Veel voorns passief maar vreetorgie baarzen!

Started by sjoerd, October 15, 2014, 19:55:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Een baars tracht zijn prooivis altijd bij de kop te pakken.
Wanneer hij alleen jaagt, moet hij tijdens de aanval een omslachtige draai
maken, waardoor de prooi vaak ontsnapt. Maar wanneer hij in een school
jaagt, zijn er altijd wel een paar baarzen die de prooi recht van voren
kunnen grijpen (OVB, 1985).

Bovenstaande vond ik ook  wel interessant. Ik had toch nogal wat missers afgelopen visdag. Je zag idd dat de baarzen soms naast de streamer gingen  zwemmen en dan een halve slag draaiden om de streamer te pakken. De langstelige haak kwam daarbij dus niet altijd in de bek terecht. Tijd om een een kortstelige haak te proberen. :)

Sjoerd

Plantje

Mooie vissen! Ja, die baarzen blijven schitterend!

En zo'n kennis document is ook erg handig. Eens een keer allemaal doorsnuffelen als ik in de trein naar het werk zit!

harlin

Quote from: sjoerd on October 16, 2014, 10:10:41
Het water bij jou lijkt ook mooi helder Harry.
Geeft toch altijd een extra dimensie aan het streamervissen.

gr Sjoerd
Quote from: sjoerd on October 16, 2014, 11:11:28
De nimf wil dan vaak niet afzinken of de haak pakt blad met het opnemen van de lijn. Ach  het hoort er nu eenmaal bij in de herfst. :)

Sjoerd
Sjoerd, streamertjes gebruik ik niet, wel een drijvende vlieg en daar boven een klein nimpfje.
Om het probleem blad te omzeilen gebruik ik een (tip)zinklijntje.
De grotere baars zit dieper (3meter).
Lijn over de bodem en het vliegje danst wat op en neer, en minder kans op blijven haken achter takken, fietsen of wat dan ook.
Verschillen mensen die met een werphengel staan kijken er van op dat je ze zo groot vangt.
Andere vliegvissers  knijpen er een extra loodje aan om meer op diepte te komen om aan de grotere baars te komen.
En dat kleine nimpfje pakt ook evengoed genoeg grotere.

Onderstaand een afgekloven vliegje wat ik o.a veel gebruik op de baars.








Vliegje
    is
  net
  geen
  1,5 cm

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Hidde

beetje oud topic om te kicken maar wat voor soort water vind je die baarzen? zelfde water als snoek of wat? ,, super moiie vissen en lekker fel maar heb ze in nl nog nooit gevangen...

sjoerd

Hidde , baars vind je eigenlijk in alle soorten water. Liefst wel een beetje helder water want het zijn wel zichtjagers. In de wintermaanden zijn ze goed te vangen in de havens en andere winterstekken voor witvis.

Sjoerd