Kapotte lijn

Started by Woenos, July 20, 2017, 08:43:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Woenos

Goedemorgen,

Mijn best nieuwe en dure Rio lijn is kapot/gescheurd bij de leaderloop. Is dit te repareren? (Zie foto).

gijsie20

Zou dat kleine stukje er gewoon afknippen...of voorzichtig weer versmelten.

Woenos

Hoe werkt dat versmelten als ik vragen mag?

Floor

Leaderloop eraan zetten kan ook
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Woenos

En dan wellicht ook een braided? Is toch een #6 lijn.

Woenos

Quote from: Floor on July 20, 2017, 09:05:31
Leaderloop eraan zetten kan ook

Leaderloop lijkt me wel een goed idee, heb jij tips over goede kwaliteit leaderloops/waar te krijgen?

Rena

Dit kun je inderdaad repareren door een nieuwe loop te smelten, naast alle andere methodes.
Het smelten van een loop is erg makkelijk als je er rustig en beheerst mee aan de slag gaat.

Kijk hier hoe dat gaat: http://globalflyfisher.com/fish-better/welding-your-loops

Vele zeggen dat dit niet gaat met glaslijnen, dit is niet helemaal waar.
Het gaat ook met glaslijnen, maar je moet heel erg voorzichtig zijn met het aanvoeren van warmte.
Heel erg voorzichtig!!!!

Succes Peter

Floor

Vision en Scierra zijn de leaderloops die ik gebruik, deze hebben nooit gefaald. Er zijn natuurlijk nog meer opties. Goedkoop is duurkoop als het om leaderloops gaat is mijn mening.
We hebben hier sponsors, zij hebben vast ook leaderloops in hun assortiment.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Floor

#8
Quote from: Rena on July 20, 2017, 09:18:28
Dit kun je inderdaad repareren door een nieuwe loop te smelten, naast alle andere methodes.
Het smelten van een loop is erg makkelijk als je er rustig en beheerst mee aan de slag gaat.

Kijk hier hoe dat gaat: http://globalflyfisher.com/fish-better/welding-your-loops

Vele zeggen dat dit niet gaat met glaslijnen, dit is niet helemaal waar.
Het gaat ook met glaslijnen, maar je moet heel erg voorzichtig zijn met het aanvoeren van warmte.
Heel erg voorzichtig!!!!


Succes Peter

Goed stukje Peter, 👍🏻
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Woenos

Allemaal super bedankt voor de snelle en duidelijke reacties! Ga meteen leaderloops bestellen  8) Dit is mijn favoriete lijn!

Woenos

Quote from: Woenos on July 20, 2017, 09:24:51
Allemaal super bedankt voor de snelle en duidelijke reacties! Ga meteen leaderloops bestellen  8) Dit is mijn favoriete lijn!
Ow en krimpkous, wil beide methoden testen. Smelten en leaderloop aanzetten. Kan het maar in huis hebben.

Woenos

Toch nog een vraagje, zoek me een beetje suf naar de juiste materialen. Waar kan ik kwalitatief goede leaderloops en krimpkous krijgen? Scierra en Vision vind ik sowieso niet op Nederlandse sites. Vind het voor de levering wel fijn als het niet van te ver hoeft te komen.

Scaramouche

De loops van Snowbee zijn ook goed (http://www.muddler.nl/index.php?action=article&aid=1555&group_id=10000217&lang=NL)

Krimpkous kun je bij de bouwmarkt krijgen, wel het type nemen dat tegen hoge temperaturen kan, en het liefst doorzichtig zodat je ziet wanneer de coating smelt. Ik zou eerst een paar keer oefenen met de achterkant van de lijn  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

henkverhaar

Persoonlijk zou ik geen (braided) leader loop gebruiken. Te onbetrouwbaar en te veel bulk/'losse eindjes'. En gesmolten lussen zijn ook niet 100% betrouwbaar, zoals je ziet. Het is zo te zien een 'normale' PVC lijn met een braided core. Het huidige lusgedeelte iig afknippen. De betrouwbaarste oplossing zou zijn om dan een lengte van de kern (zo'n 10 cm) bloot te leggen (PVC verweken met aceton en strippen) en er een splice-lus in te leggen - bij voorkeur door de lijn door zichzelf heen te halen (net als bij een braided leader loop), af te binden en af te werken. Het blijft wel een kl*tewerkje. Tegenwoordig maak ik weer gewoon naaldknopen met dik nylon, waar ik dan een lus in leg. Naaldknoop gaat het eenvoudigst met een dun (messing) buisje als hulpmiddel - ik haal ze per meter in modelbouwzaken (ID 1-1.5 mm).

Hendrik

Leaderloops zijn niet onbetrouwbaar.
https://www.amfishingtackle.nl/leaderloop/am-leaderloop-30-lb-15-cm-yellow-green-3-voor-099-shrinkable
Compleet met krimpkous.
Klusje van 5 minuten en niet te verslijten mits goed aangebracht, gaat langer mee dan je lijn.

Succes,

groet Hendrik.

Floor

Quote from: Woenos on July 20, 2017, 10:04:58
Toch nog een vraagje, zoek me een beetje suf naar de juiste materialen. Waar kan ik kwalitatief goede leaderloops en krimpkous krijgen? Scierra en Vision vind ik sowieso niet op Nederlandse sites. Vind het voor de levering wel fijn als het niet van te ver hoeft te komen.

Deze kan je in NL wel vinden hoor, maar deze merken zijn zeker niet heilig.

Henk, ik heb werkelijk alles al aan mijn leaderloops gehad van voorntje tot grote zalm en tropische gespuis en er heeft er nog nooit ??n gefaald. (Niet alleen vis, ook takken, bomen ed kregen het niet voor mekaar)

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

henkverhaar

Quote from: Floor on July 20, 2017, 11:16:48Henk, ik heb werkelijk alles al aan mijn leaderloops gehad van voorntje tot grote zalm en tropische gespuis en er heeft er nog nooit ??n gefaald. (Niet alleen vis, ook takken, bomen ed kregen het niet voor mekaar)

;-)

En ik heb alle verbindingen al wel eens zien falen - met uitzondering van de splice-lus. Maar de frustratie bij het _maken_ van zo'n splice is voor mij voldoende om normaliter toch maar voor een naaldknoop te kiezen. Overigens hebben veel moderne lijnen van fabriekswege al een aangesmolten lus - die ga ik uiteraard niet verwijderen voordat ie faalt. Zo snel geven die smeltlussen het nou ook weer niet op.


Floor

Als die smeltlussen het opgeven is het 'gelukkig' vaak all bij de eerste paar worpen. Naaldknoop is inderdaad ook een mooie oplossing.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

peterf

#18
Deze heeft Sepp Fuchs mij voorgedaan.
http://www.modernflycasting.nl/artikel/view/11
Werkt echt goed.

Peterf

Kennieboy32

Ik heb altijd een perfection loop gebruikt nooit problemen mee gehad, toch zal ik misschien wel een keer zoon braided leaderloop proberen.

Mike

@kennieboy, waar maak je dan die perfection loop in ?
Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat je de mantel een stukje verwijderd en dan een perfection loop in de kern maakt ?
Maar ik ben bang dat de rest van de mantel dan langzaam afbrokkeld.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

MarcelN

#21
Quote from: peterf on July 20, 2017, 13:38:48
Deze heeft Sepp Fucks mij voorgedaan.

Peterf
:o :o :o ::wtf::
Quote from: peterf on July 20, 2017, 13:38:48
Deze heeft Sepp Fuchs mij voorgedaan.
http://www.modernflycasting.nl/artikel/view/11
Werkt echt goed.

Peterf

Last Edit: Today at 20:00:44 by peterf


Dat is beter zo ja ::goodjob::

Raymond

Quote from: Mike on July 20, 2017, 17:29:17
@kennieboy, waar maak je dan die perfection loop in ?
Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat je de mantel een stukje verwijderd en dan een perfection loop in de kern maakt ?
Maar ik ben bang dat de rest van de mantel dan langzaam afbrokkeld.

Er van afgezien dat ik dit nog nooit heb gezien bij iemand ontstaat ook nog het probleem dat er geen stijve overgang is van de lijn naar de leader. Wat wel wenselijk is als je droog vist met een tapse leader...
::wtf::

Woenos

Echt top al deze antwoorden en tips  ::goodjob::