Met de Tight Loop 4# (Orvis Graphite) op ruisvoorn

Started by Gerrit72, June 10, 2013, 16:54:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Gerrit72

Al een tijdje was ik op zoek naar een 'nieuwe' hengel, om de ruisvoorn mee achter de schubben te zitten. Mijn voorkeur ging hierbij uit naar een 'classic'. Nu vind ik een geschikte nieuwe hengel vinden soms al een klus, oudere hengel types liggen nog wat moeilijker (als je weet wat je wil hebben, moet je er nog aan zien te komen, liefst in op z'n minst redelijke staat).

Aangezien ik weg ben van de Orvis Graphite serie uit de jaren 80, ging ik op zoek naar een seven eleven, tippet, western of tight loop. Ik wil niet beweren dat deze hengels beter zijn dan modern materiaal, maar qua uiterlijk en gevoel past het gewoon meer bij mijn beleving van de vliegvisserij (iedere gek zn gebrek ;)).

Wonder boven wonder kon ik uiteindelijk kiezen uit een tippet, western en tight loop. De keuze is na enig wikken en wegen gevallen op de Tight Loop, een 2 pcs, 8 foot bij 4#, uit 1981. Op zich een gok, omdat ik juist deze hengel niet kon testen (de aanbieder woonde mij te ver). Maar het voelde goed (voor wat het waard is).



Mijn dank voor de hulp door forummers die nog oude catalogussen hebben . Dit gaf me wat inzicht in wat ik kon verwachten. Ook op Engelse fora, is vaak wat te vinden over oud materiaal. Je stuit dan op teksten zoals;

My favorite fly rod that I own is an old Orvis Superfine Tight Loop (8' 4 weight) and is a joy to fish. Those old Superfines are truly amazing rods...

You mean like the Orvis Superfine Tippet, Otter, Brook Trout, Small Stream, Tight Loop and other incredibly great products of the past?

Recently I took the "Tight Loop" out for the day and had a ball. The slower action is almost relaxing while casting. Even with a little wind I never wanted to change rods. Reaching out 30 to 40 feet was not a problem, beyond that I couldn't see my fly anyway. Periodically throughout the day I surprised myself with several self-proclaimed "perfect casts" that resulted in fish. Playing the fish is when this rod really shines; it's a great shock absorber.

Allemaal lekker subjectief, maar het beloofd wel wat  ;D



Uiteindelijk pakte het goed uit. Een kennis heeft de hengel opgehaald en voor mij meegenomen (verzenden vind ik altijd een risico, met oud materiaal). De hengel zat nog in de originele alu koker en hoes. Ook de blank, kurk en butt-dopje oogden als nieuw, ik was helemaal lyrisch. De hengel was qua uiterlijk precies wat ik zocht en de actie beloofde ook te matchen met wat ik zocht.
Vandaag brak eindelijk het moment aan dat ik kon testen. De harde wind van de afgelopen tijd, op de voor mij beschikbare momenten maakte dat het mij niet eerder lukte (en ik wou zo graag...).
Onder de hengel hing ik een oude reel, spoelde een dubbeltapse 4 op, de leader werd 3, 5 meter en als vlieg koos ik een pink-tag (gebonden met Inderk). Het feest kon beginnen!
En wat een feest! De hengel wierp heerlijk. Mijn vliegje kon ik zowel dichtbij als veraf subtiel laten landen en ondanks dat de gevangen ruisvoorns niet al te groot waren, kon mij dat niet deren... Belangrijker was dat de hengel beviel...wat een genot, ik zit nog helemaal na te genieten  ::)


The only difference between men and boys is the price of their toys.

Heintje Davids

Mooi Gerrit, geniet ervan man. Ben ook nog steeds een Orvis-fan, zeker van de series die ze in de 80er jaren maakten. Echte vishengels vind ik het. Ik gebruik ook nog steeds een Seven-eleven. Mijn 1e Orvis, gekocht bij Peeters voor de som van 430 gulden, voor toen een behoorlijk kapitaal. Het was ook mijn 1e kwaliteitshengel, voor wat dat waard is.

Rene V.

Hallo Gerrit,

Schitterende hengel heb je gescoort.Hele mooie lijn in de overgang kurk/blank.Veel plezier ermee ;D.

Groet Rene V.

Marksman

Leuke hengel heb je daar Gerrit, vooral de reelhouder vind ik super. En gelijk ook lekker gevangen.

Huib

Leuk man dat je ook zo kunt genieten van je orvis graphite, mijn orvis zephyr (9'#4, 3d) ook lekker kunnen uitlaten de afgelopen week.
pas maar op, voor je het weet heb je opeens een paar van die stokjes...

Gerrit72


Cornico: bedankt! Ik wou dat ik zo'n meester had gehad :)  Leuk dat je hen die legendarische hengels hebt meegegeven (ze zullen nog regelmatig aan je denken  ;)).

Heintje Davids: Ook erg mooi zo'n Seven Eleven! Destijds zal het een rib uit je lijf zijn geweest, maar terugkijkend kun je denk ik stellen dat het een goede aanschaf is geweest. Het was toen een tophengel, maar ook nu kun je er nog heerlijk mee vissen. Als je per jaar uitrekent wat ie dan kost, is het een goede investering geweest. En mocht je hem willen verkopen, dan krijg je er nog steeds een goede prijs voor  ::)

René: Die overgang naar het kurk is idd een mooi detail.

Marksman: De reelhouder is idd super, een vlak stukje kurk, met sublieme reelringetjes, helemaal goed.

Huib: Zoals je weet heb ik er nu 3, ook de nine bij nine en de Allrounder. Het is dat geld me beperkt, ander kocht ik meer, maar deze is zeker niet de laatste  ;D Nog bedankt voor jouw info!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Troutbuster

Mooie Hengel, mooie foto's van een mooie visserij,.....
Mooie vis....
Mooi....


Allemaal winnaars!
Wat hebben we een mooie hobby!!

Bedankt voor het delen Gerrit! ::goodjob::

Gr

Jan
"Petri Heil"


Krijn

Mooie foto's Gerrit. Scherp! Veel plezier met je nieuwe hengel.

wouter veuger

mooie nieuwe aanwinst gerrit!,en wat is het toch  leuk he om gewoon achter die ruisertjes aan te zitten :P

jayh


Autumnfly

ik heb in de vroegere jaren div Orvis hengels gehad een tippet 3 en 2 westers een 3 en een 4 , dat waren echt fijne hengels , maar wat vinden jullie van die Orvis Helios en die nieuwe Orvis Helios2 , er komen hier altijd veel hengels langs maar over deze hengels hoor ik nooit niks , terwijl die laatste 2 toch geweldige
hengels zijn .

Gerrit72


Mannen, bedankt voor de leuke reacties en Jan we hebben inderdaad een geweldig mooie hobby.
Ondanks dat ik de meeste uren maak met de snoekstreamerhengel, leg ik deze hengel aan de kant zodra ik ruisvoorns zie.
Heerlijk ongecompliceerd vissen met een droog vliegje en fantastisch om te zien dat ze die van het oppervlakte afplukken.

De Helios heb ikzelf niet, maar andere forummers wel. Mogelijk kunnen die er wat over zeggen.
Als ik iets over een hengel wil weten, zoek ik meestal op Google. Je komt dan vaak op de Engelse Fora uit, waar veel over hengels gesproken wordt.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Rena

Quote from: Autumnfly on June 10, 2013, 23:27:55
ik heb in de vroegere jaren div Orvis hengels gehad een tippet 3 en 2 westers een 3 en een 4 , dat waren echt fijne hengels , maar wat vinden jullie van die Orvis Helios en die nieuwe Orvis Helios2 , er komen hier altijd veel hengels langs maar over deze hengels hoor ik nooit niks , terwijl die laatste 2 toch geweldige
hengels zijn .

Helemaal eens met je dat Helios hengels super zijn.
Ben zelf de gelukkige bezitter van een 864, 905 en een 906.
Vooral de 864 is een heerlijke hengel.
Overigens heb ik ook een aantal oudere Orvis hengels waaronder een Western 8" #4 die ik graag gebruik.

Ik heb geworpen met de Helios2, maar er is niet veel verschil met de Helios vind ik.
Naar ik begreep van de vertegenwoordiger van Orvis zijn de eigenschappen hetzelfde, alleen is de top van een ander sterker materiaal.
Met de Orvis 25 jaar no nonsense garantie hoef ik niet over te stappen naar een Helios2 ;)

TL, Peter

Huib

Quote from: Autumnfly on June 10, 2013, 23:27:55
ik heb in de vroegere jaren div Orvis hengels gehad een tippet 3 en 2 westers een 3 en een 4 , dat waren echt fijne hengels , maar wat vinden jullie van die Orvis Helios en die nieuwe Orvis Helios2 , er komen hier altijd veel hengels langs maar over deze hengels hoor ik nooit niks , terwijl die laatste 2 toch geweldige
hengels zijn .

de helios is idd een geweldige hengel serie, de helios 2 is zo mogelijk nog beter; heb ze wel eens naast elkaar gegooid als een diefje!. heeft al best-of show awards gewonnen in de States, hier is orvis minder geliefd, marketing denk ik. persoonlijk ben ik meer van de oudere series, hobby in een hobby; yesteryears classics.

Plantje

Goed verhaal weer Gerrit!

En dat de vissen niet groot zijn...ach... Ik kan altijd ontzettend genieten van een ruisvoorn aan de vlieg. Hoe klein ze ook zijn: het zijn vaak felle vechtertjes die onze hobby de moeite waard maken!

Gerrit72


Thanx Plantje. Ruisvoorn is idd altijd leuk, klein of groot. Er zaten hier echter ook best grote ruisvoorns. Dit jaar zag / ving ik ze nog niet (misschien toch die grote zwarte vogels die hier vorig jaar rondzwommen....).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

fairplay

#16
Gerrit, ea,
rare vraag maar hoe weet je of je hengel/orvis een tight loop, western of andere is? Het staat toch niet op die blankies?
Ik heb bevoorbeeld deze, weet dus niet welke serie type het is.

Huib

hoi als je even een foto van de achterkant en van een paar windingen post, kan ik wel eens door mn oude catalogi heenbladeren...

Gerrit72


Mooie hengels FairPlay! Die benamingen staan op de achterzijde van de butt.
Ik kan bij jouw lichte hengel al gegevens zien staan.
Ben benieuwd wat er staat  :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

fairplay

Beidde alvast bedankt voor de hulp.
Deze is van de 6 lijn.

Deze van beidde

En hier dan de achterkant met de Butt. Staat niks op. Maar ik kwalificeer hem als minimaal een 8 hengel, misschien zelfs een 9. 9 foot.

Plantje

Doet me er aan denken dat ik ook nog een Orvis Graphite heb staan. Die lijkt donders veel op de onderste uit jouw tweede foto @fairplay. Bij mij staat er op, dat het een 8'6" is voor een WT8 lijn. Eigenlijk moet ik daar ook nog eens een keer een nieuwe lijn voor regelen. De reel die erbij zit is een hele oude "The Princess" met een dikke ratel.

Huib

de 8'#6 is dus een "Trout" wel raar dat dat er niet op staat.
de andere noem je een 8 misschien 9, ik denk dus een 9 by 9. 9 feet voor een 9.
fijne visserij gewenst en sorry voor de vertraging.

MartinT

#22
Mooi verhaal Gerrit en prachtige foto's 8)
Ik heb vandaag een Orvis Clearwater Classic #4 met typenr. 7020 opgehaald.
Hengeltje met midflex 6.0 actie.
Voelde lekker aan en zag er nog als nieuw uit.
Lijkt me een leuk hengeltje voor de Ruizers.
Ik kom op internet niet zo heel veel tegen over de 'Classic' toevoeging op deze oudere Clearwater.
Hier iemand enig idee in welke periode deze op de markt gebracht zijn door Orvis?
Heb op internet gezocht maar kom ook bij de openbare fora niet veel verder.
Ik meen dat ik ergens heb gelezen dat Orvis alleen in 2003 de tekst 'Classic' op de Clearwater heeft gedrukt.

Gerrit72


Had je in pb al even geantwoord dat ik geen ervaring heb met de clearwater.
Ben geen Orvis kenner (wel liefhebber  :)).
Ik weet dat er forummers zijn die wel zo'n hengel hebben/hadden.
Mogelijk kunnen die er wat over zeggen.

Wonderlijk die verschillen achterop de hengels uit eind jaren 70, jaren 80.
Ik zag laatst een 'trout' waar dat ook daadwerkelijk achterop staat.
Ik vind het leuk, indien de type naam er achterop staat.



Die van jou Fairplay is nog in goede staat. Helaas zijn de meeste 'oldies' over de stenen
gesleept en soms zo bekrast dat het amper leesbaar is.

Je vangt er geen vis meer door, maar het is gewoon een persoonlijke voorkeur (afwijking ;)).
The only difference between men and boys is the price of their toys.