French nymphing

Started by Mike, May 22, 2013, 01:17:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Afgelopen zondag ben ik met een maatje gaan vliegvissen op een klein riviertje in Duitsland.
Sinds vorig jaar ben ik mij ook aan het verdiepen in het zogenaamde french nymphen.
Een tactiek waar sommige waarschijnlijk hun bedenkingen bij hebben ( had ik eerst ook ) maar ik ben het steeds leuker gaan vinden.
Bovendien is het vaak ook zeer effectief.

Helaas heeft het de afgelopen weken veel geregend waardoor het water op de meeste plekken erg troebel was en daardoor was het best moeilijk.
Uiteindelijk wisten we met zn 2en toch nog 74 vissen te vangen. Bij helder weer is het dubbele daarvan niet ongebruikelijk.

Voor degene die het niet kennen.....
Normaal gesproken vis je bij het french nymphen helemaal zonder vliegenlijn.
Op sommige beelden is er bij mij een stuk vliegenlijn zichtbaar. Dat kwam doordat ik per ongeluk een te groot stuk leader had afgeknipt.

Gister kwam ik erachter dat ik met windows movie maker best gemakkelijk beelden kan knippen en plakken.
Ik heb een paar stukjes achterelkaar geplakt.

Als je het interessant vindt kan je het filmpje bekijken. Op groot beeld in HD is het beter te zien wat er gebeurd.
Ik vis hier met een 10 ft #2 en twee vliegen.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van deze manier van vliegvissen....

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=5MBTtgN4AGg
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Plantje

Kan aan mij liggen, maar ziet er een beetje uit als Tenkara vissen met een vliegenhengel :)

hendri

mooi filmpje, en wat een leuk pooltje die laatste 5 minuten, daar komen toch ff een paar serieuze vissen uit. mooi man.
maar hoe is je leaderopbouw dan? ik neem aan dat je gehele vliegenlijn op de reel blijft?

sietzedevisser

#3
Leuk filmpje! Mooi riviertje ook. Geinig doublet ook! Vraagje, Is dat de sage esn? En zoja hoe bevalt die(mag via pm)

Hier nog een filmpje waar de french nymphing techniek word uitgelegd
http://www.youtube.com/watch?v=kpF6blZADjY

weerwolf

wat een klote film...hahaha krijg gelijk zin om naar het buitenland te gaan.


Maar wat mij verbaast is dat je in het begin van de film een lus tussen de ogen hebt en toch pak je vis, terwijl je dan de lijn niet strak hebt staan. 


Hoe heb je gefilmd? had je de camera op je pet?

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Mike

Quote from: hendri on May 22, 2013, 10:11:43
mooi filmpje, en wat een leuk pooltje die laatste 5 minuten, daar komen toch ff een paar serieuze vissen uit. mooi man.
maar hoe is je leaderopbouw dan? ik neem aan dat je gehele vliegenlijn op de reel blijft?

Hoi Hendri,

Het filmpje van Sietze legt het prima uit.

Bij mij zijn er wat kleine verschilletjes.

Ik vis normaal gesproken met een lange getaperde leader van ong 10 - 12 meter.
Dit riviertje is heel smal, dan is een stuk van een meter of 5 ook wel voldoende maar normaal is ie dus langer.
Aan het einde van deze leader komt de indicator.

Voor de indicator zijn een aantal verschillende dingen mogelijk.

Ik maak de indicators van een een stukje fluoriserend nylon, van twee kleuren, geel en oranje in dit geval.
De indicator is een cm of 30, 15 cm geel en 15 cm oranje.  In dit stukje nylon maak ik 7 kleine knoopjes.
In het midden waar het geel overloopt in het oranje maak ik het knoopje zwart met een marker, daarna doe ik daar een klein drupje Diamond Hard Resin op. Daarna maak ik drie knoopjes op het gele stuk en 3 knoopjes op het oranje stuk. De knoopjes op het gele stuk maak ik oranje en de knoopjes op het oranje stuk maak ik geel. Dat doe ik met fluoriserende emaille verf, wat je bij een hobby winkel kan kopen.
Dan heb je dus een zeer in het oog springende indicator.
Ik maak aan beide kanten van de indicator een micro ringetje, aan de ene kant knoop ik mn leader en aan de andere kant maak ik mn tippet.
Als tippet gebruik ik 12 0f 15 honderdste Froghair, ongeveer 1, 5 meter en daar doe ik 2 vliegen aan, ongeveer 50 cm uitelkaar.
Ik gebguik tenminste 1  vlieg met een tungstenkraal.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. ;)

Gr, Mike
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

Quote from: weerwolf on May 22, 2013, 11:44:24
wat een klote film...hahaha krijg gelijk zin om naar het buitenland te gaan.


Maar wat mij verbaast is dat je in het begin van de film een lus tussen de ogen hebt en toch pak je vis, terwijl je dan de lijn niet strak hebt staan. 


Hoe heb je gefilmd? had je de camera op je pet?

Hoi Weerwolf,

Ik film dit met m'n Contour + 2 camera die op mn pet zit bevestigd.

De vis in het begin vang ik omdat ik mn indicator ineens iets zie bewegen of even stil blijft staan.
Ik probeer mn leader altijd helemaal strak te houden zonder slack maar soms gaat ie een beetje kringelen. Op zich is dat niet heel erg als je maar meteen reageert door een korte felle aanslag te maken.

Gr, Mike
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

Quote from: sietzedevisser on May 22, 2013, 10:19:07
Leuk filmpje! Mooi riviertje ook. Geinig doublet ook! Vraagje, Is dat de sage esn? En zoja hoe bevalt die(mag via pm)

Hoi Sietze,

Ik gebruik idd een Sage Esn.
Hij bevalt mij prima, hengel is speciaal ontworpen voor deze manier van vliegvissen.
Moet er wel bij zeggen dat ik nog nooit met een vergelijkbare hengel heb gevist dus ik heb geen vergelijkings materiaal.

Dit is mijn Nymph setje..



Gr, Mike
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Heintje Davids

Quote from: Mike on May 22, 2013, 01:17:12
Ik ben benieuwd wat jullie vinden van deze manier van vliegvissen....
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=5MBTtgN4AGg

Vind het helemaal niets. Ik mis de romantiek van het vliegvissen maar als jij het leuk vindt, lekker doen zou ik zeggen.

Team

Ziet er goed uit, ik vind het wel wat hebben.  een van de vele manieren,  mooi toch ::goodjob::
NUNC  AUT  NUNQUAM

gijsie20

Mooi filmpje, en erg mooie vis, zeker die op een minuut of 15.
Erg leuk riviertje ook!

Christof van den Berge

Mooi filmpje zeker die vis op het laatst...

Ieder zijn eigen manier van vissen toch, mocht ik in de gelegenheid zijn ga ik het misschien ook welleens proberen.

Bedankt voor het delen!
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

harry

vraag me wel af waarom je er nog een vliegenlijn hebt opzitten?

de fransen zie je soms ook wel zo vissen maar dan me een ander soort hengel waarbij de draad door de hengel loopt met zo,n raar reeltje met tuit


sietzedevisser

Prachtig setje mike zo met die finatic! Van cortland hebben ze nu een speciale vliegenlijn waarmee je kan French nimfen met korte leaders vanwege het verbod op 'lijnloos' (geen lijn uit het topoog) vissen bij sommige amerikaanse competities cortland precision competition nymph taper als het goed is. Die reels/ molens zijn volgens mij voor het traditionele au toc vissen in frankrijk worden gebruikt icm lange bolognese achtige hengels en een worm aan de haak.

FSCHAMP

Dit is inderdaad au Toc vissen met een nimf en het is niet voor niets uitgevonden door de Fransen, wat meestal ook au Toc vissers zijn, vandaar ook de naam French nymphing.
En het heeft inderdaad ook veel weg van Tenkara fishing.
Mij kan deze manier van vliegvissen niet echt bekoren, maar ik kan me voorstellen dat er anderen zijn, die er wel veel plezier aan beleven.
Het filmpje is wel zeer mooi gefilmd.

@Mike : Valt de prijs mee van zo'n camera? En hoe bevestig deze je deze op je pet?

Grts,

Gino V.

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

sietzedevisser

Ik ken die camera niet maar weet dat een go-pro een prijzig grapje is. Wel ontzettend gaaf natuurlijk om alle actie te kunnen filmen.

Mike

Bedankt voor de reacties allen.

Ook op dit forum zijnde meningen zijn nogal verdeeld zoals ik al verwachtte, dus post ik hier maar dezelfde reactie.

Ik moet zeggen dat ik het de allereerste keer ook echt waardeloos vond. Het voelde onwennig aan en ik miste het maken van mooie worpen met de vliegenlijn.
Toen ik nog een paar filmpjes had gekeken en er met vissers over praatte die het vaker deden ben ik me er toch meer in gaan verdiepen en uiteindelijk ben ik ook deze manier van vliegvissen erg leuk gaan vinden.

Het leuke vind ik het zeer directe contact. Als je het goed doet voel je de vlieg de bodem raken en kun je hem zo heel precies door diepe poeltjes heen vissen en je voelt werkelijk ieder tikje van alles wat de vlieg aanraakt.
Bovendien is het het allerbeste om het met zeer licht materiaal te doen, meestal een #2 of een #3 en ik ben echt een liefhebber van het vissen met licht materiaal.
Het feit dat het ook nog eens zeer effectief is zorgt ook vaak voor lekker veel actie en fikse aantallen. Een wedstrijd elementje erbij ben ik ook niet vies van, super leuk allemaal.

Neemt niet weg dat ik het ook heerlijk vind om lekker op de conventionele manier te vliegvissen. Lekker met een #4 tje en een droog vliegje een riviertje, slootje, polder of wat dan ook afvissen.
Mij maakt het eigenlijk allemaal niet uit. Zo lang het maar een vliegenhengel met een vlieg is ben ik helemaal in m´n nopjes  8).

Elke nieuwe vorm van vliegvissen probeer ik te zien als een uitdaging en uitbreiding, van onze hobby.

Gr, Mike
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

Quote from: sietzedevisser on May 22, 2013, 19:04:47
Prachtig setje mike zo met die finatic! Van cortland hebben ze nu een speciale vliegenlijn waarmee je kan French nimfen met korte leaders vanwege het verbod op 'lijnloos' (geen lijn uit het topoog) vissen bij sommige amerikaanse competities cortland precision competition nymph taper als het goed is. Die reels/ molens zijn volgens mij voor het traditionele au toc vissen in frankrijk worden gebruikt icm lange bolognese achtige hengels en een worm aan de haak.

Hoi Sietze,

Er interessant, nooit van gehoord, ga ik zeker ff naar zoeken.

Gr, Mike
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

Quote from: FSCHAMP on May 22, 2013, 21:34:37
Dit is inderdaad au Toc vissen met een nimf en het is niet voor niets uitgevonden door de Fransen, wat meestal ook au Toc vissers zijn, vandaar ook de naam French nymphing.
En het heeft inderdaad ook veel weg van Tenkara fishing.
Mij kan deze manier van vliegvissen niet echt bekoren, maar ik kan me voorstellen dat er anderen zijn, die er wel veel plezier aan beleven.
Het filmpje is wel zeer mooi gefilmd.

@Mike : Valt de prijs mee van zo'n camera? En hoe bevestig deze je deze op je pet?

Grts,

Gino V.


Hoi Fschamp,

De camera heb ik ongeveer een jaar geleden gekocht, als ik mij niet vergis. Hij kostte toen precies evenveel als de nieuwe Go Pro die toen net uit was, 349 Euro.
De winkel waar ik m kocht had ze allebei maar hij raadde mij de contour aan omdat ie een betere lens zou hebben en er verder ook nog wat coole features op zitten.
Ik heb er nog een dingetje bij gekocht om m op je petje te kunnen bevestigen.

Kijk maar ff naar dit filmpje http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=jAMMNPgIzmo

Nu zal ie inmiddels wel wat goedkoper zijn.
Het enige nadeel vind ik dat je al snel de voorkant van je cap filmt omdat ie aan de zijkant van je petje zit.
Ik heb als oplossing een petje gekocht met een wat kortere cap. Je zou ook de hoek van je camera op minder wijd in kunnen stellen.
Verder vind ik het wel gaaf dat je met een app op je telefoon de camera helemaal kan bedienen en alle instellingen kan aanpassen.
Bovendien kan je op je telefoon ook alles zien wat je filmt met de bluetooth connection.

Gr, Mike
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Franky Boy

Ik was laatst op de Loswal aan het Oostvoornse Meer, waar twee heren met een spinhengel aan het peuren waren. "U weet dat u hier niet mag vissen?", vroeg ik wijsneuzerig.
"Wij vissen met een onderwatercamera", was hun verbijsterende antwoord!
En inderdaad, ze waren met zo'n raar camera'tje aan een dikke nylon lijn een schooltje regenboogforellen aan het filmen (die beesten weten natuurlijk dat ze daar 'beschermd' zijn!).
En ze zeiden ook: "Mooi! Er zwemmen nu een paar langs".
Ik zag helemaal niets, maar nu snap ik het: Ze zagen het op hun mobiele telefoon!
Ik word te oud voor deze wereld...
::hulp::

Mike

Zou het niet te grappig voor woorden zijn als er een grote bruine forel aankomt en er vervolgens met de camera vandoor gaat.
Kan je op je telefoon kijken hoe ie er mee wegzwemt ;D ;D ::houdoe::
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Franky Boy

Hoi Mike  :)
Het nylon draad was wel heel erg dik, dus dat zou een flink gevecht geworden zijn.
Maar het doet wel denken aan dat camerateam dat witte haaien bij Zuid-Afrika aan het filmen was en een TV-camera op een imitatie-zeehondje hadden gemonteerd dat zij achter hun boot aansleepten.
Het laatste beeld dat ze zagen was van het gehemelte en strottenhoofd van een witte haai.  ::goodjob::

BV

Is dat dan trollen of  vliegvissen met sealsfur..   :)

Mike

Als ik de zeehond imitatie aan mn #2tje hang, vind ik t vliegvissen ;D

Ik heb dat programma ook gezien.
Het was volgens mij een poging om te onderzoeken in hoeverre witte haaien er verschillende manieren van jagen op na houlden.
Spectaculaire beelden zijn dat.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

MarcelN

yeah it's amazing Mike ;D