vissen in de Ourthe tussen Hotton en Rendeux

Started by markpiet, August 26, 2013, 14:31:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

markpiet

Ik ben net terug van 2 weken vakantie met mijn gezin in de Ardennen. wij stonden op camping Parc La Clusure  in het plaatsje Grupont zo'n 10 km ten zuiden van Rochefort. deze camping is gelegen aan het riviertje l, Lomme. Hiervoor had ik mijn vlieghengel meegenomen.
vliegvissen doe ik nu sinds een aantal weken na het volgen van een introductiecursus in Reeuwijk. Na wat geoefend te hebben in de sloten bij mij in de buurt (Roelofarendsveen) was het nu dus zover. het echte werk in een rivier in de Ardennen. Helaas bij aankomst op de camping bleek gelijk al dat het vissen op de camping haast niet te doen was, behalve als je gaat voor een topvangst van kinderen in een luchtband. in 2 weken tijd heb ik in dit gedeelte van de L, Lomme niet meer vis gezien dan steeds dezelfde 3 kopvoorns.

Maar gelukkig was daar op 40 minuten rijden het riviertje de Ourthe. Ik had begrepen dat ik hiervoor ook alleen maar de Waalse akte nodig had dus ben ik maar op weg gegaan naar Hotton en vervolgens richting Rendeux gereden. Tussen Hotton en Rendeux een mooie plek gevonden om mijn auto te parkeren op de Rue de l, Ourthe direct aan het water. En nu maar eens zien of dat ik het aantal van 5 ruisvoorns in Nederland kon verbeteren.

Hoera het ging best goed. In 2 middagen een totaal van 4 kopvoorns en 8 gestippelde alvers. de grootste kopvoorn was 39 cm lang terwijl de alvers ongeveer 10 cm waren. Beide soorten waren nieuw voor mij. Ook mijn werptechniek gelijk verbeterd. Want het was mij al snel duidelijk dat het beter vissen was onder die overhangende bomen (kopvoorns). Hoewel midden in de stroming direct achter een stroomversnelling daar ging het ook wel goed (gestippelde alvers).

Helaas geen forellen of vlagzalmen gevangen. Wel heeft mijn vertrouwen in het vissen met de vlieg een enorme boost gekregen.
Al met al was het best een geslaagde (vis/gezin)vakantie.



[attachment deleted by admin]
groeten van Mark
><((((0>

Frank_Assen

Mooi verhaal! Leuke foto's

Een herkenbaar gevoel voor elke beginnende vliegvisser, denk ik...

Troutbuster

Quote from: Frank_Assen on August 26, 2013, 14:42:03
Mooi verhaal! Leuke foto's

Een herkenbaar gevoel voor elke beginnende vliegvisser, denk ik...

Herkenbaar voor elke vliegvisser op vakantie!! ;)
Leuk verslag, en toch nog gevangen ook! ::goodjob::

Gr

Jan
"Petri Heil"


Rossie69


Christof van den Berge

Leuk verslag!


Heb vorig jaar ook op dit stuk gevist, was ook mijn eerste keer op stromend water!
Zeer druk met kano`s toen, en ook geen forel of vlagzalm gezien daar!
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Inderk

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit