Snoektour 2014

Started by HappyFisherman, September 11, 2014, 13:28:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

HappyFisherman

Daar is ie weerrrrr! De blaadjes beginnen te vallen, de geitewollen sokken komen de kast uit en je kunt 's avonds weer lekker tegen elkaar aan kruipen om warm te blijven ;)

De afgelopen jaren is het traditie geworden om begin november, ergens in het land, met een stel malloten op snoek te gaan zwiepen. Afgelopen jaar viel de eer om het te organiseren aan Vriendje Gerrrit en in Groningen heeft Jelle het stokje overgenomen. Jelle is echter niet in de positie om het dit jaar te kunnen regelen en om dit geweldige evenement niet verloren te laten gaan zal ik het voorzetje geven.

Op zaterdag 1 november rond half 10 verzamelen we op de parkeerplaats bij de kerk in Mastenbroek (kruising Oude Wetering met Kerkwetering). Ik zorg voor de koek, zelf even koffie meenemen.

Tevens zal, net zoals de afgelopen edities, de sponsoring van dit evenement verzorgd worden door Muddler.nl. Hulde daarvoor!

Ik heb het even nagelezen en volgens mij zit het gehele gebied nu in de vispas:
Gemeente Kampen Er mag slechts worden gevist met één hengel en aangewezen aassoorten.
Hiervoor zullen er dagvergunningen geregeld kunnen worden bij de plaatselijke HSV à 3,- pp

Als we vervolgens gaan vissen en om half 1 weer verzamelen op dezelfde parkeerplaats voor het verzorgen van de inwendige mensch, hetgeen we iets anders dan andere jaren zullen organiseren:
Iedereen die meedoet zal iets meenemen dat hij/zij lekker vindt, zodat je dat aan de anderen kunt voeren en er over op kunt scheppen. Voor de 'hardware' zoals bekertjes, bordjes en bestek zal ik zorgen. Tevens zal ik zorgen dat er wat te drinken is, zodat je allemaal fris en fruitig met je rondgegeten buikje weer verder kunt vissen.

Het einde van de dag zou ik om half 4 willen doen (ook weer op dezelfde parkeerplaats), zodat de mensen die nog een stukje moeten reizen tegen het avondeten weer lekker thuis kunnen zijn.

N.B.
Zoals je op de kaart kunt zien is het een nogal uitgestrekt gebied en is het handig om na het verzamelen te carpoolen naar de verschillende weteringen, zodat iedereen een mooi stukje water kan afvissen. Er zullen vast mensen bij zijn die eerder in het gebied hebben gevist en zouden misschien, als ze willen, hierin een rol kunnen spelen (beetje de stekjes laten zien).

N.B.2
Iedereen is van harte welkom, dus als je vismaat niet lid is van het forum maar wel de sfeer eens wil proeven dan kan dat!

Opgeven kan vanaf nu  ::bravoo::

Nr 1 Jan Damman
Nr 2 Happy Brammetje
Nr 3 Gos (moest van z'n vrouw)
Nr 4 Obi
Nr 5 Peter
Nr 6 BV
Nr 7 Rossie
Nr 8 Herman
Nr 9 Roelof
Nr 10 Hendri
Nr 11 TK88
Nr 12 Ron
Nr 13 Gert
Nr 14 Inderk
Nr 15 Wilco
Nr 16 John
Nr 17 Jan Bruins
Nr 18 GJ
Nr 19 Youri
Nr 20 Maurice
Nr 21 Beertje
Nr 22 Jaap
Nr 23 Merijn1982
Nr 24 vinfoto
Nr 25 Plantje
Nr 26 Markpiet
Nr 27 Hilco
Nr 28 Stonefly
Nr 29
Nr 30
Enz...

L
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

 ::censored:: Scheisse.... dat is nou net een zaterdag dat ik al een workshop heb staan....

Wel uitstekend dat je de dag gaat organiseren Bram.... was graag meegegaan, maar ja....  :(


Sieger

Jan Damman

 ::top:: Bram.

Nr 1 staat ( ikke dus ).
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

HappyFisherman

Jammer Sieger, daar gaat dan een goeie gids  ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Arie de Vries

Bram, top dat je de organisatie op je neemt, vond het vorig jaar een mooie dag, dus doe 1 november graag mee.
Groet, Arie

maurice

Euhhh Bram je weet dat 1 nog een kerkelijke feestdag is?
::bbq:: ::proost:: ::proost::

HappyFisherman

Ja, net zoals 1 april...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

maurice

Nee 1 november is zonder dollen een kerkelijke feestdag
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Arie de Vries

1 november, Allerheiligen. Maar daar doen vissen toch niet aan?
Even op Wikipedia gekeken. Is een voornamelijk Katholiek feest wat in de landen om ons heen inderdaad op 1 november gevierd wordt maar in 1968 heeft Kardinaal Alfrink het voor Nederland verplaatst naar de zondag na 1 november, in dit geval naar 2 november dus. Grappig is dan weer wel dat in Winschoten op 1 november de grootste Allerheilgenmarkt van Nederland gehouden wordt. Persoonlijk zie ik geen bezwaar de Snoektour door te laten gaan........toch?
Groet, Arie

obi-130

set mij er maar bij maar wel ovb  ::)


HappyFisherman

Helemaal prima Obi!

@Maurice, het is binnen de Wicca de dag van Begin en Einde. We beginnen dan ook om half 10 en eindigen om half 4 ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

sjoerd

Ik zou het nog maar even goed nakijken of je wel mag streameren in polder Mastenbroek , of je moet wel met hele kleine streamertjes(kleiner dan 2 1/2 cm willen gaan snoekvissen :) :) :)

De door de Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij aangewezen aassoorten zijn: brood, aardappel, deeg, kaas, granen en zaden, worm en steurkrab, insectenlarven (bijv. maden) en nabootsingen daarvan, mits die niet groter zijn dan 2,5 cm.

gr Sjoerd

maurice

Mooi Bram heel mooi.

@ Sjoerd, had ik ook gehoord maar wist het niet zeker
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Scaramouche

ach, wat jammer. Was er graag bij geweest  :(

Ik wil wel een streamer sponsoren voor de grootste vis als er een wedstrijdelement aan zit?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

HappyFisherman

Goeie Sjoerd, als dat zo is dan gaat het hele feest (op die van Maurice na dan) niet door...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Arie de Vries

Als IJsselmuiden in de gemeente Kampen ligt vrees ik dat Sjoerd gelijk heeft. Zie blz 4  zesde alinea, van de gezamenlijke lijst van Nederlanse viswateren 2013, 2014, 2015 :"aangewezen aassoorten,
bij een aantal wateren in deze lijst staat vermeld dat uitsluitend gevist mag worden met aangewezen aassoorten. U mag dan slechts de volgende aassoorten gebruiken. ( zie het lijstje van Sjoerd) onze streamers zijn te groot en ook niet makkelijk nabootsingen van insecten of insectenlarven te noemen. Snoeken mag daar dus niet.....helaas.
Groet, Arie

Gerrit59

Daar kijk ik toch echt van op Sjoerd!
Het is al tientallen jaren mijn favoriete viswater en ik was net van plan om mijn streamers er over een aantal weken weer eens aan vriend esox voor te schotelen. Ik begin daar meestal in oktober mee omdat er tot en met de maand september sprake is van plantengroei. Dat wordt naar mijn inschatting ieder jaar erger.
Het door jou geschetste onheil is echter nieuw voor mij!

Sieger

Lijkt me flauwekul. Ik heb nog niet zolang geleden met Sonja Jansen over het snoekvissen met streamers in de mastenbroeker polder gemaild en daar kreeg ik te horen dat dit helemaal in de grote vergunning is opgenomen en dat je daar 'gewoon' op de normale manier mag snoeken.

Overigens is deze regel alleen van toepassing in de gemeente Kampen. De gemeente Zwartewaterland kent die regel niet en een groot deel van de polder ligt in die gemeente...

Gewoon ff mailen mat Sportvisserij Oost Nederland... dan weet je het zeker...
http://www.sportvisserijoostnederland.nl/oost_nederland/contact/


Sieger

Gerrit59

Inderdaad Arie,

Als gevolg van gemeentelijke herindeling in Overijssel zijn Kampen en IJsselmuiden in 2001 samengevoegd tot de gemeente Kampen. Eigenlijk ligt de polder Mastenbroek in drie gemeenten. Twee grote gebieden maken deel uit van de gemeenten Kampen en Zwartewaterland en een klein deel behoort tot de gemeente Zwolle.
Ik zou het in hoge mate betreuren als er niet meer met de streamer op snoek mag worden gevist.
Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat de vangsten ieder jaar minder worden. In het verleden heb ik er veel snoek (en kapitale!) gevangen. De laatste jaren heb ik er eigenlijk geen snoek  van 80 cm of meer) gevangen. Helaas....
Het is en blijft echter een schitterend gebied! Ik hoop dat de overigens goede waarschuwing van Sjoerd op een misverstand berust.

Sieger

Bedoelde trouwens niet dat Sjoerd uit zijn nek enz.... maar dat de regel behoorlijke flauwekul is. Ben wel benieuwd wat SVN er over te zeggen heeft....


Sieger

Arie de Vries

De suggestie van Sieger lijkt mij oké. Ons viswaterboekje schittert niet altijd door duidelijkheid. In dit geval is het echter vrij helder.
De leeswijzer op blz 1 zegt dat de algemene voorwaarden waar we ons als houder van de vispas aan te houden hebben zijn te vinden op blz 2 t/m 6. Op blz 4 wordt duidelijk gemaakt wat wordt bedoeld met "aangewezen aassoorten"   Onze snoekstreamers, net als blinkers, spinners, lepels, twisters en ander kunstaas wat geen insect imiteert en groter is dan 2,5 cm staat daar niet bij, is dus niet aangewezen.
Op blz 167 staat het water van de gemeente Kampen waaronder kennelijk het water van IJsselmuiden ook valt en in tegenstelling tot heel veel andere gemeentes mag je in de gemeente Kampen slechts vissen met 1 hengel en de Aangewezen Aassoorten.
Wij kunnen dat flauwe kul vinden, prima, maar de eerste de beste opsporingsambtenaar staat, voor zover ik het kan overzien, volledig in zijn recht als hij ons met onze snoekstreamers bekeurt. Sonja Jansen ken ik niet, maar als zij de regels voor het viswater in Kampen heeft bedacht en nu vindt dat je gewoon moet kunnen snoeken, dan is een schriftelijke aanvulling in het viswaterboekje op zijn plaats dunkt mij
Groet, Arie

sjoerd

#21
Het is een heel gedoe allemaal met dat vergunningstelstel. Je moet nu lid zijn van de betreffende hengelsportvereniging om te mogen vissen in hun water.
ALLEEN als het betreffende water opgenomen is in het boekwerkje van de Lijst met viswateren(grote vergunning) mag je er vissen zonder dat je dus lid hoeft te zijn van de betreffende Hengelsportverening.
Voorheen kon je op de meeste grote wateren(openbaar bevlotbare wateren) gewoon vissen met aangewezen aassoorten. Wilde je echter op roofvis gaan vissen met bijv aasvis, streamer, kunstaas etc. dan moest je toestemming hebben van de rechthebbende op het visrecht.

Voor wat betreft de Snoektour. Het is altijd mogelijk om een dagvergunning te kopen bij hengelsportzaken in Kampen en Ijsselmuiden. Maar dat kost je dan wel zo'n € 7,50 of zo.

Enne... Zelfs de viswijzer geeft andere adviezen dan wat Hengelsportver Ons Vermaak  Kampen bepaalde. Een vismaat van mij werd door een BOA voor de keus gesteld: Of een bekeuring OF lid worden van Kampen!! Dit terwijl de viswijzer aangaf dat je er mocht vissen.
Waarmee ik maar wil zeggen dat Sportvisserij Nederland ook fout kan zitten. Of Ons Vermaak natuurlijk! :'( :'(


gr Sjoerd

Arie de Vries

Dat de regel op zich behoorlijk flauwe kul is kan ik niet beoordelen, zou best kunnen zijn, ik heb geen idee wat de gemeente Kampen of degene die binnen die gemeente over het visrecht gaat, heeft bezield het zo op te schrijven. Misschien wel zonder wetenschap van wat die aangewezen aassoorten eigenlijk zijn, misschien wel zonder enige kennis van zaken? Misschien wel heel bewust om de visser weer een beetje zijn hobby onmogelijk te maken? Maar misschien ook wel om heel legitieme redenen, lees net dat er tegenwoordig lang niet meer zoveel snoek wordt gevangen daar, dus wie weet is het wel een heel bewuste beheerskeuze geweest.
Wat ik wel weet is dat de plaatselijke koddebeier er verder niet over hoeft na te denken maar met een meetlat in de hand, ons al snel in het ongelijk stelt.
Groet, Arie

BV

Goed idee Bram,

maar voor mij een OVB

Gerrit59

Laat duidelijk zijn: de waarschuwing van Sjoerd is zeker op z'n plaats. Een gewaarschuwd mens......
Er is wat dat betreft echter nog geen man overboord als de regel in het tot de gemeente Kampen behorende gebied van toepassing. is. De door Bram beschreven parkeerplaats bij de kerk is net gelegen in de gemeente Zwartewaterland. Het poldergebied ten noorden hiervan behoort tot deze laatste gemeente. Er blijft daarom nog een groot gebied over waar we wel met onze streamers mogen vissen.