30 graden in Ierland... Warm, heet en droog....

Started by Sieger, June 09, 2012, 22:50:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Sieger

Eindelijk tijd gevonden (gemaakt) om mijn verslag van onze Ierland roes te maken... Het verhaal staat hier onder, maar ook op mijn blog....
Daar kun je ook doorklikken naar de grote foto's en er staan er daar nog een paar extra in de gallery....

Sieger's nieuwe blog: 30 graden in Ierland... Warm, heet en droog.... http://tight-loops.nl/?p=1376


Het weer is vaak een heet hangijzer als het om vissen gaat. Te koud, te veel wind, te lage luchtdruk, te hoge luchtdruk.... er is altijd wel wat, dat als een goed excuus kan dienen en het is vaak een welkome zandzak om je achter te verschuilen als je niks vangt.... Mmmm daar zet ik mezelf natuurlijk al gelijk klem, want in onze week vissen in Ierland hebben we het zo ontzettend warm gehad, dat dit nu toch echt de enige reden was waarom we geen zalm hebben kunnen vangen..... Tsja.... Maar eerst maar eens beginnen bij de start.....


Uitzicht op rivier de Moy vanuit ons bed and breakfast...

Onze reis begon op zondag 20 juni en verliep helemaal volgens plan... Vlucht op tijd, auto gepakt en een paar uur later al op de plek van bestemming... Foxford, Mayo county in Ierland. Een gemiddeld dorp dat voor een heel grot deel teert op de bezoekende (vlieg-) vissers die daar uit de hele wereld komen om op zoek te gaan naar zalm... De Moy kent een zeer gezond bestand aan Atlantische zalm en er wordt op deze rivier (en de andere kleinere rivieren) ook veel gevangen.....

Op jacht naar de zalm....

Al een dik jaar zijn we aan het oefenen om onze speyworpen goed onder de knie te krijgen en dan sta je plotseling aan een groot stuk, behoorlijk stromende rivier en dan blijkt dat oefenen prima is, maar op stromend water casten dan toch net weer even anders uitpakt.... Geen probleem, we hebben een zeer goede gids -Paddy Mc Donnell- die niet alleen het hele gebied kent als zijn broekzak, maar ook een heel erg goede casting-instucteur is die ons in een uurtje zover heeft dat we de vlieg daar kunnen krijgen waar we hem hebben willen....


Castingles aan het water... Top..!
Deze eerste dag is het weer prima, niet al te warm en er hangt een lekkere wolken laag voor de zon. Wel is de overgang van de week ervoor naar nu (zo'n 15 graden verschil... ) erg groot en is er al een tijd geen regen van betekenis gevallen... Erg laag water dus, maar wat vervelender is: De zalm heeft af en toe hoger water nodig om de rivier om te kunnen zwemmen... Nu is het al een week laag en wordt het dus stevig zoeken naar plekken waar vis kan liggen....


Zou hier misschien die ene.... Sieger op zoek naar zalm...

Zo zoeken we de eerste dag veel verschillende plekken op verschillende rivieren af, maar helaas zonder resultaat. Ondanks het resultaat heb ik er wel heel veel plezier aan beleefd. Na een instructie en aanwijzingen sta ik de hele dag heerlijk relaxt te vissen en gaat het casten steeds beter. Daar hoef ik de volgende dagen niet echt meer bij na te denken.....


Jurgen in de Moy bij Foxford....

De volgende dag begint nog bewolkt, maar de temperatuur is nog verder omhoog gegaan... om 10 uur is het al zo'n 25 graden en het zou nog warmer worden... Tsja daar hadden we in Ierland niet echt op gerekend, dus dat was behoorlijk zweten in onze waadpakken en visjas.... Nadeel is ook dat het steeds zonniger werd... nou niet echt heel prettig bij het vissen.... niet voor je zelf, maar ook niet voor de vis... die kruipt dan toch vaak weg en laat zich nauwelijks zien... Ondanks dat Paddy een zeer bijzonder stuk water had weten te regelen (een prive-stuk in eigendom bij een Engelse lord, dat normaal gesproken bijna onbetaalbaar is) hebben we zelf geen vis gezien... Ach ja jammer maar helaas.... 's Middags schoof ook een Duitse vriend (Marko Feltes) nog aan (toevallig dezelfde week ook daar) en hij vertelde ons vrolijk dat hij de eerste jaren helemaal geen zalm had gevangen... Nou ja schrale troost en weinig hoop na zo'n mededeling... ;)


Marko aan de slag... ook zonder resultaat...

Deze keer zijn we een hele week in Ierland dus hadden we 6 volledige visdagen geboekt, waarvan 3 dagen op zalm... De laatste 'zalmdag' stond dus alweer voor de deur en die hebben we in Ballina doorgebracht. In Ballina liggen een aantal van de bekendste zalmbeats, de Ridgepool en the Cathedralpool, die Ierland kent en het is maar zelden dat je daar zonder ver vooruit te boeken terecht kunt... Alweer een heel groot voordeel van een gids die de mensen goed kent, want we hadden die dag geluk en konden 3 plekken boeken..


Vissen in Ballina... Cathedralpool....

Voor het natuurschoon hoef je hier niet echt te zijn, maar het is op de Moy wel een plek waar je absoluut zalm mag verwachten. In Ballina komt de zalm de eerste 'blokkade' tegen die een belemmering vormt om verder de rivier om te zwemmen. Als er weinig water is, kan de vis hier niet weg en liggen ze te wachten op regen... Om kort te zijn.... We hebben ook deze dag niets gevangen, maar in elk geval wel zien springen. En ook nog op redelijk bereikbare afstand, maar wat we ook probeerden... verder dan een keer omhoog komen en naar de vlieg kijken kwam het niet.... Vis gezien, maar niet gevangen.. helaas.... Al met al weinig resultaat op de zalm dus, maar wel heel erg veel geleerd (waar liggen ze, hoe vis je, wie benader je om te vragen waarop 'ze' pakken die dag...) dat het voor mij zeker de moeite was en ik heb nu al weer zin in een volgende kans....


Alles geprobeerd, maar helaas....

De overige dagen... op forel...

Ierland is bij uitstek ook een land waar je heerlijk op forel kunt vissen. De rivieren en meren (lough) kennen een heel mooi bestand van wilde (bruine) forel. Dat wilde maakt vaak en grote verschil met plekken waar vis wordt uitgezet. Zelf de kleinste visjes zijn al heel erg sterk en geven heel mooie sport...


30 cm vis, die je hengel tot aan het handvat krom trekt....

We hebben de 3 foreldagen zowel op de meren (lochstyle) als op de rivieren (tjes) gevist. Was het voor de zalm al warm, dan werd het voor het tijdens het forelvissen nog een graadje erger... De temperaturen liepen op tot zo'n 30 graden en we hebben alleen nog maar zon gezien.... Zelf zo erg dat we nog factor 30 zonnebrand zijn gaan halen... tsja het is ok niet snel goed natuurlijk...

Vanuit een boot(je) hebben we Lough Conn en Lough Callow bevist. Lough Conn is echt heel erg groot en geen water waar ik zonder goede kennis van zaken alleen op zou gaan. Paddy wist ons echter naar heel mooie plekken te loodsen waar we zowel met de droge vlieg -midden in een batch van meivliegen- als met de natte vlieg prima konden vissen. Ondanks de zeer harde wend ('Mwaah it was a nice breeze... :-o ) hebben we veel activiteit gezien en wisten we allebei ons visje te vangen... Mooie grote forellen die prachtige sport gaven... heerlijk..


Dikke 40-gers zaten er ook bij.... Wat een explosie van kleur...

Lough Callow is een veel kleiner meer, waar we (Jurgen en ik) prima met z'n tweeën uit de voeten konden... Ondanks de bloedhitte (Jurgen had inmiddels de blaren al op de neus en bij mij hingen de vellen aan de oren) hebben we een heerlijke dag op dit meer gevist... Het was niet makkelijk om de vis te vinden -door de felle zon was het echt zoeken naar de goede plekken- maar we hebben ook deze dag heerlijk gevangen en hebben weer mooie vis gezien.... Heerlijk!


Ierse Lough-vis... bere sterk...!

De laatste visdag hebben we geprobeerd om ook wat mooie forel op de rivieren te vinden en vangen.... Maar om het kort en bondig te vertellen... op een paar babyvissen na hebben we geen enkele vis van formaat kunnen vangen... Gelukkig hebben we wel ontzettend kunnen genieten van het landschap en het mooie water...


Vissen in een prachtige omgeving... Heerlijk!


Onder deze struik lag de enige vis van formaat... Helaas niet gepakt...

Al met al hebben we dus eigenlijk maar weinig vis gevangen, maar ik heb er geen moment minder om genoten. Ierland is een heerlijk land om te mogen vissen. De mensen begrijpen allemaal wat jij daar komt zoeken en proberen het je zo goed mogelijk naar de zin te maken (als het ff kan vinden ze het nog vervelender dan jijzelf dat de vangsten minder zijn...) Een land dat ik echt in mijn hart gesloten heb en ik hoop dat ik er snel weer naar toe kan....


Jurgen in the Moy... Speycasten... heerlijk!


Sieger

rein

prachtige foto's en een mooi verslag Sieger!!! Jammer dat je geen zalm hebt kunnen haken !! maar wellicht wordt er al weer een datum gepland voor de volgende reis naar de zalm?

forel


Johan

Mooi verslag en nog veel mooiere foto's.
toch jammer dat de eerste zalm er niet is (ik ken dat gevoel ???)
dan volgend jaar met ons mee naar Noorwegen 8)

Johan

Peter B.

Zeker mooie foto's en een net zo mooi verhaal erbij.

A{b}r{a}xa{s}


Useless

Leuk verslagje Sieger. En die zalm... jammer maar helaas. Dat hoort er blijkbaar bij. Diverse vismaatjes van mij hebben vaak de eerste twee, drie jaar geen zalm gehaakt, laat staan gevangen; het is nu eenmaal een taaie en ook wel een beetje speculatieve vissererij. En dan zijn er ook nog van die sukkels die het weerhaakloos proberen en 'm dan op het laatste moment verspelen  ::). Wordt er nu nog mee gepest.
Ik ga het volgende week ook opnieuw proberen en hopelijk met meer succes en zo niet, het blijft op de één of andere manier kicken dus genieten doe je toch wel.

Fred


HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Dank je mensen.... Even voor de volledigheid.... De foto's zijn gemaakt door Jurgen (Dryfly) en mij.... (is toch lastig jezelf tijdens het casten op de plaat te zetten...;) )


Sieger

johannes


Troutbuster

Hhhhhhhhhhhhh...........................

Schitterend Sieger!

Helemaal geweldig
en.....
Hoog op mijn verlanglijstje

Ierland, moet er toch ooit eens van komen!!

Mooi verslag, mooie plaatjes, jammer van de zalm, maar de forel maakte veel goed hoop ik? (nog met Classic Wets gevist, zo ja welke??)

En die temperatuur!! tsja niet echt Iers hè

Toch een mooie trip gewest neem ik aan!!??

Gr

Jan
"Petri Heil"


Sieger

De trip was helemaal ok Jan en de temperatuur.... Ach ja dat heb je niet in de hand, maar inderdaad een beetje aan de hoge kant... ::)

Op de meren hebben we met de 'ouderwetse' natte vliegen gevist... Irish golden olive (bumble) als dropper en aan de punt een Peter Ross.

Gewoon gaan Jan... Echt de moeite waard daar....


Sieger