roadtrip

Started by kelt, March 10, 2014, 11:01:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kelt

beste visser.

ik ga met een maat van mij de maand augustus een rondreizen door denemarken noorwegen en zweden.

hebben hier mensen misschien tips waar en met wat je het beste zou kunnen vissen in de buurt van oslo of stockholm.


maurice

Met een hengel  ;D

Waar wil je op vissen?
Welke # hengels wil je mee nemen?


Kijk eens na de verslagen van Johannes & Rena kom je al een stuk verder mee.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

kelt

ja natuurlijk met de hengel een #5-6

en wil graag vissen op forel en of zalm.

Gert

Ik ben geen ervaren Noorwegenganger, en in Zweden ben ik nog nooit geweest, maar in het zoute water langs de kust kun je ook leuk vissen. Pollak en koolvis is altijd wel te vangen, ook vanaf de kant (geen hele grote meestal), en als je geluk hebt ook makreel. Geeft een mooie sport aan een #6.

Groet,
Gert

sjoerd

Quote from: Gert on March 10, 2014, 22:41:27
Ik ben geen ervaren Noorwegenganger, en in Zweden ben ik nog nooit geweest, maar in het zoute water langs de kust kun je ook leuk vissen. Pollak en koolvis is altijd wel te vangen, ook vanaf de kant (geen hele grote meestal), en als je geluk hebt ook makreel. Geeft een mooie sport aan een #6.

Groet,
Gert

met een zesje op pollack en co??? Je zult minstens een 8 hengel moeten hebben om ze uit het kelp weg te houden, Enne geen grote pollacken vanaf de kant? Vissen tot 70 cm zijn best mogelijk hoor en die houdt je echt niet met een 6!! Die zijn loeisterk.
Hoe meer aan de oceaankant hoe groter de vis en betere mogelijkheden.

Sjoerd

Heintje Davids

Met een #6 op pollak is inderdaad een beetje optimistisch.
Wanneer de aan de Zweedse en Noorse kust bent, kun je in ieder geval altijd je geluk beproeven op zeeforel. Aan de Baltische kust (Scheretuinen) zwemmen naast zeeforel ook forse snoeken, hoewel ik denk dat je niet in een gunstige periode daar bent. Als je toch van plan bent om zoveel kilometers te maken vraag ik me sowieso af waarom je eerst helemaal richting Stockholm wilt rijden en dan vervolgens richting Oslo. Ik zou er denk ik voor kiezen om meteen de kant van Oslo te kiezen en dan even een paar honderd kilometer door te rijden waar je kilometers aan mooie rivieren vol vlagzalm en forel tot je beschikking hebt.

Just my 2 cents

Gert

Quote from: Heintje Davids on March 11, 2014, 13:27:15
Met een #6 op pollak is inderdaad een beetje optimistisch.

Ik ving ze onder de kant niet groter dan 35 cm, dus vond ik een #6 ruim voldoende....
(En met een werphengeltje en een spinnertje of lepeltje, maar dat is dus off topic).
Met een bootje een eind uit de kant vingen we ze een stuk groter. Ook af en toe een gul.

Zelfde in Schotland (Isle of Skye): met de vliegenhengel was elke worp raak, maar alleen kleine koolvisjes en pollaks. Voor het grote werk stonden de locals met serieus werk (werphengels) zo ver mogelijk te smijten.

kelt

bedankt voor de informatie.

gert mag ik vragen met wat voor leader je gebruikt hoeveel honderste?
en tips met wat voor vliegjes je zoals gebruikte?


Gert

Voor die vissen van max. 35 cm is 0,20 dik zat. Zoals Sjoerd al opmerkte over die kelp: dat is taai spul. Als je daar met je streamer in vast komt te zitten ben je blij dat je de boel nog stuk kunt trekken. Wordt met 0,30 of dikker knap lastig.

Ik had in Noorwegen een drijvende lijn en een zinkende leader om een beetje op diepte te komen. In Schotland destijds viste ik gewoon net onder de oppervalkte. Water is meestal kraakhelder, dus je kunt redelijk zien waar je moet vissen qua rotsen en kelp. Rond de rotsen is het water zuurstofrijk, en daar zit ook de meeste vis heb ik geleerd.

Als vlieg: gewoon elk willekeurig streamertje, van 3 tot 10 cm of zo. Als het maar beweegt had ik het idee.
Maar goed, het was geen visvakantie, dus ik maakte er ook niet al te veel werk van.

En helaas had ik op dit moment geen hengel bij de hand: