Vliegvissen op Karper

Started by Paul, July 13, 2012, 20:43:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Paul

Beste Vliegers :)

Ik ben sinds een half jaartje bezig met het zoeken naar een mooie hengel voor het Vliegvissen op karper
Heb hier nog geen ervaring mee ook niet met het andere vliegen , Lijkt me leuk om te doen, Ik zoek eigenlijk een Setje dat niet al te duur is.
Waarmee ik leuk kan vliegvissen op karper en ook op de merwede waar ik vlakbij woon zoek een #6/7/8. Heb me namelijk laten vertellen dat dat idieaal is voor karper.
Hoop op Informatie
Alvast Bedank!!

Mvg
Paul  ;)

vliegvisserdorian

Allereerst welkom op het forum!

Ik kan wel een paar setjes noemen maar het is misschien eerst handig om te weten hoeveel "niet al te duur" is voor jou. Voor sommige is dit 80 euro en voor andere 250 bijvoorbeeld!

Paul


wouter veuger

hoi,laat ik beginnen te zeggen dat ik weliswaar heel wat karpers heb gevangen ,maar het nog nooit met de vliegenhengel heb geprobeerd.

volgend voorjaar en zomer wil ik het wel gaan doen,en ik heb een hengel gekocht die ik naast streameren op snoek(daar staat het vizier nu op:)) ook voor de karper wil gaan gebruiken.

dit is een #9, zoals gezegd heb ik geen ervaring nog met het vliegeren op karper,maar een #6/7 is echt te licht om een beetje karper te drillen.


Paul

Oké bedankt voor je informatie zal dan maar eens naar een #9/10 kijken


Gerrit72

Voor dat geld is er genoeg leuks te koop (zeker op Marktplaats), maar ook nieuw bij onze sponsoren (lijn zou ik altijd bij A&M bestellen 10-12 euro).

Als ik lees dat je geen ervaring hebt met vliegvissen, dan zie ik daar wel de problemen. Gericht gaan beginnen met vliegvissen op karper is gewoonweg niet aan te raden. In drukbezet water (knollenvijvers), is misschien met regelmaat een karpertje te verschalken. Maar om te beginnen met vliegvissen is het beter eerst een 4# aan te schaffen voor voorn of bv een 6/7 voor snoek. Je kan dan goed oefenen met werpen en zal met regelmaat een visje vangen wat de moed erin houdt.

Als je perse op karper wil zou ik een 6/7 aanschaffen, mocht de karper tegenvallen, kun je altijd gaan streameren (is makkelijker, maar ongelofelijk spannend, tevens goed om werpen te oefenen). Een hengel voor karper is echter ook niet standaart te noemen, vis je op knollen, op 20 pond vissen, groter  :o, begroeid water, kan je evt meelopen met een gehaakte vis?

Ik zou je aanraden een ervaren vliegvisser te vragen of die je kan leren werpen, zodat je een idee hebt wat dat inhoudt en welk type hengel jou ligt.
Weet niet waar je woont, maar mogelijk is een forummer bereid jou te helpen.

Niet dat ik je wil ontmoedigen. Maar wil je behoeden voor een desillusie. Dat zou zonde zijn, vliegvissen is een machtig mooie visserij. Ben zelf vanaf april begonnen en karper staat ook hoog op mijn verlanglijstje. Het is alleen niet echt een vis waar je gelijk gericht op gaat jagen. Probeer eerst eens de basis (dat is moeilijk genoeg ;)), vandaaruit perfectioneren en dan komt de karper vanzelf. Het is wel een zaak van veel oefenen en lange adem.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gerrit72


Voor het vissen op grote karper is een 9/10 # misschien handig, om te beginnen met werpen is ie absoluut niet aan te raden!

Ga aub eerst eens hengels proberen met iemand met ervaring voor je een miskoop gaat doen (welgemeend advies!)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Paul

Ok egerrit bedankt voor de informtie ik woon bij de merwede dus daar kan ik de techniek denk ik wel lerenm. Maar kan je met een 5 ook voorntjes vangen? ,  nomaals b
edankt  ;)

Paul

Nog even terugkoment op het eerste stukje het zijn karper van3/4/5 kilo knolletjes dus , maar de kick van het vliegvissen lijkt me ht helemaal als je op je streamertje een prachtige snoek vangt super , maar is het werpen dan echt zo moeilijk? :o , heb me laten vertellen van niet . Door vliegvissers op de merwede maar ja nogmaals bedankt

Gert

Het werpen is niet zo moeilijk, maar je moet het wel even onder de knie krijgen. Als je denkt: ik ga met 100-200 Euro naar een winkel, laat me een hengel, reel en lijn aanpraten wat geschikt is voor karper en vervolgens ga je daar zelf, zonder les, mee aan de gang, denk ik niet dat de winkelier je hengel, die je net in 1000 stukken hebt gebroken uit frustratie, nog terugneemt  ;)

Is wat overdreven misschien, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Groet,
Gert

Paul

Oké... Dus jij bedoelt je moet eerst enige ervaring hebben voordat je op karper gaat,

Gerrit72

Quote: maar is het werpen dan echt zo moeilijk?

Ben zelf ook nog maar net begonnen en dacht er hetzelfde over als jij. Inmiddels heb ik ondervonden dat het wel meevalt, maar dat juiste begeleiding essentieel is. Als je zelf gaat 'knoeien' is het veel moeilijker en is de kans zeer groot dat het avontuur eindigt in frustratie. Dat zou echt zonde zijn, het is zo mooi, maar kost tijd, geduld en moeite.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gerrit72


Barbless, wel een mooie gelegenheid om je materiaal tip-top in orde te maken en wat vliegen/streamers te binden ;D.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Paul

Ik woon in Sleeuwijk dus de merwede is dichtbij , Door wie bent u geholpen eigenlijk door die wat oudere man ?
Nogmaals bedankt voor alle reacties :)

Paul

Richting oudendijk , woudrichem

Paul

Ja cker wel :) Heb jij/ u Als wel de slag tepakken ?

Paul

Even een  vraag barbless hebben ze daar ook setjes rond de 175 euro ?? Wat dat is ongeveer me budget, Kijk er meestal alleen maar bij karper afdeling :)  ;)

catchem

Paul,

Bij Fauna op de website staat dat ze bijna iedere zondagochtend gratis vliegvisles geven ( http://www.hengelsportfauna.nl/categorie%EBn/Actueel/ ). Als ik jou was zou ik bij Jo informeren of je mee kan doen. Van mij mag je wel een #5 setje een weekje lenen om te kijken of het iets voor je is, als je dit wil even een pb-tje sturen.

Bij Fauna hebben ze ook wel een setje voor jouw budget, maar ik zou eerder zelf een set samenstellen of iets tweedehands op marktplaats zoeken.

Paul

100 euro lijkt me ook top :) En catchman !!! Top bedankt :) Zal Yo is informeren :)

Paul

Kijk nog wel of ik hem even leen ? Waar woont u dan ? ..

Gerrit72

#20
Een Shakespeare Odyssey 6/7 zou ook een aanrader kunnen zijn. Het is veel hengel, voor weinig geld (Tot voor kort kon je ze bestellen voor 25 euro).
Met deze hengel kun je perfect streameren op snoek en ook kleinere karper kun je ermee de baas. De Alpha reel (die je er soms voor weinig bij kan kopen kan ik je niet aanraden/teveel ruimte tussen spoel en huis, matige slip). Voor 30 tot 50 euro kun je (op marktplaats of bij de sponsoren) een betere lichtmetalen reel met betere slip bestellen (heb je langer wat aan en voor karper vissen zou ik voor een kwalitatief goede reel gaan). Een nieuwe lijn van A&M erop (10 euro) en je hebt voor weinig een leuke set.

Begeleiding blijft handig (nodig). Naast zelf proberen is vraagstukken plaatsen op dit forum ook handig. Je krijgt tips (hoef je niet klakkeloos over te nemen hoor), maar zet je aan het denken. Weer testen en proberen, eigen mening vormen en je bent weer een stap verder. Vliegvissen is denk ik altijd blijven proberen, testen en perfectioneren. Het is misschien wel de meest uitdagende visserij, waarbij jezelf een heel groot aandeel hebt in je succes ;D





Gaat om deze hengel (beter met een goedkope hengel, leuk staan te werpen en vangen, dan met een dure stok staan te stuntelen ;))

Met een beginset, kun je je met wat hulp een mening vormen over welk hengeltype jou ligt. Vandaaruit kun je dan weer verder. Daarom zou ik nooit direct 200 euro voor een hengel uitgeven (wat als ie niet bevalt). Deze hengel is niets mis mee, kan je echt een tijd plezier van hebben en veel van leren ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

catchem

Quote from: Paul on July 14, 2012, 13:02:13
Kijk nog wel of ik hem even leen ? Waar woont u dan ? ..

Bij jou in het dorp  :)

Paul


catchem

Ik ben Lars. Volgens mij hebben we elkaar al wel eens ontmoet, ben jij niet een van die mannetjes die de Merwede afstruind met een spinhengel. Ik sta dan vaak met mijn vismaat te dropshotten.

Paul

Hahaha nee das me broer john :) Ik ben was meer fanatieker aan de karper kant :) , Vist u wel eens met koen