Muggenlarve (buzzer)

Started by Scaramouche, February 08, 2015, 16:00:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaramouche

Een muggenlarvepatroontje waar ik nog niet zo lang mee bezig ben. Heel simpel als je er snel een voor het vissen wilt maken; best moeilijk als je hem voor het mooi wilt maken.

Wat je nodig hebt: rood binddraad of rode floss (hier gebruik ik glo brite); 6/0 binddraad; beetje pauwenfiber en een paar fazantenfibers; UV bond of blanke lak. Een sedge/klinkhamer haak, afmeting naar smaak. Muggenlarves heb je van 3 tot 20mm en alles daar tussenin.



Bind de floss in tot in de haakbocht. !! Laat je binddraad lekker lang aan de achterkant, dat wordt je rib.


Wikkel de rode draad tot een paar millimeter van het haakoog en zet daar vast. Ik heb het hier wat slordig gedaan. Als je een heel mooi lijfje wilt maken dan is het een kwestie van de draad zo plat mogelijk houden en gelijkmatig opwikkelen.


Vervolgens wikkel je het losse uiteinde van de binddraad over de floss naar voren in mooie wijde slagen. Zet vast. Bind de fazantenfibers in. Bind daarna pas de pauwenherl in.


Maak een thorax van de pauwenfibers en leg de fazantenfibers daar als een rugschild overheen. Die fazantenfibers zijn optioneel; zonder is het ook een prima buzzer.


Afbinden en het lijfje en dekschild lakken. De pauwenherl uiteraard niet meelakken.
En klaar is de muggenlarve. Het is op veel plekken, zeker in meertjes, het hoofdvoedsel van veel vissen. Onder een beetverklikker of een dikke sedge met de wind mee laten driften, of met heel kleine achtjes binnenvissen. Omdat hij niet verzwaard is kun je hem uiterst langzaam vissen.


Hier nog een ander voorbeeld met ruige dubbing. Muggenlarven zijn overigens ook vaak bruin/geel van kleur, dus maak er daar ook een setje van. Omdat het hele lijfje gelakt wordt zijn ze behoorlijk duurzaam.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Jan Damman

Ziet er goed uit, vangertje   ::duim::
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Gerrit59


Gerrit59

Zou je als alternatief voor die floss ook sieradenelastiek kunnen gebruiken?

Gerrit

Nootjez

ik vrees dat je body dan direct te dik/breed wordt en het niet meer op een muggenlarve zal lijken.
Maar vissen vangen zal er natuurlijk ook wel mee lukken ;)

Ron


edjuhhh

Toppertje! Vanaaf maar weer achter de vice kruipen.
Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries

Gerrit59

Inderdaad!
't Is wel heel inspirerend al die SVS!

Gerrit