06-05 eerste werples

Started by Egon, May 05, 2012, 13:42:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Egon

Morgenochtend mijn eerste werples bij de ronde bleek in Sterksel.
Gelukkig zijn de weersvoorspellingen goed, wind zwak tot matig maar wel aan de frisse kant.
En af en toe het zonnetje erdoor. ;D

Ik ben zeer benieuwd wat mijn handicap is, en hoelang het duurt voor ik dat afgeleerd heb.
Na 5 jaar vliegvissen hoop ik niet dat het 5 jaar duurt om het af te leren.
Vooral de presentie van de vlieg is best lastig. :-\
En misschien is het maar een kleine wijziging van het werpen??

Zijn er morgen nog mede forummers bij de ronde bleek?
Dan kan ik nog een beetje afkijken :P ::lol::

Groet Egon

A{b}r{a}xa{s}

#1
dan leer je nog verkeerde dingen misschien :)
beter op de instructeur letten dan op anderen ;)

Raymond

Blijkt altijd moeilijk te zijn om fouten af te leren... Maar bedenk je, je wordt er sowieso altijd beter van.

Succes! :D
::wtf::

vliegvisgek

Quote from: Egon on May 05, 2012, 13:42:20
Morgenochtend mijn eerste werples bij de ronde bleek in Sterksel.
Gelukkig zijn de weersvoorspellingen goed, wind zwak tot matig maar wel aan de frisse kant.
En af en toe het zonnetje erdoor. ;D

Ik ben zeer benieuwd wat mijn handicap is, en hoelang het duurt voor ik dat afgeleerd heb.
Na 5 jaar vliegvissen hoop ik niet dat het 5 jaar duurt om het af te leren.
Vooral de presentie van de vlieg is best lastig. :-\
En misschien is het maar een kleine wijziging van het werpen??

Zijn er morgen nog mede forummers bij de ronde bleek?
Dan kan ik nog een beetje afkijken :P ::lol::

Groet Egon

gewoon de lijn goedstrekken en dan rustig naar je doel werpen lukt mij ook en ik ben 6 jaar heeeeeeeel fanatiek  ;D ;D ;D ;D ;Dsucces morgen wij gaan naar de wild reutem

Egon

Ik heb het over het presenteren van de vlieg.
Hoe die op het water terecht komt, dwarrelend of met 50 km per uur .
Vaak klapt er dan al een forel op, en hoef je niet te zeggen dat er geen vis zit of dat het aan het weer licht. :-\

Ik hoef mezelf niet te presenteren, zo´n mooi snoetje heb ik niet :D ;)

Plantje

Goed kunnen werpen heeft zeker voordelen.

Je kunt inderdaad de vlieg beter presenteren. Maar ook kom je minder vaak in de knoop te zitten. Als je goed kunt werpen kun je ook beter bij lastig bereikbare stekken komen. Tevens is het mogelijk om wat verder te kunnen werpen.
Maar één van de belangrijkste voordelen vind ik nog altijd: goed werpen is minder inspannend dan wanneer je als een houthakker staat te zwiepen. Je kunt dan veel gemakkelijker "even" een dag volhouden en dat maakt weer, dat je veel meer plezier hebt aan het vliegvissen!

Ook merk ik, dat ik nog veel aan mijn eigen werpstijl kan verbeteren. Zo vind ik, dat bij mijn werpstijl de leader/tippet niet mooi uitstrekt. En als me dat wel lukt komt de vlieg veel te hard op het water terecht.

Plantje

Ik heb op zich al veel geoefend zonder vlieg. En ook tijdens het vissen besteed ik wel aandacht aan het werpen. Het gaat pas echt de verkeerde kant op als ik een aanbeet gemist heb of een hele grote vis zie zwemmen. Dan word ik overenthousiast. Dat is wel herkenbaar! ;)

Wel moet ik zeggen, dat ik 20 jaar geleden minder problemen had met het netjes strekken van de leader...dus ik ben toch wel iets verleerd. Ach...ik vind dat ook de charme van vliegvissen!

Peter B.

Quote from: Egon on May 05, 2012, 13:42:20
Morgenochtend mijn eerste werples bij de ronde bleek in Sterksel.
Gelukkig zijn de weersvoorspellingen goed, wind zwak tot matig maar wel aan de frisse kant.
En af en toe het zonnetje erdoor. ;D

Ik ben zeer benieuwd wat mijn handicap is, en hoelang het duurt voor ik dat afgeleerd heb.
Na 5 jaar vliegvissen hoop ik niet dat het 5 jaar duurt om het af te leren.
Vooral de presentie van de vlieg is best lastig. :-\
En misschien is het maar een kleine wijziging van het werpen??

Zijn er morgen nog mede forummers bij de ronde bleek?
Dan kan ik nog een beetje afkijken :P ::lol::

Groet Egon

En hoe is de eerste vliegles bevallen?
Mijn "vliegles" heeft wel veel geholpen, dan weet je ook waar je zo'n beetje op moet letten  :)

Egon

Het was echt super goed bevallen.
Zelfs zo goed dat ik er totaal 5 lessen van gemaakt heb, en hoop het dan aardig onder de knie te hebben.
Telefonisch had de goede man mij verteld dat een lesje van 1 uur constant werpen meer dan voldoende was voor mijn arm.
Waarop ik lachte en zij dat als ik in een riviertje sta te waden vanaf  s'ochtens 06.30 uur tot een uurtje of 23.00, ik nog kracht zat in mijn armen heb ;D
Maar hij blijkt wel gelijk te hebben :-\
Ik was kappot moe in mijn arm, en zelfs een beetje spierpijn gehad (na één uurtje al ::dance:: :'(
Het komt vooral omdat je zo verkrampt staat te werpen met een pluisje op het droge.
En alleen maar op je techniek staat te letten, en steeds gecorigeerd word en aanwijzingen krijgt.
Maar het werpt letterlijk meteen zijn vruchten af als je daarna op "de ronde bleek" aan het werpen bent vanaf de steiger.
a.s. vrijdag avond heb ik mijn 2e les en ben benieuwd hoe het verdere verloop zal zijn en vorderingen.
Ik raad het zeker andere aan.

Groet Egon.

Joost S.

Leuk Egon, ;-).

Ik heb vrijdag mijn 1ste vliegles, op een grasveld. Ga zelf ook niks doen tot vrijdag, want heb gelezen dat als je verkeerd start het moeilijk is om alsnog goed te leren.

Ben benieuwd of het een beetje gaat.

vliegvisgek

les vliegvissen kan nooit kwaad zelfs voor de mannen ,vrouwen die al  geruime tijd vliegvissen je leert er altijd wel iets van  ;)

dus doorgaan mannen ;D

jur606

leuk hoor de verschillede verhalen en meningen.

Ik heb het werpen van een maatje geleerd (hij vliegvist al zijn hele leven, af en aan wat vaker en minder)
en heeft al diverse malen op zalm ed. gevist in noorwegen (bij zoals hij eht zegt mensen die daar vliegvissen ingemapt krijgen) of hij het goed doet vas tniet of ik eht goed doe vast niet)

Ik weet hoe het zou moeten en moet zeggen dat ik ook duidleijk merk en voel als ik het goed (of vrij goed doe)
Zie je toch aan de lijn e.d. hoe het op het water komt.

verlopig ben ik te eigenwijs (en te weinig tijd) om echt les te nemen. en blijf zelf aan kloten :)
ik begin langzaam meer vis te vangen en ben steeds vaker blij met mijn worpen. (is de worp echt slecht) wordt i overgedaan, soms wel 20 keer om maar te zorgen dat de vleig/lijn doet wat ik in gedachte heb :)

Maar ieder zijn eigen manier natuurlijk S6 :)


catchem

Ik heb ooit ook even gedacht aan het volgen van lessen, maar als ik dan de prijs zie geef ik liever mijn geld uit aan de spullen die ik nodig heb om te vissen.
Ik ben niet de beste werper, vooral ver werpen gaat mij niet heel goed af, maar ik kan wel zo ver werpen dat ik mijn beetverklikker of vliegje bijna niet meer kan zien, als ik verder zou kunnen werpen kan ik de aanbeet ook niet meer zien.
Toch zou het af en toe op de Merwede wel fijn zijn als ik ver zou kunnen werpen, ik zie daar regelmatig in de stroomnaad vissen azen, maar altijd buiten werpafstand.

Nootjez

Bij ons op de club zijn de werplessen gewoon gratis (3 keer)

Begin nu pas te beseffen hoeveel we terugkrijgen voor die 25€ lidgeld!

vliegvisgek

Ik zelf heb ook nooit les gehad,me eigen alles zelf geleerd en beetje afgekeken bij de andere jongens en zo geleerd leer nu,nog steeds week in week uit ;)

Nootjez

Ik had het ook eerst zelf geleerd, maar met enkele persoonlijke tips gooi ik nu nog maar heel zelden pruiken.
Geraak ook al wat verder nu :)

Al is er nog veel werk aan de winkel.

vil de vliegvisser

ik wil ook wel beter leren werpen
maar wat kost dat zo'n les?
en waar zijn de beste instructeurs te vinden?...

vliegvisgek

je hebt diverse vijvers waar ze les geven b.v de kool of de eemhof en de ronde bleek gewoon kijken wat beetje in de buurt is of baggelhuisen en ga zo maar door prijzen verschillen enorm maar welke de beste lessen geven kan ik je niet zeggen hoor goede dingen over diverse ;D

Jan Bruins

Bij ons op de club zijn de werplessen ook gratis !!
Van april tot oktober worden er op vrijdagavond lessen gegeven door goede en zeer gedreven intrukteurs.
Waar?  VVNA, nieuw Amsterdam, lidmaatschap € 30,-
I don't drink water, fish f*ck in it...

Vlieger

Hoi,

ik vond alle commentaren leuk om te lezen. Geef zelf al 13 jaat les en ben FFF gecertificeerd instructeur. Maakt mij dat een goede instructeur? Geen idee maar ik kan een ieder wel wat leren of afleren.
En ja daar kan een prijskaartje aanhangen. Één ding is wel van belang....laat je nooit een stijl aanpraten, die ontwikkel je zelf. De 5 essenties van het vliegvissen zijn wel de dingen die moeten.

Groet, Leon Godijk

aalbrecht

heb van div goede instructurs les gehad of en clinic gehad maar ben ook nog steeds dingen aan het leren .dus kan zekker voor en beginner geen kwaad om het te doen.gisteren avond een voorbeld kwam mee met 1 van de vissers was zijn neef? had een hegel gekregen op zijn verjaardag ? een boom van een hegel 5 6
dik als mijn duim .had hem eerst maar aan laten klojen maar kon het toch niet aan zien dus na een uur ben ik maar naar hem gelopen en even geholpen wat hij in mijn ogen fout dee .dus even voor gedaan hij na gedaan ging gelijk een stuk better dus de volgende keer ga ik met hem even verder met lader opbouw en de technik om toch dat visje te vangen .want we vingen echt goed mooie ruizers van dik in de 20 cm met uischiters in de 30 cm groetjes aalbrecht op droog machtig hoor die groote
vliegvissen is een passie

Egon

Kheb nu alles bij elkaar net 3 lesjes gehad, maar ook weinig geoefend.
Er is al echt héél veel vooruitgang in het zwiepen.
Alleen het punt om er nog ff 5/8,9,10 meter extra lijn eruit te snukken, pffwwaaauau das net ff moeilijk.
Het is net of je moet leren piano spelen of accoordeon ofzo "je rechter hand snapt je linker hand niet helemaal"
En die timing ,MAN,MAN,MAN,
Maar komende week op een weilandje veel oefenen, en dan komt die afstand wel, dat ik al bijna op mijn backing zit, als ik nog maar uitgegooid heb. :P
Niet dat je dat veel nodig hebt. Maar op een plas kan het wel makkelijk zijn.