heb een 5/6# goed sterk genoeg om mee te snoeken??

Started by melvinv, December 20, 2010, 19:09:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

melvinv

zoals de titlel velruid heb ik een 5/6# kan ik hiermee goed snoeken.
of raden jullie me een hogere aftma aan?

mvg

melvin

Sieger

Daar zijn heel veel verschillende visies op... :D

In de polder zou je met zo'n hengel wel uit de voeten kunnen... De snoek is er doorgaans minder groot en de dril duurt niet al te lang...
Krijg je er echter wel een grote dame aan, dan zul je er een flinke brok werk aan hebben. Ik vind het zelf dan te licht... voor het materiaal, maar zeker ook voor de snoek. Met een lichte hengel vind ik de dril voor de vis te lang duren, waardoor hij/zij te veel wordt uitgeput...

Op groter water (of als je grote zware streamers wilt gooien) zou ik zelf voor een aftma 8 gaan... Vind ik zelf voor snoek de meest fijne hengel...

Maar zoals gezegd, daar zijn heel veel menigen over...


Sieger

vliegvisgek

helemaal me eens een 6# wil prima maar voor de halvekippen weg te zetten heb je zekers een 8# of 9# nodig maar ik vis zelf altijd met 6# met streamers tot 10cm en dat wil best :P

A{b}r{a}xa{s}

Op de vliegenhengel heb ik pas 1 snoekje (zo'n 40cm) gevangen, maar gravend in mijn 'verleden' komt er eigenlijk geen verhaal boven van echt sterke snoeken.
De aanbeet is mooi, vaak spectaculair, maar echt sterk vind ik ze persoonlijk niet.
Om te drillen heb je volgens mij aan een #6 voldoende. Ga je grote streamers werpen, dan zou ik wat zwaarder pakken.
(Maar zoals Sieger al zei, de meningen lopen over dit onderwerp flink uiteen....)

maurice

#4
snoeken met een #5-6 is zeker te doen.
maar zorg er wel voor dat je niet te grote streamers wilt weg zetten of zware streamers.
de kracht van de vis speelt ook een rol, in stromend water zal de snoek meer kracht hebben dan je denkt.
ik heb er dit jaar in stads water een paar boven de 70 mogen vangen en ben blij dat ik ze op mijn #8 had.
een snoek wil best wel knokken en zal het uiterste van je hengel en lijn vragen.

we hebben ze hier ook die ze op een nimpfje vangen met een #3 (ruiser)
ook al vist hij er niet op hij krijgt ze wel aan de kant.

persoonlijk denk ik dat je problemen krijgt als de snoek boven de 70cm komt.
en een hogere # geeft je meer mogelijkheden met de streamers.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

melvinv

ja hier op een plasje zit egt superveel snoek ook snoek 100+ op een 3 hectare water..
beter een 7 of een 8tje halen dus?

HappyFisherman

Een prachtsnoek 100+ die niet meer de kracht heeft om weg te zwemmen is echt zwaar k*t. Heb dat met een visvriend 1x gehad met een beest van 117cm en dat goeie gevoel van het vangen was echt wel weg!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

catchem

Ik heb op de vliegenhengel nog niet echt een grote snoek gevangen, maar ik vang ze geregeld op een lichte parabolische spinhengel.

Ik denk dat het gewicht van de hengel meer zegt over het gewicht van het aas dat je wilt werpen. Een vis binnenhalen is toch meer het werk van goed sturen, lijnsterkte (breekpunt). Een lichtere hengel kan klappen van de vis goed opvangen ipv dat de vis dit doet. Een echt hele lange dril heb ik bij een snoek nog niet meegemaakt, ze geven zichzelf redelijk snel over. Dan kan je de vis naar je toe trekken / sturen (in het water weegt een vis niet heel zwaar (zwemblaas en etc. houdt de vis zwevend). Een vis aan de hengel uit het water slepen doet (hopelijk) niemand.

weerwolf

 Het is ook een kwestie van niet bang zijn, je hengel breekt niet zomaar met een dril. Laat het ermaar op aankomen, je hengel is om mee te vissen en nergens anders voor. Vaak zijn mensen te bang om wat te breken. Maar zoals hierboven gezegd (getypt) is moet het niet ten koste van de vis gaan!

Zelf had ik een keer een karper op een spinhengeltje van 1.80 met een werpgewicht van 2-8 gram (ik had er trouwens wel een vlieg aan!) de dril duurde 35 minuten. Vindt ik zelf te lang duren maar het was een stevige karper want ik wou hem bij laten komen maar hij vondt dat niet nodig en zwom net zo dapper weg als dat hij vocht met de dril.

zelf snoek ik zo licht mogelijk, ik heb wel zwaardere hengels maar ik vindt het lichte mooier. Laatst met de snoektoer in meppel ook met een 6/7 gevist en ik gebruik af en toe ook een #5 met kleine streamers. De zwaardere hengels vindt ik persoonlijk alleen nodig om grote streamers weg te zetten en niet zozeer voor de vis.

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

jelle

Quote from: melvinv on December 20, 2010, 19:09:58
zoals de titlel velruid heb ik een 5/6# kan ik hiermee goed snoeken.
of raden jullie me een hogere aftma aan?

mvg

melvin
Ik heb de laatste tijd veel op snoeg gevist met de streamer
Eerst met een #6 later met een #8.
grote voordeel van de 8 is dat je de streamers van haak 4/0 en groter, en de streamers die veel wind vangen redelijk weg kan krijgen.
Voor de dril van de snoek heb je een #8 niet nodig met geduld krijg je bijna elke vis op de kant.
Toch raad ik je van harte een #8 aan voor het streamervissen op snoek
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Tim

Ik heb het afgelopen herft gedaan met een 5/6. Ging prima en pr is 91 ermee. De dril was best te doen.... beetje recht houden en wat lef.
Wel om alles goed weg te zetten ga ik volgend jaar een #8 aanschaffen. Vooral toen er wat ijs op de hengel kwam en een zware streamer aanhing was het even spannend hoor....