kinderen en vliegvissen

Started by bazookadude, May 19, 2015, 14:16:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bazookadude

hallo allemaal,

wat is jullie ervaring met het leren van vliegvissen aan kinderen, aangezien vliegvissen niet geheel zonder risico is.  mijn zoon wil graag dat ik hem het vliegvissen leer, maar hij is acht, of zal ik gewoon nog een paar jaar wachten?.

hannus

hallo Maarten,
k krijg vaker ouders met kinderen van die leeftijd op bezoek om een beginnerssetje samen te stellen. Ik heb  nog niet over narigheden gehoord. En voor mij overigens een leuke manier om met wat extra's het jeugdvissen te promoten.
vr. groet,
Hans.

maurice

gewoon doen Maarten.
Youri is toen ook ongeveer begonnen.
spelend leren werpen om de lijn weg te krijgen lukt dat redelijk,
klein droog vliegje er aan en als ze gaan vangen op een vijvertje gaat het steeds sneller.
moet wel zeggen dat Youri heel veel heeft gehad aan de lessen van Klaas.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Marco B

Mijn zoon was ietsje ouder (9 of 10) toen hij leerde werpen en dat ging prima. Ligt ook een beetje aan de motoriek of zo'n jochie er aan toe is. Gewoon (laten) proberen.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Plantje

Mijn dochtertje van 3 (bijna 4) wil regelmatig gaan vissen. Nu nog maar even met de vaste stok, maar ze wil me graag genoeg nadoen!

Ik zou zeggen: gewoon doen. Wat zijn de risico's die je ziet? Met een kleine droge vlieg of een klein nimfje en de juiste werptechniek (en bril natuurlijk!) moet het goed komen!

Chaisedieu

Als de wil aanwezig is altijd proberen. Wel de veiligheid, met name de ogen en omstanders, in acht nemen.
Cheers, Marten

dartmayor

Mijn oudste dochter was 6 toen ze voor het eerst ging werpen met de vlieghengel.
Ik heb haar wel eerst laten oefenen zonder vlieg.  ;D

Nu is ze 8 en helaas vind ze de vaste stok leuker.
Ze vang daar gewoon makkelijker vis mee.
Misschien komt het nog want ze vind het wel leuk en vliegjes maken doet ze ook al.
Ze zien er nog niet mooi en goed uit maar ze geniet er wel van.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

FSCHAMP

Ik zeg hoe vroeger hoe beter, kinderen krijgen gewoon alles veel sneller onder de knie. Ik was 14 jaar toen ik starte, mijn broer was 12 en hij kan stukken beter werpen dan mezelf ondanks dat hij veel minder vist dan mezelf en ik toch ook een stukje werpen en vissen.  Ik zie het ook bij ons in de club hoe jonge kinderen het werpen veel sneller oppikken en minder snel fouten leren tijdens het werpen.
Mijn dochter wordt 10 jaar en ik hoop dat ze van de zomer start met het vliegvissen, maar ze moet het zelf willen. Je mag ze niet pushen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

BV

Ideaal moment om kids iets te leren over verantwoordelijkheid:

Mijn zoon mag alleen werpen als hij een bril + pet + kap op heeft.
En laat ze dan maar klooien , fijn toch.

Bij zijn eerste vis riep ie luidskeels "ik heb raak gegooid"

Roel

Leuk topic!

Onze oudste van bijna 8 wil het ook graag leren. Vaste stok vindt hij saai, maar werphengel geweldig! Denk ook dat hij vliegvissen erg leuk zal vinden.

Neem je dan een kortere hengel? Of gewoon de 9ft?

bazookadude

dank je wel voor de reakties allemaal.

ik zat te denken om hem te laten beginnen met mijn #3,  is een mooi licht hengeltje, en kan hij dus mooi de aktie van de vis aanvoelen, nadat hij geoefent heeft natuurlijk.
is dat verstandig of liever wat zwaarder.

FSCHAMP

Ik zou opteren voor een lichte hengel een #3 of #4 en een lengte van zo'n 8 voet.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>