hackle in v vorm knippen?

Started by willyzuid, February 10, 2012, 19:49:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

willyzuid

Deze week ben ik eens begonnen met het binden van droge vliegjes op maatje 24(midges?).
Het lukt behoorlijk,denk ik.
Wat nu wel een probleem is,zoek de juiste hackle maar eens op,te groot,of te klein.
Koop ik een hackle gauge,maar das nie wat,of ik gebruik hem verkeerd.

Nu heb ik ooit eens ergens gelezen,dat ik de te grote hackle krans,aan de onderkant in een v-vorm mag knippen?
Het vliegje zou stabieler op de waterspiegel staan.
Weer ergens anders,beweren ze dat,de geknipte hackle water opzuigt,en zo sneller zinkt.

Hoe pakken jullie dat aan?
wel of niet knippen.

Trouwens het boek entomologie fur fliegenfisher heb ik besteld(op jullie aanraden),en binnen gekregen.
Dus het eerste jaar wel weer onder de pannen,mooi boek nog veel te leren zie ik.

bedankt alvast

Rossie69

was toch meer voor de footprint.

Marc weet er wel meer over te vertellen.


willyzuid

#2
Footprint dat was het,en stabieler in de spiegel.
Ik denk vraag toch de deskundigheid hier op het forum eens ;)

Rossie69

meende ook meer voor de selectievier vis.

ja we kunnen er een hel studie van maken.
eigenlijk zou dit ook een hele mooie wezen voor de visschool ofzo ;)

Rossie69

hmm

heb ook wel vliegen gezien waar ze gooie hackels op binden,en dan de onderkant weg halen.

puur voor de print.

zal ff kijken waar dat ik dat gezien heb.

als je dan wil knippen hoef je toch ook geen henne nek te nemen of veer ?

alles wat er boven hangt met zo,n veer drijft dan toch bijna niet meer ?

renew

Willy
fantastisch boek dat je aangeschaft hebt.
Dat wel en niet wegknippen vind ik echt weer een discussie waar je wel en niet in gelooft. Als je juist een goede hackle gebruikt en je knipt de onderkant weg zal die beter blijven drijven dan als je het met een slechte hackle doet omdat de fibers wat dichter en stijver zijn. Voordeel is dat het voor selectieve vis vaak werkt. Maar hierin bestaat geen absolute waarheid denk ik.
Btw... Ik knip ze dus weg (niet altijd) omdat ik daar in geloof.
Grtz
rene

Rossie69

Heb zekers met mn zoontje goed gevangen afgelopen zomer,omdat we de mindere hackel weg hebben geknipt,.
en de niet weg geknipte,veer,niets op vingen  :P

maarja zal ook wel mee te maken hebben,dat het jaar en tijd en weet ik het te maken hebben gehad.

marc

#7
grt marc

vliegvisserdorian

pff maatje 24, ik zit nu nog te prutsen op 16/18 ::)

willyzuid

@marc  bedankt voor de uitleg,wel duidelijk voor mij.
Het is niet zo,dat ik er een studie van wil maken hoor,het ging me eigenlijk een beetje om te smokkelen.
Enkele midges hebben toch een iets te lange hackle gekregen,en kantelen als het ware op het water.
Ik kan natuurlijk kaalmaken,en opnieuw beginnen,maar als ik het zo kan oplossen?

Ik heb een v in de hackle geknipt,onder 90 graden,en in een glas water geplonst.
Vliegje kantelt niet,en ligt inderdaad dieper in de spiegel,nu komen de pootjes  links en rechts van de thorax wel beter uit.
Ik vind de print mooier als een ronde hackle,maar nu komen we weer op het punt,moet de imitatie levens echt zijn?

Ik heb al eerder aangegeven dat ik een beginnend vliegvisser ben,en het binden heb ik vorig jaar pas opgepakt.
Dus er is veel te leren,daarom ben ik blij met forums zoals deze.
Veel deskundigheid op een kluitje ;D