Bekflap snoek

Started by Peter B., July 16, 2012, 09:06:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peter B.

Op het roofvisforum las ik een stukje over de bekflap van de snoek. Deze hoort aan de buitenkant van de bak te zitten en schijnt weleens naar binnen te zitten.
Is dit ook iets waar jullie op letten als een snoek gevangen en onthaakt is?

Gerrit72


Ook ik las dat in een oud boek een keer. Ik bekijk elke snoekebek aandachtig, vind het een machtig mooie kop ;D Ook check ik op andere haken (ik heb al meerdere keren andere haken inc staallijn etc aangetroffen). Uiteraard verwijder ik die rommel.

Het fenomeen van de bekflap heb ik 1x gezien (was reeds wat ingegroeid). Het schijnt dat het kan gebeuren bij het onthaken, maar eigenlijk snap ik niet hoe je dat voor elkaar krijgt. Als je de snoek in de nek pakt, of als de bek niet opengaat, in de kieuwgreep, is mij dat nog nooit overkomen. Vele snoeken kan ik echter onthaken zonder vastpakken, de streamer zit best vaak in de hoek van de bek (en ik vis zonder weerhaak).  Haakje glijdt er dan zo uit.

Ben benieuwd of anderen wat over dat bekflap verhaal kunnen zeggen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Peter B.

Ik vind de kop van een snoek ook echt gaaf....vooral die tanden....pfff...daar wil je soms je vingers niet tussen hebben  :o
Dat van het controleren op andere haken etc is ook wel een goeie. Hoe meer je voor zo'n beest kan doen hoe beter het is.

Gerrit72

Quote: vooral die tanden....pfff...daar wil je soms je vingers niet tussen hebben 

Helaas gebeurd me dat wel een paar keer per jaar. Ik onthaak graag met mn handen, wat niet echt slim is...weet ik wel (maar zonder weerhaak is zo los). Het kopschudden zie je meestal wel aankomen (je ziet wat spanning in de vis ontstaan). Werkt echter niet altijd :), dus weer bloeden als een rund (zit een of ander goedje op de tanden las ik laatst, waardoor het bloed niet stolt).

Even een droge doek erop en de sneetjes stellen vaak niets voor. Een keer heb ik wel een beste snee gehad tussen duim en wijsvinger (hechten) en ook heb ik een keer meegemaakt dat een kopschuddende snoek de losse dreg v/d plug door mijn middelvinger sloeg. Ik heb er nog mooie foto's van (helaas niet digitaal), maar doet me nog pijn als ik er naar kijk.

Een kopschuddende snoek die met je middelvinger verbonden is door een dreg die langs je nagel, onder je vingerbotje muurvast zit (wens het niemand toe). Kon de snoek gelukkig loskrijgen en kon daarna ri dokter, die er ook niks mee kon, uiteindelijk 1e hulp ziekenhuis dus. Een extra reden dus om te gaan streameren met een enkele haak.

Ondanks de oorlogswonden blijf ik een snoek machtig vinden en als ik hem vast moet pakken ivm onthaken, dan bekijk ik altijd al die tanden in zijn grote muil. Een supermooi gezicht ;D

Oh ja...we hadden het over de bekflap...niet over bloederige taferelen :)

The only difference between men and boys is the price of their toys.

Herman

Geen idee wat ik me er bij moet voorstellen.
Ik heb eigenlijk alleen maar gave exemplaren gezien. Misschien dat er iemand een foto van heeft wat hier bedoeld wordt???
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..


Gerrit72


Op de foto kan je de bekflap niet zien (juist omdat die nu in de bek zit).
Foto geeft de situatie en het probleem goed weer.
De flap moet uitsteken in de mondhoek van de snoek.
Als de flap in de bek zit, zoals hier, kan de snoek de bek slecht dichtkrijgen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Peter B.

Deze foto is door iemand op het roofvisforum gezet (ene simonT) wat het wel aardig goed laat zien.

Plantje

Dit is zeker iets waar ik op let!

Op ieder visforum komt het topic zo eens in de tijd terug. En volkomen terecht naar mijn idee! De bovenstaande foto valt namelijk nog behoorlijk mee!

Als mensen willen weten hoe het eruit hoort te zien en hoe het eruit kan zien:
https://www.google.nl/search?q=bekflap+snoek&hl=nl&prmd=imvnsfd&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=EX8PUOq1MYLS0QWc7ICQBw&ved=0CEQQ_AUoAQ&biw=1920&bih=1082