Een paar avonduurtjes op de IJssel bij Zwolle

Started by hollandermarc, April 22, 2018, 20:49:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hollandermarc

Vrijdagavond maar eens met mijn bootje de IJssel op geweest bij Zwolle. Uurtje voor zonsondergang tot ongeveer een uurtje na. Stroomopwaarts gevaren tot ongeveer de IJsselcentrale en mij toen mee laten nemen door de stroming. De hele oostkant afgevist, stroomnaden, koppen van kribben, kribvakken met vooral een DI3 lijn met verschillende soorten nimfjes er aan. Helaas, helaas, het was helemaal niets...... maar dan ook echt niets.... Er was geen activiteit van vissen op het water de zien. Niet van klein spul en niet van groot spul. Geen aanbeten gehad, niets.

Het blijft uiteraard vissen en het gebeurt mij regelmatig dat ik zonder iets gevangen te hebben huiswaarts keer, maar wellicht zijn er nog wat vliegvissers met een paar tips voor een volgende keer.

Ik heb gevist met een leader van ongeveer 4 meter waarvan de laatste 1,5 meter 18/00 fluorcarbon. Heb een aantal nimfen geprobeerd. Groot klein, red tag, pheasant tail en nog wat eigen brouwsels.

Dus, tips zijn zeker welkom!! Bedankt alvast.

Groet Marc

sjoerd

Probeer hrt volgende keer gewoon vanaf het kantje. Met de boot driftend kom je m.i. niet diep genoeg!

hollandermarc

Quote from: sjoerd on April 22, 2018, 22:06:02
Probeer hrt volgende keer gewoon vanaf het kantje. Met de boot driftend kom je m.i. niet diep genoeg!

Ja wellicht, terwijl ik als ik in de stroom gooi, stroomafwaarts, volledig afzak tot de bodem. Weet alleen niet of de actie die de vlieg dan maakt logisch is. Die gaat dan achteruit door de stroming. Bij het binnenstrippen gaat hij dan minder achteruit of langzaam vooruit.

OlafB

#3
Ik heb dit weekend ook rond wat kribben dichtbij de IJsselcentrale 2 avonden gevliegvist, ik woon er 5 minuten vandaan dus daar vis ik heel vaak. Ik zag juist erg veel activiteit vergeleken met de laatste maand, 1 brasem gevangen en 1 gemist met een dubbele nymph op anderhalve meter diepte. Zelfs nog even met de droge vlieg geprobeerd omdat er zoveel activiteit van brasem en/of winde was aan de oppervlakte maar daar had ik nog geen geluk mee.

Plantje

Ik vind het ook erg lastig daar op de IJssel! Binnenkort ook eens proberen wat dieper te vissen

sjoerd

En vergeet niet dat de vissen nu al op de paaiplekken zitten of zelfs al zijn uitgepaaid. Zoek ze nu bijv op ondiepten bij inhammen, liefst als daar nog struiken langs en in het water staaan. Of kijk eens bij de nieuwe nevengeulen, daar moeten ze nu ook zwemmen.[attachment id=1 msg=174634]  afgelopen dagen de nodige van deze lappen gevangen, leuk om te doen.

hollandermarc

Quote from: sjoerd on April 24, 2018, 17:13:01
En vergeet niet dat de vissen nu al op de paaiplekken zitten of zelfs al zijn uitgepaaid. Zoek ze nu bijv op ondiepten bij inhammen, liefst als daar nog struiken langs en in het water staaan. Of kijk eens bij de nieuwe nevengeulen, daar moeten ze nu ook zwemmen.[attachment id=1 msg=174634]  afgelopen dagen de nodige van deze lappen gevangen, leuk om te doen.

Tja, ik moet toch maar blijven zoeken en de plekjes zien te vinden. Heb wel de nieuwe omloop geprobeerd aan de Zwolle kant bij de spoorbrug, maar dat was niets. Zal morgen nog eens gaan kijken.


Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gerrit59

Volgens mij wel.
In het verleden was een enkele verhuurd aan een zandwinner, maar of dat nog zo is....

Gerrit

hollandermarc

Quote from: Gerrit59 on April 24, 2018, 21:46:46
Volgens mij wel.
In het verleden was een enkele verhuurd aan een zandwinner, maar of dat nog zo is....

Gerrit

De specifieke geul bij de spoorbrug bij Zwolle staat niet ingekleurd als viswater in de visplanner. Denk dat het dan niet mag. De monding zal niet zo'n probleem zijn lijkt mij. Vorig jaar een keer veel klein spul gevangen op wat kleine nimfjes. Verder nog niets.

Plantje

Volgens mij is die nevengeul bij de spoorbrug dermate nieuw dat er nog niet echt over nagedacht is dat dat wel eens niet bij de IJssel zou kunnen horen :)

OlafB

Ik vis er wel af en toe en zie er ook vaak genoeg mensen vissen.

Beertje

Aan de andere kant, richting IJselmuiden, is ook een mooie geul gegraven. Dergelijke geulen lijkt mij mooie vliegviswater.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

sjoerd

Quote from: Plantje on April 25, 2018, 08:58:05
Volgens mij is die nevengeul bij de spoorbrug dermate nieuw dat er nog niet echt over nagedacht is dat dat wel eens niet bij de IJssel zou kunnen horen :)
Het was in ieder geval wel de bedoeling dat het gebied van die nevengeul voor publiek toegankelijk is. Maar voor de ingang liggen wel plastic bollen waardoor je er niet met een bootje in kan(of mag???) Dus.....ik heb er zelf nog niet gevist maar zag er wel een paar keer karpervissers. Vanaf de spoorbrug heb je mooi zicht op het water. Ik denk zelf dat het nog wat meer begroeid moet raken om het aantrekkelijker te maken voor bepaalde vissoorten. We gaan het afwachten.

sjoerd

#14
Quote from: Beertje on April 25, 2018, 17:02:58
Aan de andere kant, richting IJselmuiden, is ook een mooie geul gegraven. Dergelijke geulen lijkt mij mooie vliegviswater.

En dat is dan ineens een kwetsbaar natuurgebied en met de bordjes verboden toegang.....grr

Beertje

Een nieuw gegraven geul Natuurgebied? Het moet niet gekker worden. Deze projecten worden met ook nog eens met gemeenschapsgeld gerealiseerd. Waar zijn onze vertegenwoordigers van "sportvisserij Nederland" die moeten onze belangen beter vertegenwoordigen. Maar ik ken meer van deze situatie's. Die natuur organisatie's zijn oppermachtig. Wat is een land als Frankrijk dan een verademing. Er zijn daar c.a. 28 grote natuurparken waarin je vrijwel alle wateren mag bevissen en de toegang tot het water is ook geen enkel probleem.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.