vangsten eemhof

Started by merijn1982, November 18, 2013, 10:53:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

merijn1982

Hoe zijn de vangsten hier de laatste tijd?? ga waarschijnlijk over twee weekjes. zat eerst aan t mun te denken. maar ben toch bang dat ik dan hutje mutje tussen de deegvissers kom tr staan. ga wel voor me plezier vissen natuurlijk!! andere optie is ruigenhoek. of heeft iemand nog een goede tip voor een forellenvijver in het midden van het land??
Tight lines!!

gijsie20

Ik denk dan dat je het beste terecht kan bij of de Eemhof of de Ruigenhoek. Ik vind de andere vijvers in de regio niet zo geschikt voor vliegvissen. Ik vind de vissen zelf in deze vijvers ook mooi en sterk vergeleken met wat andere vijvers..

Je hebt ook nog de Berenkuil in putten..maar das meer betonnenbak vissen, moet je leuk vinden.

Rick

Op de Eemhof is het de laatste 2 weken hard werken voor een visje..  Op de grote vijver in ieder geval. 
Aggelopen zondag alleen van uit de bellyboot wat kunnen vangen..

merijn1982

Ja mocht ik voor het betonnenbak vissen gaan dan rijd ik liever naar emst. Berenkuil is volgens mij niet best meer tegenwoordig.. Kom er wel eens langs maar word ook amper gevist... Mijn voorkeir gaat uit naar de eemhof. Dit omdat ik het er ken. en je toch kan switchen van grote vijver naar klein als het moeilijk gaat op de grote vijver. belly boat heb ik wel maar eigenlijk nog nooit uit gevist. Dus dat ga ik eerst ergens anders en met betere temp. proberen:-)
Tight lines!!

Rick

Vandaag een aantal bijzondere vangsten gezien..   Eerst zag ik iemand een hengel met reel vangen, netjes in het startoog gehaakt, en later op de dag werd er ook een schepnet gevangen..
Ik ben maar gestopt met de zinklijn..  Had weinig trek om de bijbehorende visser te haken... ::hellno::

MarcelN

 ::lach:: en die bellyboat, waar is die dan?

merijn1982

Haha!! Ach als het een mooie hengel is, geen slechte vangst dan:-)
Tight lines!!

Rick

Ik heb geen idee wat daar gebeurd is maar ik geloof toch dat ik mijn hengel en reel niet zo maar achter zou laten... ::foei::

MarcelN

Nee precies, is wel een duikje waard, maar misschien verhuren ze die meuk daar ook, verklaard een hoop dan.

W3stland

Staat mij bij dat er enige tijd geleden iemand zijn hengel
Van zn bellyboat af heeft laten hlijden en ook nog terug is geweest om verder te zoeken.. Was iemand vn dit forum..iemand die dat nog weet?
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

Gert

Toch al weer een jaar geleden....
zinklijn op een zinkhengel

Zou dezelfde kunnen zijn natuurlijk, maar het zal wel vaker gebeuren. Heb ook wel eens iemand zien dreggen naar z'n hengel.

Groet,
Gert

Rick

Ik weet niet of dit dezelfde hengel was.. Aan de vorm van de reel te zien dacht ik aan een Vision...

Rick

Net even op Google gekeken maar ik weet vrij zeker dat het een Vision was.
Er zijn er een aantal met hetzelfde uiterlijk.
Hopen dat het geen XLA was, die kost zowat 300..

merijn1982

Hmm.. ik ga denk ik maar een soort quick release clip aan me bb bevestigen. Ook iets voor mij om te gebeuren namelijk!! Zeker aangezien ik nog amper heb gevist uit me bb is het kwaad zo geleden. Dan maar ff de hengel zekeren op moment dat je bijv. Vlieg wisselt
Vis onthaakt of iets anders
Tight lines!!

Troutbuster

Broeders,

Afgelopen zondag 8 December een dagje Eemhof gedaan met Christof van den Berge en Gerrit Werff

's ochtends wat miezer regen, verder was het weer wel OK

De vangsten daarentegen waren verre van OK!!

De hele dag geen aanbeet kunnen constateren!!

Met vanalles gevist, zinklijn en boobies, intermediate met vanalles en nog wat, buzzeren "you name it" niets werkte!!

Er werd dan ook alleen vanuit de BB wel redelijk gevangen, en hier en daar vanaf de kant maar over het algemeen was het bar slecht, zelfs in de kleine vijver noppes!!

Om 15:00 uur een radicale verandering toegepast die gelukkig wel werkte (je vraagt jezelf dan altijd af, waarom niet eerder........)

Lange leader van ca 6 meter, droge WF #6 lijn en aan de punt een foam hopper op haak 6 4x lang !!

Aggressief in de oppervlakte "raggen" leverede in het laatste uurtje 3 mooie vissen op en een spannend uurtje vissen door een 10 tal volgers die het net niet deden!
Ook Gerrit en Chris, die ook op een dergelijk systeem waren overgestapt, kregen volgers maar alleen Chris wist vis te haken, de laatste knalde dwars door 22/100 heen!

Toch nog enigzins success gehad dus, maar over het algemeen gezien bar slechte vangsten

Gr

Jan
"Petri Heil"


Gert

Dus toch nog succes Jan, en altijd spektakel als het lukt met die hoppers!
Maar wat is het doel van die lange leader? Ik vis ze altijd gewoon met een "standaard lengte" leader (max 3 meter).
Heb je dan een andere actie of zo? Ben benieuwd!

Groet,
Gert

HappyFisherman

Ik heb, sinds ik met lange leaders vis, ook vaker succes (of het voelt zo...). In mijn ogen ziet een vis de vliegenlijn op een gegeven moment als bedreigend en bijt dan niet meer. Die extra meter (of 3) leveren dan nog wel aanbeten op.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Heintje Davids

Klopt helemaal Bram. Op zwaar beviste wateren waar vaak catch and release wordt of moet worden toegepast, is de vis soms lijnschuw. Wat mij wel bevreemd is dat het niet altijd zo is. Het ene moment kun je met een standaard leader prima vangen terwijl ze de volgende dag alleen nog willen bijten wanneer je een extreem lange leader gebruikt. Blijft toch altijd een kwestie van uitproberen.

Troutbuster

Mijn idee, en.....
Het werkte (weer!)

Nou had ik op de plek waar ik zondagmiddag stond, en waar ik de vis zag draaien, de wind (4 Bf) lekker in de rug

Gedragen door de wind toch 30 meter kunnen halen (haal ik anders nooit) en daar zaten ze

Lange leader strekte mooi uit, presentatie van het "foambeest" was perfect, de forellen kwamen als "haaien" op de hopper af!

Prachtig gezicht en bloedstollend spannend!

Het is een algemeen feit dat een langere leader beter werkt bij lijnschuwe vis

Geld alleen voor het vissen met de droge lijn, vissend met zinklijn maar het geen moer uit hoelang of hoe dik de leader is, sterker nog, vaak is kort (ca 1,5 mtr) beter dan wat langer is mijn ervaring!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Gert

Ok mannen, dank voor het antwoord. Dit is ook wel wat ik vermoedde, maar mogelijk dat het ook nog iets met de actie van doen had.

Rick

Jan,  stond jij dan op het hoekje met de wind in de rug vlak naast iemand te knallen?  Ik zag daar wel behoorlijke afstanden geworpen worden..
Ik zat zelf in de BB...

Troutbuster

Nou, daar zeg je zo wat Gert!
Ik ben wel van mening dat de presentatie, en het gedrag van een vlieg, vooral lures en streamer(tje)s, aan een lange leader (tip) zich "natuurlijker" gedfragen dan aan een korte, relatief minder soepele leaderpunt!

Daarnaast heeft een lange leader(tip) wat meer rek en kan dus wat dunner genomen worden dan de kortere variant.

Het "schokbreker" effect is met een lange tip groter dan met een korte vandaar!

Daarbij genomen het voordeel van het verder van de vliegenlijn af vissen, vis ik steevast met leaders minimaal 1,5 x hengellengte (met een droge lijn wel te verstaan)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Troutbuster

Quote from: Rick on December 10, 2013, 16:08:21
Jan,  stond jij dan op het hoekje met de wind in de rug vlak naast iemand te knallen?  Ik zag daar wel behoorlijke afstanden geworpen worden..
Ik zat zelf in de BB...

Yep, dat was ik Rick!  ;D
"Petri Heil"


HappyFisherman

Ik vis sinds afgelopen jaar met getrokken leaders van stroft, waarbij de basis al 4,75 meter is. Tippet pas ik dan aan de omstandigheden aan. Wel even wennen met werpen (en kortere afstanden zijn dan lastig), maar ik houd het nu standaard op die lengte. Anders moet ik elke keer weer aanpassen en daar wordt het niet beter van...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Troutbuster

Goeie leaders Bram! ::goodjob::
Ik ken ze en ook ik gebruik ze

Prima spul

Gr

Jan
"Petri Heil"