Hengel molen aankoop advies

Started by Alwin V, July 02, 2016, 14:16:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alwin V

Hallo

Zoals ik al aangaf in mijn "welkomst topic" had ik graag een vliegenhengel aangekocht om voornamelijk op voorn en kleine baars te vissen (ik denk dat 20cm formaat al groot is voor Belgiƫ). Graag had ik jullie mening over volgende aanschaf en eventueel dingen die ik over het hoofd zie om te starten met vliegvissen, of misschien bestel ik wel te veel onnodige dingen. Ik stel jullie antwoorden zeer op prijs en hopelijk kan ik morgen al de bestelling plaatsen :)
Waarschijnlijk komt er later ook nog een aanschaf van een #5 hengel.

A&M # 3 " Czech Nymph " 4 in 1 - New Version
A&M DC Fly reel  # 3/4 (#2/3 beter? of duurdere reel?)
A&M WF3F - 1 x exposed loop 100 Ft RED (heb ik een WF of DT lijn nodig? of zelfs een #4 op deze hengel? kleur lijn?)
Tapered leader  AM X4 - X5 - X6 - X7 (9,12 of 15ft?)
Tippet AM Best Cast X4 - X5 - X6 - X7
A&M NYMPH/WET FlY CAST (MULTI SHOT) TAPERED LEADER 3 LB / 5 LB
Strike indicator nodig? welk formaat?
A&M waterproof flybox
Dry flies/nymph/wet flies in maat 20/18/16 (andere haakmaten nodig?)

Zo, dat is een hele opdracht, indien je een totaal ander voorstel hebt dan hoor ik dat ook graag.
Alvast bedankt

Team

Alwin ik zou bij onze sponsor MUDDLER  eens naar de BFC rod 10ft 3/4 kijken, met een BFC lijn en de rest van de vragen kan Hannus je geweldig goed mee helpen , vliegjes ectr ectr. geef hem een mail of bel hem op.
NUNC  AUT  NUNQUAM

Raymond

Let op, A&M heeft wel goede spulletjes binnen hun assortiment (net zoals iedere andere winkelier) maar het is niet allemaal zaligmakend! Laat je adviseren door een ervaren visser. En inderdaad, ga ook eens praten met onze sponsor Muddler, daar zul je niet slechter van worden...
::wtf::

JB

 ::goodjob:: Maurice, dat is nog eens advies geven....
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

FSCHAMP

Ik ga volledig akkoord met wat Maurice zegt. Ik ben nl. ook in het bezit van dezelfde hengel, reel en vliegenlijn en ben er heel te vreden mee.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Menno_siemensma

Mijn ervaring is wel dat de lijnen daar aan de lichte kant zijn, dus een aftma klasse hoger dan je hengel aftma werkt het beste al hangt het wel een beetje van je hengel af. Mijn sage #5 moet ik zeker een #6 lijn van a&m op hebben anders laad die de hengel voor geen meter als je verder dan 10 meter wil gooien. Voor de rest wat Maurice zegt.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Raymond

Of zouden die hengels toch wat aan de zware kant zijn...? ;)
::wtf::

Menno_siemensma

Quote from: Raymond on July 04, 2016, 10:22:39
Of zouden die hengels toch wat aan de zware kant zijn...? ;)
mijn vader, Sjoerd en ik heb dit op verschillende hengels en lijn klasses zo ervaren, dus het is altijd iets eat je moet ervaren voordat je dat kan stellen maar vooralsnog blijft het een klasse hoger is de juiste bij de de drijvende en intermediate lijnen in ieder geval. De zinklijn van aftma 6 kan ik dan wel weer prima  wegzetten met een 7/8 al is die aan de lichte kant voor een 7/8.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

wh82

Hou er met de lijnklasses waar je naar kijkt rekening mee dat in Nederland wind dan heel vervelend kan worden...
Verder heel goed advies van Maurice. En als je besluit om dat te kopen: Ga er heen en kijk hoe het voor jou voelt (ik val zeker in herhaling? ;) )

Alwin V

Iedereen bedankt voor de info.
Zelf voelen en testen is nogal lastig aangezien ik minstens 3u zou moeten rijden vanuit Belgiƫ.

Het is uiteindelijk een TFFR3 combi geworden, samen met een heleboel vliegen om de eerste stappen van het vliegvissen te leren.

Groeten Alwin

p.forel

#10
Lijnen van A&M zijn juist op de eerste 30 ft prima aan gewicht
De hele belly ja dan is het anders
Eerste 30 ft van een aftma 5 lijn weegt 9,5 gram
Over de hele belly 12 meter weegt de lijn 12,3 
Dus hele belly is gewicht voor een aftma 7 hengel
Op de eerste 30 ft perfect voor een aftma 5

Misschien ligt het dus meer aan hengel / vliegvisser

Met de zinklijnen heel ander verhaal
Wf5s is eigenlijk een wf6s
De wf6s dus een wf7s
Dit alles volgens de normen gewogen