Hoe doen julie dat ???

Started by A{b}r{a}xa{s}, September 04, 2011, 17:48:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

A{b}r{a}xa{s}

De bedoeling is om binnenkort kleine nimfjes te gaan maken : haakmaat 18-20 en 1,5-2mm tungstenkopjes.
Nu verdwijnt zo'n klein haakje sowieso al altijd tussen mn vingers en het zelfde geldt voor die kleine kraaltjes.
Laat staan als dat 2 gecombineerd moeten worden....
Vandaar mijn vraag, welke handigheidjes gebruiken jullie zo al om er toch een combinatie van te maken ????

A{b}r{a}xa{s}

:) :) we gaan een poging doen zodra het kleine priegelspul binnen is

christianvt

Is inderdaad een gepriegel, maar ik doe het met de blote handen (ben nog jong he?! hahaha   ::green::  ::fluiten:: )

kees

Inderdaad Bas wat een geklooi met haakjes die je bijna niet ziet en kraaltjes als zandkorrels. Het zal wel een handigheidje zijn, maar ik ben er niet zo goed in. Heb gemiddeld voor 5 nimfjes 10-15 kralen nodig en de rest vind ik met wat geluk wel weer terug als ik de vloer aanveeg.
Zitten de kralen soms ook nog verkeerd om op de haak........., maar heb nu gezien dat kleine haken vis opleveren dus ga de volgende keer met meer geduld aan de slag met pincet.

Troutbuster

Bas, Kees, Rob, jullie weten en kennen mijn voorraad mini nymphjes
(en jullie hebben mij ze ook wel eens zien binden)
Ik gebruik nooit een pincet o.i.d.
Ik pak het haakje bij het oog.
prik met de haakpunt in de (niet conische) opening van de tungsten kraal (2 mm) pik het kraaltje als zodanig op en draai met een polsbeweging het haakje zodat het kraaltje over de haakbocht glijd.
De rest snap je.
Het kost wat oefenen maar als je de slag eenmaal te pakken hebt gaat het steeds beter.

Over beter gaan gesproken, dat geld ook voor het binden van mini's

Gewoon stug doorbinden en het haakje wordt visueel steeds groter lijkt het wel

Pak na een 20 tal mini's op haakje 18 of 20 maar eens haak 14 of 16!!
Het lijken wel snoekhaken!!!

En zoals met zoveel aspecten van onze schitterende hobby, "oefenen baart kunst"!!!

Olééééé'

Jan.
"Petri Heil"


Sieger



Sieger

Troutbuster

Quote from: speycast on September 05, 2011, 16:13:13
ik doe eigenlijk bijna het zelfde Jan alleen past het mij beter met pincet werken anders zie je de haakpunt niet als ik haakje vast pakt 

en 2mm is toch formaat skippybal  ;) bij 1.5 mm tungsten vergeleken
Tsja... met handen formaat KOLENSCHOPPEN zal de techniek door mij beschreven niet op gaan en brengt een pincet uitkomst.
en 2 mm !!??
haakje 18 kan nog net met 2 mm, kleiner (20) ga ik ook naar 1,5 of zelfs 1 mm tungsten!
Kleinere nymphjes dan #20 bind ik eigenlijk nooit.
Ik kan me ook niet voorstellen dat er verschil is in vissen/vangsten met nog kleinere nymphjes dan #20 maar ik kan het mis hebben natuurlijk want ik vis nooit kleiner!! :P :P

Gr.

Jan
"Petri Heil"


A{b}r{a}xa{s}

*zucht* ..... dat wordt nog wat...lol
heb in ieder geval maatje 18 haakjes besteld, 20 is nog even toekomst,
dat komt wel als 18 lukt
tungstenbeads van 1,5 - 2 en 2,3 mm zijn ook besteld...1 van die maten zal er wel op passen

drefter

als de haakjes zo klein zijn zet ik ze recht op in de vice  en zet met een pincet de bead er op werk voor mij wel lekker maar ieder zijn methode.

Gr Martin

A{b}r{a}xa{s}

de pincet-methode werkt !....(in >50% van de gevallen dan toch....grmbl) ...ben met gewone goudkopjes van 2 mm en een nimfje dat ik voor de gelegenheid gesloopt heb, aan het oefenen ;)

mrproper

Gewoon net als Jan met de vingertjes.

Oefening baart kunst bas.

( nog 4 dagen om er een zootje te maken )  :P

A{b}r{a}xa{s}

moet ik mn spullen eerst in huis hebben Wiliam :-|

John

Succes met knupp'n Bas...........Heb met je te doen ;).

Groet,

Wilco

Ik gebruik een spiraaltang( Pincet ) nr. 3 of 4 en dan het liefst een die niet magnetisch is en daarmee kan je de kleine 1,5 mm beads net zo mooi op de haak zetten.
http://www.selvatime.nl/product_info.php?cPath=Werkstatt&upage=7&sPath=Uhrenreparatur&products_id=Pinzette%20380132

Inderk

Bas, je neemt een shrimp haak, maatje 20, en schuift een tungsten kraaltje over de haaksteel.
En je pakt je bobbinholder en zet het draad op en je bind een nimphje.....
Toch niet zo spannend? Ze gaan morgen op de bus (postzegels zijn op)
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


A{b}r{a}xa{s}

*smile*...zo klinkt het makkelijk :)
maar de praktijk... ;p

Wilco

Vorige week wou ik die 1,5 mm gebruiken voor een red tag op maatje 30... :( :( :( gat te groot nou dan maar op 26 ook goed. ;D ;D ;D Heb helaas geen foto maar die komt binnenkort wel van Brammetje

HappyFisherman

Moet Brammetje eerst weer een camera schooieren op het werk :D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Wilco

Wat zeg je nu......heb jij geen camera prive ?? ??

Rossie69

jawel op statief denk ik :)

of bedoel je fotocamera ?


HappyFisherman

Quote from: Wilco on September 07, 2011, 22:16:19
Wat zeg je nu......heb jij geen camera prive ?? ??

Denk je dat ik die ieniemienie's van jou met mijn huis - tuin en keukencamera van Kodak er netjes op krijg? Die verdienen beter :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

moet je nog steeds doordraaien dan Bram ?

verkoop je toch je scott ?

HappyFisherman

Krik, krik, krik... Klik. Klaar voor een nieuwe foto. Die Scott kan ik helemaal niet verkopen, want er zit geen transportkoker bij :D
Vliegvissen is bevlogen vissen...