Tenkara style wel of niet hier op het forum ?

Started by Rossie69, November 11, 2012, 13:26:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hoort deze stijl van vissen thuis op het forum? wat vinden jullie ???

wel mee eens
36 (64.3%)
Niet mee eens
13 (23.2%)
weet niet
1 (1.8%)
geen mening
3 (5.4%)
of anders
3 (5.4%)

Total Members Voted: 56

Voting closed: December 11, 2012, 13:26:55

rena

Quote from: weerwolf on November 13, 2012, 18:05:23
Misschien moeten de (lurkende  :) ) tenkara fans eens wat laten zien op een forumdag.
Bagelhuizen heeft een klein stroompje. Welliswaar zonder vis maar voor een demo waarschijnlijk voldoende.

Vissen in water zonder vis is  als naar dames van lichte zeden zonder ..... ::rofl::

Anyway .. demo werpen met een vliegvishengel (daar gaan we weer) snap ik nog wel, Tenkara heeft niet zo bijzonder veel te laten zien zonder vang kans.
Ik kan me uiteraard vergissen  ;D

Hilco

Ik heb de ov tour 3 gewoon met een zelf gemaakte tenkara hengel gedaan , en helaas niets kunnen vangen .

Mij zal je nooithoren zeggen dat Tenkara beter is ,   ik vind het gewoon leuk !

En ik ga ook op baggelhuizen staan  , maar dan met een originele Tenkara hengel . Lach me dood als ik wat vang ,   en lach me dood als ik niks vang.......   eigenlijk lach ik altijd  ::ban::

Inderk

Quote from: weerwolf on November 13, 2012, 18:05:23
Misschien moeten de (lurkende  :) ) tenkara fans eens wat laten zien op een forumdag.
Bagelhuizen heeft een klein stroompje. Welliswaar zonder vis maar voor een demo waarschijnlijk voldoende.
In de "beek" zwemmen hele mooie blankvoorns en baarsjes......
Maar in het clubregelement staat dat vissen in de beek verboden is.
Dat komt uit het verleden toen men nog eigen broed groot bracht in gindbakken in de beek.
Het staat nog steeds in de regelementen. de kleine plas leent zich beter voor een tenkara demo, daar kan nog een verdwaalde forel zwemmen, maar zwemmen ook ruisvoorn(s)(tjes)
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Beertje

#53
Dit wil ik volgend jaar met de snoekentour zien."tenkara styl snoeken"wie bied!!!
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

hendri

#54
moet geen probleem zijn toch? hoe vaak laat je niet ff je streamer voor een duikertje zakken zonder ook maar een meter te werpen?

Hilco

ja, die aanbeet komt er wel , maar houd dat stokkie het wel tijdens de dril..................

hendri


Raymond

Het komt voor dat er heel dikke zalmen worden gevangen aan een "vaste stok", dus een snoek zal niet zoveel problemen hoeven op te leveren aan de juiste hengel... ;)

Maar om mijn bijdrage aan deze discussie te leveren, een vlieg presenteren aan een vaste stok is vliegvissen, hoe je het ook wendt of keert. Dus forum mooi laten staan. Ik verwacht overigens dat dat forum uiteindelijk toch een stille dood gaat sterven, net als het hele tenkaregedoe. Ik heb er nog nooit het voordeel van gezien, zie er zelfs alleen maar nadelen in, vind het maar saai, kan er niks mee en zal het dus ook nooit overwegen om te gaan doen. Maar, dat is mijn mening... Voor diegene die het wel wat vinden, gewoon mee doorgaan. Iedereen moet doen wat hij/zij leuk vindt.
::wtf::

BV

Raymond:  effe verduidelijken hé      .......dat "DEEL VAN" het forum.....

catchem

Quote from: Raymond on November 14, 2012, 11:01:25
een vlieg presenteren aan een vaste stok is vliegvissen, hoe je het ook wendt of keert.

Is streamers met een spinhengel werpen dan ook nog vliegvissen? Dan doe ik meer aan vliegvissen dan dat ik dacht.

HappyFisherman

Hilco gooit met vliegenhengels. Is dat dan pas echt werpen met een vliegenhengel?  :P
Vliegvissen is bevlogen vissen...

fly only

Soms krijg ik wel is het idee dat men tenkara zo eefectief en eenvoudig, doeltreffend vindt, dat men in de verdediging schiet en denken aan al dat materiaal wat ze aangeschaf hebben. En eigenlijk niet nodig hebben om vis te vangen op........stromend water! Tenkara is ook vliegvissen. Zo is het in engeland ook ooit begonnen. Laat ze maar drammen. Idd team! Ps ik vis op beide manieren en vindt tenkara alleen geschikt op stromend water. Maar dat is persoonlijk.
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Plantje

Quote from: Hilco on November 13, 2012, 18:35:48
Lach me dood als ik wat vang ,   en lach me dood als ik niks vang.......   eigenlijk lach ik altijd
Dat is volgens mij een hele gezonde instelling! :)

Mijn persoonlijke mening: Tenkara vissen is niet aan mij besteed. Ik loop er niet warm voor. Als ik de "voordelen" hoor merk ik dat ik telkens bij mezelf denk dat dat ook met andere hengels kan. En zoals ook al vaker gezegd: er zijn mensen heel druk bezig om telkens de voordelen te noemen en wat je er allemaal mee kunt. Dat is prima en dat mag ook best, zolang we maar accepteren dat er mensen zijn die dat anders zien. Ik denk ook dat het geen blijvertje is.
Is het vliegvissen? Dat denk ik wel: je vist met een imitatie van een insect. Daarnaast gebruik je volgens mij nog altijd een werpbeweging om je vlieg verder van je af te krijgen.
Dat zijn voor mij altijd een beetje de twee eigenschappen van vliegvissen:
-Vissen met een imitatie van een insect
-Aangezien de imitatie van een insect te licht is om ver weg te krijgen gebruik je het gewicht van de lijn om deze ver weg te krijgen

Daarom vind ik ook dat er vele grijze gebieden zijn: vissen met vliegenhengel met streamers, vissen met spinhengels met streamers, met een vaste hengel vliegjes direct op de juiste plaats leggen, met een vliegenhengel dermate verzwaarde vliegen gooien dat het gewicht van de lijn niet meer nodig is enz enz. Maar goed: dat zijn grijze gebieden; niet per definitie géén vliegvissen.

Persoonlijk vind ik dit wel onder vliegvissen vallen.

Als mede-moderator zeg ik: gewoon laten bestaan. Het vreet geen brood. Mocht het op een gegeven moment een dood onderdeel worden, dan kan er voor gekozen worden het te verwijderen. Maar tot die tijd...

rena

Mag er nu alsjeblieft een slotje op, ik wordt al moe als ik het woord "Tenkara" nog maar hoor  :-X

hendri

waarom moet er nou weer een slotje op? we kunnen het toch gewoon over tenkara hebben? wordt niemand minder van. ;)

rena

Quote from: hendri on November 14, 2012, 15:55:38
waarom moet er nou weer een slotje op? we kunnen het toch gewoon over tenkara hebben? wordt niemand minder van. ;)

Gelijk heb je,  ik ga "Tenkara stijl Vliegvissen" blokkeren.
Apropos, mijn thuis rivier (die in mijn tuin stroomt) leent zich uitstekend voor Tenkara, maar ik doe het niet  ::houdoe::

BV

F**ck,

Die Fly Only heeft het wel bij de essentie.
Het vliegvissen is ooit begonnen met een vaste stok!!!!

Dus laat maar bestaan dat deel , maar ik amuseer me met mijn reel!
Das evolutie..

Hilco

Quote from: BV on November 14, 2012, 18:12:51
F**ck,

Die Fly Only heeft het wel bij de essentie.
Het vliegvissen is ooit begonnen met een vaste stok!!!!

Dus laat maar bestaan dat deel , maar ik amuseer me met mijn reel!
Das evolutie..

vind ik leuk  ::agree::

Team

Quote from: rena on November 14, 2012, 14:35:21
Mag er nu alsjeblieft een slotje op, ik wordt al moe als ik het woord "Tenkara" nog maar hoor  :-X

Als je daar al moe van wordt, moet je wat harder werken
NUNC  AUT  NUNQUAM

Raymond

Nou, niet voor het een of het ander maar het woord tenkara maakt toch wel wat los zoals hier te lezen is. Dus nogmaals, gewoon laten staan dat forum (yep BV, ik bedoelde dus inderdaad DAT forum ;) )
::wtf::

Gerrit72


Quote: En ik ga ook op baggelhuizen staan  , maar dan met een originele Tenkara hengel . Lach me dood als ik wat vang ,   en lach me dood als ik niks vang.......   eigenlijk lach ik altijd

Daarom houden we ook zo van jou Hilco :-*

In alle Tenkara topics staat TENKARA in het onderwerp :o

Als het je niet boeit, open je het toch gewoon niet?

Zelf heb ik het nog nooit geprobeerd, maar gezien de vele discussies zie ik wel een uitdaging in "pike & tenkara".
(lichte karperpenhengel van 4 meter, stuk elastiek & vlieglijn...streamer eraan en gaan, ga misschien toch maar
eens knutselen ;))
The only difference between men and boys is the price of their toys.

hendri

mijn opa viste vroeger ook al tenkara. bezemsteel, dik snoer er aan en een grote haak met pluk witte wol. zo ving hij karpers vanuit zn roeiboot. zodra hij beet kreeg, sloeg hij aan, gooide de bezemsteel overboord en roeide er achteraan. totdat de vis moe was en trok hem de boot in. 2 of 3 dagen eten.  ;)

Hilco

#72
volgens mij bestaan er zelfs kampioenschappen " panlat vissen "

het punt is gewoon er moet een niks wegende vlieg aan het eind zitten , zie die maar eens weg te zetten met enkel het gewicht van de lijn zelf .
Dan is het vliegvissen !!

A{b}r{a}xa{s}

ik snap de poll eigenlijk niet...ben ik het wel of niet eens met een vraag...?
dus de keuzes kloppen niet...als ik het lees is de meerderheid voor 'voor' :)

Hilco

Zo lees ik het ook :  de meerderheid van de stemmers vind dus dat het tenkara vissen wel op het forum thuis hoort. omdat het gewoon vliegvissen zonder reel is.

Of dat nou persee in een apart topic moet /kan is dan weer een andere vraag.
ik kan al mijn bevindingen en vragen  ook in de normale topics kwijt.