Ik begin er schoon genoeg van te krijgen .

Started by Beertje, August 22, 2015, 17:25:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Ik begin er schoon genoeg van te krijgen dat het viswater steeds slechter toegankelijk wordt. De waterschappen en andere verantwoordelijken doen bijna niets meer aan de bermen, walkanten en paden bij het viswater.Ondertussen mogen wij wel het volle pond aan lasten betalen en de hengelsport verenigingen moeten ook nog het water huren van die lui. Hier vlak bij werden in het verleden de bermen en  walkanten gemaaid, nu schieten de elzen en riet metershoog op en als er dan weer eens een stuk vislijn in hangt zijn er weer anderen die daar weer wat over te mekkeren hebben omdat:" vogels er in verstrikt kunnen raken".En ze hebben nog gelijk ook. Maar dat ligt niet aan de vissers.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

goswit

Ja   Beertje de natuur heeft voorang in nederland.  Hier mag je met de hond ook bijna nergens wandelen in natuurgebied. Wijk niet af van het pad want je je zou is een zeldzaam grasprietje kunnen pletten.  De Maas is ca 30 jaar geleden verlegd prachtige kanten en een heel netwerk op de bodem zodat en niets kan wegspoelen . Nu honderden miljoenen verder moet alles afgebroken worden zodat de rivier weer in de oude staat van duizend jaar geleden , de boeren klagen moeten min 5 mt uit de kant blijven anders gaan ze met tractor de rivier in .    Ja we moeten voor de natuur zorgen maar niet doorschieten.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Kruijff

Hier idem dito... Laatst mooi plekje gevonden bij een oude sluis. Goed baars gevangen, donderdag weer ff heen geweest. Verboden Toegang (:) balen.... Maar weer op zoek dus....
Gr Ed

rein

Ben van de zomer in Noord Jutland geweest. Daar kunnen ze in Nederland nog veel van Leren. Niet alleen verenigingen zelf die zich jaarlijks bezig houden met kleine bruggetjes maken over boeren slootjes maar ook zorgen dat er op verschillende plekken langs de rivieren geparkeerd kan worden. vervolgens kan je hele stukken langs het water lopen op gemaaid gras. Hier en daar zijn de rietkragen wel wat hoger maar vrijwel overal in de weilanden is de rivier toegankelijk gemaakt voor de visser. In Nederland is veel water maar het bereiken ervan lukt in 9 van de 10 gevallen niet. of je moet stukken hebben die je als vliegvisser moet delen met vele fietsers en wandelaars..... niet mis mee om te delen maar je staat vaak meer om je heen te kijken dan naar het water.....

Joost S.

#4
Nou, moet eerlijk zeggen dat rondom Breda centrum het water en de kanten en zo netjes worden bijgehouden.

Echter hier is weer een ander probleem wat steeds erger wordt, en daar word ik niet blij van. En dat is dat steeds meer water is afgezet en verboden.

Of een boer met een hek, of een bedrijf aan het water, of natura 2000 waar je ineens niet meer mag vissen. Bij sluizen mag je ook niks meer, terwijl dat topstekken zijn. Bijna 40 jaar zitten vissen. En nu mag het niet meer. Onzin is dat!

Hele kilometers singel en Mark hier waar je niet eens meer bij het water kan komen. Heel erg jammer.

Haven in Breda liggen nu steigers. Fantastisch zou je zeggen, wat een topstekken, jihaaaa!

Verboden...... Alleen als je een boot hebt mag je er gebruik van maken. Doodziek van! Overigens, hier ga ik echt bezwaar tegen maken bij de gemeente. Verbouwen ze de haven van Breda voor miljoenen, mogen de Bredanaars er zelf niet eens komen. Belachelijk!


Maar..... Er is nog genoeg hoor, ;-).

Beertje

#5
@Joost, het is voor mij onbegrijpelijk dat je niet in natura 2000 gebieden mag vissen. Er is geen enkele goede reden te noemen waarom dit niet zou mogen.
Je kunt denk ik, het beste maar eens bij de federatie  aankloppen,zij moeten zorgen dat het viswater beschikbaar en bereikbaar blijft. Die bordjes kun je volgens mij negeren als je volgens de vergunning toegang hebt.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Joost S.

Op bijna alle stukken van natura hier mag je sowieso na 8 uur avonds niet meer vissen.

Maar gedeeltes zijn afgezet voor een of ander vogeltje. Mag je nooit meer komen. Dan ligt er ook een stuk met een vistrap. Mag je ook nooit vissen.

Er zijn idd ook stukken natura2000 waar je overdag wel mag komen, maar de mooie stukken waar ik mijn jeugd door bracht helaas niet.

En het is gewoon shit dat waar je vroeger kilometers viswater heb, je nu 200 meter mag vissen, dan moet je een stuk overslaan. Dan mag je weer, enzovoorts. Slaat helemaal nergens op.

Doorgeslagen beleid.

vliegvisserdorian

En dan nog niet te spreken van de begroeiing onder water, er valt hier in de buurt bijna nergens te vissen omdat alles (behalve de stadswatertjes) is dicht gegroeid....

Floor

Die begroeing is hier ook een probleem, zowel boven als onder water, en rond deze tijd ligt er zo'n dikke laag kroos op het water dat de eendjes zich er in vast zwemmen.
Ook is het hier  bijna onmogelijk om er achter te komen waar je mag vissen en waar niet, die zogenaamde visplanner zegt iedere keer iets anders en de lijst met viswateren is zo overzichtelijk dat zelfs wanneer je het wel denkt te begrijpen het alsnog onmogelijk is om oom agent wijs te maken waar het wel of niet is toegestaan.

Op dit moment is het bij ons in de polder al weken lang vrijwel onmogelijk om te vissen en dat komt voornamelijk door het kroos op het water.

Daarbij is het mij volkomen onbekend wat die zogenaamde hengelsportvereniging waarvan ik verplicht lid moet zijn met mijn geld doet. Er is bij ons in de polder werkelijk geen enkele voorziening getroffen ten behoeve van de sportvisserij.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Beertje

@Floor, Ja, dat verplicht lid zijn van een vereniging is mij ook een doorn in het oog. Als ze eigen water hebben, oké. Maar ik ben ook al jaren (gedwongen) lid van een vereniging in het dorp die niet eens eigen water heeft. Dat moet anders.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Floor

Wanneer ik de zogenaamde 'vispascheck' raadpleeg zoals deze bij sportvisserij nederland op de site komt er bij mij al snel het volgende uit; "je hebt een vispas van een hengelsportvereniging in jouw buurt nodig".
Het leuke is dat deze hengelsport vereniging kantoor houd op 25 km bewesten mijn woonplaats. Wil in in iedere andere richting van mijn woonplaats vissen of gewoon bij ons in het dorp dan heb ik in een straal van 5 km 3 anders vispassen nodig. Bovendien, mag ik dan nog steeds lang niet ieder water bevissen of beter nog, op sommig water wel de eerste honderd meter, dan weer even niet, vervolgens van dat ene bruggetje tot die oude boom weer wel of toch niet...?
Ik vind dat zeer kwalijk

Nu ben ik normaal gesproken zo'n 6 maanden per jaar in het buitenland, maar dus ook 6 maanden hier. In de laatste 10 jaar ben ik nog nooit gecontroleerd, mijn maten ook niet. GEEN vispas kopen is dan altijd de voordeligste keuze, maarja moeten we dat willen?
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

sjoerd

Quote from: Jan Vlieg on August 24, 2015, 13:41:38
Dat moet niet alleen anders, voor zover ik het nog snap, is het ook anders.
Je hoeft in Nederland toch niet gedwongen lid te worden van een vereniging?

Jazeker wordt je "gedwongen" om lid te zijn van een hengelsportvereniging. Want:........ Zonder lidmaatschap krijg je dus GEEN vispas!!!
Tsja, ik heb die regels niet bedacht :-\ :-\

jo flyfishing

Ik woon in Belgie, vis nog maar 1 jaar af en toe in NL waar een vispas nodig is, en heb al een controle achter de rug, en een andere keer stond ik iets te ver af van mijn vismaat die controle kreeg.

Maar je kan het er op wagen.


Quote from: Floor on August 24, 2015, 14:35:52
Nu ben ik normaal gesproken zo'n 6 maanden per jaar in het buitenland, maar dus ook 6 maanden hier. In de laatste 10 jaar ben ik nog nooit gecontroleerd, mijn maten ook niet. GEEN vispas kopen is dan altijd de voordeligste keuze, maarja moeten we dat willen?
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Beertje

Het vervelendste vind ik nog dat de contributie die ik bij zo'n vereniging betaal, niet in het geringste aan vissers zoals wij wordt besteed.Het meeste geld (kijk maar naar de jaarverslagen) wordt uit gegeven aan prijzen voor viswedstrijden en vergoedingen van gereden km met de auto. dus dit gaat over een heel klein deel van zo'n vereniging. Dan heb ik liever dat de/een vliegvisvereniging ook vergunningen kan/mag verkopen als je daar lid van bent. dan weet ik tenminte waar het geld blijft n.l. voor het vliegvissen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

p.forel

Beertje wie belet jou om in de visvereniging een onderdeel vliegvissen te starten  ;)

Beertje

#15
@P'forel. Dat lijkt mij een kansloze missie. Maar bovendien: Er is hier al een vliegvisvereniging n.l. "VVNA" waar ik dus ook lid van ben. ;) :)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

p.forel

#16
LIJKT jou. Is dus niet geprobeerd  klagen helpt niet en mekkeren op beleid al helemaal niet

En van vereniging zonder water hoef je nooit lid te worden ook niet van vereniging met water is jou vrije keus welke je lid wordt

Beertje

Dat ik niet van deze vereniging lid hoef te zijn is juist. Maar ik heb helemaal niets met deze verenigingen, als ik op een andere manier een vergunning kon krijgen, zou ik niet lid worden van een (gewone) hengelsport vereniging.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

p.forel

Dat krijg je als de vv alleen lid van vv.club wil zijn
Vv clubs hebben meestal geen water.  Dat is van de visvereniging zolang je daar geen onderdeel van wil zijn zal je in je eigen tuin moeten vissen.

Dacht vv tiel of zoiets zit bij visvereniging dus kan ook mee beleid bepalen als ze willen.
Het wiel hoef je niet uit te vinden volgens mij .

Gert

Ik vind je geklaag niet helemaal terecht Beertje (en anderen).
Je kunt gewoon de goedkoopste vereniging van het land uitkiezen (of die met het mooiste water wat ze voor zichzelf hebben gehouden, maar die zijn waarschijnlijk wat duurder), en met de VISpas mag je in het hele land vissen. Niet in elk water natuurlijk, maar wel in al het water wat die verenigingen in hebben gebracht in de gezamenlijke lijst.
En dat was een aantal jaren terug wel anders.

En een club of vereniging moet het ook en vooral hebben van vrijwilligers. Mekkeren mag, maar wat let je - geldt niet alleen voor jou Beertje - om zelf de handen uit de mouwen te steken en bijvoorbeeld het teveel aan riet en waterplanten weg te halen?
En er zullen wel meer klusjes zijn.....

Groet,
Gert

p.forel

Gert zo is het maar net

Heb ook niks met verenigingen in het drentse maar krijg het er wel bij door de visverenigingen die water inbrengen

En dat 12 maanden lang voor 30 euro welk land doet ons dat na ????

Beertje

Gert, die zelf werkzaamheid wil ik graag aan meewerken. Maar ik kan natuurlijk niet op  eigenhoutje hier een beetje riet en struiken beginnen te verwijderen,  dit moet toch door geautoriseerde mensen in gang worden gezet.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gert

 ::goodjob::
Een mailtje naar het bestuur of een bezoek aan de ledenvergadering kan een eerste stap zijn Beertje.

jur606

ik viste veel in onze stadswateren in de zomer (in de "winter" trek ik een wat groter gebeid in rond mijn woonplaats op zoek naar snoek)
hier licht inmiddels echt 90% van het water compleet dichtgegroeid door waterplanten kan goed bij alle  wateren komen er valt gewoon niet meert te vissen.


Joost S.

Liep net nog langs een watertje wat een week of twee geleden nog goed bevisbaar was. Nu helemaal dicht.

En toen dacht ik, man wat zit er toch een power in de natuur. Daar moet je ook respect voor hebben.

Ik bedoel, soms gaat het zo hard, daar valt niet tegen aan te harken.


Mij viel ook op dat het water ineens kraakhelder is ipv heel erg troebel. En overal vis van 2 centimeter lang, voornamelijk baars en voorn.

Maar... Voor het eerst na mijn voetoperatie weer langs het water geweest, en dat blijft toch heerlijk he.  Of je stek nu wel of niet goed bevisbaar is, ;).