Ruimte voor de rivier

Started by HappyFisherman, January 14, 2014, 09:23:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

De laatste jaren is het waterbeheer van "indammen" naar "ruimte geven" gegaan. Veel daarvan gebeurd wat onzichtbaar, maar in de Regge zijn ze de afgelopen jaren stevig aan het graven geweest. We hebben al eens een forumdag gehouden in een hersteld stuk en nu is ook benedenstrooms het gehele stuk aangepast. Dit is afgelopen jaar uitgegraven en nog volledig kaal, maar dit kan wel mooi worden!



Wel mijn favo windestek naar de knoppen, maar ik hoop dat dit alles het waard is!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

maurice

die winde komt wel terug kerel
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Wilco

Afgelopen zomer ben ik diverse keren met de kano daar geweest net voor en na de werkzaamheden en de windes waren wel aanwezig op de stukken waar de werkzaamheden al waren afgerond. Je kan er vanuit gaan dat de winde dit jaar gewoon weer aanwezig is.
Ze hebben wel hele mooie stukjes gecreƫerd.

Beertje

Maar heu,,,,heb je ook iets gehoord over het recht daar te lopen en te vissen? het stuk hoger op is mooi niet toegankelijk (of je moet een kano hebben).
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

wouter veuger

het is nu nog wat kaal,maar ik vind het er veelbelovend uitzien voor de toekomst hoor ::agree::,mijns insziens zijn de rivieren en de polders de mooiste visgebieden van ons land.

de polder heb ik in mijn achtertuin,maar ik had ook best een rivier wat dichterbij willen hebben hoor... ;D

catchem

Quote from: Beertje on January 14, 2014, 10:19:00
Maar heu,,,,heb je ook iets gehoord over het recht daar te lopen en te vissen? het stuk hoger op is mooi niet toegankelijk (of je moet een kano hebben).

Bij de Biesbosch zijn bijna alle stukken van 'Ruimte voor de rivier' niet toegankelijk voor voetgangers en boten. Er zijn een paar vogelkijkposten gemaakt maar voor de rest veel prikkeldraad en tonnen in het water om de boel af te sluiten.

jur606

minder ik wilde die voorjaar juist in de Biesbosch gaan "kajak" vissen lijkt me juist een mooi gebeid om in te vissen



Beertje

Als of "vissen" synoniem is voor:"natuur verstoren".
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

FSCHAMP

Beertje,

voor de groenen is dit zo (althans toch in Belgiƫ).
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

HappyFisherman

Ze hebben de afgelopen twee jaar het gehele stuk tussen Hancate en de Steile oever verlegd. Stroomaf van de speeltuin weet ik het niet, maar ik denk dat ze daar ook wel aan het graven zijn geweest. Vanaf Archem eens stroomaf wandelen, is een mooi stukje 'natuur' geworden.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Beertje

#10
@Cornico, het stuk dat gehermeanderd is van af Hancateweg oost stroomafwaards c.a. 2 km lang (schat ik).  Het zou een heel mooi vliegvis stuk zijn. Maar ja,.....
manie vissen daar.  :'( :'( :'( :'( :'( :'(
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

HappyFisherman

Heb je mooi mis Meneer de Beer...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Beertje

@Bram, wat heb ik mis dan? de lokatie of dat je er niet mag vissen. Het laatse heb ik naar geinformeerd en er werd verteld dat dat niet mocht.
Maar ik zou het heel mooi vinden dat ik dit mis heb. :)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

weerwolf

Ik ben daar afgelopen zomer met de kajak geweest. Is zo'n mooi gebied dat ik gewoon vergat om te vissen.  Mooie diepe en ondiepe stukken, zal ook met zonnige voorjaarsdagen mooi vissen zijn. Ik ben alleen bang dat het weer typisch overijssels wordt en dat je er straks niet mag komen.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Sieger

Kan me vergissen Marten, maar volgens mij is het stuk bij Hancate juist onder beheer van Natuurmonumenten. Ik heb er regelmatig gevist en nooit problemen ondervonden. Zitten ook vaak stokvissers...

Lees net dat Natuurmonumenten het samen met Landschap Overijssel gaat beheren (tussen Hancate en Eerde...)

https://www.natuurmonumenten.nl/nieuws/de-regge-als-kansrijke-klimaatbuffer


Sieger

maurice

zo te zien hebben ze nu zelf de otter verjaagd.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

catchem

Quote from: jur606 on January 14, 2014, 13:03:38
minder ik wilde die voorjaar juist in de Biesbosch gaan "kajak" vissen lijkt me juist een mooi gebeid om in te vissen

Zeker doen, er is nog genoeg 'oud' water.

Plantje

Veel van die "ruimte voor de rivier" projecten leiden tot schitterende natuur! Het is te hopen, dat we met zijn allen van die natuur mogen blijven genieten op onze eigen manier. Zolang we als vissers ons gedragen zou dat ook niet zo'n probleem mogen zijn.

Een "ruimte voor de rivier" project kan van een kanaal een schitterend vliegvisstroompje maken!

Hans-oet-remunj

#18
ik hoop voor jullie dat het goed uitpakt.  Hier vlak over de grens is het niet goed afgelopen voor de hengelsport: na renaturalisatie is  angeln verboten"  :-[

Het fameuze grensmaas project is inmiddels in volle gang, maar wat ik er een jaar of wat geleden van gezien heb was huilen met de pet op .. een paar vijvers met hier en daar een kleine stroomversnelling..

Daarbij op diverse beken in de buurt neemt volgens vrij recent visserijkundig onderzoek na reconstructie het aantal rheofiele vissoorten nog niet echt snel toe. Kortom nog steed veel voorn en brasem, en weinig kopvoorn / serpeling hoewel die daar van nature wel thuis horen. Hopelijk een kwestie van wat geduld  8)

Kortom: nog niet veel wonderen gezien in laagland  :-\

Franky Boy

Het Grensmaasproject behoort tot de absolute top van de geflopte 'natuuraanlegprojecten', zoals Hans beschrijft. Het toont aan wat er met een water gebeurt als er ook andere belangen dan de natuur gaan meespelen. (Denk aan de belangen van de grindwinning)
Maar ook bij andere projecten, zoals hermeanderingsprojecten van riviertjes en beken, gaat er het een en ander mis. Vaak wordt het nieuwe profiel te breed gemaakt, zodat alle dynamiek uit het water wordt weggenomen. Maar als men (de waterschappen) er maar verder vanaf zouden blijven, zou zo'n water zich weer kunnen herstellen en zijn eigen weg gaan zoeken. Maar helaas zien waterbeheerders zich vaak genoodzaakt om weer in te grijpen als de natuur zijn eigen gang gaat. Daarmee maken ze van hermeanderingsprojecten leuke verfraaiingen van het landschap en verder niets. Een kronkelend riviertje ziet er natuurlijk mooier uit dan een recht kanaal, maar het gaat natuurlijk niet om dit visuele effect. Het gaat er om dat de waterbewoners (vissen, insecten, vlokreeften en rivierkreeften) van die ingrepen gaan profiteren. Helaas blijken die waterbewoners bij dit soort projecten juist vaak het kind van de rekening te worden.

HappyFisherman

Vooralsnog lijkt het dan goed te gaan met het project in de Regge. Het stuk bovenstrooms ligt er nu al een paar jaar en daar hebben ze ook niets meer aan gedaan. Zouden de wijzen dan toch...? :P
Vliegvissen is bevlogen vissen...

weerwolf

juich niet te vroeg bram, ik help het je wel hopen. Dat wordt/is inderdaad een mooi gebied.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Gert

Ja, maar komen ze ervandaan, of zitten ze er nog steeds? ;D

Gert

Ach Marten, een beetje ontwikkelingshulp in andere delen van het land kan misschien ook geen kwaad toch?

Hans-oet-remunj

hue.... ::hulp::

in het geval  het de bekende 3 wijzen zou betreffen...

die zijn toch echt stuk.

Ik heb vorig jaar hun graf in de dom van Keulen mogen aanschouwen.... ;)