Peute Clair

Started by wh82, February 29, 2016, 09:33:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wh82

Wie kent deze vlieg? In t Frans heet ie Peute Clair. Hoe vis je dat ding?

Floor

Bij voorkeur net onder het oppervlak dacht ik
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

pierre

Mooie vlieg, geweldige vanger.
Heel goed als natte vlieg. Maar kan ook dead drift in het wateroppervlak hangend. Zelfs licht ingevet net op het water liggend.
'Clair'' wil alleen maar zeggen dat er voor lichtgekleurde bindmaterialen (hackle en/of dubbing) gekozen is. (I.t.t. 'foncée' wat donkergekleurd betekent).

wh82


Bone F

Met een dunne haak en cdc, dat lijkt voor deze ook te zijn gebruikt, is het volgens mij een variant op de F-fly, een sedge dus en inderdaad een goede vanger en mijn standaard openingsvlieg.

wh82

Openingsvlieg = vroeg in het seizoen? Of de vlieg waar je altijd mee begint?

marc

https://vimeo.com/21084004
Komt geen cdc aan te pas ,waarom een patern veranderen die goed is ???
Grt

Beertje

De Peut wordt gehackeld met een female malard flank of borstveer.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

wh82

Los van waar hij het beste van wordt gebonden (helaas heb ik binden nog niet opgepakt), jullie zijn het er allemaal overeens dat ie t beste wordt aangeboden net in of onder het oppervlak?

Beertje

#9
Zoals Pierre het verwoord, is helemaal juist. Zowel als nattevlieg onder het oppervlak, als ingevet aan de oppervlakte.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

wh82

Thanks! Als ik in de Jura aan de slag ga zal ik m moeten invetten want nimf en natte vlieg mag niet voor eind mei :( Zelfde geld voor waden.

Bone F

Quote from: wh82 on February 29, 2016, 12:41:54
Openingsvlieg = vroeg in het seizoen? Of de vlieg waar je altijd mee begint?
Dat laatste  :D

JB

Quote from: Bone F on February 29, 2016, 12:22:01
is het volgens mij een variant op de F-fly,
Volgens mij was de La Peute er eerder dan de F-fly  ::)
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Beertje

De F-fly is een droge vlieg. de Peut is eigenlijk een natte vlieg, maar is door hem in te vetten ook op het oppervlak te vissen.   
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Bone F

Jep JB plagiaat van Fratnik  >:(?

sjo

Quote from: Bone F on February 29, 2016, 12:22:01
Met een dunne haak en cdc, dat lijkt voor deze ook te zijn gebruikt, is het volgens mij een variant op de F-fly, een sedge dus en inderdaad een goede vanger en mijn standaard openingsvlieg.
Nee, geen CdC maar une plume d'une femme canard (een borstveertje van een vrouwelijke eend).
Groetjes
Sjo
Let the fly be with you....

Bone F

Die vv'ers in la douse France zijn kennelijk nogal gek op die veertjes ze worden ook ingebonden als dekveertje en dat schijnt een prima sedge imitatie te zijn.
Een clublid vist daar al jaren met succes mee op de Dordogne.

jo flyfishing

zie sedge van eendeborstveer

Quote from: Bone F on March 03, 2016, 20:59:36
Die vv'ers in la douse France zijn kennelijk nogal gek op die veertjes ze worden ook ingebonden als dekveertje en dat schijnt een prima sedge imitatie te zijn.
Een clublid vist daar al jaren met succes mee op de Dordogne.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain