Funen april 2013, het verslag

Started by Troutbuster, April 17, 2013, 10:04:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Troutbuster

Broeders,

onze Funen trip zit er weer op helaas

Een mooi weekje vlieg(spin)vissen op zeeforel werd maanden van te voren gepland, om uiteindelijk maandagavond 08-04-13 vanuit Zierikzee te vertrekken richting Funen. (Faaborg, Bojden)
Een 8 koppig gezelschap, bestaande uit;

René, Hans, William, Edwin, Gerrit, Walter, Theo en ik

Na wat problemen met de auto van Edwin, uiteindelijk dinsdagmiddag aangekomen op de camping waar we begonnen de spullen uit te laden.
Na een stevige maaltijd, VISSEN!!!
Voor de camping een mooie stek met niet al te diep water welke volgens de "insiders" altijd goed zou zijn voor een paar vissen!







Door de lang aanhoudende winterkou hadden we weinig hoop op goede resultaten maar "je bent er, dus vissen maar"
Een straffe noorden wind en maar een paar graden boven het vriespunt maakte het een zeer koude start van ons vistripje

Doorvissen tot het donker met alle 8 vissers (5 vliegvissers en 3 man met spinner/lepel) leverde geen enkele aanbeet op!
Morgen beter!!

Woensdag met 6 man gestart op de stek Helnaes bij de vuurtoren



(Edwin en Gerrit waren op pad om de gerepareerde auto op te halen en een nieuw waadpak voor Gerrit te "scoren" want die bleek bij de eerste vissessie een nat kruis  ;) te hebben!)

Het was droog, maar daar was alles mee gezegt!
Een koude NoordOosten wind maakte het vissen niet gemakkelijk
De stek bij de vuurtoren leverde helaas, op een enkele volger na, wederom geen vis op.
's middags uit het wind(je) bij Knolden in een heuse "blizzard" staan vissen, dikke sneeuwvlokken en een temp. net boven 0º maakte vissen nagenoeg onmogelijk en je raad het al, iedereen bleef visloos :(

Donderdag stond de stek Husby Strand op het programma.
Altijd goed voor een paar vissen, doorgaans wat kleintjes maar ook kans op grotere forel was de opmerking van de doorgewinterde Funen Gangers!
Al snel kwam eindelijk de verlossende kreet "VIS" en René bleek een mooie 58 cm forel gehaakt te hebben op de lepel!!
Niet veel later haakte William de eerste op de vlieg, en "we" waren los!!
De middag sessie besloten we door te vissen op Husby en dat was een goede beslissing bleek later
Ik haakte mijn eerste Zeeforel, en ook Gerrit pakte er een!
Het bleek een goede stek te zijn want achter elkaar haakte ik 5 mooie forellen varierend van 35 cm tot tegen de 60 cm, nagenoeg allemaal op dezelfde plek!
Er waren nog een paar vissers visloos, maar de trend was gezet en "we" waren van die akelige 0 af!!
's avonds nog ff nabij de camping een poging gedaan, maar helaas nog steeds een visloze stek aldaar, terwijl de voorgaande jaren deze stek altijd wel een paar vissen opleverde!! (te koud??)
Vrijdag besloten we omdat de wind draaiende was, naar Tarup aan de oostkant van Funen te gaan.
Helaas, geen succes!!
Ik ving er een van 42 cm maar dat was het!
Een schamel resultaat met 8 man!



Deze forel had zijn of haar strot helemaal vol met zandspiering, dus 's avonds achter de vice gekropen om wat creaties te maken.

Ook nu was het noppes op de avondstek nabij de camping, maar we bleven het proberen (moet toch eens gaan lukken!!)

Vanwege de voorgaande goede resultaten op Husby strand, zaterdag weer naar deze stek getogen.
William was als eerste aan de beurt en haakte een paar gave exemplaren (52 cm) op de vlieg
René had een paar lossers en volgers en s'middags bij het liggen van de wind, spotte ik een groepje azende forellen, een kleine 40 meter rechts van mijn stek!
"Die zijn het haasje" riep ik en waadde omzichtig richting het azende groepje forellen!
Aan de leader een Polar Magnus met oranje front hackle, en de eerste worp was meteen raak!
Een klein forelletje van ca. 35 cm vergreep zich aan de Magnus!
Snel onthaakt want het groepje bleef actief!
2e worp weer raak en nu een mooie 43'er
Schepnet niet gebruit en snel in het water onthaakt, want er zaten er nog meer!!
3e worp, meteen weer bingo!! wat een topstekkie!!
3 vissen in amper 5 minuten!! ;D ;D ;D



Daarna volgden nog 2 mooie forellen en toen was het op!!

's avonds, bijna tegen beter weten in, toch nog ff bij de camping gevist maar.... juist noppes!!



Zondag, de laatste visdag op Funen, waren de temperaturen wat aangenamer!!
Niet zo warm als op dat moment in Nederland, maar toch een stuk beter dan de kou die we eerder die week hadden.
Besloten om toch nog ff bij Helnaes te kijken.
Het was er druk met (vlieg)vissers, maar toch ff geprobeert!
Geen respons, en een local vertelde ons dat vliegvissen op deze stek kansloos was!!
Wat te doen??
Een verre stek aanrijden was het eerste plan, maar omwille van de eerdere goede vangsten weer maar naar Husby gereden.
Een goed plan!
William was weer de eerste die vis op de vlieg kreeg en ook Gerrit was succesvol
Toch was de "sjeu" er een beetje uit!
Bij de vis, maar zeker bij ons, want zo een week gaat niet in je "kouwe kleren" zitten en de vermoeidheid begon parten te spelen
Op een gegeven moment haakte Gerrit een mooie 57'er



Edwin, die nog de hele week visloos was, had de vliegvismoed al diep in de schoenen.
Op de terugweg richting de auto's kwamen we langs William die riep, "hier nog ff proberen"!! "Ik pak er net weer 2" !!
Op een paar aanbeten geen respons voor mij, maar in de laatste 5 minuten haakte Edwin zijn eerste vis van de week!
Edwin helemaal happy met zijn eerste Zeeforel van 47 cm!!
De aanhouder wint!!
Een mooie afsluiting van een koud maar zeer gaaf Zeeforelweekje

Maandagochtend tijdens het inpakken was het 20º !!





Mooie strak blauwe lucht en zeer aangenaam, maar tsja... we moesten naar huis helaas!

Zeeforelvissen op Funen?? Jaaaaaaaaaaaaaa..........

Gr

Jan
"Petri Heil"


Heintje Davids

Leuk verslagje Jan. Geeft een beetje aan hoe zeeforelvisserij vaak is: taai en niet voor watjes. Enne, 11 stuks is helemaal niet slecht. En pas op hé, want zeeforel vissen is zo verslavend als de pest. Voor je het weet wil je weer terug  ;)

Ron


johannes


Gert

Mooi hoor Jan. De eerste echte trip zit er dus al weer op.

Groet,
Gert

maurice

mooi jan, bedankt voor het delen
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Jan Damman

Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Christof van den Berge

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

bronco billy

Mooi verslag Jan . Het is wel iets bijzonders, vissen in het "noorden".

grtjs

Koen


Plantje

In overleg met Jan even aangepast, zodat de foto's in het topic komen in plaats van als hyperlink.

Pssst...Jan, je had er én [ img] tags omheen staan én [ url] tags.  :-X

Bone F

Nou Jan een weekje om in te lijsten! Heeft wel iets vissen in een halve sneeuwstorm komt me bekend voor. Funen blijft toch altijd een beetje een loterij.

HappyFisherman

Weer een verslaving er bij Jan :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

peter

mooi verhaal en foto's  jan

ben je al weer opgewarmd ????
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

Gerrit72



Jan een mooi verhaal!
Wat een avontuur. Jullie kregen ze niet cadeau,
mooi dat doorzetten toch vis binnenbracht.
Mooie wereld daar...
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Zeenimf

Mooi verslag Jan,

Slechte weersomstandigheden ,maar gelukkig werd de moeite beloond met toch nog mooie vissen . ::top::

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

Bert J.

Lekker om te lezen. Mooi dat jullie gevangen hebben.

Onze jaarlijkse fünen-trip ging dit jaar niet door, helaas. Ik was er niet eens zo rouwig om, gezien de temperaturen van dit voorjaar. Maar Hein, onze mede Denemarken-ganger, was wel in z'n uppie die kant op gereden, deze week.
Dick, kreeg gisteren een sms-je van hem dat ie lekker aan het vangen was. Hij had er al 17!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

A{b}r{a}xa{s}

nieuwe verslaving er bij Jan ? :)

Troutbuster

Ja!!!!
Echt rete gaaf dat zeeforel vissen!!

Als je bedenkt dat "wij" wedstrijdvissers met 60 man op een afgesloten forellenputje als de Kool, vorige week zondag zeer slecht hebben gevangen, en dat de nr 1, maar 3 vissen had, en ik vorige week in een inmens groot water, op zee, 3 zeeforellen in 5 minuten haakte....

Tsja.... verslavend leuk!!

(waadstok niet gebruikt, komt z.s.m. retour!)

Gr

Jan
"Petri Heil"


A{b}r{a}xa{s}

en mooie, wilde vissen....dat blijft toch mooier denk


::offtopic:: ik ga komende week kaartjes halen voor de beek... kun je daar ook weer legaal vissen :)


peter

Hee Bas is ook wel weer leuk   toch
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

RonKeiko

Hallo,

Ik vertrek nu zaterdag met nog 2 vrienden riching Funen.
Vorig jaar in Ristinge was het niet slecht, nu gaan we boven Middelfart eens proberen.
Hou jullie op de hoogte.

Tot Later,

Sieger

Mooi verslag Jan, dank je voor het delen....

En heel veel plezier Ronny.... tijdje niet gezien... wordt tijd om weer eens bij te praten... ;)


Sieger

Troutbuster

Tight Lines Ronny!!

Vergeet de Polar Magnus niet (haak 8 2x lang)
Oranje Front Hackle was favo!!

Succes daar!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


BV

Hey Jan,

Waar heb jij mee gevist en wat raad je aan :  een drijvende lijn of een intermedium lijn?