Beginnerset en beginnen met?

Started by RayFrancis, March 16, 2015, 22:47:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RayFrancis

All,

Mijn maat en ik willen ons gaan richten op vliegvissen. Na een tijd vissen met streamers op de UL hengel, lijkt het ons kicken om ook op de vliegenlat met streamers te gaan vissen en lijkt met mij persoonlijk ook helemaal te gek om met een lichtere vliegenhengel achter ruisvoorn aan te gaan.

Op dit moment vis ik met een TS Lancet 3 grams spinhengel met streamers. Daarnaast heb ik een tijd geleden een #9 van Rozemeijer en een 9/10 reel van Rozemeijer. Hiermee ben ik een paar keer op pad geweest, maar dit is nogal een zware pook met vooral ook een bonk van een reel.

Op internet kwamen we bijvoorbeeld deze set tegen: https://smartlures.nl/shop/zulu-outfit-9-7-8-ready-to-go/ is dit een mooie set om mee te beginnen en te snoeken?

Wat ik me ook afvraag is: waar begin je beter mee? Een #5 en achter de voorns aan of met een #7 op pad en direct gaan snoeken? Wat komt op de lange termijn het leren van de werptechniek etc. ten goede? Anders zou bijvoorbeeld dit een optie zijn? http://www.hookedonthefly-shop.nl/a-20802805/hengels/5016006-vision-zulu-vliegvis-set-9-voet-5-6/

Kortom, wat zeggen de kenners? Bvd!  8)

merijn1982

Zou die rozemeijer gebruiken voor het snoeken. Voor voorn e.d. is een 3tje mooi. Maar om het werpen onder de knie te krijgen is een 5-6 het beste ( naar het schijnt ) dus zo 1,2,3 is dat het antwoord wat ik voor je heb. Weet niet of je al een btje werpen kunt?? Zou het mezelf iig niet aanleren met een 9  en zware streamers.
Tight lines!!

Scaramouche

Inderdaad wat Merijn zegt, als je je de techniek goed wilt aanleren is een #5 het fijnst om te beginnen; met zo'n licht hengeltje kun je alles op techniek doen. Bij een zwaardere hengel ben je eerder geneigd om met kracht te gaan werpen. En dat is nou net niet de bedoeling. Met een #5 heb je een hengel in handen die het bij een briesje ook nog leuk doet, zodat je niet hoeft te wachten op een windluwe dag.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Bone F

En ga eens op zoek naar een vliegvisclub in de buurt. Daar kun je veel info halen en met name goed leren werpen.

RayFrancis

Heb inderdaad een club in de buurt gevonden, echt enorm dichtbij! De Pompemich.

Goed, een #5 is dus het beste uitgangspunt. Leuk ook, lijkt me, lekker achter de voorns aan. Hebben jullie dan ook tips voor setjes, hengels, reeltjes?

Btw, ik lees en zie wel vaker dat het werpen erg lastig is om jezelf aan te leren, waar zit dat 'm in? Er zijn op YouTube namelijk best veel tutorials te vinden...  ::hulp::

Raymond

Jij gaat met jouw werphengeltechniek een vliegenlijn strekken? Nou..., werpen met een werphengel is iets héél anders en jij gaat jezelf hartstikke foute dingen aanleren die achteraf vreselijk moeilijk af te leren zijn. En je zult ook niet begrijpen waarom je niet fatsoenlijk werpt...

Niet eigenwijs zijn en gewoon werplessen nemen..
::wtf::

RayFrancis

Haha, dat is duidelijke taal. Heeft iedereen hier dan in den beginne lessen gehad?  ::new::

Raymond

Velen van ons zijn eigenwijs geweest... ;)
::wtf::

RayFrancis

Haha, dus je spreekt uit eigen ervaring?  :P

Raymond

Ik ben ervaringsdeskundige, op vele gebieden overigens... ;) Maar ik ben dan ook wel héél erg eigenwijs... :D
::wtf::

merijn1982

Ik heb bij aanschaf van me hengel een werples erbij gekregen van de winkelier! Zo kan het ook!! Niet dat je dan perfect werpt maar is de basis goed. Daarna is het oefenen en bijschaven ( nu nog hoor )
Tight lines!!

vliegvisgek

ik heb nooit les gehad en begon destijds met simpel Shimano hengeltje redelijkstrak en ging vrij snel goed
de afstanden en preciesie worpen komen van zelf en lesje kan geen kwaad zelfs voor mij niet succes met de mooie hobby

RayFrancis

Nou, ik heb contact gehad met een vliegvisclub in de buurt, de Pompemich! Ze geven werpinstructies, eind deze maand er heen  8)

Goed, nu ben ik alleen nog erg benieuwd welke #5 jullie adviseren.

vliegvisgek

gewoon strakke 5 Shimano of A&m hengel of tfo ,vision allemaal betaalbaar en best goed neem ik aan

RayFrancis

Oke, dat ontloopt elkaar allemaal dus niet zo? :)

Wouter96

Zijn allemaal wel aardige merken. Wat mij erg geholpen heeft is langs gaan bij een zaak oid die veel verschillende merken in huis heeft. Zo heb ik verschillende hengels kunnen vasthouden en krijg je een duidelijk beeld van wat deze hengels kunnen bieden.

maurice

Een merk zegt mij niks, de hengel moet jou passen.
Gewoon verschillende hengels vasthouden en proberen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Alex

Hmmm n ijf is toch wel zwaar voor voorn vind ik.
Een 3 of hooguit 4 is meer geschikt hier voor.
Een 5 is mooi voor forellenputje of baars

Raymond

#19
De aanbevolen #5 wordt niet aanbevolen om te gaan vissen op voorn, hij wordt met name aanbevolen om goed te leren werpen. En inderdaad, daar is een #5 heel geschikt voor, meer dan een #3 of een #8.

En Maurice heeft gelijk, een merk zegt niks, een hengel moet jou liggen. Ben ook voorzichtig met die strakke stokken, ze zijn niet zo vergeeflijk wat werpfouten betreft en het is ook moeilijker om er mee te leren werpen omdat de timing nauwer luistert. Een wat zachtere hengel is gewoon veel vergeeflijker. Ook hebben die strakke stokken meestal een hoger vermogen dan er op vermeld staat.

::wtf::

RayFrancis

Helder. Waar gebruik je een 5 normaal dan voor, op stilstaand water?

John

Een 5 is meer een universele hengel. Je kunt er mee op voorn vissen, met lichte streamers op poldersnoeken of op forel.
Daarnaast hoef je bij een beetje meer wind (3-4 bft) ook nog gerust vissen.

Zoals een aantal forumled De n al aangaven is een stukje werptraining een goeie basis om met plezier te vliegvissen.
Let wel! Het is geen vangstgarantie

RayFrancis

Zeer kleine streamertjes, neem ik dan aan?

maurice

Nee gewoon EP of H2O van een cm 12
::bbq:: ::proost:: ::proost::

RayFrancis

Oh, die zijn niet eens heel klein dus! Leuk :)