Cuba Cayo Coco 08 t/m22 maart 2017

Started by Mike, March 24, 2017, 23:24:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Gister zijn we weer veilig geland na onze vistrip naar Cuba Cayo Coco.
Tijdens een van de terug vluchten hadden we een half uur lang zulke hevige turbulentie en enorme luchtzakkingen dat we echt even dachten dat we het niet gingen halen.
Maar gelukkig zijn we dan toch allemaal weer veilig geland.
Met een leuk groepje van 4 man sterk zijn we 14 dagen lang naar een waanzinnig resort geweest alwaar we voornemens waren om 10 dagen met de gids en skiff er op uit te gaan en 4 dagen zelf nog wat te gaan ontdekken.
Ivm slechte maanstand, ongunstig getij, harde wind en bewolking konden we helaas maar 6 dagen met de gids er op uit.
Ook op de goede dagen was het vissen door de eerde genoemde omstandigheden erg moeilijk en daardoor vielen de aantallen en soorten wat tegen.
Toch was dit voor mij een van de betere trips. Dit kwam hoofdzakelijk door het goede gezelschap en het fantastische resort.
Ook omdat we veel dagen niet met de gids konden vissen was er meer tijd voor wat rust en zelf erop uit te gaan.
Hierdoor hebben we interessante mensen leren kennen en plekken kunnen bekijken waardoor we veel hebben opgestoken.
Ook heb ik deze trip mijn beste kansen gehad op de fel begeerde Permit.
Dit resulteerde in een paar zeer spannende volgers door verschillende Permits maar helaas geen takes.
Ook de andere vissers hebben allemaal meerdere kansen gehad op mooie Permit maar het is niemand gelukt er een te vangen.
Weer een goede reden om nog een keertje terug te gaan  8)

Helaas heb ik niet genoeg beeldmateriaal gemaakt om een leuk filmpje te maken dus blijft het bij plaatjes..


Aankomst op t vliegveld


Het worden er helaas steeds minder maar je zier er nog steeds veel mooie oude klassiekers.


Onderweg naar de flats met vismaat Gertjan en gids.


De eindeloze en waanzinnig mooie flats in de omgeving van Cayo Paredon.


Het eerste bonefish(je) van de trip.
Hier zie je een goed voorbeeld van lastig weer.
Door het gebrek aan zonlicht kan je de vissen niet meer zien.
Alleen als ze tailen of "nervous water" maken zijn ze zichtbaar.

Op een van de betere dagen kreeg ik tijdens een waadsessie op een waanzinnig mooie flat de kans om een aantal triggerfish aan te werpen.
Het op zicht aangooien van vis op zulk ondiep en kristal helder water is wat mij betreft echt het mooiste wat er is.


De eerste die mn gotcha pakte schoot los maar de 2de die pakte trok mn #8je goed krom..


Voor mij weer een nieuwe soort.
Deze stond weliswaar niet op mn lijstje maar altijd leuk om weer wat nieuws te vangen.


Wat een schatje.. :)


Vismaat Gertjan op de uitkijk.

Na het vissen waren er in het resort elke dag bijna de hele dag en avond super goede dansshows, waanzinnige live bands, modellen shows en allerlei andere fenomenale acts..






Ook het eten was erg goed.
Naast de 5 restaurants was er een gigantisch buffet waar de koks allerlei vers eten voor je bereidde.


Zelf ben ik een groot liefhebber van vers sea-food van de bakplaat..


Een van de visdagen konden we een tijd lang een school met hevig azende bones aanwerpen.
Een aantal daarvan staat mooi op de plaat.


Het wadend vissen op bones zou ik echt eindeloos lang vol kunnen houden.. ::)


Hier kan je een van de goed werkende patroontjes goed zien zitten.


Deze bone of "macabi"zoals ze daar genoemd worden mag weer zwemmen.

Dat gold niet voor de barracuda die mijn vlieg meenam.
Ik dacht dat er 2 dikke bones in een wat dieper gat lagen maar het was een kleine barracuda die mn leader in een hap door had.


Deze is dan ook voor straf op de grill van de gids beland.

Daarna nog weer verder op de bones..




En nog eentje die weer terug naar zn matties mag.

Het leukste vind ik het om zelf lekker in mn eentje over de flats te wandelen maar er werd ook geregeld vanaf de skiff gevist.
Dat leverde wel mijn grootste bone van deze trip op.


Die trok de hengel dan ook goed krom.


Vliegenlijn plus een kleine 75 m backing werden in een paar sec van de reel afgerukt. En dat terwijl de slip toch echt goed strak stond.


Maar uiteindelijk kon die toch worden geland.




Die mag er weer wezen  :)


Ook deze mag weer zwemmen en nog groter groeien voor de volgende keer..

Tijden een vruchteloze poging om vanaf een grote steiger in de omgeving van het resort te vissen waar ik wat over had gelezen was er nog een mooie kans om wat van de lokale visvreters te fotograferen.


Een pelikaan.

En ook hier onze vijand..


Hij kijkt er ook behoorlijk schuldig bij ;)


Na een vermoeiende dag reizen was het vandaag weer tijd om de spulletjes schoon te spoelen voor de volgende trip.
De planningen en het verzamelen van informatie van de volgende locatie en vissoorten kunnen weer beginnen..  ::)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

MarcelN


Gerrit59


Koen


guidogast

Heel gaaf ja! Tof die grote bonefish.
::agree::

FSCHAMP

Prachtig verslag Mike en weer schitterende foto's, zoals altijd.  En een gave bonefish man. Ik wil al tekenen voor de eerste, die je ving. Je doet me weer dromen. Nu, ik ben me volop aan het voorbereiden, want a.s. zaterdag vertrek ik ook.

Het je wat gevangen in de buurt van het hotel?  Of enkel tijdens de trips met de gidsen?  Ik ga nl. enkele dagen DIY vissen en enkele dagen met een gids.

Welke patronen werkte het beste tijdens deze trip?  Kwestie van misschien nog wat aanpassingen te doen aan mijn vliegen arsenaal.


Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Herman

Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Mike

Hoi Gino,

Ik stuur je ff een pm.

Gr,  Mike
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Ochi

Gaaf weer Mike!

Heb je met Orlando gevist op Duniesky?
Merk je al wat van de veranderingen of valt het mee?

Gr.Ochi

MartinT

Mooi verslag en geweldig mooi die foto's Mike.

Rossie69

mooi man

bedankt voor het delen.

waarom die boeven maskers eigenlijk ?

Mike

Quote from: Ochi on March 26, 2017, 19:59:27
Gaaf weer Mike!

Heb je met Orlando gevist op Duniesky?
Merk je al wat van de veranderingen of valt het mee?

Gr.Ochi

Hoi Ochi,

Ik heb gevist met Orlando.
Het is wel de laatste x dat ik met hem vis.
Volgende x ga ik met Duniesky of Alex. Ik ben Orlando helemaal zat. Die man is echt niet voorruit te branden, niet normaal gewoon zo lui dat ie is.
Duniesky heeft me nog benaderd de laatste dag en ik heb ook een hoop van z'n klanten gesproken. Als je z'n geschreeuw kunt hebben weet ik zeker dat je met hem meer vis gaat vangen.
Orlando gaat elke keer naar dezelfde flats en doet ook geen greintje moeite om je met de wind in  de rug naar de vis te krijgen.
Qua veranderingen valt het mee. Ze zijn wel meer resorts aan t bouwen maar ik zie weinig verschil met 10 maanden geleden. Alles gaat daar zo ontiegelijk langzaam, echt heel bizar.
Uiteindelijk zullen ze het hele gebied kapot maken maar ik denk dat dat nog wel ff duurt.
Ik ga komend jaar naar Exmouth en waarschijnlijk in 2019 pas weer naar Cuba. Ben benieuwd hoe het er dan bij ligt.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

MarcelN

Quote from: Rossie69 on March 26, 2017, 21:13:39
mooi man

bedankt voor het delen.

waarom die boeven maskers eigenlijk ?
Tegen de regen :P

Rossie69


MarcelN

"brutale vraag": wat betaal je nou voor zo'n luiwammes voor een dag?? ::)
Ik hoor wel eens bedragen van honderden dollars, dan snap ik dat je je opvreet >:(

Mike

Quote from: Rossie69 on March 26, 2017, 21:13:39
mooi man

bedankt voor het delen.

waarom die boeven maskers eigenlijk ?

Hoi Rossie69,

Zo'n "boevenmasker" heet een "buff"
Dat dragen mensen die in de tropen vissen om de volgende redenen...

1 bescherming tegen de zon. (Heel gevaarlijk in dit soort streken)
2 bescherming tegen musquitos en knutjes.
3 afname van vals licht van onderen.
4 pet waait niet van je hoofd met harde windvlagen of tijdens verkassen.

Absoluut een noodzakelijk item als je ooit zo'n soort trip gaat maken.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

FSCHAMP

Mike,

bedankt voor de PM.
Oei, dan heb ik een slecht gids geboekt Mike. 
Nu, ik had gelezen dat veel mensen klagen van Duniesky, dat die soms niet komt opdagen als hij andere (lees Amerikanen) heeft, die hem willen boeken (waarschijnlijk omdat die Amerikanen heel grote fooien geven). 
Naar Alex heb ik verschillende e-mails gestuurd, maar nooit een antwoord gekregen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Mike

Quote from: MarcelN on March 26, 2017, 21:56:02
"brutale vraag": wat betaal je nou voor zo'n luiwammes voor een dag?? ::)
Ik hoor wel eens bedragen van honderden dollars, dan snap ik dat je je opvreet >:(

Hoi Marcel,

De gidsen op deze locatie zijn super goedkoop en kosten maar €300,- per dag.
Dat deel je dan met 2 vissers.
De dagen zijn wel erg kort met maar 6 uurtjes op t water. Ik heb ook gevist op plekken waar t 400 a 500 per dag kost. Dat is gemiddeld.
Je vist dan over 't algemeen wel een hele dag en de skiff's zijn wat luxer.
Dat zijn keuzes die je zelf moet maken.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

MarcelN

Dat valt dan nog mee Mike, zeker als je op eigen houtje gaat en niets vangt :'( dat is veeeel duurder en vergeet je ook niet grrr.
@Gino, mail dat je ziek bent en annuleert ofzo, Mike weet vast nog wel een paar betere, of ga volgende keer met z'n allen ::) dan wil ik ook!

Mike

Quote from: FSCHAMP on March 26, 2017, 22:01:41
Mike,

bedankt voor de PM.
Oei, dan heb ik een slecht gids geboekt Mike. 
Nu, ik had gelezen dat veel mensen klagen van Duniesky, dat die soms niet komt opdagen als hij andere (lees Amerikanen) heeft, die hem willen boeken (waarschijnlijk omdat die Amerikanen heel grote fooien geven). 
Naar Alex heb ik verschillende e-mails gestuurd, maar nooit een antwoord gekregen.

Hoi Gino,

Als je ook Orlando hebt geboekt is dat op zich niet zo'n punt.
Hij spreekt erg goed Engels en weet veel over het gebied.
T punt is alleen dat ie al 50 + is en aardslui.
Hij is wel altijd op tijd en dat is bij Duniesky vaak niet het geval.
Ze werken allebei voor een andere maatschappij.
Orlando is wel het meest betrouwbaar en gezien je voor 't eerst die kant op gaat is hij wel de beste keus denk ik.
Ik heb daar nu al 4 weken gevist en rondgehangen en heb een aantal alternatieven. Ik ga volgende keer dan ook voor Duniesky of Alex. Maar zij zijn Idd niet erg betrouwbaar.
Cubanen zijn een heel apart volkje.
Ze willen de hele dag dikke fooi en cadeautjes maar als ze er ook daadwerkelijk iets voor moeten doen haken ze al snel af.
Het kost even tijd om daar aan te wennen en er mee om te leren gaan.
Maak je niet te druk.  Als je met Orlando gaat vissen weet je in elk geval dat ie op tijd is en hij gaat je ook sowieso op de vis brengen.
Als je echter zoals wij voor meerdere dagen (5 of meer) gaat vissen en wat verschillende dingen wil zien, zou ik voor een ander gaan.
Vooralsnog is Orlando de enige waarmee ik heb gevist in die regio dus ik kan ook niet met zekerheid zeggen of de andere beter bevallen.
Ik heb een hoop mensen op Duniesky zien wachten en gezien dat hij vaak te laat is maar aan de andere kant zie ik ook dat zijn klanten meer vis vangen.
Daarnaast is Duniesky ook een jokkenbrok en loopt hij bv te schreeuwen dat er tarpons voorbij zwemmen terwijl het eigenlijk barracuda's of nurse sharks zijn.
Ook heeft hij een onwetende klant eens wijs gemaakt dat ie een Permit had gevangen terwijl het eigenlijk een triggerfish was. Bij een ervaren iemand zal ie dat denk ik uit z'n hoofd laten maar het is wel een typje.
Ik zou inmiddels wel een boek kunnen schrijven over Cubanen en dat gedrag van ze. Ik vind Cuba geweldig maar de meeste Cubanen komen me echt m'n strot uit inmiddels.
Nu was dit ook m'n 4de Cuba trip achter elkaar dus volgend jaar ff wat anders.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

FSCHAMP

Oké, dan zie ik het wel.
Nu, ik weet in ieder geval hoe een bonefish, een tarpon en een permit er uitziet, dus daar moeten ze bij mij niet mee afkomen.  Echter ik ben al tevreden met iedere vissoort, die ik er zou kunnen vangen. Dus een baracuda, triggerfish of nurse shark zijn allen welkom evenals jacks, snappers, mutton snappers, ...

Als ik maar vis kan vangen, daarom heb ik ook voor deze locatie gekozen omdat je er altijd wel wat kan vangen en het kan ook op je eentje.

Met de gids hoop ik ook zeker een bonefish te vangen en wie weet een tarpon of permit (ze zeggen altijd nieuwlingen hebben meestal beginners geluk).
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Mike

Hoi Gino,

Zeg sowieso duidelijk tegen de gids wat je wilt.
Zeg dat dit je 1ste keer is en dat je sowieso wil vangen.
Orlando zal je naar ondiepe flats brengen waar je veel bones kunt zien maar ze daar vangen is meestal erg moeilijk.
Het is absoluut het leukste maar als je van plan bent om maar voor 1 keer te gaan en een beetje vangstgarantie wilt, zou ik aan orlando vragen of ie een "mud" wil opzoeken.
Dat zijn de troebele plekken op wat dieper water. Je ziet ze daar soms flanken maar echt op zicht aanwerpen is het niet.
Ze zijn daar een stuk makkelijker te vangen en er komen vaak ook allerlei anderen soorten uit zo'n cloud.
Altijd spannend  8)

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Steelhead

Mooi verslag Mike.
Jullie hebben je wel vermaakt daar.
Ik ben er 1x geweest en dat lijkt wel weer een eeuwigheid geleden, was in 1996.
Bedankt voor het delen.

Bram
my best memories are not that old!

Rossie69

Bedankt voor de uitleg Mike
duidelijk

Floor

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.