Montage.

Started by Mark meijer, January 27, 2013, 13:55:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mark meijer

Ik ben helemaal de kluts kwijt kwa montages.
Als ik op google intyp "vliegvis montages" dan zie ik allemaal aparte tendem montages.
Wat is nou de basis montage van een vliegenlijn?
Reel-Hengel-Vliegenlijn-.......?-........?
Ik hoop niet dat ik een super domme vraag stel maar ik kon het niet vinden!
Ik hoop dat er iemand in de buurt woont die mij kan helpen in het gesloten seizoen voor roofvis.

Bedankt mark

Hilco

Als je wat vollediger bent met het invullen van je persoonsgegevens in je profiel kunnen andere forumleden zien wie je bent en waar je woont.
Nu kan niemand zien of ze bij je in de buurt wonen.

Er wordt veel met een "tandem" montage gevist, maar dat vergt wel wat werptechniek omdat de boel wat snel in de knoop gaat.

op zich is er prima te vissen met 1 vlieg of nimf an het uiteinde van je lijn.
De opbouw vanaf je reel gezien is dan vliegenlijn - leader- tippet.

de leader kan een dikker stuk nylon zijn va bijv. 16/100
de tippet kan bijv 10/100 zijn m et daaraan je vlieg of nimf geknoopt.

door het steeds dunner worden van je montage kan de boel goed uitrollen bij de worp.

vergeet niet dat een hoop vliegvis termen in het engels zijn , ook de nedelandse vissers gebruiken veel "jargon"

flyline -leader -tippet - fly/nymph  falsecasten -casten -strippen -striken -landen 

Mark meijer

Oke dank u wel dat heldert het weer een beetje op.

Ik heb me profiel aangepast.

Ik zou nog wat op internet zoeken over de dikte van de leader en de tippet en voor welke vis die geschikt is.
En met welke knoop ik dat het best kan monteren.

Want ik wil graag op brasem en winde vissen.

Mvg mark

HappyFisherman

Het boek 'Vliegen Vangen Vissen' van Henk Peeters is leuk om te lezen en heel praktisch voor de beginnende vliegvisser. Vast wel te vinden op visboeken.nl.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Mark meijer

Ik heb dat boek niet gevonden.

Mark meijer

Ik zou het graag willen kopen maar dan is mijn budget weg voor het vliegvissen zelf  ;D

Mark meijer

Owjah daar kan ik ook nog doen !
Ik zal maandag is gaan zoeken wat ze daar allemaal voor vliegvis boeken hebben.



Mvg mark

Mark meijer

Een hengel heb ik al +reel en lijn.
Maar ik wil betere lijn en dan nog een setje leaders en tippet en mischien nog eencpaar vliegjes.


Mvg mark

Mark meijer

Ik ben al aan het kijken bij amfishingtackle.com voor lijn en leader loops en ik heb al een paar vliegen  ;D
Als mensen wat begin spulletjes willen sponseren heel graag natuurlijk  ;D.

Ik zie ook leaders die al heel dun eindigen en dat wordt aangegeven met X heb ik al gezien heb je dan ook nog tippet nodig?

Mvg mark

Mark meijer

Oke is goed dat zal ik doen.
welke leader raden jullie aan?
Hoeveel honderdste tippet gebruiken jullie voor brasem en winde?
Sorry dat ik zo veel vraag, bedankt.

Mvg mark

catchem

De dikte van je tippet hangt niet alleen af van de vis die je gaat belagen. De grootte van je vlieg en type vleugels kunnen ervoor zorgen dat je leader gaat krullen. Hoe groter de vlieg hoe dikker de leader moet zijn. Meestal gebruik ik 0.14, als ik ga nymphen soms dunner (dan zinkt de nymph sneller), met een droge vlieg soms dikker tegen het tollen van de vlieg.

Er zijn wel sites met info te vinden, ik probeer bij de vlieg te onthouden welke dikte ik gebruik, want het hangt ook wel van het soort vlieg af.

http://www.vnv.nu/admin/modules/sites/site.php?id=0&item=5&item_id=48c129b984580
http://www.letsflyfish.com/fishing_flies_fly_lines.htm


Mark meijer

Dank jullie wel ik zal dit zeker gaan gebruiken.

Mvg mark

Hilco

Quote from: tukkerrutger on January 27, 2013, 17:47:20
je kunt trouwens ook ff rond vragen ofer bij jou in de buurt een  vliegvisser woont, zo leer je het allemaal veel makkelijker om met hem met te gaan.

goed idee  :P

Quote from: Mark meijer on January 27, 2013, 13:55:27

Ik hoop dat er iemand in de buurt woont die mij kan helpen in het gesloten seizoen voor roofvis.

Bedankt mark

tukkerrutger

o haha sorry, niet gezien.

Koen

Quote from: catchem on January 27, 2013, 17:26:38
De dikte van je tippet hangt niet alleen af van de vis die je gaat belagen. De grootte van je vlieg en type vleugels kunnen ervoor zorgen dat je leader gaat krullen. Hoe groter de vlieg hoe dikker de leader moet zijn. Meestal gebruik ik 0.14, als ik ga nymphen soms dunner (dan zinkt de nymph sneller), met een droge vlieg soms dikker tegen het tollen van de vlieg.

Er zijn wel sites met info te vinden, ik probeer bij de vlieg te onthouden welke dikte ik gebruik, want het hangt ook wel van het soort vlieg af.

http://www.vnv.nu/admin/modules/sites/site.php?id=0&item=5&item_id=48c129b984580
http://www.letsflyfish.com/fishing_flies_fly_lines.htm

grappig dat je dat zegt, maar meestal heb ik gehoord dat je met nypmhen juist een wat zwaardere tippet neemt omdat de nymph ook aanzienlijk zwaarder is dan de droge vlieg waardoor deze dus wat beter overslaat.

Troutbuster

Ik ben het met Catchem eens Koen!
Ik vis doorgaan ook dikker met de droge vlieg, zeker als deze wat forser van formaat is! (zo'n 14 of 16/100 voor droge vliegen #10.12,14)

Kleine droge vliegjes op #16 en 18 gaat prima met 12/100

Nymphen  meestal met 12/100

Gr

Jan
"Petri Heil"


Koen

hmjah. ik vis op de kyll met 10/100 :P ook met de grote vliegen. ver gooien hoef je toch niet.

Troutbuster

Niet ver, klopt Koen, maar met grote Palmers en bv de Drakes, gaat de leader compleet in de frut!

Nou moet ik zeggen dat die Invisa Swivels wel erg goed werken, dus dit seizoen ook ik "dunner met de droge" ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Team

We hebben hier te maken met een siameese tweeling, :D ;D ;D ;D
NUNC  AUT  NUNQUAM