Tips gevraagd voor behandelen lijnen ??

Started by Burgerking, April 28, 2013, 12:59:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Burgerking

Hallo allen ,
Ik wil jullie vragen om mij te adviseren omtrent het behandelen van mijn lijnen .
Na 10 jaar niet gevist te hebben zal er wel een hoop veranderd zijn, de lijnen zijn stroef geworden en ik vraag me af hoe ik deze het beste kan behandelen .
Ik heb ook een depth charge fast sinking line van orvis , hoe maak ik deze lijn glad om hem soepel weg te zetten zonder dat ik de sink rate beïnvloed ?.
Ik las in een ander topic dat er mensen zijn die pledge gebruiken , dat spul voor je meubels , kan ik dat gewoon proberen zonder de lijn te verzieken ? Die pledge heb ik staan vandaar mijn vraag .

Alvast bedankt .

Gert

Cockpitspray wordt ook vaak gebruikt, maar de meningen zijn verdeeld....
Zelf gebruik ik de laatste tijd naar volle tevredenheid Line Slick van Snowbee. Ik weet niet of dit invloed heeft op de sinkrate....

In deze topics is er ook nog wel wat over te vinden:

Re: Pas op met (Snowbee) Line Slick!!!
Re: Lijndressin/cockpitspray

Groet,
Gert

weerwolf

Snowbee heeft dat spul ook voor zinkende lijnen, dus ik zou het niet doen.

Ik ken ook mensen die de lijnen in de turtle wax zetten, ze worden er wel heel glad van.


Zelf gebruik ik ook de lineslick van snowbee naar volle tevredenheid, ook heb dat spul van tiemco, ook heel goed maar ik gebruik de snowbee vanwege de kleine flesjes die zo makkelijk meenemen. Onder het vissen doe ik dat spul nogal eens op mijn stripvinger zodat de lijn glad blijft.

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

HappyFisherman

Ik heb wel het idee dat na behandelen een lijn redelijk snel weer een kuurtje nodig heeft. Gewoon schoon houden houdt het langer goed.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Burgerking

Oké heren bedankt voor de reacties , ik heb ook nog een reel met een oude lijn dus ik ga wel even wat experimenteren en kijken wat het allemaal voor resultaat geeft .

Mvg

Beertje

naar mijn bescheiden mening;klooi niet teveel met allerlei middeltjes op de lijn.hooguit 1a2 keer per jaar een weekmaker er op aan brengen.(wordt hij soepel van en minder crack)en verder na elke vis dag,lijn reinigen met lauw water.Beetje zeep kan maar hoeft niet.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Good-job

Drijvende lijnen en het binnenwerkvan reels vet ik altijd in met gewone vaseline  ::)

Gert

Quote from: Good-job on May 15, 2013, 20:29:55
Drijvende lijnen en het binnenwerkvan reels vet ik altijd in met gewone vaseline  ::)

Ik heb er geen ervaring mee, maar lijkt mij niet echt goed. Je lijn zal wel blijven drijven, maar wordt er volgens mij niet glad van, en zand en andere rommel blijft er aan vast kleven. En dat is bijvoorbeeld weer niet goed voor je hengelogen.

Groet,
Gert

Rene V.

Neem toch gewoon spul wat er speciaal voor is.Je gaat toch niet je lijnen verkloten met allerlei "huismiddeltjes"?Mijn lijnen zijn er echt te duur voor.Flesje lineslick of zo iets kost je echt je kop niet qua prijs en je weet zeker dat je iets goeds hebt.

Rene V.

Burgerking

Ik heb inmiddels al lijndressing gehaald van umpqua ofzo , kost 12,95 en het is echt goed spul .
Voor mijn lijnen geen  paardemiddeltjes maar gewoon iets wat er voor is inderdaad .

Bedankt allemaal .