A&M Vice

Started by Willem, January 22, 2013, 22:18:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Willem

Hoi,

Mijn oude trouwe (4/5 jaar oude) imi Regal vice krijgt kuren, en ben wel een keertje toe aan wat nieuws. Gewoon iets simpels, goedkoops, zolang het maar de vlieg stevig vasthoudt en rond kan draaien. Ik zag de volgende staan op A&M: http://www.amfishingtackle.nl/vliegbinden/vices/am-vice-3

Weten jullie of deze vice een beetje degelijk is? En of hij in de voet van m'n Regal past, ik prefereer toch een voet ipv de tafelrand.

Groeten,

Willem

Peter B.

Ik heb nauwelijks verstand van vices...ik ben ook wel benieuwd wat men er van vind...Een roterende vice vind ik ook wel handig.

Nigel

Ik heb ook n imi regal te leen op het moment. Ik was even van plan om die hele set van A&M te kopen. Maar ik zie hem nu niet meer op de site. Toch wil ik wel eens weten wat mensen ervan vinden die hem gekocht hebben.

tukkerrutger

Ik heb zelf zo'n soort gelijke set, prima beginners set.

GuusGeluk

AT Nigel.... Irritant hè... Ik wilde die beginnersset ook kopen. Leuk me een leuke set. Komt die nog terug of is die definitief uit de verkoop?

HappyFisherman

Volgens mij kun je de vraag ook anders stellen... "Wat is er belangrijk in een vice?"

Een eenduidig antwoord hierop is niet te geven, omdat er (uiteraard) veel verschillende wensen zijn onder ons (eigenwijze) vliegjesknuppers. Voor een vice om op te leren te binden zul je de specificaties niet te uitgebreid nodig hebben en is een standaard model (zoals die hierboven van genoemde sponsor wordt weergegeven) prima! Wat belangrijk is is dat de bek, waarin de haakjes geklemd worden, van een dusdanige kwaliteit (lees hardheid) is dat deze niet snel kapot gaat. Hierbij zal er (in mijn ogen) echt wel een verband zitten tussen de prijs en de kwaliteit, maar nogmaals, je eisen bepalen de specs van een vice. Wat wel handig is, maar niet perse nodig, is dat de kop kan roteren alsmdede een (zware) bodemplaat, waardoor je zel kunt bepalen waar je het ding neer zet.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Willem

Ik denk inderdaad dat die eisen per binden anders zijn. Maar ik bind nu meer dan 4 jaar op een heel simpel ding, en ik zou niet weten waarom ik een "luxere" vice wil.

Maar ik zal mijn vraag wat specifieker stellen: is de bek van deze vice hard genoeg en klemt hij stevig genoeg om kleine vliegjes op maatje 18 tot grote snoekstreamers op haakmaat 5/0 op te binden?

Hans-oet-remunj

nog  een vraagje dan:

Niets zo vervelend dan een haakbreuk bij de vis van je leven...


Ik herinner me uit de vorige eeuw dat de vices op een gegeven moment zo hard werden, dat dit de haken beschadigde. Knoerhard vastzetten leverde haak breuk op bij het zeeforel/zalm vissen.   Daar zou je minder last van hebben als de 2 klemmende delen van de vice goed parallel in te stellen zijn voor de haakmaat die je op dat moment aan het binden bent...

Speelt dat probleem tegenwoordig nog  ?

Of zijn de grote vissen tegenwoordig soms op  8)






HappyFisherman

Ik vang alleen maar heeeeele grote vissen en ik heb nog geen haakbreuk gehad. Mijn vice is dus prima ::trusten::
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Peter B.

Quote from: HappyFisherman on January 23, 2013, 15:28:04
Ik vang alleen maar heeeeele grote vissen en ik heb nog geen haakbreuk gehad. Mijn vice is dus prima ::trusten::
Of hele kleine Bram....  ;D

HappyFisherman

Ik droom wel van grote vissen :)

Te strak klemmen heeft me wel een keer een kapotte bek van de vice opgeleverd, dus doe ik dat daarom ook niet meer.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

A.de Vries sr

Ik ben voorlopig tevreden met de vise uit het kistje van A&M. Heb er inmiddels wel een andere bobbinholder, schaar en whipfinisher bij gekocht. Volgens mij is de vise zonder het gereedschap setje goedkoper.
Arie

Nigel

Je hoort het Guus geluk. Die vice lijkt me ook al goed. Maar als meneer de vries zegt dat die bobbin holder schaartje e.d. niet perfect zijn koop ik hem liever niet. Mede ook omdat ik al een bobbin holder, whip finisher en bindschaartje los gekocht heb.

Ik denk dat de set nog wel terug komt in het A&M assortiment. Helaas denk ik niet dat ze hem los gaan verkopen. Maar das meer mijn probleem dan :o

erikdenoorman

Het beoordelen van een A&M vice kan alleen door iemand die 'm al lang(er) in gebruikt heeft. En die zijn er volgens mij niet. Het is dus simpelweg een gok die, mits men levert wat men beloofd, goed kan uitpakken voor weinig.

Rene V.

Ik ga toch maar voor de lijmtang en bankschroef van Hilco ;D

Rene V.

Hilco


erikdenoorman

Misschien heb je d'r wat aan maar ik heb liever een kwaliteit minder veertje of haartje dan een mindere vice. Ook hier geldt dat goed gereedschap het halve werk is.

Overigens bind ik nu al 12 jaar op een 'ordinaire' maar uitermate degelijke Dynaking zonder toeters en bellen. Van kleine vliegjes tot grote streamers.

Rene V.



Van een van onze gewaardeerde forumleden deze tip gehad.Geen probleem met haak 10/0,trouwens 50/0 ook niet ;D.

Rene V.

Hilco

Bessy snelspan tangen zijn prachtig!!!!!!!!!!!!!

Rene V.

Mooie vice toch,multifunctioneel noemen we dat 8).

Rene V.

Hans-oet-remunj


fly only

Back to topic. Lijkt mij een prima travel vise voor naar het buitenland. Voor die 22,95 wil ik de gok wel nemen.
Lekker bezig die gasten van a&m.
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Nigel

Hier even op terugkomend. Zijn er inmiddels mensen die wel een vice van A&M hebben? Ik lees er op het forum weinig over.

Cheers

Nigel


Menno_siemensma

Ik heb er recentelijk een gehaald, bevalt nog prima, je stelt de bek af met 2 draaiknoppen, van groot tot klein lukt prima.  Ik moet nog wel vermelden dat de eerste bek niet gelijk was, een van de twee delen was langer zeg maar. Werd na een mailtje direct nieuwe bek gratis opgestuurd vanuit  am.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.