Hoe 'bewerk' ik een eend?

Started by Gerrit72, September 15, 2012, 15:38:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72


::hulp::

Net tijdens het vissen werd ik boos aangekeken door een wilde kat.
Die zat lekker te knagen op een dode vrouwtjes eend.
Jammer voor de poes (mooi voor mij ;)), de eend ligt nu bij mij thuis.
Kan iemand mij adviseren hoe ik de bruikbare veren (eendekont?) het beste kan bewerken.
Villen, wassen & koken heb ik eerder gedaan, maar verknoei ik daarmee niet de cdc?
Tips over welke veren, waarvoor bruikbaar zijn, zijn ook van harte welkom.
Die mooie blauwe van de vleugel bijvoorbeeld, waarvoor worden die gebruikt?

Groeten en alvast bedankt,

Gerrit72 (slagerij v Kampen ;))

The only difference between men and boys is the price of their toys.

Cornico

Niks villen, niks koken.
Kontveertjes plukken en misschien wat borstveertjes.
En als er nog wat borst aan zit, de eend over de borstkam voorzichtig de huid insnijden en met de duim de borstjes van het borstbeen halen. MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM.............
Een woerd geeft meer bruikbaar materiaal (flank- en borstveren)

Gerrit72


Maar onbewerkt, is er dan geen gevaar voor vervelende beestjes die je verenvoorraad om zeep gaan helpen?
Plukken vind ik altijd zo'n geknoei, liever snij ik een stuk vel, met de beoogde veren, zodat ik alles mooi bij elkaar houd.
Hoever rond de kont is bruikbare eendekont?
Borst is helemaal gaaf, maar de eend ruikt niet 100% vers (eendeborst is idd lekker, ook gerookt ;))
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Cornico

Is niet rond de kont, maar het zijn slechts de paar specifieke veertjes bij de vetklier op het stuitje.
Nog nooit last gehad van beestjes, maar een kampferbal in je doos of kist voorkomt  in ieder geval dat de motten een kans krijgen.

Gerrit72


Ok, dat wordt dus even zoeken bij dat stuitje :o.
Ik ga mn best doen.
Nog suggesties voor andere bruikbare veren?
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Sieger

Dit lijkt me wel wat:

voorgerechtgevogeltejapans
ingrediënten
1 eendenborst
1 sinaasappel of bloedsinaasappel
100 g waterkers
voor de dressing
2 eetlepels sinaasappelsap
1 eetlepel sojasaus
2 theelepels rijstazijn
2 theelepels wasabipoeder
bereiden
Prik met een vork gaatjes in de eendenborst, wrijf het vel in met ½ theelepel zout en laat dit staan, zodat het vocht eruit trekt. Rasp de sinaasappelschil, snijd de sinaasappel in partjes en verwijder alle velletjes.

Verhit een koekenpan met zware bodem op hoog vuur, leg de eendenborst op het vel in de pan en bak hem 5 minuten, zodat het vet eruit kan lopen. Haal de eend uit de pan, gooi het vet weg, doe de eend met het vel naar boven weer in de pan en schroei hem in 2 minuten dicht. Draai hem weer op het vel en bak nog 3-5 minuten of tot het vel krokant en goudbruin is. Laat het vlees met het vel naar boven op een bord met keukenpapier rusten.

Meng alle ingrediënten voor de dressing en de geraspte sinaasappelschil door elkaar. Verdeel de waterkers en sinaasappelpartjes over twee mooie borden. Snijd de eendenborst in dunne plakken en schik deze op de salade, sprenkel de dressing erover en serveer met stokjes.

opmerking
Het geheim van een echt krokant eendenvel is dat het droog moet zijn voordat je de eend bakt; neem de eendenborst dus van tevoren uit de verpakking. Eend heeft de naam dat het vet is, maar in dit recept lekt het meeste vet eraf, zodat je een knapperig vel krijgt en we gebruiken maar één borst voor twee porties. Je kunt dus met een gerust hart volmondig ja zeggen tegen deze heerlijke salade!

:o


Sieger

Gerrit72


Ziet er goed uit Sieger!  ::goodjob::
Jammer genoeg is deze eend iets te 'rijp'.
Als ik een verse heb, ga ik eens kokerellen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Sieger



Sieger

Sieger

Je krijgt er alleen zo'n koppijn van....  ::)


Sieger

Gerrit72


Je moet hem ook niet met een hele fles wegspoelen! ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Inderk

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit