de knoop doorgehakt, komende zomer wordt het België tijdens de vakantie

Started by Inderk, January 07, 2011, 23:23:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Inderk

Komende zomer gaan mijn vrouw, kinderen en ik naar België op vakantie. (Bertrix)
We gaan naar een camping die in de buurt van de Semois staat.
Als iemand leuke sites heeft, zaken waar ik om moet denken etc..... laat mij het a.u.b. even weten!
Alvast bedankt!
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

glenn

Zeker en vast mooie streek, de semois is naar 't schijnt goed te bevissen daar ; theoretisch gezien groot percentage kopvoorn. Hopelijk in't voorjaar al eens een weekendje naar daar,wilde maar niet lukken in 2010 - je kent het wel he  ;). Camping Bertrix staat zeer goed genoteerd heb ik al gehoord , nederlandse eigenaars dacht ik? Ik hoop je voor te zijn !   ;)

Rossie69

staan mooie stekkies op

henk goeie keus dacht ik zo.

alvast veel plezier met de voorpret

Gewo

Henk,

Misschien heb je hier iets aan http://www.worldflyfishing.nl/rivieren/rivier%20index.html  of je kent 'm al.

I.i.g. een mooi streek waar je naar toe gaat en alvast veel plezier daar en nu met de 'voor'vakantie

ron

Hoi (Inderk) Henk (zoals ik begrijp)

Ik mag zeggen dat ik bijna een local ben in die buurt. Nu al vijf jaar achtereen op verschillende plekken aan de Semois geweest en ik moet zeggen het bevalt:-) Nu is het wel zo dat Bertrix toch nog best even van de rivier ligt dus lopen gaat niet lukken. Maar als je dan toch met de auto op pad gaat zijn er zeker mooie stukken te bevissen. Je moet je wel afvragen of je richting het openbare water gaat of naar het verenigingswater! Volgens mij begint het openbare water voorbij aan Mortehan, maar dat zou ook nog verder kunnen zijn. Ik heb een aantal keren bij Camping Maka gevist waar je alleen met de waalse vergunning al mag vissen, maar ik snap wel waarom het openbare stuk openbaar is en het betaalde betaald. Er zit namelijk wel degelijk verschil in de rivier en de visstand. Bij Maka wel op een prive beek van de eigenaar van de camping gevist (betaalwater maar ik mocht gratis:-) Waar dan weer wel mooie forellen te vangen zijn. Waar ik eigenlijk naar toe wil is dat het bezoeklen van betaal water zeker de moeite waard is. Ik heb de Vierre en de semois bij Tintigny bevist en dat was goed. Ik heb, en ga deze zomer weer de semois weer bevissen bij Saint-cecile en chassepierre en ook daar is het goed als is het voornamelijk kopvoorn wat er te vangen is. "Maar daar spuug ik ook niet op". Wat ik in ieder geval weer ga doen is een aantal dagen naar Chiny, de semois is daar prachtig en ligt heerlijk tussen de beboste hellingen. Let wel ook hier is het betalen en de controle is daar streng. Stond de eerste keer nog geen 10 minuten in het water en de controleur was daar. Mocht je daar willen gaan vissen kan ik je het NO KILL stuk van deze vereniging (le trois truites) van harte aanbevelen. Zie het stukje op een collega site en forum daarover.

(http://www.flyfishing-central.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=91:weekendje-semois&catid=44:vliegvissen-buitenland&Itemid=68 )

http://www.flyfishing-central.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=531

Afgelopen jaar had ik wel het geluk dat er geen kano's op de rivier mochten in verband met de lage waterstanden. Dat maakt het allemaal wel rustiger. Chiny is echter de eerste plaats waar op de Semois gekanood mag worden dus de drukte valt nogal mee. Daarnaast moet het na 18.00 op de rivier stil zijn en mag er geen kano meer op zijn. En juist de avonden waren qua vissen practig. De stukken rivier helemaal links van de camping le Canada is ook erg mooi. Minder ruig maar wel erg mooie stukken waar ook grote forel zit.

Wellicht heb je aan onderstaande Franstalige sites nog wat. Mocht je nog wat willen vragen hoor ik het graag al zul je op het net al genoeg te lezen hebben.

http://www.herbeumontpeche.be/sph3.htm

http://www.bertrixpeche.be/semois.htm

groet Ron

weerwolf

Zorg dat je een vergunning hebt, kost maar weinig en als je hem niet hebt ben je zo 100 euro verder en grootkans je spullen kwijt. De belgen zijn niet kinderachtig hierin. Vorig jaar iemand op de camping had rivierkreeftjes gevangen en had ze op de bbq liggen toen er controle langskwam. Blijkt dat ze beschermd zijn! (en toch een plaag) en hij kreeg een boete van 1200!!! euro..........per stuk!!!. hij had er 5 op de bbq liggen. Auto werd in beslag genomen als onderpand.

kweet niet maar ik vindt ze niet naar 1200 euro smaken.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.


Jan Bruins

I don't drink water, fish f*ck in it...

ron

Ken beide campings hierboven genoemd. Heb bij allet wee gevist, en dat kan daar. Je zit inderdaad dicht aan het water. De Semois verliest daar echter wel wat van het kleine rivierachtige en is gewoon een groot water.  Voor heurbeumint is het een heel ander water wat veel grilliger is. Maar goed voor ieder wat wils. Op deze bovengenoemde plaatsten heb je wel alleen de Waalse vergunning nodig a 47 euri ongeveer. Voor Chiny is het bijkomend 20 euro voor 14 dagen of 40 voor een jaar en Volgens mij vanaf Bertrix goed aan te rijden.

Gretl

Ik zeg Maka!

maar ja, is dan ook een Land Rover fanaat net als ik......

Succes met zoeken, mogelijk kom ik ook nog wel ff langs, want ik wil in de zomer ook die kant op!

grt
Toro

Inderk

Geweldig al die informatie!
Hartelijk dank daarvoor!
Ik hoop dat ik ongeveer twee weekjes kan vissen daar komende zomer.
Ik zal de gestuurde links aandachtig doornemen!
Is het trouwens mogelijk om van te voren vergunningen te bestellen?
Of moet ik daarvoor naar het locale potkantoor? En geldt dat ook voor de betaal stukken?
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


weerwolf

Je kan de vergunning online bestellen, maar bij het postkantoor is het ook zo geregeld. Ik moet meestal 2 keer heen omdat ik standaard het paspoort vergeet.


ik zal nog ff zoeken naar een link voor het bestellen.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

weerwolf

Kijk daar istie al

http://permis.maisondelapeche.be/

Links boven ff nl kiezen en wel kiezen voor wadend vissen (de duurste) anders kun je nog een boete krijgen.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Jan Bruins

Henk,

de eigenaar van camping Maka (zelf ook vliegvisser) kan geloof ik vooraf een vergunning voor je regelen.

Hier heb ik afgelopen zomer (juni) goed gevangen, bij Ile de Faigneul is het een stuk moeilijker.

Daar zijn we ook 2 zomers geweest (2001 en 2005) maar dat heb ik weinig of niets gevangen.

Maar bij beide campings is de omgeving erg mooi.
I don't drink water, fish f*ck in it...

ron

Mocht je naar chiny gaan kun je een plaatselijke vergunning kopen bij de watermolen, ligt naast de brug kan niet missen. Ik bestel de waalse ook altijd vooraf bij http://www.maisondelapeche.be/Nl/ werkt prima. De plaatselijke voor saint cecile bestel ik ook van tevoren. Weet ik zeker dat wanneer ik aankom en de spullen staan ik zo het water in kan lopen. even bellen met de plaatselijke vereniging en in je beste frans vragen wat je waar naartoe kan overmaken.

heksennest

Hooooi,

Wij komen sinds 2006 op Ile de Faigneul. De eerste jaren toen we het nog niet echt voor elkaar hadden met dat vliegvissen hebben we niet veel gevangen. Afgelopen jaar echter hebben we zowaar recht voor de camping de ene forel na de andere uit het water gehaald. Wij zijn meestal de laatste week van juni daar. Afgelopen jaar heel veel hatches van grote gele meivliegen en kleinere bruine. Meestal na het avondeten. Zo rond schemer het water in en dan onder de bomen aan de overkant de kleine klinkhamertjes soppen...

Ik ben zelf van het peuteren, ik ben er op vakantie en iedere vis die ik aan een haak krijgt is er één... Ik heb ook lol in de kleintjes dus. Maar onder de bomen, overhangende takken enz.. Tegen schemer en smorgens heel vroeg hoor je de forellen uit het water springen. Hele grote kopvoorns liggen zowat onder je voeten aan de kanten. Maar zelfs grote karpers en snoeken hebben we gezien met kanoen.

Mij krijgen ze daar niet meer weg, ik moet ieder jaar een weekje bijtanken. Overigens afgelopen jaar stond ik in een stroomversnellingkje kleine gestippelde alvers te vangen doen de ene na de andere van mijn haak werd gerukt. Naar de kant gelopen, de andere vlieghengel gepakt met een goudkop redtag nimf en hopppppppaaaa. Iedere avond raak... De boosdoeners bruine forellen liggen te wachten om de kleine elritsen (bruin/olijf/rood) te grijpen en malen er niet om dat een alver wat groter is..
De kopvoorns zijn er in grote getale aanwezig onder de bossen vlottende waterranonkel maar ik heb nog geen manier gevonden om die aan de haak te krijgen. Met dat ik een nimf, emerger, of ander ding voorbij laat komen zijn de vissen weg.. De kopvoorns die onder de bomen aan de kanten liggen vang je met grote dikke zwarte vliegen of bicolors.

We hebben wat moeten zoeken naar de manier om de beesten aan een haak te krijgen, maar met observeren en wat jaren experimenteren lukt het nu aardig.. En dan ook een dag vissen met een dikke nul is toch genieten van de omgeving en het voorbij kabbelende water....

Hopelijk komende juni weer feest want wij gaan weer een weekje met de doggels wandelen in het bos en het eiland afstruinen naar een paar leuke vissen! Veel plezier aan de Semois.

Elvira

ron

Quote from: heksennest on February 05, 2011, 22:06:40

En dan ook een dag vissen met een dikke nul is toch genieten van de omgeving en het voorbij kabbelende water....


Yep  :)

dirkj

Ook wij komen regelmatig op Camping "Ile de Faigneul" in Poupehan om te vliegvissen ( Niet ver van Bertrix)

De camping ligt op een eiland in de Semois en is via een brugje te bereiken.

Aan één zijde loopt de Semois snelstromend voorbij, het is in het heldere en gemiddeld 70cm diepe water alsof je door een aquarium loopt.
Vanaf de hogere gedeelten op de kant heb je goed zicht tot op de bodem en zie je vissen zwemmen. Wadend heb je door de slechtere kijkhoek hierop minder zicht, een polariserende bril is aan te bevelen.
Aan de andere zijde is de Semois slechts enkele meters breed en is er weinig stroming, diepte gemiddeld 40 cm  (Met gemiddeld bedoel ik: na veel regen een stuk dieper, bij droogte bijna als mountainbike pad te gebruiken)

Stoomafwaarts van de camping verbreed de semois zich en is dieper en heeft dus lagere stroomsnelheid, hier vissen lokale vissers vanuit bootjes.

Waarmee je moet vissen is niet te zeggen, ik kan wel zeggen waarmee ik viste en wat ik ving maar dat was op dat moment onder die omstandigheden en die wisselen regelmatig en zelfs onregelmatig dus gewoon proberen.

Bekijk de site van deze camping eens en zie de vis mogelijkheden op de plattegrond.