<<< Waarom doe jij wel/niet mee aan viswedstrijden!?>>>

Started by harlin, October 15, 2012, 19:25:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

harlin



Ben ooit eens begonnen met vliegvissen
Na verloop van tijd werd ik lid van een vliegvisclub hier in de buurt naar aanleiding van een open waterdag waar ook de vliegvisclub aanwezig was.
Er werd een  vliegvisfestival georganiseerd waar ik naartoe ben gegaan.
Een jaar later hadden ze hun eigen petten/ caps.
Daar wilde ik er ook wel 1 van hebben, die koste €20,00 maar was dan wel gelijk lid van de club.
Mij ging het om de cap en ben toen maar lid geworden.  ;)
Later volgde het meedoen met de zomeravond competitie, waar ik veel van heb opgestoken.
Er werd na verloop van tijd gevraagd of ik wat voor voelde om mee te doen aan het NK vliegvissen.
Dat werd direct beantwoord met nee.

Op het forum en andere fora zag en volgde ik wel van die wedstrijden.
Altijd ver weg,  verplicht ergens naar toe, nee niet mijn ding.
In de loop van de tijd ga je meer vis vangen, omdat je op verschillende (foute?) dingen wordt gewezen.
Het vissen zelf wordt wel steeds leuker, maar echt wedstrijd vissen is minder leuk als ik dacht, denk ik.

Vorig weekend was er een voorronde van NK vliegvissen in de buurt.
Een mooie kans om zo'n wedstrijd eens van nabij te bekijken.
Het is/was op het forum  een paar keer aangehaald.
Ook de vraag van Aalbrecht:
Quote from: aalbrecht on September 25, 2012, 13:43:22ben je er zondag ook nog harlin
Antwoord was:
Quote from: harlin on September 25, 2012, 18:31:03Het ging vanmiddag wel een keer door me heen:
misschien is het wat om ff te kijken.
Zie aan het einde van de week wel wat het wordt.
Ben geen echte planner,  ;)

Van vliegvisser die er aan meedoen had ik al wel gehoord,  die aan het op voor vissen geweest waren, dat  het allemaal klein spul was wat werd gevangen.
Het park is een labyrinth van water de oppervlakte = 170 ha en de Oplevering was 2003-2008 en dus nog niet zo lang bestaat.
Zover ik weet was er alleen wat snoek uitgezet, en de rest is er op een andere manier ingekomen.




Zondag 7-10-12 was het dan zover.
Lin(da)  had ik zover gekregen dat ze ook mee ging.
Ze kon kiezen tussen een dagje zeebaarzen, wat ik alleen zou gaan doen, of HHW samen met de hond bezoeken.
Het werd dus het park van Luna.

Via de mooie polder zijn we binnendoor gegaan, molens langs de vaarten, mooie luchten en een verdwaalde bui gaven mooie tinten aan de het geheel.
Kom je bij het park, Lin stapte uit en had er al spijt van dat ze mee was gegaan.
Maar Boy vond het prachtig, niet dat hij verplicht aan de lijn moest, maar al die nieuwe luchtjes waren een verademing voor hem.

Het is er nat en drassig, Boy is binnen de kortste keren zeiknat, Lin nog wat mopperend op die kale bende.
Had liever langs het strand gelopen, de stad in enz., hier liepen we in het lawaai van voorbij "razende"  verkeer.
Ook niet echt mijn ding.
Dan kom je bij het labyrint van water, waar vliegvissers staan.


Het doet me denken aan een forellenvijver, maar je weet dat die er niet zwemmen.
Er staat een vliegvisser op een "dijkje", hengels in een draagplakje, in echt zo'n houding van: wat moet ik hier nog.

We lopen verder, ik draai me om bij een fanatieke vissende visser.
Een toeter gaat, de lijn wordt binnengehaald, en de spullen gepakt.
terwijl de 1 de spullen bijeen pakt, loopt een ander

(die van: wat moet ik hier, is niet de man op de foto) met grote stappen naar de volgende stek.

Zeemeermin haalt ook de lijn binnen om te verkassen: 

We lopen verder, dwars door de natte bende, wat een gemopper naast me zeg.
Na een paar honderd meter  wordt het droger, en zie nog een stel verhuizers lopen.


Er wordt gewacht op het volgende start signaal.

Je denkt de man nog wat tips te geven, maar gelukkig vraag je eerst waar hij vandaan komt.
Uit HHW, is het antwoord, en heeft 4 visje gevangen, pfffht en dat in je "eigen viswater".
Die man hoef je geen tips te geven, wens hem verder een goede vangst toe.

Het verkassen van visplek naar visplek is een hele afstand voor sommigen.
Zeker als je vanaf de parkeerplaats direct naar het achterste stuk moet.
Een enkeling heeft dan ook een vouwfiets mee.

Groot gelijk, want wie zijn gemak niet zoekt is lui, toch?
Regelmatig  zien we wat (oude) bekenden.
Als we blijven praten gaat Boy er mooi/braaf bij zitten, totdat Zeenimf hem roept .
Hij loopt op haar af en springt wat omhoog, het kan nog spannend worden want
Aalbrecht zit op knieën de eindjes aan elkaar te knopen.

Boy moeten we nu wat in toom houden, gelukkig raakt hij niet verward in de lijnen van Aalbrecht.
Of  zijn riem zal maar blijven hangen achter de top van de hengel die op het gras ligt.

Flysselmeer staat een stukje verder te vissen,

hier valt redelijk te werpen met de wind van opzij.
Toch ook nog een beetje in de luwte van een viaduct, waaronder  gevist wordt door S, Grootemaat.
Hij wordt in de gaten gehouden door een clubgenoot van de Vrolijke vliegvisser.


Alleen Simon vist voor Flyout, Herman van De Vrolijke  wist niet eens dat ze clubgenoten waren.
Hij vond wel de naam bekend voorkomen.  ;D of Simon wist dat hij met een clubgenoot op pad was weet ik niet,
die moest maar niet gestoord worden met zijn visserij, want hij had er nog niet  1 te pakken op dat moment.
Sta je daar wat met Herman te praten,  is soms ook een koppelmaatje van mij op de zomeravond competitie, 
hoor je wat geluid onder de brug vandaan komen, Simon heeft zowaar zijn eerste visje te pakken.

Maar vliegvissen was het niet echt.
Het water was maar een paar meter breed, werpen kon je achterwege laten.
Je moest uitkijken dat de lijn de leader niet omhoog trekt en dan naar beneden trekt tussen de ogen.
Een leader van 50-60 cm was eigenlijk al lang genoeg.
Er stonden veel waterplanten in het slootje, alleen langs de kant was een smal stukje waar geen planten stonden.
Het water was wel mooi helder want je zag de baarsjes wel goed zwemmen.
Vangen was een ander verhaal, terwijl de ander aan de andere kant het ene baarsje na de andere ving.
De verschillen waren groot.

Hier werd wel goed gevangen:

Deze visser had al 6 baarsjes, terwijl hij nog geen 10 minuten aan het vissen was.
Hij ving wel vis, maar is blij dat de volgende keer  weer een forellenput aan de beurt is.
Mooi zitten in de BB en vangen maar, dat ligt hem veel beter, dit  is geen vliegvissen volgens hem.

Bij het horen van deze opsomming van mogelijkheden had ik alweer genoeg,
zie in gedachten al die BB op die waterplas weer voor me, nee niet mijn ding.
En dit gepriegel met een vlieghengel is ook al niks in mijn beleving.
Ik kreeg het gevoel dat je beter een stukje vliegenlijn aan een tak kon knopen en dan maar wat op de tenkara stijl overstappen.

Ik maak weer even een stapje terug in het verhaaltje..
Tussen Simon en Flysselmeer stond nog iemand te vissen, deze had het beter voor elkaar, waadpak aan en werpen maar.
Misschien een beetje last van de rietkraag achter hem maar ving wel vis.
Wat ik gezien heb was het een flinke grote ivg met die van Simon.
Maar zo groot als er hier lijk aangegeven te worden,

nee zo groot was ie nu ook weer niet. ;)
Terwijl de ene helft staat te vissen heb je ook nog mensen die de ander in de gaten moeten houden.
Als er niets wordt gevangen dan ga je gewoon op een leugenbankje zitten

om  daar de tijd maar wat doden.
Deze stek moesten ze niet in het programma opnemen, was er geadviseerd, omdat degene die daarop zou komen te vissen met grote voorsprong zou winnen.
Het water wordt hier door een pijpleiding omhoog geperst, waar door veel beweging in het water komt en het water door het hele labyrint kan stromen.
Maar wat er ook gebeurd, vis komt er niet aan de vlieg, streamers worden er aan geknoopt die ook al geen vis op leveren.
Normaal moet er vrij veel roofvis/baars zitten op deze plek, vandaag dus niet.
Vraag me ook af in hoeverre hier klein speldaas naar binnen kan komen via de pompen.

Op een buitje na is het knap redelijk weer,  kleding hangt gewoon langs het parkoers, hengels er bij, niets dat wijst op een wedstrijd.

Deze plek is vrij rustig, als je vanaf de parkeer plaats het park in komt dan wordt je gek van het verkeer wat je in de verte hoort langsrijden.
Ik dan, anderen zullen er minder last van hebben.

Hier waait de wind over de bomen, lekker in de luwte, veel minder verkeers lawaai, een hoekje tegen de oude polder

die je weer een totaal ander beeld laat zien als dat ronde plasje met zijn "dijkje" er in.

Edwin Horvers (een koppelmaatje van me in het eerste jaar dat ik meedeed met de zomeravond competitie)
staat een stukje verder te vissen, maar haalt er ook minder boven als ik van hem gewend ben.
Het is een taaie visserij hier.
:( Meer als een blik van herkenning krijg je bijna niet,  ;)
er moet vis op de kant komen.  ;D

We lopen verder, met het idee: als we daar zijn steken we de weg over en kunnen we weer weg.
Niets is minder waar, er ligt een sloot en om nu helemaal naar HHW te lopen zie we niet zitten.
We gaan terug , op het fietspad linksaf omhoog (nee het wordt geen Noorwegen ;) ) een laatste blik vanaf de brug.

Op zich ziet het er leuk uit, maar er mogen nog wel een paar bomen bij die het wat gezelliger maken.
Over een jaar of 10 zal het wel een mooi park zijn, nu kan het ons niet meer bekoren. ;)



Bij thuiskomst werd de hengel gepakt en nog even een rondje haven geprobeerd, het was niets.
Nog even wachten tot het echt kouder wordt, dan trekken ze wel weer naar binnen.

Heb toevallig vrijdagavond iets gehoord dat ik iets te repareren bracht in de stad.
Afgelopen week liep de eigenaar van de zaak langs de haven waar een Belg aan het snoeken was.
Op een manier die hij nog niet kon,  hij heeft me verteld hoe het ging.
Denk dat ik nu maar wat vaker naar de haven moet te snoeken, de Belg had 4 meter snoeken in een paar dagen.
De 2 grootste waren 1.17 en 1.21cm. Hij had ook nog een paar bijna meters.
De beste man geloofde hem niet, maar kon meelopen naar zijn spullen en daar werden de foto's getoond met de Dromedaris op de achtergrond van een dag eerder.

PS, Bas, deze maar niet, heb teveel foto's,
dacht dat ik met minder toe kon
  ;)












M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Gerrit72


Weer een mooie reportage Harry!

Om op je vraag antwoord te geven. Ik vis voor mn ontspanning. Een wedstrijd is; regels (waar je je aan moet houden..) en tijdens het vissen wil ik juist niets moeten. Wil gewoon relaxed vissen, zonder poespas.

Ben benieuwd hoe de snoektour me bevalt, is ook poespas, maar weinig moeten, ben heel benieuwd ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

harlin

De enigste poespas op de snoektour is op tijd komen,  ;D
dan kan je aansluiten in de rij.
of je moet de locatie weten dan heb je totaal geen poespas.  ::dance::
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

HappyFisherman

Ik ga ook voor een te hoog OH gehalte om serieus aan wedstrijden mee te kunnen doen. Daarbij is me het NK ook veuls te ver kachelen elke keer! Heb wel respect voor diegenen die er wel aan meedoen, want het is wel echt serieus met je hobby bezig zijn...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Jasper

Ik ben gek op wedstrijdvissen, maar ben ermee gestopt omdat je 5x het hele land door moet rijden. Dat is goed voor een eerlijke score, maar is net iets teveel voor mij. Ik mis het wel. Het is ook nog eens superleerzaam en gezellig

Team

Erg mooie reportage Harlin , ik geniet te veel van natuur en omgeving, om veel te kunnen vangen,
dus wedstrijd is niets voor mij. see you op de snoektour.

Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

Cornico

Ieder z'n lol, maar wedstrijdvissen en "wedstrijdvliegvissen" heeft voor mij alles in zich, waaraan ik me nu juist zo graag onttrek door te gaan vissen.
Ik vis ( en vooral met de vlieg) voor de rust, het struinen, de verrassing, het avontuur en om mezelf te kunnen zijn.
Niets van dat alles zou ik kunnen beleven in  het wedstrijdvissen.

Een voorbeeldje, ik geloof dat het zich in 1980 afspeelde aan het meer van Echternach, waar ik toevallig toeschouwer was omdat we er die dag niet zelf mochten vissen.
De plaatselijke favoriet ( en misschien ook anderen) viste er met als vlieg een op de (grote) haak gebonden heel dun nylon zakje met één of twee pellets erin.
Er werd regelmatig stiekem een klein handje pellets rond de "vlieg" gestrooid.
Soms had hij mazzel dat hij wel eens 2 forellen aan één "vlieg" ving, dat scheelde weer een keer een nieuwe "vlieg" aanbinden.
Overigens geen probleem want hij had er genoeg "gebonden".
Je hoeft je niet af te vragen wie er natuurlijk won.

Misschien komt mijn tegenzin tegen dit soort niet uit te roeien praktijken wel omdat ik in een vorig (sport)leven nogal competitief bezig ben geweest en tegelijkertijd de kindertjes op school moest leren om met die compitiedrang op een juiste wijze om te gaan.
En kom me aub. niet aan met de smoes dat je zo'n goede vissert wordt door het wedstrijdvissen, het zal best waar zijn maar ik wil tijdens het vissen alleen maar genieten, dit doe ik op m'n eigen wijze en daarbij zal het me worst zijn hoe een ander geniet.
Voor mijn part met "wedstrijdvliegvissen".

Overigens een mooi verslagje Harlin, knap dat je het hebt volgehouden!

Rossie69

Is wel mooi aangelegd,maar waarom daar een wedstrijd houden pfff.

Mooi verslag Harrie.

en uh was dat wedstrijd ??  ;D

die belg was toch niet de onze ???

Troutbuster

Broeders
Dit kan een leuke discussie worden.

Ik ben een vliegvisser in hart en nieren en ik hou van de rust, de natuur en alles wat daar mee samen komt tijdens een vis sessie waar dan ook op onze aarde.
Het struinen, jagen het één zijn met je omgeving, alleen of met een paar gelijkgestemde vismaten is een onbeschrijfelijk voorrecht en puur genieten.
Maar.....

Het wedstrijdvissen en dan vooral het wedstrijd vliegvissen boeit en trekt me ook enorm!
De, af en toe, mooie locaties ten spijt, tijdens een wedstrijd geen (of weinig) oog voor mooie natuur, geen rust, niet struinen en jagen, maar zeer scherp vissen om, en nou laat ik een vliegvisvloek, "te scoren" want daar gaat het in een wedstrijd om!

Juist het "bepaalde" en je ding "moeten" doen op de aangewezen stek, geef mij persoonlijk juist de "kick"!
Het haalt het uiterste uit je vliegviskunde en vereist 200% inzet en scherpte, en ik ben er van overtuigd dat je door het wedstrijd vissen, een betere visser wordt wat dan weer ten uiting komt tjdens de relaxte sessies zonder wedstrijd druk!

Ik zou het niet willen missen, maar tevens moet ik er niet aan denken om iedere week te "moeten" wedstrijd vissen, want dan zou ik uiteraard kiezen voor de vrije visserij zonder verplichtingen en vaste aangewezen stekken.

Maar zo af en toe een dagje op scherp gezet worden, geeft me veel voldoening en drive en.....
Het verlangen om daarna weer "lekker vrij" te zijn in je stekkeus en vismethode!!

Wedstrijd vissen??? IK wel!!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Jasper

Een poosje meedraaien in het wedstrijdcircuit geeft erg veel progressie in je kunnen.
Als je onder moeilijke omstandigheden leert visjes vangen, kunt afkijken bij de cracks en ook nog eens nieuwe technieken leert, dan gaat dat je je hele leven plezier opleveren.

Als je dan helemaal naar Duitsland rijdt, ben je niet uit het veld geslagen met hoogwater, als je de trip of a lifetime in de tropen bent, dan weet je hoe je bonefish moet overhalen om te bijten en hoe je 'm goed kunt aanwerpen. Je leert vissen met minivliegjes, zodat je ook op die leeggestroopte rivier in Frankrijk met laagwater in de zomertijd kunt vangen.
Uiteindelijk is het wel zo prettig als je daadwerkelijk vis kunt vangen in zo'n mooie omgeving, anders kun je net zo goed gaan wandelen.
Ik zie openstaan voor verbetering en technieken als een leermogelijkheid om me meer plezier in mijn hobby te geven.
Ook ik baal meer van een dag met draaiwind waarbij ik niet lekker kan werpen, dan van een dag waar ik niks vang, dus genieten is ook belangrijk.
Maar ik neem mijn hobby serieus en probeer er altijd beter in te worden. Voor mijn eigen plezier.
In mijn optiek doe je jezelf tekort als je jezelf niet blijft ontwikkelen, en een wedstrijdje, desnoods met alleen 3 vrienden kan daarbij helpen.


Cornico

Geweldig al die verschillende meningen en nuances.
In ons nederlandse woordenboek staat het zo fraai omschreven: Wedstrijdsport is sport waarbij het winnen van wedstrijden belangrijker is dan de ontspanning en recreatie.
Dat tegenover recreatiesport.
Ach in onze huidige maatschappij is al zo veel kompetitie, je moet idd. heel vaak (veel) beter dan een ander zijn om een baan te krijgen of je anderszins  staande te houden.
Laat mij maar lekker klungelen met een hengeltje langs de waterkant, ik hoef niet zo nodig beter te zijn dan een ander.
Immers, ik ben na 2 meestal de tel al kwijt en meld dan ook vrolijk dat ik goed heb gevangen.
Ik hoef niet altijd bij het vissen het maximale eruit te halen.
Vroeger wel, stond ik aan de Kyll, vergunning de vorige avond al gehaald, vissen bij het eerste licht en doorgaan tot in het donker tot ik er steenkapot bij neerviel.
Hoeft gelukkig nu allemaal niet meer.
Wat een sul hé?  ::hulp::

Useless

Persoonlijk heb ik helemaal niets met vliegviswedstrijden. Deels doordat ik een competitie-element in visserij er gewoon niet bij vind horen. Vissen in z'n algemeenheid en zeker vliegvissen gaat wat mij betreft om beleving en niet alleen om het vangen van vis en al helemaal niet om het vangen van de meeste vis. Argumenten als beter leren vissen vind ik niet helemaal steekhoudend. Als je regelmatig met anderen vist kun je ook veel van elkaar leren; duurt misschien wat langer. En de topvissers zullen echt niet het achterste van de tong laten zien. Het geneuzel dat vliegvissers zo open zijn geloof ik allang niet meer. Ook hier op het forum zie je de discussies over het delen van stekken en vaak ook nog best terecht. En waarom ook niet? Waarom zou je de concurrentie wijzer maken met de kans dat ie je eraf vist? Want uiteindelijk gaat het bij een wedstrijd gewoon heel basaal om het winnen. En vind je dat echt absoluut niet belangrijk dan spreek je toch gewoon met een hele grote club mensen af om 1x per week ergens met elkaar te gaan vissen en daarna de ervaring met elkaar te delen? Lijkt mij een stuk praktischer.
Van mezelf weet ik dat ik enorm competitief ben. Ik heb in mijn leven veel gesport en vaak op een goed aanvaardbaar niveau. Bij alle sporten die ik deed en waar ik uiteindelijk ooit mee stopte duurde het altijd een aantal jaren voordat ik er weer mee startte. Niet omdat ik de sport niet leuk meer vond maar omdat ik echt een tijd nodig had om afstand te nemen van het perse willen winnen en er gewoon van te genieten, ongeacht de uitslag.
Hetzelfde heb ik met vliegvissen. Als ik hier aan mee zou doen dan zou ik willen winnen. Alleen meedoen voor het meedoen vind ik onzin. En dat betekent in mijn geval dat ik alleen maar bezig zou zijn om zo veel mogelijk te vangen en zal ik geen of nauwelijks oog hebben voor de omgeving of andere zaken. En dat vind ik dus zonde van mijn tijd en kan me haast niet voorstellen iemand de ene dag bezig met alleen zoveel mogelijk vangen en de andere dag ook met allerlei andere zaken bezig is omdat het dan geen wedstrijd is.
Daarbij komt dat ik de factor geluk een enorme rol vind spelen bij vliegviswedstrijden. Het is bijlange niet altijd de beste die wint wat gelukkig wel weer gecompenseerd wordt doordat men een klassement opmaakt over diverse wedstrijden zodat de echte beste visser uiteindelijk wel boven komt drijven.
Maar goed; ieder zijn meug maar mij spreekt het volstrekt niet aan en vind het ook geen enkele bijdrage leveren op wat voor gebied dan ook. Uiteindelijk moet iedereen gewoon doen wat ie leuk vindt  en als je het leuk vindt om de beste te willen zijn; niets mis mee wat mij betreft maar laten we eens stoppen met al het geneuzel erom heen en het verzinnen van allerlei discutabele argumenten om te verbloemen dat we gewoon ergens in willen uitblinken omdat we ons daar nu eenmaal goed bij voelen. Daar is tenslotte helemaal niets mis mee en volgens mij uitermate menselijk.

A{b}r{a}xa{s}

Na een aantal jaren 'vrij' te hebben gevliegvist heb ik vorig jaar voor het eerst meegedaan met het competitievissen.
Daardoor had ik de kans om her en der de 'kunst af te kijken' en nieuwe dingen 'op te steken'.
Daarnaast gaf het me de kans om te vissen op water waar ik niet (eerder) gevist had....al vond ik het toen al wel jammer dat de helft van de wedstrijden op forellenvijvers gehouden worden.
Dat is niet echt 'mijn ding' en naar mijn mening ook niet representatief voor 'het Nederlandse vliegvissen'.
Maar goed, ik heb toch meegedaan om bovengenoemde redenen, ook al had ik bij bepaalde regeltjes uit de reglementen mijn bedenkingen.
Het wedstrijdelement...ach, dat interesseerde me niet bijzonder...volgens mij was ik een van de weinigen die (zeker als er een stuk gelopen moest worden) elke keer pas op mn plekkie aankwam NA het signaal om te mogen beginnen met vissen... ;))

De planning was in principe om ook dit jaar weer mee te doen, tot ik de 'agenda' en de 'gewijzigde spelregeltjes' zag.
Van de 4 wedstrijden 2 keer vissen in een forellenvijver, en mocht je de finale halen, dan was die ook in een forellenvijver.
Mijn animo om mee te doen werd daardoor een stuk minder.
Toen ik de gewijzigde spelregeltjes las, die volgens mij ook nog 'snel snel' aangepast waren voor aanvang van de competitie (anders was het aantal typefouten een stuk minder geweest denk), was voor mij het animo om mee te doen weg.
Naar mijn mening wordt door de (nieuwe) regeltjes de innovatie en creativiteit van de deelnemers te veel ingebonden.
Er gelden verboden voor zaken waarvan ik het nut niet zie om die  te verbieden.

Kortom, ik heb in het ene jaar dat ik heb meegedaan wel degelijk een aantal dingen geleerd/opgestoken, maar de combinatie van regels die ik niet 'begrijp' en het vissen in de forellenvijvers (er is al een Nederlands kampioenschap vliegvissen op forel... dus in forellenvijvers) heb ik er van afgezien om door te gaan met de wedstrijden.

PS.  Harry, wat heerlijk verslag heb je weer voor ons gemaakt ! Elke keer weer leuk om de verhalen geschreven in jouw stijl te lezen. :)

harlin

Quote from: Rossie69 on October 16, 2012, 01:38:31
die belg was toch niet de onze ???
Zeer zeker niet, anders wist ik dat wel.
En de manier van vissen die hij had was ook nieuw voor me.  ;D
Wil zelf eerst wat uitproberen als ik er toe kom.
Maar wat hij uitspookte, daar moet ik met een streamer ook wat kunnen pakken denk ik.
Is alleen een wat andere benadering als wat je gewend bent.
Maar dat hou ik nog even voor mezelf.  ::badgrin::

Verslag volgt tzt als alles klopt bij me.  ;)

Quote from: Jasper on October 16, 2012, 10:29:26
Een poosje meedraaien in het wedstrijdcircuit geeft erg veel progressie in je kunnen.
In mijn optiek doe je jezelf tekort als je jezelf niet blijft ontwikkelen, en een wedstrijdje, desnoods met alleen 3 vrienden kan daarbij helpen.
Dat is maar net hoe je dat zelf beleefd denk ik.
Op het OVM had ik een goede leermeester, en ook van zijn leerling de kleine belg.
We hadden totaal geen wedstrijd gevoel, ik niet tenminste, maar wel aardig wat van ze opgestoken en wel op een heel ontspannen manier.  ;D
Er werd ook wel op me "gemoppert" als ik het na de zoveelste keer niet goed deed, maar de aandacht bleef op me gericht.
Ook als ze zelf stonden te vissen, en dan tijdens een praatje of rokertje werd je weer wat bijgeschoold.  ::dance::
Dat vind ik een mooie totale beleving op zo'n moment.
Zie hoe ze de vis spotten,  en jij ziet totaal niets.

Een wedstrijd mee gemaakt (geen vliegvissen) maar dan zie je hoe geconcentreerd er wordt gekeken naar het water en zijn beleving er van.
Heb het met verwondering aanschouwd, en er van genoten, maar totaal niet mijn ding.

Quote from: Cornico on October 16, 2012, 12:24:46
Geweldig al die verschillende meningen en nuances.
In ons nederlandse woordenboek staat het zo fraai omschreven: Wedstrijdsport is sport waarbij het winnen van wedstrijden belangrijker is dan de ontspanning en recreatie.
Wat een sul hé?  ::hulp::
Zeker geweldig die nuances, had niet verwacht dat dit er uit zou draaien.
Na het plaatsen zie je na een tijdje dat de topic 90 keer is bekeken, en dan 1 rea.
Dan krijg je ook het gevoel: zal nog eens wat plaatsen.
Nu bij thuiskomst was dat gevoel (totaal) weg. ;D

En dan dat gevoel bij een wedstrijd(je), de zomeravond competitie is idd wel leuk,
maar meer omdat het niet zo lang duurt, maar geeft idd wel een kick als je bepaalde personen de loef afsteekt.
Maar het gevoel van ergenis is er ook regelmatig.
Maar dit heeft weer te maken met dat er geen vaste plekken zijn uitgezet, denk ik.
Als je goed vangt komt zo de volgende op je stek te pezen.  ;)

Quote from: Useless on October 16, 2012, 12:29:15
1 Als je regelmatig met anderen vist kun je ook veel van elkaar leren; duurt misschien wat langer.
2 En de topvissers zullen echt niet het achterste van de tong laten zien.
   Het geneuzel dat vliegvissers zo open zijn geloof ik allang niet meer.
3 Waarom zou je de concurrentie wijzer maken met de kans dat ie je eraf vist?
4 En dat betekent in mijn geval dat ik alleen maar bezig zou zijn om zo veel mogelijk te vangen en zal ik geen of nauwelijks oog hebben voor de omgeving of andere zaken.

1 Dat heb ik net ook aangehaald bij de [quote van Jasper
2 Hangt ook weer van de topvisser af denk ik, ken er 1 die van alles vertelde tegen me, dat ik net begon.
   Kreeg toen ook 1 van zijn best vangende vliegen voor op het IJsselmeer, is nu ook 1 van mijn 2 toppertjes.
   Die 2e kreeg ik tijdens een wedstrijd in clubverband van mijn koppelmaatje, op dat moment was dat Edwin Horvers.
   Ik ging daarna vangende heen, een ander koppel stond op dat moment 13 & 17 vissen voor op mij.
   Aan het einde van de avond was ik 2e na Edwin, en had er 5 meer als nr 3.
   Edwin heeft er geen probleem mee om zijn vlieg te delen, want iedereen die aan hem gekoppelt wordt krijgt een vlieg van hem die op dat moment beter vangt.   
3  De ander heeft alleen een andere benadering van strippen en gevoel/inzicht als vele anderen.
    Dat is iets wat je moeilijk kan over brengen, en heb het idee dat ze hun ervaringen wel vertellen aan elkaar na de wedstrijd.
    Maar misschien ben ik nu een beetje onnozel.
4  Daar heb ik persoonlijk weinig last van, tijdens zo'n competitie avond schiet ik toch wel regelmatig een  foto tussendoor.
    Moet er wel bij zeggen dat ik na het vangen van de eerste vis wat meer tijd voor neem, want de 0 is ook niet veel.

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on October 16, 2012, 12:41:27
Naar mijn mening wordt door de (nieuwe) regeltjes de innovatie en creativiteit van de deelnemers te veel ingebonden.
Er gelden verboden voor zaken waarvan ik het nut niet zie om die  te verbieden.

Kortom, ik heb in het ene jaar dat ik heb meegedaan wel degelijk een aantal dingen geleerd/opgestoken, maar de combinatie van regels die ik niet 'begrijp' en het vissen in de forellenvijvers (er is al een Nederlands kampioenschap vliegvissen op forel... dus in forellenvijvers) heb ik er van afgezien om door te gaan met de wedstrijden.

PS.  Harry, wat heerlijk verslag heb je weer voor ons gemaakt ! Elke keer weer leuk om de verhalen geschreven in jouw stijl te lezen. :)

Nu lees ik dus een stukje wat mijn voor mijn gevoel wat meer duidelijkheid geeft over het "gemopper" van verschillende wedstrijdvissers.
Soms hoor je dingen zeggen dat ik dan bij mijn eigen denk:
Waarom doe je dan nog mee aan die wedstrijden?
Is het echt die drang om te winnen?
Kennis met elkaar uitwisselen? een enkeling daar gelaten.
Zal het dan toch de ontlading en het samen zijn na de wedstrijd?
ps, dank  je Bas, de volgende is in de maak met meer letters en minder foto's in verhouding.  ;)

Quote from: Cornico on October 16, 2012, 01:15:23
Overigens een mooi verslagje Harlin, knap dat je het hebt volgehouden!
Hoe moet ik dit opvatten?  ;) Het schrijven of langs de wedstrijdvissers lopen?
Uitgaande van het laatste.
Het is gewoon leuk om te zien, kijken hoe ze in volle concentratie bezig zijn.
Als er dan een topvisser eindelijk zijn eerste kleine visje pakt en reageert of ie dat kleine beestje wel kan zoenen dan moet ik wel lachen.
Dingen die je langs de kant ziet liggen die het "vervoer" van de hengels vergemakkelijken. 
Als dan weer wat voorlichting krijgt van een insider, die niet meer meedoet, dan ga je enkele dingen anders zien of misschien beleven.
Zolang je er wat van opsteekt,  op een ontspannen manier, dan blijf je vanzelf langer hangen.  ;D
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

johannes

Harry als eerste een prachtig verslag heb je gemaakt heerlijk om te lezen.
Noorwegen laten schieten omdat je geen stukkie om kan lopen ::foei::

Om ook iets te zeggen over wedstrijdvissen zelf heb ik ruim 10 jaar zeer fanatiek wedstrijden gevist op de normale manier. (vaste hengel, feeder) Heerlijk super geconsentreed zitten op je viskist nergens oog voor maar alleen bezig zijn met het vangen van vis, juist ja meer dan de rest vangen. Je vist om te winnen heel de week bezig zijn met de voorberijding elke avond in de schuur even de maden, wormen, casters en voer nakijken. Heerlijk was dat, toen is geleidelijk de vliegvisserij gekomen de gedrevenheid om te vangen was er niet. toen ik een gezin begon te stichten was er heel simpel geen geld meer om deze manier te blijven doen. 80% van m'n spullen verkocht en weg gegeven en daarna iets meer vliegvisspullen aangeschaft. het plezier in het vliegvissen is pas echt gekomen toen ik lid werd van de kingfisher. Daar werd ik "op sleeptouw" genomen door andere clubleden. nooit kwam het in me op om vliegviswedstrijden te gaan doen tot we het drievliegenwedstrijdje op de karzerne gingen vissen. Heel prettig en ontspannen gingen we daar naar toe en toen de fluit/toeter ging begon het bloed te stromen en zeer fanatiek heb ik die tijd gevist. iets wat ik in het vliegvissen nog nooit mee gemaakt had en het beviel me de eerst keer niet echt. gewoon omdat ik van me zelf vond dat ik te fanatiek was. de jaren erna viste ik dat wedstrijdje ook maar moest ik mezelf beheersen om niet te fanatiek te vissen.

Heel simpel je wordt van serieus wedstrijden vissen een betere vanger en visser. Is dat nodig om te kunnen genieten van het vliegvissen nee zeker niet.
Wel leer je om (wat jasper ook zegt) onder moeilijke omstandigheden toch je visje te blijven vangen.

Ach ieder z'n ding nu haal ik het meeste voldoening om anderen "in de vis" te helpen. en zal ik geen wedstrijden te gaan vissen




Jasper

@Johannes; de TFTC is dan ook mijn favoriete wedstrijdje. Én ik denk dat je wel weet waarom, haha.

harlin

Quote from: johannes on October 16, 2012, 22:02:01

Noorwegen laten schieten omdat je geen stukkie om kan lopen ::foei::

Afgelopen vakantie zei Lin tegen me:
::sjorrie::  Volgend jaar koop ik wel thermo kleding en gaan we toch maar weer naar Noorwegen.
Ik hoop dat ze doorzet, maar ik   ::denken:: niet zo ver meer.  ;)
Hou wel een beetje rekening met wat ze wil op vakantie, krijg al zoveel (vis)vrijheid dat moet ik wel een beetje koesteren.  :-X

Quote from: johannes on October 16, 2012, 22:02:01
Ach ieder z'n ding nu haal ik het meeste voldoening om anderen "in de vis" te helpen. en zal ik geen wedstrijden te gaan vissen
Soms zie ik ook wel eens wat mensen aan het klooien met een vlieghengel.
Kan het dan niet laten om ze ook wat bij te brengen.
Er zijn veel beter leermeesters, als ze eerst maar op gang worden geholpen en het leuker gaan vinden dan ben ik tevreden.
Die zomeravond competitie is niet echt een serieuze wedstrijd in mijn ogen.
Zie het meer als een uitdaging om steeds te verbeteren tov anderen die al een tijdje langer meedoen.

Zeg ook wel eens: ik hoef geen eerste viool te spelen,
de 2e mag soms een valse noot laten.   ::fluiten::

Quote from: Jasper on October 17, 2012, 18:45:19
@Johannes; de TFTC is dan ook mijn favoriete wedstrijdje. Én ik denk dat je wel weet waarom, haha.
En dat mogen wij niet weten?     ???

Quote from: Troutbuster on October 16, 2012, 08:48:17
Broeders
Dit kan een leuke discussie worden.
Denk dat het einde in zicht is, Jan.   ;)

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

johannes

Quotede TFTC is dan ook mijn favoriete wedstrijdje. Én ik denk dat je wel weet waarom, haha.

Goedkoop eten zeker  ;D ;D
TFTC heete het kon er niet meer op komen vond het heel gezellig maar moest me echt beheersten om niet fanatiek te worden.
Toch was het zo dat die keer dat ik wel bloedfanatiek was ik in de prijzen viel  :o

@harry: heb hier nog een paar heel bijzondere stenen liggen (oa van de hoogste bergtop in noorwegen en een aantal bijzondere kvartsstenen) misschien kun je daar mee lokken  ;D
mag ze zo meenemen.



harlin

Quote from: johannes on October 17, 2012, 21:05:24

@harry: heb hier nog een paar heel bijzondere stenen liggen (oa van de hoogste bergtop in noorwegen en een aantal bijzondere kvartsstenen) misschien kun je daar mee lokken  ;D
mag ze zo meenemen.
::KOOL:: Zal bovenstaande ff uitprinten  ::badgrin::
en boven haar kussen   ::trusten:: hangen,   ::duim::
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Cornico

Quote from: harlin on October 17, 2012, 20:29:36
Denk dat het einde in zicht is, Jan.   ;)
Nou dan heb ik nog wel iets dat volgens mij nog niet is gepasseerd.
Het geldt in ieder geval voor mij.

Voor mij is eigenlijk het vliegvissen zelf wel een soort wedstrijdje, eigenlijk meer een spelletje.
Maar dan met de vis en niet met een andere visser.
En of het nu een klein visje is of een grote, als dat visje er in is getrapt heb ik het spelletje gewonnen.
Mijn drive is het om van te voren proberen te bepalen welke vis en waarmee die verleid moet worden en als dat lukt dan heb ik een goede dag.
Helaas moet ik de momenten die daar geschikt voor zijn wel eens overbruggen door een stuk water "af te harken", maar dat heeft niet mijn voorkeur.
Het mooiste voor mij is om een actieve vis te zien, die aan te werpen en dan de spanning of die pakt of niet.
Dat kan zijn omdat je de vis ziet of weet waar er ongeveer één is.

Toen ik vorig jaar na bijna 18 jaar weer eens aan de Kyll in Kyllburg op de camping stond heb ik m'n ogen uitgekeken naar het feit dat alle vissers die ik daar actief zag, vrijwel zonder uitzondering niks anders deden dan systematisch een stuk water "afmillimeteren".
Niet mijn ding dus om lol aan te beleven op ondiep stromend water met een vlagzalm- en forelbezetting.

Jasper


haha, nee. Meer vanwege de immer aangepaste reglementen nadat we weer hadden gewonnen  ;D

Quote from: johannes on October 17, 2012, 21:05:24
Goedkoop eten zeker  ;D ;D
TFTC heete het kon er niet meer op komen vond het heel gezellig maar moest me echt beheersten om niet fanatiek te worden.
Toch was het zo dat die keer dat ik wel bloedfanatiek was ik in de prijzen viel  :o

@harry: heb hier nog een paar heel bijzondere stenen liggen (oa van de hoogste bergtop in noorwegen en een aantal bijzondere kvartsstenen) misschien kun je daar mee lokken  ;D
mag ze zo meenemen.

johannes

Quotehaha, nee. Meer vanwege de immer aangepaste reglementen nadat we weer hadden gewonnen 

Als je drie verschillende vliegen in moet leveren en er komt een orange een gele en een roze zalmeitje te voor schijn dan vraag je er ook om  ;D ;D

@Cornico: Ben het helemaal met je eens maar soms vindt ik het heel prettig om gewoon het koppie effe leeg te maken dan vis ik domweg systematisch een stuk water af. Stenenstrand op zoeken en een dikke 20 meter lijn er uit en binnenstrippen die hap 2 passen verder en het zelfde. vis ik op deze manier heb ik veel meer oog voor de omgeving om dat je als het ware blind vist.

Eric

Wedstrijd vissen is niks voor mijn, vis voor de gezelligeid het bezig
zijn in de natuur en probeer zoveel mogelijk van andere te leren maar ook te geven
en dat werkt vaak niet in compentitie verband...... Dus voor mijn gewoon gezellig met meerdere of
alleen aan of op het water 8)

A{b}r{a}xa{s}

lol, bedoel je die mannen die, afgeladen met hengels en andere spullen, proberen een nieuw marathon-record neer te zetten Bert ? :)

jc

Quote from: speycast on October 18, 2012, 18:39:10
Wedstrijd vliegvissen is aan mij ook niet besteed

1 keer wedstrijdje  gevist als geste naar mijn belgische makker

Nooit van mijn hele leven vis ik nog 1 wedstrijd

Werkelijk nog nooit  zo'n stelletje  mafkikkers  bij elkaar gezien

Nee vissen is rust  geen stress aan mijn koppie

Ook  ik heb vele jaren gesport  soms 7 dagen in de week    op hoog nivo binnen mijn tak van sport

Wedstrijden in binnen en buitenland 

Maar ben nog nooit zulke mafketels  tegen gekomen als bij het wedstrijd vissen

===================================================================

" JAREN SOMS ZEVEN DAGEN PER WEEK SPORTEN "

heeft wel iets weg van vliegvissen , als je aan de top wil meedraaien met wedstrijden in

binnen en buitenland !!!

PS  en nu vis je nog met een splitcane en zijden lijn  , of anders gezegd waar komen die nieuwe

      materialen uit voort  [ wedstrijd vissen ???? ]

groet  Johan