Toegelaten gifstofnivau in voedsel Noorse kweekzalm mag worden vertienvoudigd.

Started by Rena, June 11, 2013, 12:10:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rena

De Noorse regering zalmkwekers hebben het voor elkaar gekregen bi de EU om het toegelaten niveau van specifieke gifstoffen te vertienvoudigen in het voedsel van kweekzalm.
In de Noorse media wordt al langer geschreven over onderzoeken die het afraden om kweekzalm te eten specifiek voor zwangeren, kinderen en ouderen.
Dit zijn onafhankelijke onderzoeken, de officiële instanties bagateliseren of zwijgen alle problemen dood.

En de Noorse regering!? ... gewoon doorlopen mensen , niets aan de hand ...

Heintje Davids

Is dat kort geleden ook niet in het nieuws in Nederland aan de orde geweest? Er staat me iets van bij dat het in Noorwegen wel was toegestaan maar dat deze zalm niet naar het buitenland mocht worden geëxporteerd  ::blozen::

Rena

Quote from: Heintje Davids on June 11, 2013, 12:19:31
Is dat kort geleden ook niet in het nieuws in Nederland aan de orde geweest? Er staat me iets van bij dat het in Noorwegen wel was toegestaan maar dat deze zalm niet naar het buitenland mocht worden geëxporteerd  ::blozen::

Kweekzalm is Noorwegens tweede eksport product en de EU is een van de grootste markten.
Het is dus aan te nemen dat de zalm gewoon op de markt komt in Nederland.

Gerrit72

Tsja...alles voor de omzet... :-\

Tot er een keer wat fout loopt. Al is dat ook nooit een garantie.

Na een gekke koeienziekte en vogelgriep wordt er even heel kritisch gekeken,
maar al snel verslapt aandacht (en de mens vindt toch altijd wel weer manieren
om te sjoemelen...).

Zolang mensen massaal blijven kopen, blijft de zalm goud waard en zullen ze massaal
gekweekt worden met alle discutabele bijverschijnselen van dien. Vroeger was zalm nog een luxe.
Ik heb vanmiddag met een collega een broodje gegeten. Ik betaalde 3 euro meer voor een broodje ommelet met
kippenvlees, dan hij voor een broodje gerookte zalm  ::wtf::
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Hans-oet-remunj

broodje zalm goedkoper dan kippevlees... En in kip zit al zoveel water en spons....


Laatst kocht ik nog een onsje gerookte noorse zalm in een nederlandse supermarkt onder het motto "Die ene keer per jaar moet wel kunnen qua gifbelasting".

Los van de gezondheids discussie, wat me erg tegen viel waren zowel smaak als consistentie: dungesneden waterige plakjes zonder smaak, niet te vergelijken met de gerookte kweekzalm zoals ik die altijd in noorwegen kocht (in de tijd dat we met z'n allen nog dachten dat dat veilig was....). Ik had die dag spijt dat ik geen ardennerham had gekocht ipv die gerookte zalm: goedkoper en ook nog veel meer smaak...

Wat ik toen vervolgens afvroeg: Hoeveel water wordt er door de voedings industrie aan die zalm toegevoegd voordat deze in onze super ligt ? (Net zoals met kippevlees of gehakt)

Gokje: Is die noorse zalm in onze super uberhaupt wel noors ? of is deze gekweekt in Chili (waar nog meer antibiotica ed mogen worden gebruikt als in noorwegen), in noorwegen gerookt (en dus 'juridisch noorse zalm') en in griekenland volgepompt met water, in plakjes gesneden en verpakt....

Kortom: ze doen maar, ik was toch al afgehaakt...  :(






Rena

Ik eet zelf liever gerookte houting, haring of makreel als ik gerookte vis koop.

De kweekzalm is allang geen delicatesse meer en het predicaat Noorse zegt ook niets.
Zalm uit Chili, Schotland enz gaat ook onder die noemer, het zijn allemaal Noorse bedrijven die dezelfde "kwaliteit" vis leveren.
Als je gerookte zalm koopt is ie meestal niet gerookt maar gehaald door een pekelbad met "rook" smaak.
De kleur komt van kleurstof en de smaak komt van maismeel enz, niks vissigs meer aan.
Het vlees heeft dikke vieze vet randen en ringen en smaakt naar niets.
en de zware metalen, antibiotica en andere onnatuurlijke (gif) stoffen die krijg je erbij.

Dit nog afgezien van de verwoestende effecten op de wilde zalm en zeeforel stand.

Broodje kweekzalm (en forel) ..., ongezond en niet lekker, ... nee bedankt!

TL Peter