Bindlak

Started by HappyFisherman, March 10, 2014, 15:52:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Na een paar jaar is een groot deel van het oplosmiddel uit m'n bindlak verdwenen (Veniards) en wordt het me nu te dik. Heeft iemand van jullie ervaring in het verdunnen van de lak en zo ja, met welk oplosmiddel is dat goed gegaan?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

catchem

Ik heb hiermee wel eens geƫxperimenteerd, maar uiteindelijk nieuwe lak gekocht. Ik kon niets vinden wat echt goed verdunt maat thinner werkte nog het beste.

Rena

Quote from: catchem on March 10, 2014, 15:58:58
Ik heb hiermee wel eens geƫxperimenteerd, maar uiteindelijk nieuwe lak gekocht. Ik kon niets vinden wat echt goed verdunt maat thinner werkte nog het beste.

Thinner verdunt alles, maar is niet de beste oplossing (he he).
Het verdunnen met thinner kan de structuur van de originele lak veranderen en onbruikbaar maken.
Ook tast thinner enorm veel (kunst)stoffen aan, dus ook bv binddraad en kunstmatige bindmaterialen.

Kijk op het etiket van de lak die je wil verdunnen wat de oorspronkelijke samenstelling is en gebruik dan die stof.
Ben je niet zeker, dan weggooien bij het KCA en een nieuw flesje kopen.

TL Peter




Beertje

Dat ligt aan de lak.Vaak zit er chloroform in als verdunner.Een flesje Nail remover is het zelfde.Ik heb mijn lak er met succes verdund.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Rena

Quote from: Beertje on March 10, 2014, 16:45:33
Dat ligt aan de lak.Vaak zit er chloroform in als verdunner.Een flesje Nail remover is het zelfde.Ik heb mijn lak er met succes verdund.

Nail polish remover is aceton en is niet zo erg als thinner, maar ook schadelijk voor sommige kunststoffen en dus ook bindmaterialen.
Wees ook met deze verdunner voorzichtig.

Beertje

#5
Rena@ ik heb een foutje gemaakt: het is aceton ipv chloroform (Hoe kom ik er Bij?)

Trouwens;"met chloroform kun je wel heel goed persplex (dat doorzichtig harde kunstof) mee verlijmen. Een dun laag je in een bakje,zijkant er enige minuten in zetten en dan op het andere deel drukken en klemmen met lijmklemmen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

macfly

Google ook eens op Veniard Cellire Thinner