Blanken in maart.

Started by emgz84, March 27, 2017, 17:24:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

emgz84

Even voorstellen, ik ben Emile. Ben inmiddels ongeveer een jaar aan het vliegvissen. Ik heb mijzelf altijd als een nogal slechte visser beschouwd.
Heb wel aardig wat geprobeerd, snoeken met plug, dropshotten etc. Maar verder dan een baarsje op een blinker en een voorn op een made kwam ik over het algemeen niet. Ook op de forellenput ging ik regelmatig met een of geen vis naar huis. In Engeland vond ik een vliegvisset voor 11 pond op een kofferbakmarkt. Meegenomen en nu heb ik intussen een 3/4# een #6 en een #9 hengel en een berg bindspullen in m'n bezit. Ik kan niet zeggen dat ik er nu goed in ben. Maar heb inmiddels genoeg voorns, baarsjes en snoek gevangen om te weten dat dit me meer ligt dan de andere manieren. Niks van het hele grote spul nog maar hoop dat dat nog wel een keer gaat lukken. Ook de forel op de put gaat beter dan voorheen.

Ongeveer 3 weken geleden gingen vangsten ineens drastisch achteruit naar niks meer. Snoek waar ik de afgelopen tijd vooral op gevist heb beten niet meer, in de haven van huizen op voorn en baars niks kunnen vangen. En alle sloten en grachten in Lelystad, mijn eigen woonplaats lijken uitgestorven. Veel gelezen op internet maar kan niet al te veel terugvinden over wat vissen nou wanneer doen. Snoek kan ik me voorstellen, die worden allemaal verliefd nu maar waar zijn de voorn en de baars te vinden op dit moment? Heeft iemand anders hier ook last van? Las een artikel over vliegvissen waarin de auteur zei "Ja en wat moet je als vliegvisser nu in maart?" Is dit een algemeen bekend iets onder vliegvissers? Maart is even uitzitten? Heb zo'n 10 keer gevist de afgelopen 3 weken op misschien wel 20 stekken en alleen maar geblankt. In de havens diep gevist, met mooi weer op de strandjes en bij de rotsen wat ondieper (ketelmeer). Snoek ben ik maar even mee gestopt na 2 keer niks op een stek waarvan ik weet dat het stikt van de snoek. Ik zou naar de put kunnen maar zou het toch leuker vinden om met name de scholen baars en voorn weer eens te vinden. Iig ben heel erg benieuwd of ik de enige hier in ben.

Chaisedieu

Bekend verschijnsel.  De vis is vetrokken van de winterplekken en verspreiden zich weer. Gewoon een verdunningseffect. Vermoedelijk nu op groot diep water alvorens ze gaan paaien

Cheers, Marten

Gert

Het is voor mij ook een bekend verschijnsel. Ik vis eigenlijk alleen maar in polderslootjes, de vis kan "nergens heen" maar toch kan ik ze niet vinden. En dat kan nog wel wat langer duren dan maart. 2 jaar geleden heb ik hier de Tour de OV forumdag georganiseerd, was op 30 mei, en er werd maar heel weinig gevangen. Ook voor die tijd was het niet wild, en de ca. 15 deelnemers herkenden dit volgens mij ook allemaal wel.
 

Menno_siemensma

Ik post net een bericht dat het vooral stekken vinden is, dat is niet alleen de stek maar ook de tijd. Nu het water rap opwarmt gaat de vis weer naar andere plekken, blijft de uitdaging die te vinden.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Gert

Ja, de tijd van de dag is zeker belangrijk. In mijn geval betekent dat, dat ik het vooral van de avond, vlak voor zonsondergang moet hebben. Vorig jaar een nieuwe stek ontdekt (eind april) waar het eigenlijk zinloos was om m'n bordje snel leeg te eten. Om half negen aan het water staan was vroeg genoeg.
Nog een maandje geduld. (Maar ik ga het natuurlijk wel al eerder proberen).

goswit

Zucht.     Of ze komen niet , zijn te vroeg of te laat  . :'( Het is ook altijd het zelfde met die vissen. :P  ;D
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Gerrit59

Daarom heet het ook 'vissen'...
Anders hadden ze het wel 'vangen' genoemd :)

Gerrit

merijn1982

Zoeken, proberen en ontdekken! Is niet wat je wilt horen waarschijnlijk.. maar zo is het. Door te gaan en te leren zal je zien dat je bepaalde stekken ontdekt die ook in maart goed zijn. Andere in de zomer en andere in het najaar. Veel vissen en ervaring opdoen
Tight lines!!

emgz84

Bedankt voor de reacties. Goed om te horen dat ik niet de enige ben, jammer dat het is wat het is. Misschien toch maar eens naar de IJssel lees wel eens dat windes aan het trekken zijn in deze periode. Heb wel laatst aan het ketelmeer gezien dat er een viswedstrijd plaats vond. Wel karpervissen voor zover ik kon zien maar zag bij de wedstrijduitslagen dat ze ook winde vingen. Iemand ervaring met diep vissen met de vliegenlat? Zinklijntje meter of 3 diep vermoed ik daar?

Menno_siemensma

Quote from: emgz84 on March 28, 2017, 14:58:31
Bedankt voor de reacties. Goed om te horen dat ik niet de enige ben, jammer dat het is wat het is. Misschien toch maar eens naar de IJssel lees wel eens dat windes aan het trekken zijn in deze periode. Heb wel laatst aan het ketelmeer gezien dat er een viswedstrijd plaats vond. Wel karpervissen voor zover ik kon zien maar zag bij de wedstrijduitslagen dat ze ook winde vingen. Iemand ervaring met diep vissen met de vliegenlat? Zinklijntje meter of 3 diep vermoed ik daar?
Je kan prima proberen met booby streamertje of onverzwaarde natte vlieg van 2-3cm (of na 1 april max 2,5cm) met zinklijn proberen, doen ze hier in het noorden op de riviertjes waar ze nu paaien/optrekken ook.
Zo mogelijk ook kans op de andere rovers als roofblei, baars, snoekbaars etc.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

iMarco

Quote from: emgz84 on March 28, 2017, 14:58:31
Bedankt voor de reacties. Goed om te horen dat ik niet de enige ben, jammer dat het is wat het is. Misschien toch maar eens naar de IJssel lees wel eens dat windes aan het trekken zijn in deze periode. Heb wel laatst aan het ketelmeer gezien dat er een viswedstrijd plaats vond. Wel karpervissen voor zover ik kon zien maar zag bij de wedstrijduitslagen dat ze ook winde vingen. Iemand ervaring met diep vissen met de vliegenlat? Zinklijntje meter of 3 diep vermoed ik daar?

Ik zoek en probeer me ook suf.... Voor mij is het snoeken klaar deze periode en dan is het voor mij ook frustratie ten top. Ik ga regelmatig naar de IJssel, Nederrijn en inhammetjes op deze rivieren. Ook een nabij gelegen beek in de zomer goed voor karper is nu nog niets. Ik ben hier (in het oosten) vooral aangewezen op de grote rivieren en dat valt niet mee kan ik je zeggen. Zeker in maart doorgaans niet en is het wachten tot er weer actie is in en op het water... Ik ben nu al veel aan het water te vinden maar heb nog geen vis kunnen spotten (en das echt niet omdat ik de ogen dicht heb;-). Ook het diepere vissen is iets wat ik nog moet ontwikkelen en daar heb ik nog geen succes mee gehad. Grote kans dat dit aan mij ligt... Nee, het valt soms niet mee maar als het dan lukt...  8)

Plantje

Eerst en vooral: welkom Emile! Je gaat zo ook nog een welkomst mail van me krijgen :)

Wat je schetst is overduidelijk heel herkenbaar. En ook ik herken me erin! Ik geef daarom vaak de voorkeur aan vissen met een droge vlieg; geen vlieg raakt het water als ik niet heb gezien dat er wat zit. Dus ik heb vissen zien stijgen of ik zie ze zwemmen. Ook van snoek vind ik dat vaak wel mooi.
Ik sta nog liever een paar uur te vissen op een plek waar ik regelmatig vissen zie stijgen en vliegen pakken, maar niets vang, dan dat ik met een nimf ergens een kwartier sta te vissen puur omdat het er "wel visserig" uitziet. In het eerste geval weet ik tenminste zeker dat er wat zit en dat het aan mij ligt dat ik de vis niet kan vangen.

Ik heb ook wel eens een half uur aan de IJssel gestaan. Vecht hetzelfde verhaal... Geen idee of ik een streamer regelmatig vlak voorbij een vis haalde, maar iets verkeerd deed of dat er gewoon niets zat. Ik heb talloze slootjes in de buurt waar ik woon. Ook wanneer ik voor mijn werk op pad ben zie ik vaak mooie slootjes, maar het is erg lastig om daar goede stekken uit te halen. Laatst in Groningen nog bij een mooie brug in een mooi slootje staan vissen. Verkeerde vlieg eraan? Te snel of te langzaam binnen gestript? Zit er niets?

In de zomer heb ik het vlak bij me in de buurt regelmatig met nimfjes gezien: baarsjes zwemmen er achteraan; keer op keer! En een enkele keer is er één die wel toehapt. Maar als je dan al ziet dat ze er achteraan zwemmen geeft dat al genoeg motivatie om weer door te vissen!

Frustrerend? Jazeker! Reden om de handdoek in de ring te gooien? Allerminst!

goswit

Gelukkig Plantje ,dacht al dat ik de enigste was die ze ziet vliegen  :o en niks vang . ;D ;D
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

emgz84

Menno de eerste booby's zijn al gebonden. Die had ik nog niet dus dat ga ik proberen. Vandaag ook weer even geprobeerd op Texel deze keer. Je zou zeggen hier kan de vis echt nergens naar toe maar ook hier niks. Nou is het water ook wel echt troebel en waarschijnlijk brak hier dus voor de zekerheid de hengel maar even goed afgespoeld. Handdoek gaat zeker niet in de ring. Er zijn nog zat dingen uit te proberen. Zeebaars op de vlieg? Niet met mn goede snoekhengel. Ook mensen die buiten de vliegenhengel ook lachend weer wat anders uit de schuur pakken? Voelt voor mij als valsspelen nu. Vind het zelf ook veel leuker als je de vis kan zien alleen zie nu ook constant bubbels en kringen. Brasem denk ik waarom niet. Nimf er naast. In ieder geval geen aanbeten. Bubbels waarschijnlijk bodemgas, hoopjes insecten die kringen maken. Zag zelfs een tor die lucht kwam happen. Alle beestjes zijn er al alleen geen vissen om ze op te eten. In ieder neem ik al het advies en ga ik lekker verder zoeken en proberen. Goed om eens echte ervaringen te horen. In de VNV boekjes en verhalen vangen ze altijd wat. ;D

Menno_siemensma

Je hebt echt geen roestbak als je een keer in het zoute vist en daarna afspoelt hoor. Maar daarnaast denk ik dat de zeebaars nog niet voor de kust zit op de overwinteraars na die dan voor de warme beschutte plekken zitten. Temperatuur van het water moet 12 graden of hoger zijn daarvoor. Verder op Texel zelf geen enkele ervaring.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

goswit

Ik ken 2 top riviertjes waar de forel gestapeld liggen , dan kan het zomaar zijn dat je een week geen vis vangt .  Een man of tien weten welke rivieren ik bedoel , en ik zeg niet dat het in Luxumburg en frankrijk is.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Gert

Dat soort riviertjes ken ik in Oostenrijk ook Gos. Daar vang ik zelfs maar 1 week per jaar ;D

goswit

Was  het maar Juni Gert
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Plantje

Ik denk dat het een wereld van verschil is of je op stromende riviertjes met forel in het buitenland vist of dat je in Nederland op sloten, rivieren en meren op voorn, baars, brasem, winde, snoek, snoekbaars enz vist

sjoerd

#19
Je moet natuurlijk wel investeren in je visserij. Dan valt er echt wel vis te vangen ,ook in maart!
Snoekstreameren op groot water bijv.is topmaand vaak in maart. Denk ook eens aan de windetrek in bepaalde wateren. Afhankelijk van detemperatuur in maart kun je soms al de eerste karpers spotten en aanwerpen. Het blijft altijd een kwestie van zoeken, experimenteren maar vooral doorzetten en vertrouwen hebben in waar je met bezig bent.
Lukt dat altijd, nee gisteren zo'n 30 km gefietst zonder een karper te spotten, maar even omschakelen op een andere visserij leverde wel een fraaie forel en een bot op in een uurtje werpen.

emgz84

Vanmorgen toch maar eens laf geprobeerd. 3 dagen een stek gevoerd met een blikje mais. Vaste stok met een maiskorrel erin gehangen. Na 3 minuten een voorn. Schoot wel los maar er zat dus vis. Daarna de vaste stok weg en de vlieghengel erbij. Red tag diep gevist, niks meer. Wel overal kringen en kleine swirls. Ook mn made imitatie lieten ze links liggen. Morgen het heldere water van het ketelmeer opzoeken. Investeren heb je gelijk in pak zelden meer dan 2 uur. Heb ook een rubberbootje eventueel voor groot water maar durf dat nog niet goed aan met dat gezwiep. Iemand ervaring mee? Bellyboat heeft iig nog een buitentube oid. Rubberbootje niet.