf uur gevist en kregen nog even een buitje op de kop.
Ik verspeelde een kleine forel op mijn damsel die meerdere keren uit het water sprong. Later kreeg ik tot vlak bij de kant
een volger van een mooie bruine forel, die vlak voor de kant wegdraaide. De anderen hadden geen beet gehad.
Tijd om bij de Stormvogel een mega-schnitzel naar binnen te werken en de terugreis te aanvaarden. In de auto op de weg
naar huis vroeg Johan naar onze leeftijden. Alledrie rond de 50 jaar, hoezo? Johan had het idee dat hij een dagje uit was met de Zonnbloem! Een bejaarden-uitje , zeg maar. Hij bleek zelf nog 'maar' 41 te zijn. Hahaha, fijne kerel die Put!

Bert, nogmaals gefeliciteerd met je eerste zeebaars aan de vliegenhengel.
Mannen bedankt voor een gezellige dag!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

HappyFisherman

Mooi stuk Bert! Zijn wel lange dagen zo!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

johannes

mooi verhaal bert

wacht maar tot die makreel richting de 50cm gaat  ;D

Koen

Toch een mooie dag gehad met zijn allen :)

Bert J.

Ja, die mini-tonijntjes kunnen er ook wat van!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Johan

Gweldig geschreven Bert.
ik heb het weer met een grote glimlach opnieuw beleeft.
op naar de volgende keer..
johan

bert

mannen heb een leuke dag gehad . Wel buffelen en geluk gehad dat ik ook weinig vast zat ten opzichte van Johan & Dick en dat wordt wel op de proef gesteld .
Hoe vaak die vast kwamen te zitten had denk ik er al de brui aan gegeven.
Maar is wel een vis die sterk en goed te keer gaat heerlijk.
En toch nog een zeehond en een walrus gezien  ;D
Hou mij weer aanbevolen voor de volgende  keer.

Dick

hallo Bert, 

weer netjes omschreven die klapper op m,n bek, wat een afsprong of niet dan, een dikke 10 met een griffel, verder prima vermaakt was inderdaad niet koud. Ben met Johan al aan het brainstormen geweest voor streamers op tube of zo, met een haak aan een breeklijntje zodat je alleen haken verspeeld en veel minder vliegen, komen we nog op terug als we een idee hebben. Verder prima dag en volgende keer vang ik er ook één.

En met nogmaals dank voor iedereen

mvg Dick

Bert J.

Ja, is een kwestie van tijd. Je kunt er ook zo een keer drie of vier op een dag vangen.
Komt vanzelf.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Peet

Bedankt voor de mooie story en foto's..
Zo'n zeebaars in de  pan is ook niets mis mee!  :P
-Peet-

Arjan Maat

Mooi stukje Bert,

Leuk dat jullie meer succes hebben gehad als ik van de week! Veel wordt bepaald door de wind en de dan beschikbare stekken, als het klopt . . . . dan is de beloning daar!

TL Arjan Maat

Johan

Zo hij/zij komt net van de BBQ, te%$&ing wat lekker zeg.

Johan

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

lord4163

Prachtige vis die makreel iemand ervaring met het gericht vissen op haring en makreel?

peter

Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

harlin

Mooi verslag Bert,
is al weer een tijdje terug dat ik bij een verslag ff moest krabben.
Zag het hele verhaal voor me.

Maar mooi om te weten hoe Johan over de 50+ denkt.  ;D
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

johannes

QuotePrachtige vis die makreel iemand ervaring met het gericht vissen op haring en makreel?

de kunst is om ze te vinden daarna voor haring kleine glittervliegjes (1-3cm) rustig binnenvissen
voor makreel mogen de vliegjes iets groter zijn snel vissen

peter

Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

Bert J.

Ja, jammer genoeg wel. Anders ging ik veel vaker heen ::)
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

lord4163

Quote from: johannes on October 05, 2012, 15:42:45
de kunst is om ze te vinden daarna voor haring kleine glittervliegjes (1-3cm) rustig binnenvissen
voor makreel mogen de vliegjes iets groter zijn snel vissen

Oké, zou je wat voorbeeld vliegjes kunnen noemen? Sandeeltjes enzo? Ik vond deze website: http://www.saltwaterflies.com/theflies.html