4 weken Noorwegen/Zweden (Lapland) 2019

Started by Twan, January 13, 2019, 17:30:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Twan


Jan

Neem aan dat je trip al helemaal vast ligt.
Wat mij daarbij opvalt is dat je wel heel veel van autorijden moet houden om op zoveel en min of meer vastliggende plaatsen te gaan vliegvissen..
De enige plaats die ik goed ken is behalve Hodalen de Korgen camping.
Ben bang dat dit voor vliegvissen een desillusie wordt.
Zelf zou ik wanneer ik helemaal naar de Lofoten zou willen een andere route kiezen, nl. langs de zg kustweg de FV 17. Wel een aantal pontjes maar een prachtige route die het rijden echt de moeite waard maakt en je passeert zalm en zeeforel rivieren waar je van zal staan te gapen. maar jouw keuzes lijken mij anders.
Zal even kijken of ik nog een stukje video van de Korgen camping en de rivier daar kan vinden en zal dan de link hier plaatsen.

Twan

Quote from: Jan on February 19, 2019, 21:29:57
Neem aan dat je trip al helemaal vast ligt.
Wat mij daarbij opvalt is dat je wel heel veel van autorijden moet houden om op zoveel en min of meer vastliggende plaatsen te gaan vliegvissen..
De enige plaats die ik goed ken is behalve Hodalen de Korgen camping.
Ben bang dat dit voor vliegvissen een desillusie wordt.
Zelf zou ik wanneer ik helemaal naar de Lofoten zou willen een andere route kiezen, nl. langs de zg kustweg de FV 17. Wel een aantal pontjes maar een prachtige route die het rijden echt de moeite waard maakt en je passeert zalm en zeeforel rivieren waar je van zal staan te gapen. maar jouw keuzes lijken mij anders.
Zal even kijken of ik nog een stukje video van de Korgen camping en de rivier daar kan vinden en zal dan de link hier plaatsen.

Ja alles is gepland en vastgelegd.

Auto rijden vind ik geen straf en al helemaal niet in zo'n mooie omgeving, maar het zijn idd veel km's.

Korgen camping hebben we geboekt puur om de lange rit te onderbreken om vanaf tolga niet in één keer naar de lofoten te rijden, maar we willen daar in 2 dagen naartoe rijden.

De kustweg FV17 is bekend. Deze hebben wel al eens gereden naar Bodø om daar de salstraumen te bevissen, dat was in 2017. Zeker mooie route, maar niet efficiënt. Dit duurt voor onze trip te lang. Het is altijd 5 uur langer rijden en een paar honderd voor ik dacht 7 extra veerboten.  Nu gaan we de poolcirkel een keer per auto passeren en niet met de boot  ;D

Input van de korgen camping is welkom. Als we tijd en energie hebben, dan kunnen we er avonds een lijntje strekken.

Jan

Had niet veel beelden van de rivier in Korgen meer uit 2004, maar hier heb ik ze even op Vimeo gezet:

https://vimeo.com/318304510

Twan


Hidde

vroeg me af waarom je via rechts terug gaat? ga je naar stockholm ofzo?
die rechterkant , helemaal onderin kan mij persoonlijk altijd wat minder bekoren..

hier is de boot ook weer geboekt.. verder niks gepland behalve dat we weer noordelijker willen dan we tot nu waren met de kids en vier weken hebben.
ammarnas moet sowieso wel te halen zijn , wellicht iets hoger nog.. en dan stukje noorwegen en weer via zweden terug..

Twan

Hoi hidde,

Wat bedoel je met de rechterkant?

Onze terug reis vanaf saxnas bedoel je?

Hidde

#32
idd , lijkt alsof je het rondje rechtsom terug doet.
als je in saxnas zit zit je ook dicht bij vilhelmina , leuke viswinkel daar met goed info. wel eens vrij gestaan in de buurt aan een rivier met een leuke vissessie waarin ik vlagzalm,baars en snoek aan de vlieg had.

daarnaast zou ik vanaf saxnas terug gaan via de stekkenjokk , mooie rit en mooie rivier waar je dan langs rijd.

Twan

Vanaf saxnas willen we in 2 dagen naar huis rijden. En google maps vertelt dat dit de snelste route is vandaar ;D

Hidde

#34
in 2 dgn naar huis...... :o ,
ik zou minder lang op kvennan gaan staan..

Twan


Hidde

gaat iig een supertrip worden lijkt me en door het lezen van je plannen en kijken vd filmpjes gaat het bij mij ook weer wat meer leven..
ook mijn plannen maar eens wat meer concreet gaan maken en kijken waar het vissen in de avond goed te combineren is met de wensen van mijn vriendin en de kleintjes (4 en 7).
misschien ook maar kijken of ik de mtb kan nemen om naar een visstek te komen vanaf een camping..

Twan

Even topic update! Iemand nog tips? Over een kleine 4 weken is het zover. Ik zal jullie hier op de hoogte houden tijdens onze vakantie!

Twan

We zijn weer terug. Bij deze een update. We hebben een erg goede (vis)vakantie gehad.

1.   Hodalen. Huis met boot aan de hodalen meren. 7 dagen vliegvissen in het gebied hodalen en op de glomma Kvennan fly Fishing zone. Glomma is hier bekend terrein voor ons en is een basis waar we beginnen met onze vliegvisvakantie.

Dit was top, ondanks sommige erg koude en onvoorspelbare dagen. Hele mooie hatch meegemaakt met 8 graden.

2.   Korgen camping. Zalm 1 dag. Hier zijn we nog nooit geweest.
Niet gevist.

3.   Lofoten (Ballstad). 3 dagen met boot op zee bodybuilden op zware vissen. En bij het huisje zeeforel proberen. Hier zijn we nog nooit geweest.

Dit was erg goed en mooie omgeving. Vele grote vissen.

4.   Vakkakoski camp. 4 dagen vliegvissen. Hier zijn we nog nooit geweest.
Dit was super. Heel veel vis gevangen en weinig hengeldruk.

5.   Piteälven (Georganiseerd door arctic mountain team). 4 dagen met kano en tent op pad om op de Piteälven te vliegvissen. Hier zijn we nog nooit geweest.
Wegens omstandigheden niet gevist.

6.   Ammarnäs. 4 dagen vliegvissen. Hier zijn we 2017 nog geweest, maar het water was 1 meter gestegen en hebben we niet kunnen vissen. (Staat ook hier op het forum)
Dit was ook top! Mooi vangsten, met een aantal 50+ vlagzalmen. Dit was wel één van de drukst bezette plek met vissers.

7.   Fiskecentrum/Kultsjögården in Saxnas. 3 dagen vliegvissen. Hier zijn we nog nooit geweest.
Niet heel veel en lang gevist, maar mooie omgeving met veel mogelijkheden en veelal (mooie) bruine forellen en Arctic Chars en ook wel wat plekken voor vlagzalm.