Folla bij Grimsbu

Started by Cornico, May 29, 2013, 19:13:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cornico

 ::delete::

Rena

#1
Hei Maarten,

Ik kan je niet specifiek helpen met de Folla omdat ik er niet heb gevist.
Wel hoor ik hier goede berichten over, ik ga er als het seizoen begonnen is, kijken hoe het daar is.
In Hodalen heb ik wel gevist, het is daar goed vissen.
Het is maar de vraag in het geval van Drengen of de hoge(re) prijs voor een vergunning betere ervaring geeft.
Voor mij zou dit niet het geval zijn, ik zo dan in andere meren proberen, maar dit is persoonlijk.
Drengen is goed bewaadbaar en daarom wellicht fly only gemaakt, er zijn echter vele meren in de regio met grote vlagzalm en forel die uitstekend zijn te bevissen.
Over het algemeen wel met een kajak of een bellyboot.

Fly only zones zijn na een aantal jaren productiever en hebben een groter aandeel grote vissen.
Een en ander is wel afhankelijk van de rest van het aangesloten water, vissen migreren en blijven niet in de fly only zone.
Fly only zones in Noorwegen werken vooral goed voor vlagzalm, de resultaten voor forel zijn over het algemeen minder.
Bekende zones zijn Gjerfloen in Trysil en Kvennan in Tynset die zeer goed vlagzalm vissen geven.

Na een aantal jaren van strenge regulering is de Rena een rivier met zeer grote vlagzalmen en forellen.
De fly only zone is een deel met een rijk insecten leven, goede mogelijkheden en grote vis.
Deze zone is inbegrepen in een algemene vergunning, er worden geen speciale vergunningen uitgegeven.

Of ze het extra geld waard zijn? Dat hangt af van je persoonlijke wensen, tijd die je hebt en kennis die je hebt.
WIl je niet zoeken naar een stek en gewoon lekker vissen met maximale kansen, dan heb je in een fly only zone goede mogelijkheden.
Voor avontuurlijk vissen en zoeken naar stekken buiten de gebaande paden is dit geen alternatief.

Al met al denk ik dat fly only zones een goede aanvulling zijn op het aanbod.

Succes TL

Rena

Of dit een project van Hein is weet ik niet, ik zal eens navragen bij Gudmund van Fishspot.

Het stempel "fly only" staat voor "meer geld".
Grondeigenaren doen hier dus graag aan mee als ze denken meer te kunnen verdienen...
... of dit ook zo is?! Ik weet het niet...

Ik ben blij dat ik een speciale (gesponsorde) vergunning heb en in veel wateren kan vissen in Hedmark.
Dit geeft me de mogelijkheid om veel wateren te proberen en veel ervaring op te doen.
Ook erg leuk om onderweg even te pauseren en een half uurtje te vissen.

TL

Heintje Davids

Fly Only betekent inderdaad meestal meer geld kwijt voor je vergunning, maar soms ook door goede extra maatregelen rond het meenemen van vis, een betere visstand. Maar meestal helaas ook duurder. Kijk maar naar het verschil in vergunningen van Kvennan en Koppang. Nu heb ik begrepen dat je het nog niet eens zo makkelijk voor elkaar krijgt om een stuk water Fly Only te maken. Volgens mij is Edward daar bij Koppang ook wel eens over bezig geweest maar stuitte het op heel veel verzet van de lokale bevolking.

Rena

Het zijn grondeigenaren die het eens moeten worden over de stukken rivier die zij bezitten.
Sommigen zijn makkelijk en zien het voordeel van een collectief, anderen gooien de kont tegen de krib en zeggen nee.

Gelukkig zijn er, voor ons sportvissers, veel grondeigenaren die gezamenlijk een vergunning uitgeven voor bv een rivier in een gemeente.
In Rena en vele andere gemeentes is dit goed gelukt.
Soms kun je in een gemeente vissen in een hele rivier, behalve vanaf paal X to brug Y.
Deze eigenaar doet dan niet mee...

Als het aankomt op "fly only", komt er ook nog eens een deel cultuur bij.
De Noor heeft altijd kunnen vissen overal zonder restricties en vissen doen we voor de pot!
Vooral bij de oudere garde leeft dit heel erg en zij zijn vaak tegen.



Koen

hmjah, wat is duur he, iedereen zegt dat Duitsland zo goedkoop is, maar 10 euro per dag voor een over bevist stukje rivier en dat is nog steeds 70 euro per week terwijl ik voor een stuk glomma Kvennan en Eidsfossen 110 euro per week betaalde (jaar vergunning was goedkoper geweest) en ik heb er 3 weken gestaan. Samen is dat denk ik zo'n 10 tot 12 km aan rivier wat ik niet eens helemaal gezien heb in die drie weken. Onder, volgens de lokalen dan, slechte omstandigheden heb ik daar behoorlijk leuk gevangen (10 tot 20 per dag) en ik ben nog maar een beginner (50+ is normaal zeggen ze  :o )  Streameren en natte vlieg heb ik niet eens gedaan omdat ik niet goed wist hoe dat moest, nymphen heb ik alleen met het hele hoge water gedaan dus ja, ik had veel meer kunnen vangen.

tis maar net wat de gek er voor geeft denk ik. ik hoop komende zomer iig meer te proberen en wat uitstapjes te maken naar ander water :)

Hein uut Deventer

#6
Ik volg dit forum al een tijdje, en aangezien mijn naam wordt genoemd vind ik het wel tijd om ook eens te reageren.

Voor wat betreft de Folla is het misschien van belang te weten dat in de bovenloop een oude mijn chemicaliën lekt in de rivier, en er een milieurampje dreigt. Er is vis aanwezig, maar alleen volwassen vis, er wordt niet gepaaid schijnt het. De Grimsa is een prachtig klein riviertje met veelbelovende mogelijkheden, maar heeft nog een paar jaar nodig. Er zijn weinig diepe pools, met de lage temperaturen in de winter en de mogelijke ijsgang in het voorjaar (zoals dit jaar) heeft forel en vlagzalm het maar moeilijk met overleven.

Fishspot : wat voor vliegvissers belangrijk zou kunnen zijn, is dat de "grayling zones" allemaal stukken water zijn die op een behoorlijke manier beheerd worden, en waar je als vliegvissende tourist er van uit mag gaan dat je echt op behoorlijk water staat te vissen. Laten we wel zijn, Noorwegen is ruim bedeeld met prachtige rivieren, beekjes en meren, maar of er nou overal zoveel vis zit mag je je afvragen. De goede plekken worden door velen angstvallig geheim gehouden (ik weet er ook wel een paar...) Als er een groep vissermannen met mandjes in de weken voor jou heeft gevist moet je niet raar staan te kijken als je alleen wat klein spul pakt. Als je helemaal pech hebt en je bent er in dezelfde tijd kun je getuige zijn van slachtpartijen, en ik heb daar altijd verschrikkelijk de pest aan gehad.

Mijn redenen om een fly only in de Glomma te beginnen waren dan ook te proberen de "potvissers" te ontmoedigen - er is nog genoeg water voor hun, de fly zones zijn maar een fractie van het de mogelijkheden - en om de "catch and freeze" cultuur op de camping te beëindigen. ik heb daar bepaald niet alleen maar vrienden mee gemaakt, maar dat kan me niet schelen.

Waar ik ook graag op wil reageren is de vraag of het nu wel zo zinvol is, zo'n beschermde zone, de vis migreert immers. In veel rivieren is dat inderdaad zo, en in meren natuurlijk ook, maar in rivieren als de Rena en de Glomma bij mij is het echt anders. Hier in de Glomma speelt de Eidsfossen waterval een belangrijke rol, het blijkt dat er maar weinig vis stroomop over de waterval gaat. Ze kunnen dat makkelijk, natuurlijk, ik heb zat kleine vlagzalm in alle delen van de falls gevangen. Maar ze doen het niet. Waarom niet ? Misschien is de voedselrijkheid van "mijn" stuk zodanig dat de vis geen noodzaak heeft om massaal door te trekken. Er is sprake van dat er een powerplant in de Glomma gebouwd gaat worden, net boven Tolga, en daar is een milieu effect rapportage over gemaakt door het Noorse bureau NINA. Als riverkeeper heb ik nauw samengewerkt met de onderzoekers, en ik heb veel van hun geleerd over het gedrag van forel en vlagzalm. Een van de onderzoeks methoden was het radio taggen van de vis, vervolgens is een jaar lang periodiek langs de rivier gepeild waar de met zendertjes uitgeruste vissen waren. Tot grote verrassing van de biologen is gebleken dat een verwaarloosbaar klein percentage van de vis uit de zone vertrokken was - stroomop of stroomaf. Het overgrote merendeel bleef in een straal van ca 500 meter. Er is engels onderzoek met dezelfde conclusie.
In de Noorse rivier de Lagen (1 dal naar het westen) is het totaal anders, daar hebben de biologen met dezelfde methode vastgesteld dat - vooral de vlagzalm - jaarlijks tot 30 km kan trekken. Het rapport van NINA is online - in het Noors natuurlijk - maar dankzij Google translate kan een ieder mijn beweringen checken.

Hein uut Deventer, maar zomers in Noorwegen  :)

HappyFisherman

Kijk, da's nog eens een eerste post ;)

Ik ben benieuwd of ze nog gaan onderzoeken hoe het kan komen dat de ene populatie standvastig is en een andere niet.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hein uut Deventer

Hoi Marten,

Wat ik weet van de Rena en vlagzalm migratie is het volgende : vele jaren terug toen er nog geen dammen in de Glomma waren zou de grote vlagzalm uit de Rena
de glomma opzwemmen en paaien net onder de Eidsfossen, over de weg zou dit een afstand zijn van ruim 150 km ... Dit was een populair verhaal, en het wordt nog steeds graag door locale vissers verteld. Toen ik de hoofdbioloog van NINA, Jon M. vroeg wat hij van deze legende vond, haalde hij zijn schouders erover op en vertelde me dat er nooit bewijs voor gevonden is dat dit in enige mate vroeger gebeurde. Natuurlijk zijn er individuen die grote afstanden afleggen, ik weet nog dat ik in de jaren 90 van de vorige eeuw regelmatig vlagzalm ving met zo'n klein tagje in de rug, waar een nummer op stond. Na het inzenden van zo'n nummer kreeg je dan een verslagje van de instantie die zich met het onderzoek bezig hield, later heb ik raporten gelezen waarin inderdaad forellen en vlagzalmen werden genoemd die tussen de 50 en 100 km stroomop gezwommen waren, maar dan zat er nogal wat tijd tussen de merkdatum en de vangstdatum: zo uit m'n hoofd 1,5 jaar. Dat is wat anders dan een "paairun" die voor de vlagzalm in de lente zou moeten plaatsvinden.

Fly only zone Drengen : ik heb daar in zoverre mee te maken gehad dat ik heb geadviseerd om dit stuk te kiezen, omdat het makkelijk bereikbaar is en omdat je er prima kunt waden en dus ook werpen. Voor vissermannen die daar heen willen, een tip: pas op bij de kleine instroompjes aan de westkant van het meer, je zakt daar makkelijk weg in wat lijkt op drijfzand - ik spreek uit ervaring  ;)
De visstand is goed, maar zoals Peter ook al zei, er zijn vele goede plekken te vinden in de meren van Hodalen. Als je niet zoveel tijd hebt om alles uit te zoeken, is Drengen een prima keus.
Een van de redenen om Drengel een fly only zone te geven is dat er dus niet meer met netten gevist mag worden door de locals, en dat doet de visstand bepaald goed. en andere reden is dat men hier inziet dat vliegvissers een goede doelgroep zijn en dat er wat valt te verdienen. Maak je vooral geen illusies over hoe de Noren hier aankijken tegen wild en vis: dat moet geoogst, als ware het een akker. sterker nog, men is ervan overtuigd dat je vis moet wegvangen, anders hou je alleen maar kleine vis over. Als ik dan vraag hoe de situatie zou zijn als er helemaal niet gevist zou worden door mensen, en je dus een natuurlijke situatie met een natuurlijk visbestand zou hebben, kijkt men me alleen wat glazig aan. Begrippen als "duurzaamheid" zijn nog maar nauwelijks actueel in deze binnenlanden. Ik denk dat het succes van mijn project de mensen hier in de omgeving heeft doen besluiten ook iets te proberen, en het kan natuurlijk helemaal geen kwaad een klein deeltje van al die meren fly only te maken.

Daar hangt wel een prijskaartje aan, de vergunningen zijn een stuk duurder, mijn persoonlijke mening is dat er zones zijn die wel erg voortvarend te werk gaan met hun prijzen. Van de andere kant gaat het natuurlijk erg goed met de economie hier in Noorwegen, de mensen zijn steenrijk, prijzen worden gemaakt voor de Noorse portemonnee, en de grondeigenaren die ook beschikken over de visrechten begrijpen niet waarom je voor een dag vissen op een prachtige plek met een goed visbestand minder zou mogen vragen als voor een avondje naar de bioscoop. Ik kan daar met goed fatsoen weinig tegenin brengen, en ik denk dat het vissen hier in Noorwegen wel erg goedkoop was in het verleden. Wat locals ook niet begrijpen is dat een vissende tourist wel 1000 euro kan uitgeven voor benzine om hier te komen, maar niet 25 euro voor een vergunning.

Nordersjoen - snoek zone : dit is min of meer een experiment, men wil kijken of er dan speciale snoekvissers op af komen. En men wil de (grote) snoek beschermen tegen die netten vissers. ik vind het een prima initiatief. De regels zijn zo, dat als je een vergunning koopt voor de fly zone, dan mag je overal met die vergunning in de meren vissen, ook in de snoek zone.

En nee, ik werk niet op de camping, en voor de duidelijkheid: de camping heeft ook niets te maken met mijn project. Het enige wat we delen is de naam Kvennan (wat overigens "Molenbeek" betekent, vrij vertaald)

ik vind het leuk om mijn kennis, of wat ik meen te weten, met jullie te delen dus als je meer wilt weten - shoot !

vriendelijke groet, Hein

Hein uut Deventer

Ja. Je hebt gelijk. Bedankt voor de tip en een goede en visrijke vakantie gewenst !
zullen we van de winter nog eens afspreken bij Elshof ?

see you, Hein

Gerrit72



Misschien moeten we wat vaker namen noemen
(Dan komen lurkers weer in beeld ;D)

Hein, een mooie uiteenzetting van jouw kennis, klasse!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Heintje Davids

Quote from: HappyFisherman on May 31, 2013, 08:14:42
Kijk, da's nog eens een eerste post ;)

2e Post was zo mogelijk nog indrukwekkender  :)

Mooie informatie van zowel Peter als Hein. Hoop op meer want binnenkort zal ik ook wel weer in die contreien te vinden zijn. En misschien kom ik Marten dan ook eens in het 'echt' tegen! 

DocSalmo

Verleden jaar was ik ergens de eerste of de tweede week van augustus nabij de Glomma, maar het water stond toen veel hoger dan normaal.  En gekleurd natuurlijk.  Trysil was net hetzelfde.  Rena ook.

De Folla (zijrivier van Glomma) was ook niet echt bevisbaar, zei Geir Kjensmo ons.  En toen we ter plekke gingen kijken, bleek dat ie gelijk had.  Maar het zag er wel een mooie rivier uit hoor!

Uiteindelijk hebben we dan voor 3 of 4 dagen een vergunning genomen op de Grimsa (zijrivier van de Folla).  Prachtig in het wild gecampeerd.  Maar helaas geen schub gevangen.  Nochtans was het water heel helder, want de Grimsa heeft weinig last van regenval.  En wij zijn toch wel doorwinterde Glomma-gangers die op andere momenten veel vlagzalmen weten te verschalken.  Maar bon, verleden jaar lukte het echt niet.

De vrouw van de sportwinkel in Grimsbu wist ons te vertellen dat haar man niet ging vissen omdat het water te koud was...  Was dat misschien de reden dat wij niets vingen?

Rena

Koud water is een mogelijke oorzaak.
Op dit moment is mijn "thuis" rivier nog steeds erg koud in vergelijking met andere jaren.
Het resultaat is dat er nauwelijks vissen stijgen of te vinden zijn op de hotspots.
De rivier is een zijrivier van de Rena die ik bevis voordat de "grote" rivieren in gang komen.

In de zomer is het in de Rena merkbaar als de wind uit de verkeerde richting waait, er komt dan koud water in ipv relatief warm oppervlakte water.
Er zijn dan merkbaar minder hatches en rizes.

De Glomma is op dit moment nog hoog en troebel, maar het ziet er naar uit dat dit aan de beterende hand is.