Vliegvissen op witvis

Started by Lucdekoning, May 13, 2013, 22:19:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lucdekoning

Ik wil beginnen met vliegvissen op witvis, ik wil proberen om voorn, brasem en winde te vangen.
Op internet heb ik al veel opgezocht, maar ik ben er nog niet uit.
Ik zit te twijfelen of het een #4 of een #5 word.
Op internet lees ik dat je bijvoorbeeld het best als allround set een #5 kunt nemen, maar is het dan ook nog leuk om kleine voorn te vangen?
Zelf heb ik nog nooit een vliegvishengel in handen gehad, dus hoor ik graag jullie reactie hierover.
Het water waar ik wil gaan vissen is een parkwater, en in de rivier de lek.
Zelf lijkt het me leuker om voor een #4 te gaan, omdat deze bij bijvoorbeeld een brasem meer door zal buigen dan bij een #5, alleen is een #4 sterk genoeg?
Ook heb ik een set bij elkaar gezocht, is dit een redelijke (beginner) set?
http://www.hookedonthefly-shop.nl/a-20803126-1458334/hengels/vision-attack-fly-rod/
http://www.amfishingtackle.nl/am-ac-flyreel--5/6-gunsmoke
Aan lijn wil ik niet gelijk veel geld uitgeven. http://www.amfishingtackle.nl/vliegvislijnen/-4/am-wf4-intermediate--brown/red-
Luc

Beertje

Een #4-je of een #5-je.Het is een persoonlijke voorkeur,ze liggen vrij dicht bij elkaar.Als je voornamelijk op witvis wil vissen zou ik voor een 4-je gaan.Maar waarom een intermediate lijn?wil je alleen op diepwater vissen? of alleen met nimfen?.Ik denk dat je beter een drijvende lijn kunt kiezen,dan kun je zowel met nimf als droog vissen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Lucdekoning

Bedankt voor de reactie. Ik denk dat ik dan beter een #4 kan nemen, veel andere vis als voorn, brasem en winde ga ik toch niet vangen. En over de lijn. Ik heb verkeerd gekeken, Ik was ook op zoek naar een drijvende lijn.       Verder had ik nog een vraag over de leader. Hoe dik moet deze zijn? Knoop ik hier mijn vlieg aan? Want ik heb ook gehoord dat iemand aan de leader zo'n meter nylon had geknoopt en dan daar de vlieg aan had gedaan.

Beertje

Inderdaad,de leader is doorgaans 8 ft (2,40 mtr) als je een 9 ft hengel hebt,is het in jou geval mooi als je daar nog een "tip"van 70 cm a 1 mtr aan vast knoopt.als je gaat nimfen is fluor carbon een goede keus(zinkt)bij droog vissen is nylon Goed genoeg.Persoonlijk vind ik getwijnde leaders mooi voor droog vissen.Voor het nimf vissen gebruik ik vaak alleen een stuk fluor carbon van een mtr of 3.Tip: A&M heeft goed en goedkoop leader en tip materiaal.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Lucdekoning

Oke, ik heb gekeken bij A&M en ik zag dat ze verschillende leaders hadden zoals: Polyleader, Braided en Nymph.
Volgens mij zinkt de Polyleader? En ik neem aan dat de Nymphleader ook zinkt?
Weet jij misschien wat Braided doet? en wat bedoel je precies met getwijnde leaders?
Is het verder handig om de vlieglijn te verbinden met de leader door middel van een leaderloop?
Ook wou ik nog graag even weten of de set die ik noemde een redelijke beginnerset is.

Beertje

#5
Je stelt een heleboel vragen die je ook met even zoeken op dit forum of googlen kan vinden.Je mag altijd vragen stellen als je er niet uit komt, maar doe er zelf ook eens wat voor.Het is niet rot bedoeld,wel opvoedend. ;)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.