lijnen geschikt voor #3 hengel

Started by Canadian_Streamdance, January 25, 2012, 22:43:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Canadian_Streamdance

Hallo mede vliegvis fanaten
vraagje voor jullie:

ik heb al een tijdje een nieuw #3 stokje  Gloomis GLX streamdance ( prachtig stokje ) gekocht
na het succes van mijn #5 van Gloomis echt kwalitatief goeie en mooie hengels! maar dat ter zijde.
nu heb ik al een bijpassend reeltje maar misschien wel het belangrijkste WELKE LIJN ga ik erop zetten?
ik ga hem gebruiken voor riviertjes in de ardennen en voor op voorn en baars te vissen.

wat is jullie ervaring en mening? ben ik beter met bijvoorbeeld een dubbel taper of een floating line?
het is een med/fast action hengel en is vrij sterk voor zijn klasse.
ga hem deze zomer mee nemen naar de ardennen voor de wat rustigere wateren en de kleine
riviertjes hij is alleszins sterk genoeg om ook een forelletje te drillen.
ik zat zelf te denken aan een WFF 3 lijntje maar heb zo licht geen ervaring!
daarom zou ik graag jullie goeie raad willen vragen ;D

Gert

Ik zou in ieder geval voor een drijvende lijn gaan - anders sluit je de mogelijkheden al uit om met een droge of gesopte vlieg te vissen. En sowieso is een zinklijn lastig op een Ardennenriviertje, waar het gemiddeld vaak niet dieper is dan 1 meter (gok ik). Als je toch snel op diepte wil komen kun je er een verzwaarde leader aan knopen.
Als je alleen maar gaat nimfen is een zinktip nog een optie, maar dat zou ik dan als extra lijn erbij nemen naast een drijvende.

Houd er rekening mee dat het met een zinklijn heel lastig opnieuw ingooien is als je een aanbeet mist - je moet de lijn bijna helemaal binnenstrippen en weer helemaal opnieuw opzetten. Een drijvende lijn gooi je met wat oefening in 1 valse worp weer op dezelfde plek.

Wat WF of DT betreft: zijn verschillende theorien over - zo zou een DT beter geschikt zijn om op exact de juiste plek te werpen, en is ook makkelijker te werpen als je dichtbij vist.
Met een WF zou je verder moeten kunnen werpen, en dat is vaak het doorslaggevende argument. Maar daar zouden dus wel eens andere reacties op kunnen komen. ;)

Groet,
Gert

John

Heb zelf op m'n Sage VPX een Scientific Angler  Supra WF3. Bevalt mij goed.

Of een keer deelnemen aan een forumdag en dan met hengel komen opdagen en dezelfde vraag even van tevoren stellen op dit forum. ;)
Dan kun je wellicht een tiental #3 van verschillende merken proberen. ;D.

Troutbuster

Ik vis al geruime tijd met een Lee Wulff Triangle Taper (TT) #3 en die bevalt me heel erg goed
Ik heb een olijf groene lijn en die schijnt onopvallender de zijn, maar goed hoe dan ook ik vind het een heerlijke lijn!
Ik vis 'm voor Ardennen en Eiffel beken met een 8 ft #3
Voor mijn 10ft #3 heb ik een Snowbee XS two tone, heeft een langere belly, is WF en werpt als een dief
Ik gebruik deze set up in onze polders, op onze grote rivieren, havenvisserij op (winter) voorn, groot water (Ijsselmeer, zoommeer etc) en ik zet 'm graag in op forellenplassen waar ik de 10ft#3 met een "bung en buzzer" set up vis

DT of WF??

Ieder zijn of haar meug

DT heeft een betere presentatie, door de level lijn na de front taper.
Werpt minder ver, of beter "schiet" minder ver, maar vist wel subtieler
WF heeft wat meer power in het voorste gedeelte van de lijn, schiet daardoor beter dan een DT maar presenteerd wat "ruwer" !!
Nu moet gezegt worden dat de heden ten daagse WF lijnen een diversiteit aan front tapers hebben en er zijn tegenwoordig WF lijnen die qua presentatie weinig onderdoen voor een "klassieke" DT!!

Nogmaals, ieder zijn of haar meug!

Succes!

Gr.

Jan
"Petri Heil"


Jan Bruins

Op mijn Streamdance #5 heb ik een Loop Evotec, super!!

En ik heb een Sage Light Line #3 en daarop een Wulf Triangle Taper en dat gooit ook SUPER !!

Maar er zijn veel goede lijnen en veel persoonlijke voorkeuren  :)
I don't drink water, fish f*ck in it...

streamer

Bekijk ook eens een Cortland Silk, in DT uitvoering voor jouw visserij onverslaanbaar.
Lijn rolt geweldig uit en is soepel onder alle omstandigheden, ook bij kou.
Gr Streamer

vliegvisgek

op mijn scierra hm3 aftma 3#heb ik een hardy line gooit top (2 kleurig maar welk type geen idee meer)
en op mijn sage LL aftma 3#  heb ik ook de Wulf Triangle Taper  top combie (had er voor een rio line op en gooide minder :-\

Useless

Quote from: Gert on January 25, 2012, 23:12:48
Wat WF of DT betreft: zijn verschillende theorien over - zo zou een DT beter geschikt zijn om op exact de juiste plek te werpen, en is ook makkelijker te werpen als je dichtbij vist.
Met een WF zou je verder moeten kunnen werpen, en dat is vaak het doorslaggevende argument. Maar daar zouden dus wel eens andere reacties op kunnen komen. ;)

Groet,
Gert

Oké Gert, heb je nu je zin  ;), daar komt de reactie: Flauwekul dat een DT makkelijker werpt als je dichtbij vist. De eerste , pak 'm beet, 9 meter van een DT en een WF zijn hetzelfde. Van dichtbij vissen maakt dus geen flaus aus. Juist op afstand kun je een DT iets subtieler neerleggen.
Maar om op de vraag terug te komen; waarom doen we in vredesnaam zo enorm ingewikkeld als het om lijnen gaat. 95% Van de vliegvissers gebruiken, zeker op dit soort kleine stromende riviertjes een gewone WF. Die zullen toch niet allemaal gek zijn? Gewoon een drijvende WF kopen en alle andere opties zijn wat mij betreft leuk voor erbij als de (bijzondere) omstandigheden hier om vragen.

Killer-Bug

zelf heb ik een #4 de beste vliegenlijn die ik al gehad heb een absolute aanrader !

http://www.vliegvisshop.be/shop/index.php?action=full&id=869
8)
May you be in heaven half an hour before

the Devil knows you're dead.

(een oud Ierse  toost)

Gert

Quote from: Useless on January 26, 2012, 10:09:11
Oké Gert, heb je nu je zin  ;)

YES!!! ;D

Verder denk ik dat je helemaal gelijk hebt. Maar ik heb getracht aan te geven welke discussies je regelmatig tegenkomt als het gaat om DT versus WF. Die zul jij ook wel herkennen denk ik.

harlin

Klaas, 1 van jou verhalen op een rood forum hebben mij aangezet tot het vliegvissen.

In het Eifelweekend april 2011 hoorde ik een verhaal van Wilco van een flinke barbeel die gevangen was op een #2.
Later in het knoop en punnik weekend de lijnen zien strekken in stevige wind.
Na die tijd liet me dat niet los, nu heb ik zelf een setje op de kop kunnen tikken.
Man wat zie ik er naar uit om dat lekker te gebruiken.
Heb er al vis op gevangen, oké het is nog nieuw voor me en misschien ben ik er over een jaar mee klaar met een (paar) aftma's.
Maar wat ik tot nog heb gevoeld dat smaakt naar meer.

Maar bij wat ik gekocht heb zat dus ook een #3 met een dt lijn, het gooit niet beroerd voor mijn gevoel.
Je gaat er vanuit dat je toch wel de juiste combi hebt over genomen.
Het gaf mij een redelijk goed gevoel, vooral als je hem op de goede lengte hebt.
Op de binddag had ik het hele spul mee, even een lijntje er op van Maxwell & Strike, wist niet wat me gebeurde zo lekker gaan die lijn.

Het is vaker gezegd, maar combi of combi, wat een verschil. je moet het echt zelf uitproberen of voelen.

Om terug te komen van waar en wanneer te gebruiken?
Die van mij gaan mee naar polder en IJssel-Markermeer,
ben ik niet alleen dan wordt het de #4 10f om wat verder te kunnen werpen omdat je toch wel meer kans hebt dat de vis wat eerder weg (op afstand) is.
Ben ik alleen, op mooie avonden, dan wordt het zeker een 2 of  3 op het grote water. ;D

Had ik ook niet verwacht dat ik zover zou zakken in de lage #.  ;)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

HappyFisherman

Je bent nooit te oud om te leren Harry  ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

vliegvisgek

#12
wat klaas zegt is wel waar waneer vis je nu lichter dan een 4# ja oke op voorntjes en klein grut maar verder vis ik altijd met 4,5,6 en uitzonderingen een 7 maar ik ben put visser he  ;D

7 word voor grotere wateren gebruikt puur om afstanden te halen ;D

harlin

Quote from: HappyFisherman on January 26, 2012, 19:52:20
Je bent nooit te oud om te leren Harry  ;D
Is meer ander inzicht krijgen volgens mij.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Killer-Bug

Zelf vis ik vooral op rivier in de Ardennen en af en toe op de kyll  en ik ben voorstander van het lichtere werk .
Lekker droog met een drietje .
:o
May you be in heaven half an hour before

the Devil knows you're dead.

(een oud Ierse  toost)