loop maken aan mono core lijn

Started by Jever, February 07, 2016, 23:42:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Jever

Ik heb net twee #6 Barrio lijnen binnengekregen, de GT90 en GT90i. Beiden hebben geen loop aan het eind en in ieder geval de intermediate heeft een mono core. Ik heb nog wat leaderloops liggen (A&M) die ik zou kunnen gebruiken. Mijn ervaring is dat leaderloops in het algemeen niet zo soepel door het topoog lopen, wat vervelend is als je met een (erg) lange leader vist. Na een tijdje zoeken op internet naar alternatieven om een lus aan de lijn te maken kom ik veel mogelijkheden tegen, maar geen opties die ook geschikt zijn voor een mono core zonder dat ik met het probleem blijf zitten dat de lijn niet makkelijk door het topoog gaat. Bestaan er goede alternatieven of zit ik toch aan de leaderloops vast?

MarcelN


Steelhead

Zorg dan wel dat je de juiste krimpkous gebruikt! Ik ben daar mee aan het expirementeren geweest en het werkt goed (ik vertrouw het tot ongeveer #6 klasse visserij)
De krimpkous die je bij de bouwmarkt oid kan kopen voldoet daar dus NIET aan.
Ik heb ze toen bij een hengelsportzaak gekocht en dat ging goed.
my best memories are not that old!

jo flyfishing

In sommige krimpkous zit idd lijm aan de binnenkant. Die moet je dus niet hebben.

Wat betreft 'tot #6' : Brian Elward vertelde dat hij zelf gesmolten lusjes aan zijn lijn voor BFT gebruikt. #12 dus of zo?

Uit eigen ervaring weet ik dat ik het in orde krijg op airflo lijnen, maar bv niet op een loop evotec lijn. Kan natuurlijk ookk aan mij liggen.

Indien je een goed regelbare verfstripper hebt, kan die ook handig zijn, anders is een thee lichtje (waxine kaarsje) in plaats van een aansteker ook handig. stabiele vlam, en een hand meer vrij.

Op dezelfde manier zou je ook scheurtjes in de mantel van je lijn moeten kunnen repareren. Dat heb ik nu voor bij een airflo #4 lijn, maar moet nog proberen.

Quote from: Steelhead on February 08, 2016, 10:23:12
Zorg dan wel dat je de juiste krimpkous gebruikt! Ik ben daar mee aan het expirementeren geweest en het werkt goed (ik vertrouw het tot ongeveer #6 klasse visserij)
De krimpkous die je bij de bouwmarkt oid kan kopen voldoet daar dus NIET aan.
Ik heb ze toen bij een hengelsportzaak gekocht en dat ging goed.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

merijn1982

Gebruik tegnwoordig ook de krimpkousjes. Gaat prima! Ook gewoon op me 8/9 en 9 lijnen geen punt!!

Enne jo: ik heb het van het weekend nog gedaan op me nieuwe evotec 100 #8. Werd gewaarschuwd dat het lastig zou zijn, maar het is gelukt☺
Tight lines!!

Schippers

Bij lijnen met een mono-kern is het lastig verhaal,mijn ervaring is dat het mono snel TE warm word en daardoor aanzienlijk minder sterk is! Ik zou zelf de leader rechtstreeks aan de kern knopen.

Groet,
Gerrit.

jo flyfishing


Quote from: merijn1982 on February 08, 2016, 11:23:39
Enne jo: ik heb het van het weekend nog gedaan op me nieuwe evotec 100 #8. Werd gewaarschuwd dat het lastig zou zijn, maar het is gelukt☺

::goodjob::

Ik heb het na 2 of 3 pogingen opgegeven. ik wou nog kunnen vissen met de lijn  :-[
was met een #6 lijn. miscchien dat een iets dikkere lijn er zich beter toe leent, of ik ben een klungel met te weinig geduld.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

p.forel

Lijnen met mono core juist wel krimpkous gebruiken met lijm
Hoeft maar paar mm te zijn.

En de high temp versies gebruiken zowel met als zonder lijm

Jever

Dank voor de tips heren! Ik was de krimpkous methode nog niet tegengekomen. Voortaan toch ook maar op youtube zoeken  :)

Ik heb nog Spro krimpkous liggen, ik zal het morgen eens proberen.

merijn1982

Ik weet het niet jo. Misschien had ik geluk☺ echter bij me airflo striper di7 kreeg ik het niet voor elkaar.. na 5 pogingen heb ik er maar een ouderwetse loop aan gemaakt
Tight lines!!

jo flyfishing

Lijnen van en andere densiteit hebben waarschijnlijk een iets andere samenstelling van materiaal van de mantel.
nu voor een zinkende lijn maakt het niet zoveel uit of er een gesmolten lus is dan wel een braided loop.
Voor een drijvende lijn (en zeker in de lichtere aftma's) is dat anders.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain